Aanhaalkoppel van centrale twaalfkantbout in aandrijfas bij vervangen wiellager

Status
Niet open voor verdere reacties.

ertromp

Forumguru
Ja jeetje Ed. Ik wil je toch een beetje uitdagen om te lezen en te discussiëren . Blijf je kwiek bij op onze leeftijd :ROFLMAO::ROFLMAO:
 

EdK

Forumguru
Blijf je kwiek bij op onze leeftijd
Ja sorry, maar probeerde ook me boodschappenlijst te maken ...... en ja 2 dingen tegelijk....

Laatst ook zie een leuke deerne, rende naar haar toe en moest alleen dat hekje nog overspringen......
Kon nog net voor hekkie stoppen, overheen springen gaat niet meer............... ( zeker herkenbaar voor je ??? )
 

pverm

Lid
Hallo, ik heb de bout met 200Nm vastgezet, en ongeveer 25 graden verder getrokken. verder krijg ik deze niet. Ik had ook niet de indruk dat deze vanuit de fabriek zo vast zat. Ik kon deze vrij gemakkelijk lossen met 1/2" wringijzer met extra pijpje. Ik kan deze nog verder proberen te trekken met 3/4" wringijzer en bijbehorende dop, maar ik vraag me af of dat nog wel nodig is en dat ik de bout niet breek bij verder aantrekken.
Klopt die waarde van 200Nm en extra 180 graden ??
 

Zündapppie

Actief lid
Bij de lagerset zit als het goed is een nieuwe bout. Die 180 graden klopt maar bij mijn oude passat was het ook zo en heb die 180 graden nooit voor mekaar gekregen. Er is ook nooit iets losgelopen in al die jaren.
 

andrehj

Forumguru
@pverm ,
Omdat er in dit topic wat teveel gespeculeerd wordt heb ik het koppel maar even opgezocht in Elsa.

Eerst staat er deze waarschuwing over de belastbaarheid van de lagers als de schroef los is:
Zwölfkantschraube zur Befestigung der Gelenkwelle aus- und einbauen

Hinweis
Wird die Schraube zur Befestigung der Gelenkwelle weiter als 90° gelöst, dürfen die Radlager durch das Gewicht des Fahrzeuges nicht belastet werden, d. h. das Fahrzeug darf nicht auf den Rädern stehen.
Werden bei ausgebauter Schraube zur Befestigung der Gelenkwelle die Radlager durch das Gewicht des Fahrzeuges belastet, wird das Radlager innen beschädigt. Die Lebensdauer der Radlager ist dadurch geringer.
Soll das Fahrzeug auf die Räder gestellt oder bewegt werden, dann ist Folgendes zu beachten: Anstatt der Gelenkwelle ein Außengelenk einbauen. Befestigungsschraube (die ausgebaute verwenden) vom Außengelenk mit Anzugsdrehmoment 120 Nm festziehen.


De rest staat in een plaatje:
2024-01-13 12kantschroef aandrijfas.png
Het aanhaalkoppel hangt dus van het type bout af (met of zonder tandjes onder de boutkop).
 

ertromp

Forumguru
Er rijden vele verlaagde en wellicht aan de aandrijfassen gewerkte Skoda's en andere VAG producten rond met herbruikte bouten zonder problemen.
Wellicht overdone vanuit de VAG groep?
Ook mijn O2 jaren verlaagd gereden (ook menig bergpas genomen) zonder vervanging van die bouten en blijkbaar ook vanuit die vele mooie VAG garages niet de eerste prioriteit om die bouten na werkzaamheden te vervangen. Wel top nu het officiële uitsluitsel
 

Tees

Donateur
Wil je voor een paar euro het risico nemen dat er wat loskomt? Beetje kosten-baten analyse wat mij betreft: een lager kost veel meer, je auto nog meer, en de kosten van eventuele gevolgen als er iets loskomt kunnen nóg veel meer zijn.
 

ertromp

Forumguru
Blijkbaar is het risico al heel laag wellicht 0? Hier op het forum waar veel leden hun auto verlaagd hebben nooit problemen gelezen of gehoord. En blijkbaar nemen VAG garages en bedrijven die auto's verlagen ook dat risico.......
 

Tees

Donateur
De Britten hebben daar een mooi spreekwoord voor: penny wise, pound foolish. Ik bespaar niet op risico (= kans × gevolg) als de kosten minimaal zijn. Ieder z'n eigen afweging daarin.
 

ertromp

Forumguru
Bevreemd me je uitspraak @Tees
Bij vervangen van je schokdempers onlangs heb je de bouten van je toplagers niet vernieuwd. Die moeten volgens fabrieksvoorschriften O2 vervangen worden als ze gedemonteerd zijn geweest. Maar inderdaad een ieder maakt zijn afweging daarin
 

Tees

Donateur
Dan heb je niet goed gelezen @ertromp. Ik heb alle bouten vervangen die vervangen moesten worden conform voorschrift (2x toplager, 1x onderkant schokbreker, €10 per set).
 

ertromp

Forumguru
Excuses @Tees ik zie dat je wel nieuwe bouten hebt gebruikt maar dat het schroefdraad opnieuw getapt moest worden omdat het beschadigd zou zijn en dat zou mij persoonlijk minder aanstaan
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dat had ook zéker niet mijn voorkeur. Maar ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe dat anders opgelost had moeten worden, aangezien het in de carrosserie was. Als de bout kapot was, had ik zeker een nieuwe gehaald.
Anyhow, we dwalen wat af.
 

ertromp

Forumguru
De discussie is interessant ik zie het zeker niet als afdwalen. Wat is veilig wat niet.
Een bout herbruiken? Een draadgat wat opnieuw getapt moest worden omdat de bout er scheef is ingegaan? Of noem maar een situatie op.
Een fabrikant zal natuurlijk 0 risico nemen gezien mogelijke aanspraken. Maar boven alles is het kostenargument in deze natuurlijk niet anders te praten. Persoonlijk zou ik het risico van een bout opnieuw gebruiken nemen dan de vele bestuurders die bijvoorbeeld het risico van oude remvloeistof nemen of met minimaal profiel rondrijden. Dat vind ik persoonlijk een no go.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan