Aanschaf nieuwe aftermarket radio

Karstieman

Forumguru
Heb mijn oog laten vallen op een nieuwe autoradio, maar er is een puntje waar ik niet zeker over ben. Misschien dat iemand me kan helpen.
Het gaat over de volgende radio: http://www.rondevries.nl/catalog/product_info.php?cPath=22_54&products_id=1306
In de Pioneer folder staat dat je een ACC-zekering nodig hebt van 10 A. Als dit minder is, dan levert de radio minder vermogen. Hoe zit dan in de O2 ? Zit daar een 10 A zekering in of kan je die makkelijk erin zetten ? /forum/images/graemlins/confused.gif

VEEJAY

Forumguru
Volgens mij zit er 10A in, maar weet niet zeker. Sowieso kun je toch je zekering vervangen met een zwaardere?

Hmm daar zou ik mee uitkijken. Als je zomaar de zekering vervangt door een zwaardere is het risico op kabelbranden e.d erg groot. (Daarom zit er juist een zekering tussen).
Alternatief is een nieuwe (zwaardere) kabel trekken. Dit heef tevens als voordeel dat je optimaal gebruik kunt maken van het vermogen van de radio en dat je de "niet" iso aansluiting kunt vervangen door een aansluiting die wel "iso" is.

Beker

Actief lid
Ik ben het eens met de bedenkingen van Daniel TDI. Het lijkt mij vooral belangrijk om te kijken welke apparaten er nog meer dezelfde zekering delen. (dit moet vast ergens in het boekje van de auto staan) Het zo maar vervangen van de zekering met een voor een hoger amperage levert vooral voor die apparaten een risico op. Als de radio alleen op een draad zit en je vervangt dan de zekering dan lijkt mij de kans klein dat de draad dat niet zou aankunnen...

Karstieman

Forumguru
@Beker: Zou de radio zowieso geen eigen zekering hebben ? En als dit wel zo is (en ik begrijp je verhaaltje goed) dan kan ik de zekering gewoon vervangen voor een 10 A zekering ?

Beker

Actief lid
Of de radio een eigen zekering heeft weet ik niet. Vroeger (voordat alle radio's iso-stekkers) hadden zat er vaak een draadzekering op de plus draad. (zo'n plastic buisje met een glazen zekering erin)

Ik heb de volgende bedenking: laten we eens aannemen dat de radio zelf voor 10 ampere gezekerd is en dat de zekering die je wilt gaan vervangen nu 5 ampere is. Daarnaast nemen we aan dat de radio niet het enige aparaat is op die draad.

Als je de zekering niet vervangt (zal de radio dus niet optimaal presteren) en er gaat electronisch gezien iets mis dan zal bij een stroom"kracht" van meer dan 5 ampere de zekering in de auto "klappen". De radio (gezekerd voor 10 ampere) en de overige aparatuur zijn hiermee beschermd en zullen zelf dus geen (verdere) schade oplopen.

Als je nu in je dashboard de zekering van 5 amp. vervangt voor 10 dan betekent dit dat de zekering pas zal doorbranden bij een stroomkracht van 10 ampere. Ik vraag mij af wat dat met de overige aparatuur op deze draad zal doen. Mijnsinziens is de waarde van 5 niet voor niets gekozen.

We kunnen het ook omdraaien. Stel op dezelfde draad staan twee aparaten, je radio en de ventilator voor de luchtstroom in je auto. Als er iets in de ventilator kapot gaat (en hij komt vast te zitten) dan is het de bedoeling dat de zekering (van 5 ampere) eerder doorbrand dan dat de ventilatormotor dit doet. Zo'n ding is van buiten plastic en gaat dus smelten en branden als die te warm wordt. Als je nu de zekering hebt vervangen voor een hogere dan zal die wellicht niet doorbranden waardoor er dus meer schade zal ontstaan aan de ventilator motor. Dat is de bedenking die ik heb. Ik zou even overleggen met de werkplaats wat zij er van denken en welke zaken er nog meer van dezelfde zekering gebruik maken.

Wil daaraan toevboegen dat draden die "te Zwaar" gezekerd zijn gewoon kunnen doorbranden, met als gevolg een kabelbrand in je auto, dat wil je echt niet.
Wat natuurlijk ook nog kan is een versterker op je radio aanluiten, dan heb je het vermogen helemaal niet nodig en blijft de radio spelen.

Beker

Actief lid
@ Daniel Tdi: Je hebt in theorie gelijk maar verwacht je werkelijk dat er dermate bezuinigd is op de kabelboom dat sommige kabels geen 10A aankunnen?

VEEJAY

Forumguru
Nou ik ben even naar beneden gelopen om te kijken:

het is als volgt:

1 zekering radio 15(!) ampere
1 zekering voor versterker (soundsystem ) 30 ampere.

Er zit verder niks mee op de zekeringen.

Dussssssss veel plezier met je Pioneer! /forum/images/graemlins/smile.gif

Natuurlijk zit er een marge ingebouwd in de dikte van de kabels, alleen het risico wordt gewoon groter en je hoeft ook niet aan te kloppen voor eventuele garantie laat staan vervolgschade.
Maar gelukkig dankzij Veejay is deze discussie niet nodig, zoals gezegd, veel plezier met de Pioneer!

VEEJAY

Forumguru
Wel bedankt voor de technische achtergrond. Gelukkig heb ik mijn sub laten inbouwen.

'k zal altijd een prutser blijven ;)

Karstieman

Forumguru
Nou...dat's inderdaad duidelijk /forum/images/graemlins/smile.gif
Dan ga ik morgen maar eens naar de M****Markt en probeer alleen een radio te kopen /forum/images/graemlins/smile.gif ..da's moeilijker dan je denkt !
Bedankt voor jullie tips/advies/feitjes.

Beker

Actief lid
Rest mij je nog succes te wensen met het vinden van een radio die groene verlichting heeft en er niet uitziet als een miniflipperkast.

Karstieman

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Rest mij je nog succes te wensen met het vinden van een radio die groene verlichting heeft en er niet uitziet als een miniflipperkast.

[/ QUOTE ]

Ben het wel met je eens, maar vind maar eens een 'betere' radio waar geen kleurenschermpje in zit. Helaas vinden de meeste radiofabrikanten het belangrijker nieuwe radio's uit te rusten met dure schermpjes ipv. bijv. de mogelijkheid om de toetsenverlichting van kleur te veranderen.
Of eens nadenken over kleine afneembare frontjes... Ik vraag me altijd af: Waarom moet de hele voorkant afneembaar zijn ?
Een klein afneembaar frontje zou toch veel handiger zijn en even veilig (als de radio niet werkt zonder het frontje).

Exciter

Administrator
Ik dacht, dat JVC een serie heeft, de Chameleon, die kan je helemaal afstemmen op de interieur van je auto. Wil je rood, stel je rood in, wil je blauw, stel je blauw in enz.
Is dat misschien een idee?

Bij mijn Alpine kan je ook de kwa kleur knoppen (traploos eventueel) veranderen. Die staat dus nu op Skodagroen. Verder geen drukke schermpjes en zo, gewoon een duidelijk en groot display. Wel moet je de hele voorkant eraf halen en is Alpine toch wat duurder. Maar ik vind het een hele fijne radio.

TurboBooster

Forumguru
Ook de Pioneer 6700 MP autoradio bezit de mogelijkheid om de kleur van de toetsen alsmede de kleur van het scherm onafhankelijk van elkaar in 10 verschillende kleuren in te stellen.
Het scherm bij deze autoradio is geen flipperkast die steeds van kleur verwisselt zoals bij veel andere nieuwe type's van Pioneer het geval is.
Deze radio speelt ook MP3 af.
Te koop vanaf ongeveer € 215,-

sunnyboy

Senior Member
Vandaag een nieuwe Pioneer gevonden met Bluetooth.
Voor degene die geen Carkit of iets dergelijks in de auto willen. De DEH-P70BT, ook i-Pod mogelijkheid via adapter.

Off-topic: Vandaag mijn BMW ingeleverd. /forum/images/graemlins/frown.gif
Vrijdag m'n Skoda halen. /forum/images/graemlins/grin.gif

Bovenaan Onderaan