Aankoop Skoda Octavia (2019)

DomienV

Nieuw lid
Hallo,

Blijkbaar dien ik me als Belg te wenden tot een Nederlands forum voor wat informatie over een eventuele aankoop van een Skoda Octavia.

In onze situatie zijn we op zoek naar een ruimere wagen, een wagen die anders dan onze huidige wagen (Audi A3 sportsback) meer ruimte biedt om bvb op reis te vertrekken richting Frankrijk. Met 1 kindje ging dit nog net deze zomer maar moest er ooit een 2de volgen is de A3 Sportsback gewoon te klein om deftig mee op reis te vertrekken.

In onze zoektocht zijn we terecht gekomen bij een Skoda Octavia van het jaar 2019 (20250km, 1.0 TSi 115 Ambition + GPS)

Na wat rondvraag bij kennissen die wat meer weten over auto's (een werknemer van een garage en een skoda eigenaar, weliswaar van een Skoda Octavia RS). Daaruit bleek dat de wagen er heel goed uit ziet maar dat de motor met zijn 1.0 aan de zwakkere kant staat.

Nu waren we na het bezoek aan de garage en de testrit redelijk enthousiast maar het advies van de motor doet ons en vooral mij als 'man' van het gezien twijfelen. Ik neem aan dat de 1.0 TSI 3 Cilinder goed genoeg werkt voor wat het moet doen hier in Vlaanderen maar ik ben bang dat deze motor te weinig power gaat bieden als we volgeladen met fietsrek (electrische fiets vriending en koersfiets van mezelf) door de bergen in Frankrijk gaan moeten rijden.

Ik neem aan dat er hier wel wat mensen zitten met ervaringen met de 1.0 TSI 3 cilinder motor en het daarmee rijden door de bergen in Frankijk? Wat zijn jullie ervaringen of ervaringen van kennissen daarmee?

Is het verschil heel groot tussen onze huidige 1.6 Audi A3 Dieselmotor en de eventuele nieuwe 1.0 TSI 3 Cilinder Motor van een Skoda Octavia?

Groeten
 

DomienV

Nieuw lid
Hartelijk bedankt voor jullie reacties al, al veel proberen te lezen op het internet en vaak komt het op hetzelfde neer. Veel mensen (die waarschijnlijk met en zwaardere motor rijden) vinden een 1.0 TSI te zwak waarschijnlijk puur op cijfers.
Als je dan leest dat @RichTrip probleemloos een caravan door Frankrijk kan trekken dan zal een volgeladen auto met fietsrek voor 2 fietsen ook wel lukken zeker?

We hebben tot en met zondag de tijd om de optie op de wagen te lichten op niet. Dus dat wordt nog een klein weekje twijfelen ...

Eventueel voor de volledigheid eens alle gegevens van de wagen die we hebben bekeken:

Kostprijs: €17.495

Merk/Model:Skoda Octavia
Modelversie: 1.0 TSi 115 Ambition + GPS
1° gebruik: 02/2019Km: 20.259
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 999CC
Vermogen: 85kW / 116 PK
Transmissie: Manueel
Kleur: Zilver (Briljant Silver)

Uitrusting
Navigatiesysteem
Touchscreen
Spraaksturing
Verwarmde stoelen
Parkeerhulp voor
Parkeerhulp achter
Privacy glass
Aluminium wielen
Airconditioning (Automatisch)
Cruise Control
Elektrische spiegels (verwarmd & inklapbaar)
Bluetooth
Bochtverlichting
Regensensor
Lichtsensor
Elektrische ruiten achter
Carplay
DAB Radio
Metaalglanslak
USB of AUX
Centraal slot + afstandsbediening
Multifunctioneel stuurwiel
Mistlampen voor
Leder Stuur
ESP
Elektrische ruiten voor
Isofix
Dakrailing
Radio
Buitentemperatuurmeter
Traction Control
Startonderbreking
Boordcomputer
Airbag(s)
ABS
Start/Stop systeem

Andere kenmerken
  • Ambition 115
  • Pack Ambition GPS Amusden
  • Pack Ambition Look
  • Light Assist
  • Smart Link Plus
  • Lichtmetalen Velgen Alcatras 16"
  • Volwaardig reserverwiel
 

DomienV

Nieuw lid
Transmissie is Manueel (zo drukken we dat toch uit in Vlaanderen), geen DSG dus (=Automatische versnellingsbak?)
 

hendrik38

Forumguru
Dag @DomienV , je schetst het zelf ook al. iedereen die een zwaardere motor rijdt zal sowieso gaan zeggen dat de 1,0 een te kleine motor is. Volgens mij kun jij je er prima mee redden. Het is geen dikke caravan trekker of een auto waar je als eerste mee weg bent bij de stoplichten en misschien heeft hij het tijdens volle bepakking wat zwaarder, maar nog steeds zal het een fijne motor zijn waar je mee kunt cruisen. Ik heb zelf een 1.5 TSI kodiaq (hiervoor een zware 2.0 diesel) en ja, ik had ook het liefste een 2.0 TSI gehad ivm een zware caravan, maar uiteindelijk doet hij het er prima mee. Misschien heeft hij het wat zwaarder dan de 2.0, maar het blijft een fijne cruise auto. Als de proefrit je goed is bevallen en alles past verder in het plaatje dan wist ik het wel.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik ben ineens onderwerp van gesprek :)
Allereerst, heb je wel eens een proefrit gemaakt met de 1.0 TSI? Want dat is in feite het eerste wat je moet doen. Vergeet je gevoel tussen de oren, de testen/reviews en wat je familie/collega's/buren etc je zeggen over deze motor en ga gewoon eens een mooie rit maken.
Ik was zeer positief verrast.
En inderdaad, wat de caravan betreft, na ruim 7000 kilometer met 1300 kilo aan de haak en bijna 4 volwassenen + bagage in de Octavia geloof ik het soms nog steeds wel eens niet.....
Maar het gaat nog steeds als een speer! Ik rij op de Peage fluitend al die 1.5 TSI's voorbij die vooral zijn aangeschaft omdat het toch echt nodig is met de caravan. Maar daarentegen rijden 'we' nooit harder dan 95 km/u, want harder is echt onverantwoord.....
De 1.0 TSI is echt alles wat je nodig bent, de 1.5 TSI is alleen leuk voor de verjaardagen om te zeggen dat je 150 pk hebt en cilinderuitschakeling.
Als je nu nog niet overtuigd bent..... ;)
 

DomienV

Nieuw lid
Testrit is inderdaad al gebeurd vorige zondag en ging inderdaad gewoon goed. Twijfel is er inderdaad gewoon door 'Een 1.0 motor is wel heel licht hé' commentaar van anderen.

Gaat uiteindelijk wel die 1.0 worden denk ik. De twijfel over sterk genoeg om naar Frankrijk te rijden gaat dan over 1% ofzo van de tijd waarin we de wagen nodig hebben.
Doorheen het jaar zal de wagen gebruikt worden voor korte ritjes binnen Vlaanderen, en dan nog hoofdzakelijk hier in de korte omgeving.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
In NL is tot twee keer toe een 1.0 TSI op de rollenbank gezet (in een Ocatvia en en in een Scala). In beide gevallen bleek er rond de 129 pk en ongeveer 230nm uit te komen. Dus bij beiden ruim meer dan de fabrieksopgave.
Mocht je heuvelop het idee hebben dat het niet lekker gaat, gewoon terugschakelen naar 5 of 4. Een tijdje hevelop rond de 4000 toeren rijden is niet erg. Zelfs dan hoor je de motor amper en is ie nog steeds stiller dan die 1.6 TDI knikkerbak bij normale kruissnelheid.

En bij je normale ritjes bij een rustige rijstijl is ie ook best nog wel zuinig.
 

Duijzer

Donateur
Ik denk dat een 1.0 voldoende is. En ja, ik ben van de zwaardere motoren. Nu 240 pk/500nm, maar ik ben van mening dat alles boven de 100 pk ‘fun’ is. Natuurlijk kun je geen razendsnelle inhaalacties doen, maar misschien moet je dat ook niet willen. Nog niet zo heel lang geleden had een middenklasse auto gemiddeld 75 pk, en daar gingen mensen ook mee op vakantie naar Frankrijk. Om het over een Kever of 2Cv maar niet te hebben..
 

DomienV

Nieuw lid
Als redelijke leek wat auto's betreft misschien volgend vraagje:

Huidige auto: Audi A3, diesel, 1.6 met 105 PK
Skoda: Octavia, benzine, 1.0 TSI met 115 PK

Wat maakt dat de Skoda motor minder sterk is, ook al haalt hij er meer PK uit?
 

MaxN

Donateur
Zoals je de vergelijking nu neer zet tussen je huidige Audi en de Octavia is de 1.0 sterker gezien de meer PK's, maar deze zal minder koppel hebben en iets andere koppelkromming.
Onze buren komen van een 1.5TSI en rijden nu de 1.0TSI en die klaagt er niet over, prima voor het verkeer in NL en dat zal voor Belgie ook zo zijn.
De vakanties komen dan echt wel goed, ook met fiets op de dragen en een volle kofferbak.
Je hebt immers vakantie.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Dat zal het koppel zijn dat, evenals het vermogen, bij de benzinemotor pas bij een wat hoger toerental beschikbaar is.

Het maximale koppel is bij de 1.0 TSI al beschikbaar bij 2000 toeren en is ook vrij breed beschikbaar, dus ook hoger in de toeren. Echter, het is de combinatie van vermogen (in pk's) en koppel (in nm's) wat het hem doet. Met de caravan is het toch echt wel fijn om richting de 3000 toeren te gaan tijdens het rijden. Het alom bekende 'nieuwe rijden' moet je dan echt wel overboord gooien.

Zonder caravan vindt ik die 1.0 TSI best wel lekker vlot. En je kunt hem best in de toeren gooien om hem lekker te laten versnellen.

Het vergelijk met de diesel is als volgt: hiervan is het koppel (moment) meestal iets hoger bij een wat lager toerental. Je kunt dus iets makkelijker weg rijden (van de plek komen). Maar je kunt juist niet echt lekker door halen in de toeren. Dus het is vrij snel over. Dat is juist de kracht van de TSI motor. Als ie eenmal rolt dat gaat het echt wel lekker vlot als je even doorhaalt in de versnellingen. Ik kom ook van een (Opel) 1.6 CDTI met 110 pk. Ook daar reed ik de caravan mee naar Frankrijk. Het ging, maar met de 1.0 TSI gaat het zoveel fijner en relaxter.
 

DomienV

Nieuw lid
Alvast hartelijk bedankt voor alle info.

Om het eens niet over die motor te hebben. Wat zijn jullie ondervinden met afspelen van media vanop de smartphone via de bluetooth verbinding?
In mijn eerste wagen (Peugot 207) had ik wel die bleutooth, bij de aankoop van mijn audi dit compleet over het hoofd gezien en die had dit niet. Iets wat ik heel erg miste, dat muziek afspelen vanop je smartphone.

Hoe gaat die verbinding tussen een Android telefoon (Oneplus 5T) met Spotify en Skoda?
 

Rallye

Forumguru
Hallo,
Blijkbaar dien ik me als Belg te wenden tot een Nederlands forum voor wat informatie over een eventuele aankoop van een Skoda Octavia.

Nee, hoor. Dit forum is ook te bereiken via www.skodaforum.be. Belgen te over hier!

Muziek van de telefoon werkt op mijn Amundsen (geen Amusden zoals jij schrift) goed. Evt. kun je dit ook via Android Auto als je de telefoon via een kabeltje aansluit op je navi.
 

Timmer

Forumguru
Koppel en Pk, simpelste manier die ik het ooit uitgelegd heb gekregen is;
"Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you move it."

oh, en een 1.0tsi is ruim voldoende om met een fietsendrager en volle bagage Frankrijk door te rijden.
 

DomienV

Nieuw lid
Even een kleine update:

Morgen gaan we nog eens richting de verkoper voor een de rijtest met de Skoda Octavia 1.0 TSI.

Maar ondertussen heb ik volgende wagen gevonden die me ook interessant lijkt, alleen heeft hij het dubbel aantal kilometers van de 1.0 en is hij een jaartje ouder. Prijs is ongeveer hetzelfde, onderstaande staat €500 goedkoper.

Skoda Octavia 1.4 TSI Ambition

Iets dat ik moet weten als we de 1.0 / 115PK en de 1.4 / 150PK vergelijken? Ervaringen met de 1.4 motor? Groot verschil tussen de twee? Eventueel nog andere zaken in verband met de vergelijking?
Is van het jaar 2018 met 51.000 km

thx :)
 

hemi24

Forumguru
Je kunt hier allerlei advies vragen, maar ik neem aan dat de daadwerkelijke aankoop toch echt afhangt van wat jij op basis van de proefrit de beste keus vindt...

Ik denk niet dat je een 1.4 met 150pk echt kunt vergelijken met een 1.0 met 115pk (, net zo min als dat je bijvoorbeeld een 1.4 niet met een 2.0 kunt vergelijken).

Uiteindelijk koop je de wagen voor jezelf en gaat het erom niet wat een ander vindt, maar of je er zelf tevreden mee bent.

Ik denk dat je conclusie o.b.v. een proefrit jouw hetzelfde gevoel gaat geven als de ervaringen die @RichTrip al heeft gedeeld: 1.0 TSI is een motor die prima volstaat in een Octavia!
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Tja, wat wil je nu dat ik zeg? Ik zeg hetzelfde als @hemi24 : maak een proefrit en bepaal op basis daarvan je keuze. Wellicht rijdt de 1.4 TSI wel veel lekkerder. Je moet ook niet een bepaalde auto kopen omdat ene RichTrip vindt dat je die moet kopen ;)
Wel staat het WWW vol met problemen met de 1.4 TSI, met name over de distributieketting, maar wellicht/waarschijnlijk is dat probleem niet meer van toepassing op een 1.4 TSI uit 2018.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
 

Bulletdodger

Senior Member
Ik ben ineens onderwerp van gesprek :).
Maar het gaat nog steeds als een speer! Ik rij op de Peage fluitend al die 1.5 TSI's voorbij die vooral zijn aangeschaft omdat het toch echt nodig is met de caravan. Maar daarentegen rijden 'we' nooit harder dan 95 km/u, want harder is ;)

Hoe zacht reden die 1.5TSI's dan wel niet?
 
Bovenaan Onderaan