turboturbo
Forumguru
Mijn voorkeur zou ook naar benzine gaan, als de kosten ongeveer gelijk zijn (en je dus mag en kan kiezen) Mogelijk iets stiller aan boord, en idd een iets lichtere neus en totaalgewicht (heb ik niet nagekenen in carbase) wat idd een trap in de wegenbelasting kan schelen, en (misschien niet zo veel, maar) de mate van slijtage van je voorbanden....
Voorzover ik als leek me er destijds in heb kunnen verdiepen, kan een diesel gemiddeld genomen duurder uitvallen in het onderhoud vergeleken met vergelijkbaar benzinemodel. Onderdelen voor diesel motoren zijn vaak iets duurder (toch?)
En wat is je verplaatsingsgedrag? Rij je voornamelijk of veel korte stukken (minder dan 30 minuten bijv) dan zou ik zeker voor de benzine gaan, geen enkele auto kan goed tegen korte ritten, maar een diesel al helemaal niet. Ga je er dagelijks mee naar je werk (2 x uurtje rijden ofzo) dat kan je denk ik een diesel al beter 'aandoen'.
Qua km stand zou ik idd vooral kijken naar de status van het onderhoud. Een auto met meer dan 2 ton en altijd goed onderhoud kan er technisch beter aan toe zijn dan een van 150dKM waar nauwelijks naar omgekeken is. Of, waar bijvoorbeeld veel van 'de grote reparaties' nog niet gebeurd zijn van auto's rond de 8,9 jaar oud (denk aan: uitlaat, schokdempers, remmerij (wanneer zijn de schijven laatst vervangen) etc.
EDIT: over de FSI motoren (igg de 1.6) heb ik wel eens negatievere info gelezen. Dat je beter een 'gewone' 1.6 kon nemen, vanwege het in de praktijk niet echt gunstigere verbruik, en wel meer (storings)gevoelige techniek van de FSI motor.
Voorzover ik als leek me er destijds in heb kunnen verdiepen, kan een diesel gemiddeld genomen duurder uitvallen in het onderhoud vergeleken met vergelijkbaar benzinemodel. Onderdelen voor diesel motoren zijn vaak iets duurder (toch?)
En wat is je verplaatsingsgedrag? Rij je voornamelijk of veel korte stukken (minder dan 30 minuten bijv) dan zou ik zeker voor de benzine gaan, geen enkele auto kan goed tegen korte ritten, maar een diesel al helemaal niet. Ga je er dagelijks mee naar je werk (2 x uurtje rijden ofzo) dat kan je denk ik een diesel al beter 'aandoen'.
Qua km stand zou ik idd vooral kijken naar de status van het onderhoud. Een auto met meer dan 2 ton en altijd goed onderhoud kan er technisch beter aan toe zijn dan een van 150dKM waar nauwelijks naar omgekeken is. Of, waar bijvoorbeeld veel van 'de grote reparaties' nog niet gebeurd zijn van auto's rond de 8,9 jaar oud (denk aan: uitlaat, schokdempers, remmerij (wanneer zijn de schijven laatst vervangen) etc.
EDIT: over de FSI motoren (igg de 1.6) heb ik wel eens negatievere info gelezen. Dat je beter een 'gewone' 1.6 kon nemen, vanwege het in de praktijk niet echt gunstigere verbruik, en wel meer (storings)gevoelige techniek van de FSI motor.