Pelle
Nieuw lid
Hoi Skoda-guru's
Onze auto is aan vervanging toe, en de eerste auto die bij me opkomt als fatsoenlijke vervanger is een Skoda Octavia Combi. En dat is waarom ik hier ben
Mijn verstand qua autotechniek gaat niet zo heel ver, maar ik wil natuurlijk wel een goed overwogen keuze maken. Qua budget wil ik er niet meer dan 7000 euro aan uitgeven, en met pakweg 1000 euro inruil komt dat dan op netto zo'n 6000 euro uit. Echter, als ik voor 5000 euro een goed exemplaar tegenkom, dan laat ik die natuurlijk niet links liggen
Een beetje rondsurfend op occassionsites kom je Octavia's tegen van meestal 2005 en 2006, en soms 2007. In benzine (1.6) kom je dan op wagen's met een kilometerstand van zo'n 140-190.000. Voor diesel (1.9) ligt dat wat hoger, van 180-300.000 ongeveer.
Ik heb een beetje zitten rekenen, en puur aan verzekering, wegenbelasting en brandstof komt dat met een gemiddeld verbruik van 1:14 voor de benzine 1.6, en 1:19,5 voor de 1.9 tdi jaarlijks met 15.000km op nagenoeg hetzelfde bedrag uit.
Wat ik echter niet weet, maar wel mee zou willen wegen, zijn de kosten voor onderhoud en afschrijving.
Dit, en nog een hoop andere zaken die ik niet precies weet, brengen mij tot de volgende lijst met vragen:
1. Hoe verhouden de onderhoudskosten van een 1.6 benzine zich ten opzichte van een 1.9 tdi? (uitgaande van een model uit 2006, waarbij de 1.6 150-200k heeft gelopen, en de 1.9 200-250k)
2. En hoe zit dat voor de afschrijving?
3. Zijn er motorisch gezien redenen om voor de benzine of juist dieselmotor te kiezen? Qua vermogen zijn ze nagenoeg gelijk, en gezien het gewicht lijkt me de benzinevariant een klein voordeel hebben, klopt dat?
4. Zijn er 'known issues' met deze 2 auto's, waar ik op zo moeten letten bij aankoop?
5. Als ik het goed zie, zijn er tussen 2005 en 2008 parallel aan elkaar 2 varianten van deze Octavia geweest, de variant van 2000-2008 en de (in mijn optiek) iets mooiere variant van 2005-2009. Waarin zit hem dat verschil precies? Is dat puur cosmetisch,of zijn er nog andere noemenswaardige verschillen?
6. Uitgaande van normaal gebruik, tot welke kilometerstand zou ik de benzine- en dieseluitvoering normaal gesproken zonder al te veel problemen kunnen rijden? Stel dat een benzine makkelijk de 3 ton haalt, dan hoef ik me voor nu niet perse te focussen op een km-sand van rond de 150k namelijk. Idem voor diesel, als die de 350-400k makkelijk zou halen dan kan ik ook naar exemplaren met rond de 2,5 ton op de teller kijken.
Kortom, met een beroep op jullie collectieve kennis van deze auto, hoop ik mijn keuze straks goed onderbouwd te kunnen maken. Vanavond een eerste proefrit gemaakt, en ik hoop er in de komende weken nog een aantal te doen. De eerste proefrit was in ieder geval prima, fijne wagen met goede rij-eigenschappen
Alvast bedankt!
Onze auto is aan vervanging toe, en de eerste auto die bij me opkomt als fatsoenlijke vervanger is een Skoda Octavia Combi. En dat is waarom ik hier ben
Mijn verstand qua autotechniek gaat niet zo heel ver, maar ik wil natuurlijk wel een goed overwogen keuze maken. Qua budget wil ik er niet meer dan 7000 euro aan uitgeven, en met pakweg 1000 euro inruil komt dat dan op netto zo'n 6000 euro uit. Echter, als ik voor 5000 euro een goed exemplaar tegenkom, dan laat ik die natuurlijk niet links liggen
Een beetje rondsurfend op occassionsites kom je Octavia's tegen van meestal 2005 en 2006, en soms 2007. In benzine (1.6) kom je dan op wagen's met een kilometerstand van zo'n 140-190.000. Voor diesel (1.9) ligt dat wat hoger, van 180-300.000 ongeveer.
Ik heb een beetje zitten rekenen, en puur aan verzekering, wegenbelasting en brandstof komt dat met een gemiddeld verbruik van 1:14 voor de benzine 1.6, en 1:19,5 voor de 1.9 tdi jaarlijks met 15.000km op nagenoeg hetzelfde bedrag uit.
Wat ik echter niet weet, maar wel mee zou willen wegen, zijn de kosten voor onderhoud en afschrijving.
Dit, en nog een hoop andere zaken die ik niet precies weet, brengen mij tot de volgende lijst met vragen:
1. Hoe verhouden de onderhoudskosten van een 1.6 benzine zich ten opzichte van een 1.9 tdi? (uitgaande van een model uit 2006, waarbij de 1.6 150-200k heeft gelopen, en de 1.9 200-250k)
2. En hoe zit dat voor de afschrijving?
3. Zijn er motorisch gezien redenen om voor de benzine of juist dieselmotor te kiezen? Qua vermogen zijn ze nagenoeg gelijk, en gezien het gewicht lijkt me de benzinevariant een klein voordeel hebben, klopt dat?
4. Zijn er 'known issues' met deze 2 auto's, waar ik op zo moeten letten bij aankoop?
5. Als ik het goed zie, zijn er tussen 2005 en 2008 parallel aan elkaar 2 varianten van deze Octavia geweest, de variant van 2000-2008 en de (in mijn optiek) iets mooiere variant van 2005-2009. Waarin zit hem dat verschil precies? Is dat puur cosmetisch,of zijn er nog andere noemenswaardige verschillen?
6. Uitgaande van normaal gebruik, tot welke kilometerstand zou ik de benzine- en dieseluitvoering normaal gesproken zonder al te veel problemen kunnen rijden? Stel dat een benzine makkelijk de 3 ton haalt, dan hoef ik me voor nu niet perse te focussen op een km-sand van rond de 150k namelijk. Idem voor diesel, als die de 350-400k makkelijk zou halen dan kan ik ook naar exemplaren met rond de 2,5 ton op de teller kijken.
Kortom, met een beroep op jullie collectieve kennis van deze auto, hoop ik mijn keuze straks goed onderbouwd te kunnen maken. Vanavond een eerste proefrit gemaakt, en ik hoop er in de komende weken nog een aantal te doen. De eerste proefrit was in ieder geval prima, fijne wagen met goede rij-eigenschappen
Alvast bedankt!