Aanrader (garage) te Zwolle

Stripedkrijn

Forumguru
Net terug van vakantie lees ik deze draad even vluchtig door. De MPI motor is nog een echte Škoda motor met losse cylinderbussen in het blok. In principe kunnen deze bussen niet zakken omdat ze aan de onderkant steunen op het aluminium blok wat een vast bepaalde hoogte van cylinderbussen vereist. Dit is vastgelegd door de fabriek en vervangende bussen zijn dan ook keurig op maat en bij eventuele vervanging van de bussen heb je dan weer een nette en originele configuratie.
Bij demontage van de cylinderkop moet er voorzichtig tewerk worden gegaan omdat anders de bussen een fractie los kunnen komen. Als hierbij te snel wordt gewerkt en teveel wordt gewrikt is olie/koelvloeistof vermenging onvermijdelijk. In dat geval moeten de bussen worden losgenomen en voorzien worden van nieuwe pakkingen aan de voet. Dat is een zeer forse operatie omdat het blok dan volledig uit elkaar moet. In dat geval is het wellicht verstandiger om een vervangend blok met weinig km op de sloop te halen.
Kort en goed, ik weet bijna zeker dat er door onwetendheid en/of onkunde door de betreffende monteur een fout is gemaakt bij de demontage waardoor de zaak is gaan lekken. Het kan bv gebeuren dat de kop weliswaar netjes gelicht is maar daarna de krukas verdraaid is waardoor de bussen omhoog gekomen zijn. Bij hermontage na verschoven bussen zonder nieuwe pakkingen tree krijg je onherroepelijk lekkage. Als koppakking vervanginghet daarentegen netjes gebeurt gaan deze blokjes vele tonnen in km mee met nauwelijks olieverbruik. De kop terugplaatsen met de oude pakking is uitsluitend bedoeld als hulpmiddel om de auto naar de sloop te kunnen rijden.
Een nieuwe koppakking kan uitsluitend geplaatst worden met nieuwe kopbouten. De koppakkingset compleet met verplicht nieuwe rekbouten zal zo rond 50 tot 70 euro kosten.
 

Skudje

Lid
Net terug van vakantie lees ik deze draad even vluchtig door. De MPI motor is nog een echte Škoda motor met losse cylinderbussen in het blok. In principe kunnen deze bussen niet zakken omdat ze aan de onderkant steunen op het aluminium blok wat een vast bepaalde hoogte van cylinderbussen vereist. Dit is vastgelegd door de fabriek en vervangende bussen zijn dan ook keurig op maat en bij eventuele vervanging van de bussen heb je dan weer een nette en originele configuratie.
Bij demontage van de cylinderkop moet er voorzichtig tewerk worden gegaan omdat anders de bussen een fractie los kunnen komen. Als hierbij te snel wordt gewerkt en teveel wordt gewrikt is olie/koelvloeistof vermenging onvermijdelijk. In dat geval moeten de bussen worden losgenomen en voorzien worden van nieuwe pakkingen aan de voet. Dat is een zeer forse operatie omdat het blok dan volledig uit elkaar moet. In dat geval is het wellicht verstandiger om een vervangend blok met weinig km op de sloop te halen.
Kort en goed, ik weet bijna zeker dat er door onwetendheid en/of onkunde door de betreffende monteur een fout is gemaakt bij de demontage waardoor de zaak is gaan lekken. Het kan bv gebeuren dat de kop weliswaar netjes gelicht is maar daarna de krukas verdraaid is waardoor de bussen omhoog gekomen zijn. Bij hermontage na verschoven bussen zonder nieuwe pakkingen tree krijg je onherroepelijk lekkage. Als koppakking vervanginghet daarentegen netjes gebeurt gaan deze blokjes vele tonnen in km mee met nauwelijks olieverbruik. De kop terugplaatsen met de oude pakking is uitsluitend bedoeld als hulpmiddel om de auto naar de sloop te kunnen rijden.
Een nieuwe koppakking kan uitsluitend geplaatst worden met nieuwe kopbouten. De koppakkingset compleet met verplicht nieuwe rekbouten zal zo rond 50 tot 70 euro kosten.


De monteur zei inderdaad dat de vorige monteur er heel raar aan had gekloot (dit zou kunnen omdat ik al jaren rijd met de koelvloeistof-lamp aan). Hij zei echter dat het onmogelijk was om er weer mee te rijden tenzij die een nieuwe koppakking erop deed, maar dat is dus niet zo? Ook lees ik iets over vloeibare pakking voor tijdelijke oplossingen, weet iemand of dit ook een optie geweest had kunnen zijn?
 

Stripedkrijn

Forumguru
Kijk, het is met cylinderkoppen zo: óf je doet het goed, zoals het hoort, of het is gepruts als je maar een beetje slordig aanrommelt.
Het gebruik van vloeibare pakking in een automotor is zinloos. Binnen de kortste keren lekt de zaak weer als een zeef en de oude pakking wordt er gewoon tussenuit geblazen.
Er was heel vroeger een autorestauratiebedrijf met de naam "Bart".
Die had als reclamekreet: Goed is goed, en de rest is onzin. Dat geldt in dit geval ook voor een auto-cylinderkop pakking vervangen en torqen. En ja, die moeten altijd met de juiste nieuwe rekbouten worden vastgezet.
Wat ook niet onbelangrijk is in dit geval: wat ben je van plan met de auto. Wil je 'm nog een jaar of wat houden of wil je 'm na een maandje of 2 een schop geven...
 
Bovenaan Onderaan