Aankoopadvies

bobracing

Forumguru
Het blijft mij verbazen dat men een diesel wil kopen met weinig kilometers.... de meeste problemen krijg je doordat er te weinig, te kort en te langzaam gereden wordt met deze 1.2TDI motoren...
Deze wagens en blokjes kunnen makkelijk de 400.000 a 500.000km halen zonder groten kosten. Waarom dus niet een 2000 euro besparen en er eentje kopen waar gewoon normaal mee is gereden voor een diesel zijn dus zeg minimaal 25.000/50.000km per jaar ? als alle beurten e.d. netjes zijn uitgevoerd lijkt me dat geen probleem. Mijn oude Lupo 3L had ruim 360.000km gelopen, en ik verkocht hem weer door met 405.000km op de teller.

Oh jé, is te langzaam rijden ook al niet de bedoeling? Wellicht verklaart dat waarom mijn vorige 3 diesels toch niet de 400-500 ton haalden....

bobracing

Forumguru
Niet perse, maar het veroorzaakt wel veel van de problemen met deze geweldige EGR klep systeem op de huidige 1.2TDI van de vw, seat en skoda. Ik zeg niet dat het gebeurt, maar de kans is groter en eerder aanwezig.

duimp

Lid
Ik heb niet gesorteerd op km stand hoor, deze diesel staat vlakbij mij te koop en heeft aardig wat opties die ik wil.
De egr klep heeft hij al vervangen. Maar is het voor mij een groot risico om een diesel met deze km te kopen dan? Aangezien ik wel de km's ga maken.
Hij geeft zelf ook aan dat hij te weinig km's rijd maar dat had ik zelf ook wel gezien.

Maar is 7500 echt teveel voor deze auto?

Ridley

Forumguru
Bij mijn dealer staat er 1 te koop van 2011 met 43.000 op de teller voor 8000 €. Weet niet welke opties erop zitten. Dus volgens mij moet je rond de 7500/8000 wel prima zitten als deze luxe is. Let wel dat je dus geen garantie hebt.

bobracing

Forumguru
Nee hoeft geen probleem te zijn!
Maar ga zeker naar deze auto kijken en rijden is mijn advies, maar ook nog eentje die mss het dubbele heeft gelopen.
Ik zeg enkel dat je ook fabia's kunt kopen van rond de 5000/5500 euro met dezelfde opties maar dan hebben ze tussen de 150.000 en 225.000 gelopen. Voordeel van deze wagens is vaak wel, lange stukken gereden, goed warm geweest en het meeste onderhoud is al gedaan! enkel bij de 210.000 de riem vervangen. Maar als er boekjes en papieren bij zitten van onderhoudt kan je dat ook nog navragen bij de dealer en er een uitdraai van krijgen, krijg je direct een beeld van het service verleden en de problemen. Je geef enkel aan dat je voor dezelfde auto makkelijk 2000 euro kunt besparen en gezien je toch veel km's rijdt is je auto na een jaar al een stuk minder waard. Een kilometer stand zegt niet per direct iets van de staat van de wagen gezien de auto vaak slijt van korten stukjes,lang stil staan etc. Met de 2000 euro die je bespaart kan je mooi een paar jaar onderhoudt van betalen... Maar nogmaals het zijn jouw centen en jij moet je er goed bij voelen:)

duimp

Lid
Ok bedankt, ga ik zeker doen. Onderhoudsverleden is inderdaad wel belangrijk
2000 euro is een behoorlijk bedrag waar ik veel leuke andere dingen voor kan doen
Feit is wel dat ik altijd benzine auto's heb gereden en daarom mij ook hoge km-stand mij "afschrikt"

Punt is wel dat het lastig zoeken is op sommige opties zoals maxidot.
Ga nog even druk zoeken vanavond :)

bobracing

Forumguru
Ja ik snap je punt, maar vooral een diesel is gemaakt flink wat kilometers te maken, vaak heb je met minder kilometers meer slijtage aal bijvoorbeeld de stoelen, matten etc gezien men vaker korten stukjes rijdt en dus vaker in en uit stapt ;)
Klopt een maxidot zie je minder snel, maar clima, amundsen, 4x elec ramen cruise control etc zijn toch ook lekker opties? en dat zie je vrij veel terug. En de meeste fabia's komen nu allemaal uit de lease en het aanbod is ruze en de prijzen dalen met de maand ;)
Maar gewoon gaan kijken en rijden, je ziet en merkt vaak zo of het iets is of niet ;)

duimp

Lid
Ja dat is ook zo, amundsen heb ik niet zoveel mee aangezien de navigatie na een paar jaar alweer achter loopt en de updates vrij duur zijn. Weet zelf ook niet zo goed waarom ik maxidot wil, denk meer voor het uiterlijk.
Snap trouwens ook niet waarom die zo weinig te vinden zijn, meerprijs valt toch wel mee

Ik krijg wel een beetje het gevoel dat 7500 echt teveel is, gezien je reactie.
Klopt inderdaad dat er veel te koop is, ga vrijdag gewoon even kijken en dan maar nadenken of ik het voor deze auto over heb.

Laatst bewerkt:

bobracing

Forumguru
Een amundsen is toch wel de beste optie in de wagen vind ik zeker icm carkit die erop zit. Makkelijk muziek vanaf SD kaart afspelen, navigeren en nog lekker kunnen bellen, klopt de kaarten zijn duur maar nog goed te koop, downloaden gaat ook maar niet de nieuwste versie helaas.

Inderdaad gewoon kijken en na je gevoel luisteren, je weet er genoeg te koop staan, dat weet de verkoper ook en men wil altijd graag verkopen ;)

duimp

Lid
Vanmiddag proefrit gehad, viel mij niet tegen.
Auto reed lekker, zat goed, lekker degelijk.

Auto was goed onderhouden en zag er netjes uit.
Alleen de beste man kwam met een tegenbod van 8500 euro.
Heb gelijk gezegd dat dat het niet gaat worden.
Rare is dat hij een jodenbod kreeg bij de dealer voor inruil.

Maar rustig verder kijken dus

bobracing

Forumguru
Nou je kunt er veel in de wagen kwijt is mijn mening hoor..
Wat ik hiervoor in onze Mercedes 230TE w124 kreeg past met gemak in de Fabia:
tweeling kinderwagen Bugaboo dus ook nog 2x zitje, 2x kleding tas, 1x tas met voeding, wat jassen en losse spullen en dan kn het afdekzijl nog dicht :)

Kofferbak is juist zowat de grootste in zijn segment, anders moet je echt naar andere type auto's kijken.
Die maxidot zie je wel snel als je even op de foto's drukt van de advertenties. De meeste hebben namelijk altijd wel een foto's van het dashboard of kilometerstand erop staan en dan zie je het meteen. Ik zou persoonlijk wel voor een maxidot gaan. Daar kijk je toch elke dag tegenaan en geeft een veel luxere en mooiere uitstraling.

Zelf had ik een Fabia 1 hiervoor met PDC en op deze Fabia 2 zitten ze helaas niet. Je kan ze voor 300 euro er achteraf nog netjes laten opzetten en dat had ik 3 jaar geleden wel moeten doen. Ik mis het achteruit rijden op de PDC wel moet ik zeggen. Al heb ik nog geen schade gemaakt, het is zeker makkelijk en ik was er al teveel aan gewend blijkbaar.

Succes met je zoektocht nog...

duimp

Lid
Ja kofferbak is inderdaad de grootste die ik kon vinden in xijn prijsklasse, rolstoel is soms een onhandig log ding.
Als het moet kan een deel van de achterbank ook nog plat.

Maxidot is echt een must voor mij, maakt het display echt af.
Gisteren had mijn garage nog een skoda doorgestuurd met full options:D.
Moest alleen wennen aan de kleur blauw metallic. De lichtere kleur blauw dus.
Maar op een gegeven moment moet je ook tevreden zijn

Nu maar eens verdiepen in navigatie, schijnt dat mijn garage ze voor tien euro kan upadten,zal wel niet helemaal legaal zijn maar ja

Last resort

Forumguru
Maxidot is zeker een leuk item. Ook de navigatie met sd bevalt ons goed, maar een legale update is wel prijzig. Ook de parkeersensoren zijn wel handig nu we deze hebben. Maar zonder lukt het ook hoor;). Wij hebben zelf een 1.2tsi en daarmee hebben wij bij langere ritten 1 op 19-20 kunnen rijden. Maar meestal komt het uit op rond de 1 op 16-17. En als ik het goed heb, dan zijn we de helft kwijt aan wegenbelasting.
Succes met je zoektocht.

duimp

Lid
1 op 19 is wel heel erg zuinig voor een benzine, ik heb gerekend met 1 op 16 en dan is de diesel het goedkoopst.
Rij je dan gewoon 120 op de snelweg?

Ridley

Forumguru
Reken maar gewoon verder met 1:16.... 1:20 zijn echt toevalstreffers als je in een rijdende file 80km rijdt

Bovenaan Onderaan