Aanschaf O2 benzine

Ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een O2 benzine.
Heb nu 2x in een 1.4 TSI gereden en die reden beide goed.
Wil evt ook nog een 1.2 proberen. Vooral ook omdat die meer aangeboden worden en daardoor is de keuze ook groter.
En ik denk dat die ook nog iets zuiniger kan zijn.
Overigens lees ik van beide verbruiken rond de 1:15. (variërend van 1:13-1:17)

Het liefst koop ik er één met weinig km's en veel opties voor een lage prijs.
Zo eentje die iedereen zoekt en die er niet zijn :-)

Hoe kijken jullie aan tegen een 2e hands met 100.000 op de teller en daar vervolgens nog eens 100.000 mee rijden?
Ik rijd nu diesel en een andere diesel met een ton op de teller zou ik zo kopen maar een benzine niet zo snel.
Ik zie nog niet heel veel O2 benzine uitvoeringen met heel veel km's.
 

Cordoba

Forumguru
Lubbert/Ric, als je een idee wil krijgen welke km-standen haalbaar zijn: er is een topic met de hoogste km-standen onder de Octavia rijders, en daar zitten ook benzineversies tussen. Verder wat motoren en versnellingsbakken betreft kun je gewoon bij de andere Vagmerken spieken, vooral onder de benzinerijders zie je volgens mij minder km-vreters bij Skoda dan bij de zustermerken. Overigens hoeft een kleiner blok helemaal niet zuiniger te zijn in de praktijk: een klein blok is vooral zuinig bij filerijden en in de stad, als je vooral veel buitenweg rijdt kan een zwaarder blok in de praktijk zelfs zuiniger zijn.

Als je reële vergelijkingen wilt van brandstofverbruik van verschillende motorblokken, kun je het beste even kijken op spritmonitor (kun je ook op de engelse taal instellen) en dan een keer zoeken op het ene motorblok (via merk/model/brandstof/aut-hand/vermogen/bouwjaren) en door vermogen aan te passen kun je vervolgens voor ander motortype gaan zoeken. Op die manier krijg je ook gemiddelden van tientallen gebruikers te zien, dus heb je echt realistische verbruikscijfers.
 

ertromp

Forumguru
Net wat @Cordoba aangeeft kijk ook maar eens rond bij de andere VAG merken zoals VW en SEAT en Audi rond om een indruk te krijgen welke km standen gereden wordt met bijvoorbeeld de TSI blokken.
Een selectie op Autoscout levert zo ca 270 VW's met 1.4 TSI blok met km standen variërend tussen de 100.000 en 210.000km.
Reken natuurlijk ook niet alleen op kosten aan eventueel motorisch onderhoud maar er zullen wellicht ook (onverwachte) kosten aan onderstel of andere bijvoorbeeld elektronische delen naar voren komen.
Het verbruik zoals aangegeven (tussen 1:13 en 1:17) kan ik wel onderschrijven.

Hoeveel km ga je per jaar maken?
 
Dank voor jullie reacties.

Ik ga eens kijken op spritmonitor en naar andere VAG merken om een idee te krijgen

Ik denk dat ik ca 17000km zal rijden
Rijd nu diesel (VW Touran 1.9 TDI 105pk) en zou evt wel weer willen dieselen. Maar heb pas in een Passat diesel gereden 1.6 TDI en die motor vond ik niet prettig.
Heb ook gekeken naar Skoda 2.0 TDI maar die worden niet zoveel aangeboden

Ben van mening dat je toch ook altijd en beetje geluk moet hebben met een 2e hands
Het is niet gezegd dat je met een auto met 80000 direct minder onderhoud zal hebben dan één met 140000
 

Noord26

Forumguru
Wij hebben bewust voor een wat grotere motor gekozen, want met relatief weinig kilometers per jaar en wat steviger door rijden maakt het brandstofverschil niet zo veel uit. Bij 15-20.000km per jaar een 1.2 of 1.8 scheelt je €500,- - als ik even grof mag gokken qua getallen? Plus dwing bij aankoop garantie af van 2 jaar, zijn er gebreken, dan komen die vrijwel altijd naar boven in die periode. En duik in het verleden van de auto: onderhoudsfacturen aanwezig?

Geluk hebben met 2e hands? Die mening deel ik niet. Je kan juist bij een 2e hands alles goed uit testen en bekijken voordat je hem koopt (bij een nieuwe onmogelijk- je koopt vanaf papier), verleden uitgebreid inzichtbaar en ook gewoon garantie bespreekbaar. Dus in mijn optiek zelfs meer voordelen als een splinternieuwe. En dan hebben we het nog niet gehad over de grootste afschrijving die door de vorige eigenaar is gedaan..

Overigens is 100.000km voor een normaal onderhouden benzine auto pas net ingereden. Rondom 100.000 moeten er wat dingen vervangen worden volgens het boekje voor onderhoud, kijk daar ook na of dat daadwerkelijk is gebeurd.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Dat ben ik wel met je eens, maar toch nog een sidenote: je weet nooit echt hoe de vorige berijder(s) de auto bereden heeft (hebben) en of er met respect voor de techniek (rustig op koude motor, turbo af laten koelen etc) is gereden. En of het verplaatsings gedrag vooral uit korte boodschappen ritjes bestond, of elk weekend naar de schoonmoeder 80KM verderop
 

Noord26

Forumguru
100% zekerheid krijg je nooit, maar je kan er wel akelig dichtbij komen. Ook een Maybach of Bugatti kan je in de steek laten; nieuw of gebruikt..

Daarop opteer ik ook voor een aankoopkeuring icm 2 jaar garantie. De kosten van een aankoopkeuring haal je er 10x uit als onderhandelingspositie met concrete bevindingen bij de verkoper.

Plus een splinternieuwe auto is niet per definitie beter als een 2e hands en bij een splinternieuwe is een aankoopkeuring geen mogelijkheid. Men gaat er vanuit dat alles 100% is bij aflevering door uit te gaan van de kwaliteitscontrole ion de fabriek, en het op te vangen met fabrieksgarantie.

Daarom ook mijn tip om in het verleden te duiken van de vorige eigenaar. Zo kwamen wij er achter dat de auto van een bedrijf was geweest en hebben die gewoon een belletje gegeven. Werd een zeer prettig gesprek. Er blijken ook bedrijven te zijn die techniek wel respecteren.
 
Laatst bewerkt:
Garantie van 2 jaar op een 2e hands.
Dat kost vast een boel, of valt dat mee?
Ik heb het idee dat er niet veel bedrijven zijn die dat doen.
Zie vaak al €695 staan voor 6 maanden garantie
 

Cordoba

Forumguru
Wat betreft nieuw/gebruikt deel ik de mening van Noord26. Overigens heb ik wel een vaste regel: nooit proefrijden en direct kopen, maar er -minimaal- een nachtje over slapen en dan opnieuw checken en onderhandelen. Dan zorg je dat je de tijd hebt om bezwaren bij een bepaalde auto te overdenken (of te bedenken) en laat je je niet zo snel door een verkoper inpakken, en heb je kunnen bedenken wat er eventueel aan een auto ontbreekt, zodat je niet alleen over een prijs kunt onderhandelen, maar eventueel ook accessoires en dergelijk meenemen in de onderhandelingen.
 

Noord26

Forumguru
Garantie van 2 jaar op een 2e hands.
Dat kost vast een boel, of valt dat mee?
Ik heb het idee dat er niet veel bedrijven zijn die dat doen.
Zie vaak al €695 staan voor 6 maanden garantie

Dat ligt aan je onderhandelings-kunsten. Persoonlijk heb ik het erbij onderhandeld, dus 'gratis'. En wat @Cordoba ook zegt over accessoires, is zeker van toepassing op elke aanschaf van een auto.

Naast de 2 jaar garantie (werd aangeboden met 1 jaar garantie) hebben wij nieuwe wintersloffen in 16" op de huidige velgen en splinternieuwe velgen met zomersloffen erbij onderhandeld naast de extra garantie. 2e hands valt er nu eenmaal meer ter onderhandelen, omdat de winstmarge niet vast ligt- want de inkoopprijs verschilt per auto en is meestal een stuk lager als men denkt! Bovendien kosten de accessoires van een verkoper hem niet zoveel aan inkoop als wat jij er zelf voor zou moeten betalen. Zeker daarover onderhandelen!
 

Desperado

Forumguru
Als je er zoveel gratis bij onderhandeld wil de verkoper er graag van af waarschijnlijk of hij heeft voor jou inruilauto al een klant klaarstaan.
Neem maar van mij aan dat die winstmarges op gebruikte auto's helemaal niet zo groot zijn.
Daar komt nog bij dat het rijklaar maken van een gebruikte auto vaak meer kost dan een nieuwe.
En de marge op accessoires is wordt een dealer ook niet rijk van in tegenstelling tot de onderhoudsonderdelen waar heel veel marge op zit.
Ik denk dat de verkoper net zo hard lacht als jij in dit geval :cool:
 
@supersjors, dat denk ik ook. Daarom ga ik er dus niet in testrijden :-)

@Cordoba, bedankt voor je tip. Ben meestal niet zo impulsief. Kom ook (volgens velen) niet super enthousiast over. Dat helpt soms ook in onderhandelen.

@Noord26, En de initiële prijs was dan niet veel te hoog? :-) Vind het nogal wat, extra garantie, extra bandenset en een complete wielset. Goed gedaan hoor!
 

Cordoba

Forumguru
@Desperado: ik heb juist van verschillende mensen uit de branche meermaals gehoord, dat er juist een behoorlijke winstmarge zit op accessoires. Stel je wil een (nieuw) setje originele matten die voor 50 euro op de prijslijst staan. Die kosten de dealer misschien 25 euro. Een dealer zal dan liever die matten erbij doen dan dat ie je 40 euro korting geeft: zo heeft ie extra omzet, en pakt ie wat winst op de matten en je bent zelf ook 10 euro voordeliger uit, dan wanneer je de 40 euro korting zou krijgen en 50 euro extra uitgeeft aan de matten. En zo zijn er nog legio voorbeelden te bedenken, zoals bijvoorbeeld reservewiel, krik enz. in plaats van bandenplaksetje(met beperkte houdbaarheid) dat standaard bij bepaalde uitvoeringen zit. Eventueel kan een verkoper reservewiel + krik uit een andere occasion halen en omwisselen met plaksetje dat bijvoorbeeld zit bij de auto die je wil hebben. Op die manier hoeft het de verkoper/garage niet veel te kosten, maar krijg je wel meer de auto die je wil hebben.
 

Noord26

Forumguru
Als je er zoveel gratis bij onderhandeld wil de verkoper er graag van af waarschijnlijk of hij heeft voor jou inruilauto al een klant klaarstaan.

Klopt, het was het einde van het jaar. Tussen kerst en oud/nieuw. Dus moest eruit die auto. Dat wist ik, jammer genoeg voor die verkoper, ook..
 

Desperado

Forumguru
Natuurlijk verkopen ze liever accessoires tegen inkoopprijs dan dat ze korting geven. Maar ik weet nog uit mijn dealertijd dat de marges hoogstens 30% waren op accessoires.
En ze hopen natuurlijk ook dat je bij ze blijft als klant, geven ze nu iets weg en verdienen het later wel weer terug.
 

erikkie

Senior Member
ik had een octavia 1,2 tsi uit 2010 (lease). Verbruik over 100.000 km ruim 1:15 in 42 maanden.
Na inlevering stond die te koop bij LM met onderhoudshistorie online. Maar problemen die ik had en die onder garantie vielen, kwamen nooit bij onderhoudshistorie tevoorschijn tijdens bezit auto en ook niet bij de verkoop.
Dus zo'n COMPLETE onderhoudshistorie krijg je volgens mij alleen bovenwater als je vorige eigenaar kunt bereiken.

Zou wel even checken of die distributieketting is vervangen en de Turbo want dat waren allemaal wat problemen met de eerste 1,2 tsi's volgens mij. Die zijn bij mij tenminste beide vervangen. Daarna nog een keer probleem met bobine. Daarna NOOIT meer problemen mee gehad.
Bij het inleveren van mijn auto had ik het idee dat hij nog lang niet "op" was. Maar zo'n turbo blijft misschien toch wat gevoeliger voor kosten/storingen dan een atmosferisch blok, maar die Turbo heb je met een tdi ook.

Verder problemen met GPS antenne op dak gehad, lekt water en dan gaat hij roesten oid. Bij mij 2x vervangen...

1,2 rijdt prima, maar zou zelf eerder een 1,4 kopen vanwege wat extra power. De 1,4 die ik nu in octavia III heb verbruikt rond de 1:14,5

Suc6....
 

De Stip

Forumguru
Lubbert, je hebt gelijk hoor. Ik ben erg blij met de 1.8 TSI, maar je moet om een beetje zuinig te kunnen rijden, wel een fluwelen voetje hebben. Bij gemiddeld verbruik (dus ook als je al z'n vermogen een keertje aanspreekt), haal ik gemiddeld 1:11.
Als ik er echt m'n best voor doe, is 1:13 te realiseren.
 
Heb een mooie gezien en gereden.
Hoe kan ik weten of de auto ketting problemen heeft gehad/zal krijgen?
Ik hoor niks vreemds.
Universele garage weet het niet en de garage waar die vandaan komt heeft een computerstoring.
1.4 TSI uit 2009, Ex-lease auto
Km-stand 123k
 
Bovenaan Onderaan