(aankoopadvies) 1.4tsi vs 1.8tsi qua verbruik en DSG vs handbak.

mikehotel

Actief lid
@Wanderder200:
Ik heb zelf een A4 B6 gehad en reed ook prima (1.8T Avant Quattro met sportonderstel) en zag er ook mooi uit. Maar qua opties was het redelijk beperkt (tweedehands gekocht): de goed zittende sportstoelen waren samen met Quattro, 17"LM-velgen en metallic lak de enige opties die door de eerste eigenaar in 2003 waren aangekruist. Snap het ook wel, want de nieuwprijs was destijds bijna 47.000(!) Euro..... Voor ongeveer hetzelfde koop je daar nu ook een Superb Combi 1.8TSI 4x4 Elegance Businessline + extra opties voor.

En zoals Corne terecht opmerkt: onderdelen zijn ook prettiger geprijsd....
 

ertromp

Forumguru
Kan alleen maar zeggen dat je vrouw het snapt :D
Met een beetje vermogen is fatsoenlijk wegrijden (zonder piepende banden) op nat wegdek al redelijk lastig, DSG schakelt veel te vroeg op en wanneer je eens het vermogen aanspreekt, gaat die 2 tikken terug en heb je ineens een hoop motorlawaai. Handbak in combinatie met 1.8TSI vind ik veel prettiger rijden dan eentje met DSG.

Zo zie je maar: DSG is voor echte kerels / vrouwen :deuk:

In de standaard uitvoering is de DSG software geschreven op brandstofbesparing/CO2 uitstoot vermindering.
Dan wordt er inderdaad (te) vroeg opgeschakeld. En de S stand is vanuit de fabriek ook niet lekker geprogrammeerd voor menig kritisch gebruiker. Maar alles voor het milieu hè :D
Gelukkig zijn er bedrijven zoals JD engineering en een TVS Engineering die de software dusdanig kunnen aanpassen van DSG en motor dat deze optimaal op elkaar aansluiten.
Schakelpatronen van de DSG kunnen zelfs nog naar jouw wensen ingesteld worden.
Het zal vooral de beleving zijn om zelf aan de pook te kunnen slingeren maar neem van mij aan dat in een hoop stadsverkeer of filerijden of over langere afstanden op snelwegen DSG echt een genot is. Ook bergpassen met een hoop haarspeldbochten zijn lekker eenvoudig te nemen met DSG. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je op dit soort wegen ook een kick krijgt als autoliefhebber van het zelf schakelen.

Doordat schakelen / koppelen voor je gedaan wordt door de DSG kan een deel van je hersenen zich concentreren op andere aandacht vragende zaken tijdens het autorijden en daarmee kun je nog beter controleren :D

Het is en blijft een persoonlijke keuze en of je nu een 1.2 TSI hebt of een Audi R8 met S-tronic, of benzine of diesel, zo'n DSG past al die auto's en wat er tussen in zit. Het is maar wat je wensen en budgetten zijn.

Dit is natuurlijk geheel mijn eigen mening van deze 45 jarige auto liefhebber die zowel auto's met handbakken gereden heeft maar ook auto's met automaat met koppelomvormer en dan nu eentje met DSG :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

MarcoO2

Forumguru
Kan alleen maar zeggen dat je vrouw het snapt :D
Met een beetje vermogen is fatsoenlijk wegrijden (zonder piepende banden) op nat wegdek al redelijk lastig, DSG schakelt veel te vroeg op en wanneer je eens het vermogen aanspreekt, gaat die 2 tikken terug en heb je ineens een hoop motorlawaai. Handbak in combinatie met 1.8TSI vind ik veel prettiger rijden dan eentje met DSG.
@Noord26:Je hebt dan ook weinig gemist; ik vind een DSG juist bij uitstek een bak die bij de 1.6TDI past. Dat is een niet al te grote motor die relatief veel vermogen levert over een klein toerenbereik en dan helpt een DSG om continue in het optimale toerenbereik te zitten. In de 1.8 TSI (en ook 2.0 TFSI) sluit de karakteristiek van de bak veel minder goed aan bij de karakteristiek van de motor, vooral bij normaal rijden.
Toch gek, ik heb ruim drie jaar de 1.8TSI (gechipt) in een O2 met handbak gehad en nu twee jaar de 1.8TSI met DSG. Geef mij maar mét DSG. Ik herken het door jou omschreven gebrek aan aansluiting absoluut niet.
 

mikehotel

Actief lid
Doordat schakelen / koppelen voor je gedaan wordt door de DSG kan een deel van je hersenen zich concentreren op andere aandacht vragende zaken tijdens het autorijden en daarmee kun je nog beter controleren :D

Hmm, als dat de reden is om een DSG te nemen, dan kun je in mijn beleving beter maar helemaal niet meer aan het verkeer deelnemen....:maakmegek:

@MarcoO2:
Zo zie je maar dat de keuze voor wel of geen DSG erg persoonlijk is. Onderstaande quote geeft precies aan waar het mijns inziens aan schort:
In de standaard uitvoering is de DSG software geschreven op brandstofbesparing/CO2 uitstoot vermindering.
Dan wordt er inderdaad (te) vroeg opgeschakeld. En de S stand is vanuit de fabriek ook niet lekker geprogrammeerd voor menig kritisch gebruiker.
Met een handbak kun je rustig met weinig gas in dezelfde versnelling doortrekken, terwijl een DSG dan alweer is opgeschakeld. Juist het elastische karakter van de 1.8TSI wordt door de DSG om zeep geholpen. Met name in bochtige en heuvelachtige trajecten schakelt de DSG bijvoorbeeld niet altijd even logisch op of af, waardoor je deze alsnog handmatig moet bedienen.
 

ertromp

Forumguru
Hmm, als dat de reden is om een DSG te nemen, dan kun je in mijn beleving beter maar helemaal niet meer aan het verkeer deelnemen....:maakmegek:
.

Waar staat dat dit mijn reden is? Er wordt nl in een eerder topic gesproken over controle hebben en dat dit niet lukt met een DSG dit kan een motiverende reden zijn voor een automobilist om wellicht een DSG aan te schaffen.
Maar dit natuurlijk geheel off topic.
En helaas maak ik te vaak van die "handbak specialisten" mee die voor een verkeerslicht of andere situatie, dat ze blijkbaar aan verschillende zaken proberen te denken, dat hun bolide afslaat met alle frustraties voor het overige verkeer vandien.

Voor de TS: ga zelf proefrijden met de verschillende auto's DSG/handgeschakeld.
Een voordeel heb je als occasionkoper dat de volledige investering in DSG heb je niet meer!
 
Laatst bewerkt:

mikehotel

Actief lid
Waar staat dat dit mijn reden is? Er wordt nl in een eerder topic gesproken over controle hebben en dat dit niet lukt met een DSG dit kan een motiverende reden zijn voor een automobilist om wellicht een DSG aan te schaffen.
Maar dit natuurlijk geheel off topic.
En helaas maak ik te vaak van die "handbak specialisten" mee die voor een verkeerslicht of andere situatie, dat ze blijkbaar aan verschillende zaken proberen te denken, dat hun bolide afslaat met alle frustraties voor het overige verkeer vandien.

Rustig maar, wist niet dat ik op een paar tenen ging staan.... :arghh:
Jij begint de desbetreffende post zelf ook met een "prikkelende" openingszin, dan moet je ook kunnen ontvangen :D

Een voordeel heb je als occasionkoper dat de volledige investering in DSG heb je niet meer!
Misschien niet voor de volle 100%, maar het prijsverschil tussen DSG en handbak is nog steeds aanzienlijk; paar duizend ben je zomaar kwijt.
 

Fean

Forumguru
@Wanderer200:
Ik heb ook Audi gereden en was niet bepaald onder de indruk van de kwaliteit. Ja, design-technisch ziet een Audi er over het algemeen (veel) beter uit dan (in mijn geval) een Superb Combi (achterzijde) en ook het interieur is in een Audi door de gebruikte kunststoffen veel "aaibaarder". Maar dat staat in mijn beleving in geen enkele verhouding tot de meerkosten van een Audi. OK, nu ben ik in het geheel niet gevoelig voor de status van dergelijke premium-merken en zie daar dan ook niet de meerwaarde in. En daarbij is mijn huidige Skoda-dealer een stuk prettiger in de omgang dan zijn Audi-collega; niet alleen op het intermenselijke vlak maar ook financieel: voor de prijs van een onderhoudsbeurt bij de Skodadealer hadden ze bij Audi er alleen nog maar naar gekeken......

Het kwaliteit verschil is wel degelijk aanwezig. De portieren, dikte staal etc. daar zit wel verschil in. Gooi eens die "kluisdeur" van een A3 of A4 dicht en vergelijk dat maar eens met O3.. (af en toe moet ik deze wederom "harder" dicht gooien omdat ie niet sluit). Het console zit steviger in elkaar, afwerking is een heel groot verschil. Ook de stof van de bekleding, stoelen opvulling, dat is echt een groot verschil. Nu had ik altijd wel de Pro-Line of Ambition binnen de Audi stal.

Maargoed inderdaad, relatief gezien is 10-20k extra voor deze verschillen erg lastig te verklaren, zeker als je gaat relativeren en daarbij moet je de verschillen ook nog eens "zelf" kunnen zien. Of je daar de meerwaarde van inziet is vanzelfsprekend persoonlijk.

Bij BMW en Audi maakte men de auto van binnen en buiten helemaal schoon bij een grote of klein beurt, ik vraag mij af of men dit ook doet bij de Skoda dealer(?), ik vond dat altijd zeer een zeer prettig! Auto was altijd (en reed) weer helemaal als nieuw!
 

Fean

Forumguru
Daar zijn de onderhoudsprijzen en het gehanteerde uurtarief dan ook naar. ;)

dat klopt inderdaad, de koffie laten ze vast uit Brazilie overvliegen:D. Voor de lease let je er niet op, maarre onlangs bij de Coopert de ruitersproeierpomp vervangen+ruitwissers.. 1209 euro (wetend dat je een naar een ander aan het kijken bent pff!) Behoorlijk prijzig voor een stukje metaal.

Ook na de vriendelijk lach van die mooie receptie-dame bleven m'n wenkbrouwen gefronst.

Maar gelukkig was ie wel schoon;)
 
Ik weet niet of je hier nog iets aan hebt, maar ik heb een O2 1.8 TSI met een handbak. 1:15 is haalbaar als je vooral snelweg kilometers maakt. Tussen Amsterdam en Utrecht met 100 op de cruise control rijdt hij bijna 1:20. Uiteraard haalt hij dat niet als je alleen maar naar de supermarkt gaat, zeker niet als je ook nog eens stevig optrekt, want dat wil de 1.8 wel. Mijn 'slechtste' score was gemiddeld 1:12.
 

Cordoba

Forumguru
Het is en blijft een persoonlijke keuze en of je nu een 1.2 TSI hebt of een Audi R8 met S-tronic,

Toevallig ken ik iemand met een R8, en ik heb van hem wel eens begrepen dat de handbak in zijn R8 in elk geval in Nederland zeer zeldzaam was (was één van de eerste R8's en heeft 'm vorig jaar ingeruild voor iets anders vanwege gezinsuitbreiding)
 

Fean

Forumguru
Ik weet niet of je hier nog iets aan hebt, maar ik heb een O2 1.8 TSI met een handbak. 1:15 is haalbaar als je vooral snelweg kilometers maakt. Tussen Amsterdam en Utrecht met 100 op de cruise control rijdt hij bijna 1:20. Uiteraard haalt hij dat niet als je alleen maar naar de supermarkt gaat, zeker niet als je ook nog eens stevig optrekt, want dat wil de 1.8 wel. Mijn 'slechtste' score was gemiddeld 1:12.
1:12 reed ik gemiddeld ;)

nog harder trappen Patrick.. de 1:7 is zekers haalbaar;)
 

Wanderer200

Senior Member
Vandaag een navraag gedaan om mijn A3sb in te ruilen op een Octavia Elegance BSN, valt toch altijd vies tegen wat je bij moet betalen :( maar eens een belletje achteraan doen en kijken waar de onderhandeling strand.

Ander vraagje, volgens mij heb ik hier eens een verzamel topic gezien van wat andere forummers bij hun octavia hebben aangepast dmv. vagcom daar zaten volgens mij wel wat leuke dingen bij zoals needle sweep. Maar ik kan dat topic met aanpassingen niet meer terugvinden met de search, misschien dat iemand weet welk topic ik bedoel?
 

h dejong

Actief lid
Vraagje omtrent de 1.8tsi:
Hoe kun je zelf constateren, los van onderhoudsboekjes, of de nokkenasversteller/spanner vervangen is?
Is dit überhaupt te zien?

Gr.

Hans
 

h dejong

Actief lid
Bedankt voor de reactie.
Helaas maar had al zo'n vermoeden.

Is ergens aan te herkennen als deze niet meer goed is?

Gr.

Hans
 

Fean

Forumguru
Bedankt voor de reactie.
Helaas maar had al zo'n vermoeden.

Is ergens aan te herkennen als deze niet meer goed is?

Gr.

Hans

Je hoort bij stationair lopen of bij het wegrijden een rauw geluid, beetje ratelend. Ik zou toch even naar de dealer gaan en vragen of ze het even willen checken.. het was een "soort van" terugroepactie. Bij veel mensen werd dat ding vervangen zonder dat men het wist.

Ik was destijds één van de eerste.. men heeft echt alles vervangen aan dat blok... en bij 83dkm van Pon een geheel nieuw blok gekregen. Als ik jou was zou ik even langsrijden het kan je een hoop ellende schelen.
 
Bovenaan Onderaan