CDK
Forumguru
@Wanderer200 Skoda onderdelen zijn wel degelijk stukken voordeliger als Audi onderdelen, zelfs als het exact dezelfde zijn
Kan alleen maar zeggen dat je vrouw het snapt
Met een beetje vermogen is fatsoenlijk wegrijden (zonder piepende banden) op nat wegdek al redelijk lastig, DSG schakelt veel te vroeg op en wanneer je eens het vermogen aanspreekt, gaat die 2 tikken terug en heb je ineens een hoop motorlawaai. Handbak in combinatie met 1.8TSI vind ik veel prettiger rijden dan eentje met DSG.
Kan alleen maar zeggen dat je vrouw het snapt
Met een beetje vermogen is fatsoenlijk wegrijden (zonder piepende banden) op nat wegdek al redelijk lastig, DSG schakelt veel te vroeg op en wanneer je eens het vermogen aanspreekt, gaat die 2 tikken terug en heb je ineens een hoop motorlawaai. Handbak in combinatie met 1.8TSI vind ik veel prettiger rijden dan eentje met DSG.
Toch gek, ik heb ruim drie jaar de 1.8TSI (gechipt) in een O2 met handbak gehad en nu twee jaar de 1.8TSI met DSG. Geef mij maar mét DSG. Ik herken het door jou omschreven gebrek aan aansluiting absoluut niet.@Noord26:Je hebt dan ook weinig gemist; ik vind een DSG juist bij uitstek een bak die bij de 1.6TDI past. Dat is een niet al te grote motor die relatief veel vermogen levert over een klein toerenbereik en dan helpt een DSG om continue in het optimale toerenbereik te zitten. In de 1.8 TSI (en ook 2.0 TFSI) sluit de karakteristiek van de bak veel minder goed aan bij de karakteristiek van de motor, vooral bij normaal rijden.
Doordat schakelen / koppelen voor je gedaan wordt door de DSG kan een deel van je hersenen zich concentreren op andere aandacht vragende zaken tijdens het autorijden en daarmee kun je nog beter controleren
Met een handbak kun je rustig met weinig gas in dezelfde versnelling doortrekken, terwijl een DSG dan alweer is opgeschakeld. Juist het elastische karakter van de 1.8TSI wordt door de DSG om zeep geholpen. Met name in bochtige en heuvelachtige trajecten schakelt de DSG bijvoorbeeld niet altijd even logisch op of af, waardoor je deze alsnog handmatig moet bedienen.In de standaard uitvoering is de DSG software geschreven op brandstofbesparing/CO2 uitstoot vermindering.
Dan wordt er inderdaad (te) vroeg opgeschakeld. En de S stand is vanuit de fabriek ook niet lekker geprogrammeerd voor menig kritisch gebruiker.
Hmm, als dat de reden is om een DSG te nemen, dan kun je in mijn beleving beter maar helemaal niet meer aan het verkeer deelnemen....
.
Waar staat dat dit mijn reden is? Er wordt nl in een eerder topic gesproken over controle hebben en dat dit niet lukt met een DSG dit kan een motiverende reden zijn voor een automobilist om wellicht een DSG aan te schaffen.
Maar dit natuurlijk geheel off topic.
En helaas maak ik te vaak van die "handbak specialisten" mee die voor een verkeerslicht of andere situatie, dat ze blijkbaar aan verschillende zaken proberen te denken, dat hun bolide afslaat met alle frustraties voor het overige verkeer vandien.
Misschien niet voor de volle 100%, maar het prijsverschil tussen DSG en handbak is nog steeds aanzienlijk; paar duizend ben je zomaar kwijt.Een voordeel heb je als occasionkoper dat de volledige investering in DSG heb je niet meer!
Gelukkig (links) niet nodig om een koppeling in te trappenRustig maar, wist niet dat ik op een paar tenen ging staan....
Gelukkig (links) niet nodig om een koppeling in te trappen
@Wanderer200:
Ik heb ook Audi gereden en was niet bepaald onder de indruk van de kwaliteit. Ja, design-technisch ziet een Audi er over het algemeen (veel) beter uit dan (in mijn geval) een Superb Combi (achterzijde) en ook het interieur is in een Audi door de gebruikte kunststoffen veel "aaibaarder". Maar dat staat in mijn beleving in geen enkele verhouding tot de meerkosten van een Audi. OK, nu ben ik in het geheel niet gevoelig voor de status van dergelijke premium-merken en zie daar dan ook niet de meerwaarde in. En daarbij is mijn huidige Skoda-dealer een stuk prettiger in de omgang dan zijn Audi-collega; niet alleen op het intermenselijke vlak maar ook financieel: voor de prijs van een onderhoudsbeurt bij de Skodadealer hadden ze bij Audi er alleen nog maar naar gekeken......
Daar zijn de onderhoudsprijzen en het gehanteerde uurtarief dan ook naar.Bij BMW en Audi maakte men de auto van binnen en buiten helemaal schoon bij een grote of klein beurt
Daar zijn de onderhoudsprijzen en het gehanteerde uurtarief dan ook naar.
Het is en blijft een persoonlijke keuze en of je nu een 1.2 TSI hebt of een Audi R8 met S-tronic,
1:12 reed ik gemiddeldIk weet niet of je hier nog iets aan hebt, maar ik heb een O2 1.8 TSI met een handbak. 1:15 is haalbaar als je vooral snelweg kilometers maakt. Tussen Amsterdam en Utrecht met 100 op de cruise control rijdt hij bijna 1:20. Uiteraard haalt hij dat niet als je alleen maar naar de supermarkt gaat, zeker niet als je ook nog eens stevig optrekt, want dat wil de 1.8 wel. Mijn 'slechtste' score was gemiddeld 1:12.
Bedankt voor de reactie.
Helaas maar had al zo'n vermoeden.
Is ergens aan te herkennen als deze niet meer goed is?
Gr.
Hans