Aankoopadvies Octavia Combi 2005-2007

turboturbo

Forumguru
Mijn voorkeur zou ook naar benzine gaan, als de kosten ongeveer gelijk zijn (en je dus mag en kan kiezen) Mogelijk iets stiller aan boord, en idd een iets lichtere neus en totaalgewicht (heb ik niet nagekenen in carbase) wat idd een trap in de wegenbelasting kan schelen, en (misschien niet zo veel, maar) de mate van slijtage van je voorbanden....

Voorzover ik als leek me er destijds in heb kunnen verdiepen, kan een diesel gemiddeld genomen duurder uitvallen in het onderhoud vergeleken met vergelijkbaar benzinemodel. Onderdelen voor diesel motoren zijn vaak iets duurder (toch?)

En wat is je verplaatsingsgedrag? Rij je voornamelijk of veel korte stukken (minder dan 30 minuten bijv) dan zou ik zeker voor de benzine gaan, geen enkele auto kan goed tegen korte ritten, maar een diesel al helemaal niet. Ga je er dagelijks mee naar je werk (2 x uurtje rijden ofzo) dat kan je denk ik een diesel al beter 'aandoen'.

Qua km stand zou ik idd vooral kijken naar de status van het onderhoud. Een auto met meer dan 2 ton en altijd goed onderhoud kan er technisch beter aan toe zijn dan een van 150dKM waar nauwelijks naar omgekeken is. Of, waar bijvoorbeeld veel van 'de grote reparaties' nog niet gebeurd zijn van auto's rond de 8,9 jaar oud (denk aan: uitlaat, schokdempers, remmerij (wanneer zijn de schijven laatst vervangen) etc.

EDIT: over de FSI motoren (igg de 1.6) heb ik wel eens negatievere info gelezen. Dat je beter een 'gewone' 1.6 kon nemen, vanwege het in de praktijk niet echt gunstigere verbruik, en wel meer (storings)gevoelige techniek van de FSI motor.
 

sunnyboy

Senior Member
2.0FSI of 2.0TFSI? Wat ik op dit forum lees is dat de 2.0FSI alleen maar dorstig is.

Rij dus al acht jaar een 2.0 FSI !
Gemiddeld 6,5 liter op de 100km.
Rij meestal alleen en gedeelte stad, redelijk wat snelweg waarbij ik vaak de cc aan zet en me netjes aan de snelheid hou.
(heeft zo weinig voordeel in reistijd dat ik liever een kwartiertje eerder wegga van huis)
Veel stadsverkeer ga ik naar de 1:10, 1:12.
Volgens fabrieksopgave zou ik gemiddeld 7,6 liter op de 100km gebruiken.
Alles wat je zuiniger rijdt is meegenomen denk ik dan.
En idd rechtervoetje dus he...
 

Rallye

Forumguru
Ik heb de 2.0 FSI ooit in een SEAT Leon gereden, als proefrit. Ik vond het toen geen prettige motor. Je merkt de kracht (die er met 150pk toch zou moeten zijn) niet. Geluid als een wasmachine. De 105pk Octavia pumpeduse die ik erna reed, maakte meer indruk.

Maar goed, smaken verschillen, dus ga er eens met één rijden!
 

aiva tco adoks

Forumguru
Bij 120000 gekocht octavia tdi bxe
Tot nu tot zijn de grote reparaties:

2 massavliegwiel vervangen door een vaste
Wiellager met abs sensor.
Condensor,door veel steenslag( was lek)

Verder normaal onderhoud.

Nu bijna 100,000 km verder en nog geen spijt van deze aankoop!!!!

Succes met je keuze
 

derf

Senior Member
ik heb mijn octavia combi 2 uit 2005 net ingeruild. Staat 22885!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KM op. Is misschien wat voor je?kun je zo bij de occasions opzoeken
 

Pelle

Nieuw lid
Inmiddels weer terug van vakantie, dus de zoektocht gaat verder :)
Ik ben er in ieder geval uit dat het een benzine wordt, dus ofwel de Octavia I of II in 1.6 uitvoering.

Bij navraag bij een aanbieder via internet over de laatste keer wanneer de distributieriem was vervangen (van een 1.6 FSI Elegance), kreeg ik dit antwoord:

Er hoeft geen distributieriem in omdat een 1,6fsi motor een ketting heeft.

Moeten distributie-kettingen ook niet eens in de zoveel km vervangen worden?
 

Chrisiewizzie

Forumguru
In Heemstede staat een O2 2.0 FSI Combi te koop. Qua prijs is daar misschien nog wel af te dingen.

Ik heb nu een paar dagen een 2.0 FSI en het verbruik valt me heel erg mee. Nu gemiddeld 7,2 l/100 km. En ik heb niet rustig gereden. De motor is lekker stil en heel soepel. Je kunt het sowieso proberen als er eentje in de buurt te koop staat.
 

Pelle

Nieuw lid
Dank allemaal. En direct weer een volgende vraag:

Ik weer een Octavia (1.6 FSI Combi) gezien, maar nu zegt de verkoper dat deze auto last heeft van carter onderdruk. Hij wil 'm verkopen zoals hij is, dus gaat er niks aan doen verder.
Ik heb echt de ballen verstand van autotechniek, maar hij gaf aan dat dat mogelijk op termijn wel kan beteken dat de hele motor uit elkaar moet; een reparatie van vele honderden euro's.

Kan ik dat risico makkelijk nemen, of haal ik mezelf dan een hoop problemen op de hals?
 

Noord26

Forumguru
Motor uit elkaar ga je niet redden voor een paar honderd euri. Focus je op een auto met garantie zou ik zeggen ipv nu wat geld besparen zonder.
 

Joske

Forumguru
Ook al is de dealer wel eerlijk met jou.. als men mij zoiets zegt zou het al een no-go zijn. En zoals Noord26 al aangaf: een motor uit elkaar halen en inbouwen is een dure aangelegenheid, met het risico dat het nadien toch niet allemaal zo lekker loopt.
 

Chrisiewizzie

Forumguru
+1 Geen risico mee lopen voor een paar rotcenten nu. Tenminste Bovag garage, NAP en bekende, goede onderhoudshistorie zijn prio 1 in mijn ogen. Niets vervelender dan voor dure reparaties te komen staan. Er worden genoeg 1.6-en aangeboden om kritisch te zijn.
 
Bovenaan Onderaan