Aankoopadvies Octavia Combi 2005-2007

Pelle

Nieuw lid
Hoi Skoda-guru's :)

Onze auto is aan vervanging toe, en de eerste auto die bij me opkomt als fatsoenlijke vervanger is een Skoda Octavia Combi. En dat is waarom ik hier ben :)

Mijn verstand qua autotechniek gaat niet zo heel ver, maar ik wil natuurlijk wel een goed overwogen keuze maken. Qua budget wil ik er niet meer dan 7000 euro aan uitgeven, en met pakweg 1000 euro inruil komt dat dan op netto zo'n 6000 euro uit. Echter, als ik voor 5000 euro een goed exemplaar tegenkom, dan laat ik die natuurlijk niet links liggen :)

Een beetje rondsurfend op occassionsites kom je Octavia's tegen van meestal 2005 en 2006, en soms 2007. In benzine (1.6) kom je dan op wagen's met een kilometerstand van zo'n 140-190.000. Voor diesel (1.9) ligt dat wat hoger, van 180-300.000 ongeveer.

Ik heb een beetje zitten rekenen, en puur aan verzekering, wegenbelasting en brandstof komt dat met een gemiddeld verbruik van 1:14 voor de benzine 1.6, en 1:19,5 voor de 1.9 tdi jaarlijks met 15.000km op nagenoeg hetzelfde bedrag uit.
Wat ik echter niet weet, maar wel mee zou willen wegen, zijn de kosten voor onderhoud en afschrijving.

Dit, en nog een hoop andere zaken die ik niet precies weet, brengen mij tot de volgende lijst met vragen:

1. Hoe verhouden de onderhoudskosten van een 1.6 benzine zich ten opzichte van een 1.9 tdi? (uitgaande van een model uit 2006, waarbij de 1.6 150-200k heeft gelopen, en de 1.9 200-250k)
2. En hoe zit dat voor de afschrijving?
3. Zijn er motorisch gezien redenen om voor de benzine of juist dieselmotor te kiezen? Qua vermogen zijn ze nagenoeg gelijk, en gezien het gewicht lijkt me de benzinevariant een klein voordeel hebben, klopt dat?
4. Zijn er 'known issues' met deze 2 auto's, waar ik op zo moeten letten bij aankoop?
5. Als ik het goed zie, zijn er tussen 2005 en 2008 parallel aan elkaar 2 varianten van deze Octavia geweest, de variant van 2000-2008 en de (in mijn optiek) iets mooiere variant van 2005-2009. Waarin zit hem dat verschil precies? Is dat puur cosmetisch,of zijn er nog andere noemenswaardige verschillen?
6. Uitgaande van normaal gebruik, tot welke kilometerstand zou ik de benzine- en dieseluitvoering normaal gesproken zonder al te veel problemen kunnen rijden? Stel dat een benzine makkelijk de 3 ton haalt, dan hoef ik me voor nu niet perse te focussen op een km-sand van rond de 150k namelijk. Idem voor diesel, als die de 350-400k makkelijk zou halen dan kan ik ook naar exemplaren met rond de 2,5 ton op de teller kijken.

Kortom, met een beroep op jullie collectieve kennis van deze auto, hoop ik mijn keuze straks goed onderbouwd te kunnen maken. Vanavond een eerste proefrit gemaakt, en ik hoop er in de komende weken nog een aantal te doen. De eerste proefrit was in ieder geval prima, fijne wagen met goede rij-eigenschappen :)

Alvast bedankt!
 

dirkkroneman

Forumguru
Tsja wat altijd belangrijk is, dat is goed onderhoud en hoe met de auto om is gegaan (algehele staat van de auto). Dat kun je niet altijd zien en het blijft altijd een "gok" naast de dingen die je wel kunt zien/controleren. Ik heb geen ervaringen met Octavia's met hogere km standen, maar er zijn er vast die je iets meer daarover kunnen vertellen.. Succes met je zoektocht en veel plezier ook daarbij ;)
 

ertromp

Forumguru
Welkom hier!
Zelf heb ik 4 jaar gereden met een 1.9 TDI Octavia Combi.
De 2000-2008 is de Octavia I
De 2005-2008 is de Octavia 2 pre facelift (op het forum vaak PFL)
De diesel van 2005 is een zogenaamde pompverstuiver de 2000-2008 is een "normale" direkt ingespoten diesel. Beide overigens met turbo.
Zwakke punt 2005-2008 diesel is het 2 massa vliegwiel.
Maar kijk hier eens en zie de km standen o.a. met een TDI :D : http://www.skodaforum.nl/forum/thre...e-octavia-ii-rijders.17250/page-6#post-293584

Leuk forum waar ik destijds veel info van gehaald heb: http://www.tdiclub.nl/

Succes met je zoektocht en hopelijk geeft je post veel reacties zodat jij een doordachte keuze kunt maken
 

Havana

Forumguru
Dag Pelle,

Ben jij de Pelle van GoT-forum? Zo ja, dan kennen wij elkaar... fietsers onder elkaar hè ;)

Ik wil je graag wijzen op "mijn topic".

Bij auto's van rond de 200.000 moet je gaan denken aan dingen als lagers. Kan prijzig worden. En de aircopomp houdt er rond die KM-stand ook vaak mee op. Mocht ie nog werken zou ik 'm preventief vervangen.

Ik heb ook voor de keuze tussen diesel en benzine gestaan. Ik rijd wel wat meer dan jij (30k per jaar) dus de keuze was wel iets makkelijker (diesel). Ben er achteraf heel blij mee. Vooral het hoge koppel spreekt me aan. De verbruiken die je post lijken me overigens wel erg positief (vooral dat van de benzinemotor). Kijk eens Spiritmonitor voor "echte" verbruikscijfers. Ik haal met mijn 1.9 TDI ongeveer 1:16, maar ik heb wel een DSG en die is behoorlijk onzuiniger dan de handgeschakelde.
 

VEEJAY

Forumguru
Mijn garagist heeft een2006 O2 Combi zwart met 17" Pegasus velgen te koop. Is motorisch helemaal top (daar hoef je bij mijn TDI specialist garagist niet aan te twijfelen->versterkt vliegwiel zit er inmiddels op :D ), het is een 1.9TDi met chiptuning naar 140PK. Ik meen iets van 220.000 op de teller. Pm maar als je interesse hebt. Hij staat in Dieverbrug.
 

Pelle

Nieuw lid
Tsja wat altijd belangrijk is, dat is goed onderhoud en hoe met de auto om is gegaan (algehele staat van de auto). Dat kun je niet altijd zien en het blijft altijd een "gok" naast de dingen die je wel kunt zien/controleren. Ik heb geen ervaringen met Octavia's met hogere km standen, maar er zijn er vast die je iets meer daarover kunnen vertellen.. Succes met je zoektocht en veel plezier ook daarbij ;)
Ik kijk zeker naar de onderhoudshistorie. Als die onduidelijk is dan laat ik 'm sowieso links liggen :)

Welkom hier!
De 2000-2008 is de Octavia I
De 2005-2008 is de Octavia 2 pre facelift (op het forum vaak PFL)
Duidelijk. Dan zoek ik dus een Octavia I of II, waarbij de I over het algemeen iets goedkoper is. Afgezien van de looks weet ik nog niet of de II er in andere opzichten ook op vooruit is gegaan.
Maar kijk hier eens en zie de km standen o.a. met een TDI :D : http://www.skodaforum.nl/forum/thre...e-octavia-ii-rijders.17250/page-6#post-293584

Leuk forum waar ik destijds veel info van gehaald heb: http://www.tdiclub.nl/
Dank voor de tips :)

welkom Pelle, veel vragen en al een paar antwoorden... wil ook jij je nog even voorstellen in het daarvoor bestemde Meet & Greet topic? alvast bedankt en succes met je zoektocht!
Zal ik doen!

Dag Pelle,

Ben jij de Pelle van GoT-forum? Zo ja, dan kennen wij elkaar... fietsers onder elkaar hè ;)
Yep, that's me :D

Ik wil je graag wijzen op "mijn topic".
Dat was het eerste topic dat ik tegenkwam toen ik aan het Googlen was. Ik wist dat jij ook een Octavia reed (GoT A61 auto topic), dus ik was sowieso al van plan om je eens te consulten.

Bij auto's van rond de 200.000 moet je gaan denken aan dingen als lagers. Kan prijzig worden. En de aircopomp houdt er rond die KM-stand ook vaak mee op. Mocht ie nog werken zou ik 'm preventief vervangen.
Ik heb ook voor de keuze tussen diesel en benzine gestaan. Ik rijd wel wat meer dan jij (30k per jaar) dus de keuze was wel iets makkelijker (diesel). Ben er achteraf heel blij mee. Vooral het hoge koppel spreekt me aan. De verbruiken die je post lijken me overigens wel erg positief (vooral dat van de benzinemotor). Kijk eens Spiritmonitor voor "echte" verbruikscijfers. Ik haal met mijn 1.9 TDI ongeveer 1:16, maar ik heb wel een DSG en die is behoorlijk onzuiniger dan de handgeschakelde.
Ok, thanks. Spiritmonitor zal ik ook eens checken. Verbruikscijfers heb ik van autoweek.nl gehaald overigens.
Mijn garagist heeft een2006 O2 Combi zwart met 17" Pegasus velgen te koop. Is motorisch helemaal top (daar hoef je bij mijn TDI specialist garagist niet aan te twijfelen->versterkt vliegwiel zit er inmiddels op :D ), het is een 1.9TDi met chiptuning naar 140PK. Ik meen iets van 220.000 op de teller. Pm maar als je interesse hebt. Hij staat in Dieverbrug.
Is me iets te ver uit de buurt, maar thanks :)
 

mkmons

Actief lid
Ikzelf heb hiervoor in een Octavia II 1.9TDI met 105 pk gereden (van 163.000 tot 277.000 km) én daarvoor in een Octavia I 1.9TDI met 110 pk (van 157.000 km tot 245.000 km).

De diesels hebben wat mij betreft echt de voorkeur boven de benzineversies, vooral vanwege de immense trekkracht. Motorisch zou ik (bij diesel) voor de Octavia I gaan, maar voor wat betreft weggedrag en binnenruimte voor de Octavia II. Dat laatste zou voor mij doorslaggevend zijn. Beide diesels kunnen, mits goed onderhouden inderdaad, zonder problemen 400.000 km mee.

Als het dan toch benzine moet worden zou ik in een Octavia I niet voor de 1.6 gaan; die vind ik niet fijn rijden. In de Octavia II hebben ze, voor wat betreft die motor, de balans tussen gaspedaal en koppeling een stuk beter voor elkaar. Wat voor de Octavia I wél heel fijne benzinemotoren zijn: de 2.0 én de 1.8 20V, zonder turbo. De turboversie is vaak afgeragd.

Succes en we lezen wel wat het gaat worden!
 

VEEJAY

Forumguru
Als verbruik niet het allerbelangrijkste is zou ik een O2 met 1.8T en chip boven welke diesel dan ook verkiezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
idd voor mij ook een 1.8T liefst met goede chip én goed onderhouden / vertroeteld :) heerlijke motor
 

Pelle

Nieuw lid
Verbruik van de 1.8T is me iets te gortig, helaas. Ik houd wel van een beetje pit in een auto, maar de meeste tijd dat ik erin zit ben ik met vrouw & kinderen aan het rijden, en dan hang ik wat minder snel de sportieveling uit.
Daarnaast scheelt het qua wegenbelasting, benzine en verzekering zo'n 5 tientjes per maand, en dat is het mij niet waard.

Ik vermoed dat een 1.6 benzine over de hele linie gezien ook wat goedkoper zal uitvallen dan een 1.9TDI, dus ik vermoed dat ik mijn opties tot beschikbare 1.6 benzines ga beperken.
 

mkmons

Actief lid
Dan zou ik wél gaan voor een Octavia II, want in dat model is de 1.6 een stuk beter te haggelen... Succes!
 

VEEJAY

Forumguru
Is er nog verschil in 1.6 MPI/FSI versies? Voor mijn gevoel zou ik een FSI nemen.

Als je wel een beetje houdt van een vlotte auto maak dan niet de vergissing zoals ik die een 105PK TDI kocht omdat ik papa was geworden en dacht dat ik de wilde haren kwijt was. Uiteindelijk moest het tot een Stage 3 komen om tevreden te zijn. Als ik meteen een vlotte auto had gekocht had het mij een hoop centjes bespaard.

Een 1.8TSI heeft niet meer dan een chiptuning nodig om kolere hard te kunnen. Maar ik denk ook zuinig als je gewoon rustig op het koppel rijdt.

Mijn vrouw heeft een 1.6VTI 120PK in haar 208 (dikkere motor kon ik niet bestellen met een 4 deurs), dat rijdt op zich wel vlot maar dat komt denk ik gewoon door het gewicht van de auto.
 

mkmons

Actief lid
Als je keuze hebt, dan zou ik inderdaad zeker de FSI nemen! Kijk eventueel ook naar een 2.0 FSI!
 

Wijnand850

Forumguru
Met mijn O2 Combi II 1.9 TDi haal ik gemiddeld tussen 1:17-1:18. Als ik niet in de stad rijd is 1:19 ook prima haalbaar. Qua onderhoud is de auto tot nu toe vrijwel probleemloos. Ik weet dat van de diesels het dubbel massa vliegwiel een zwak punt is, maar of je daar last van krijgt hangt denk ik ook af van de rijstijl van de vorige eigenaar. De O2 heeft nu 223.000km op de klok (gekocht bij 80.000) en ik merk nog niets van problemen met de koppeling. Naast regulier onderhoud heb ik nog geen extra kosten gehad.

Mijn 1.9 TDi heeft onderhoud volgens het VOI systeem, waardoor ik 1 keer per 30.000km bij de dealer sta. Ik weet niet wat de onderhoudsinterval is van de 1.6, maar dat zou zo maar 15.000km kunnen zijn. En dan kunnen de onderhoudskosten van een 1.6 zomaar hoger worden.

Verder denk ik dat het vooral van belang is dat je met beide typen motoren gaat rijden. Ik heb een dag gereden met O2 Combi met een 1.6, en die was naar mijn mening (zonder iemand voor de schenen te willen schoppen :D) niet vooruit te branden. Zeker in vergelijking met een 1.9TDi is het verschil groot. Qua betrouwbaarheid is er weinig verschil tussen een 1.6 en een 1.9, ze staan allebei bekend als motoren die lang mee gaan.

Succes met je keuze!
 

poolhond

Nieuw lid
2.0 liter FSI laat veel weggebruikers het motto lezen

"volg....deze skoda rijder."

erg soepel en beresterk en snelle auto

spreek uit ervaring
 

Blacky

Forumguru
Met mijn O2 Combi II 1.9 TDi haal ik gemiddeld tussen 1:17-1:18. Als ik niet in de stad rijd is 1:19 ook prima haalbaar. Qua onderhoud is de auto tot nu toe vrijwel probleemloos. Ik weet dat van de diesels het dubbel massa vliegwiel een zwak punt is, maar of je daar last van krijgt hangt denk ik ook af van de rijstijl van de vorige eigenaar. De O2 heeft nu 223.000km op de klok (gekocht bij 80.000) en ik merk nog niets van problemen met de koppeling. Naast regulier onderhoud heb ik nog geen extra kosten gehad.

Mijn 1.9 TDi heeft onderhoud volgens het VOI systeem, waardoor ik 1 keer per 30.000km bij de dealer sta. Ik weet niet wat de onderhoudsinterval is van de 1.6, maar dat zou zo maar 15.000km kunnen zijn. En dan kunnen de onderhoudskosten van een 1.6 zomaar hoger worden.

Verder denk ik dat het vooral van belang is dat je met beide typen motoren gaat rijden. Ik heb een dag gereden met O2 Combi met een 1.6, en die was naar mijn mening (zonder iemand voor de schenen te willen schoppen :D) niet vooruit te branden. Zeker in vergelijking met een 1.9TDi is het verschil groot. Qua betrouwbaarheid is er weinig verschil tussen een 1.6 en een 1.9, ze staan allebei bekend als motoren die lang mee gaan.

Succes met je keuze!

Ben het Wijnand eens. Heb namelijk 8jaar een 1.9TDI gehad. Nooit geen vreemde problemen gehad. Wij reden ook regelmatig met een paardentrailer erachter. Verbruik gem.5.5. Op vakanties 4.5-5.0. Auto 1,5 week geleden verkocht met 173.000 op de teller. Ben zelf een diesel fan, rij namelijk al 25 jaar diesel. Weet wel dat ik niet snel een benzine zou kiezen.
In iedergeval succes met je keuze die je neemt.
 

dhe019

Actief lid
Ik heb een Octavia II 1.9 tdi uit 2005. Ik heb 'm gereden van 112dkm tot nu 244dkm. Het massavliegwiel is vervangen door een vaste (bevalt me prima). De aircopomp is een keer vastgelopen (1000+ euro). De remschijven zijn vervangen. Dat is het eigenlijk wel.

Hij verbruikt bij mij gemiddeld, door het jaar, 1 op 17.5.
 
Bovenaan Onderaan