Aanschaf Octavia 1.8 TSI 2010: goed idee?

JoostV

Nieuw lid
Door een recente gezinsuitbreiding is het snel duidelijk geworden dat onze Peugeot 307 niet meer volstaat qua afmeting. Zoekend naar alternatieven kwamen we al snel op een Octavia.

Gezien ons budget zou een Octavia 1.8 TSI uit 2010/2011 mooi passen.

Maar als ik een beetje rondlees op het internet, en dan met name hier, zie ik dat het aardig vaak voorkomt dat er een probleem is met grote olieconsumptie (1 liter per 1000 km of nog meer) bij die serie.

Hoe groot is het risico dat dat probleem optreedt? Hoe kun je dat weten voordat je de auto koopt? Zouden jullie aanraden om een 2010/2011 Octavia 1.8 TSI aan te schaffen of juist niet? Wat kunnen we doen om dat olieprobleem te voorkomen/genezen/managen?
 

rudolfi

Forumguru
Een auto met volledige onderhouds historie kopen. Misschien dat je kan nagaan of er een terugroep actie is geweest met de distributie ketting. Weet niet of dat bij Skoda zou is, maar bij Audi in combinatie met 1.8 TSI is die er wel geweest. Je zou al een hele lange proefrit moeten maken om het te kunnen testen. Maar ik zou zeggen een auto met garantie kopen bij een erkende dealer en misschien een aankoop keuring bij de anwb laten uitvoeren. Het voorkomen kan je volgens mij niet helemaal, kans is natuurlijk aanwezig dat je wel 1 koopt die het probleem heeft.
 

Highway

Forumguru
Ik heb eer soortgelijke gok ook genomen. Dan wel een 1.8tsi superb.

Ik heb er garantie bij genomen als eis. Hierna de auto goed laten keuren. Ze konden niets raars vinden. Onderhoudshistorie is bekend van mijn auto.

Gelukkig gebruikt mijn 1.8tsi geen olie. Daar ben ik erg blij mee, want het is wel een erg prettige motor (extra indien deze getuned is).
 

Havana

Forumguru
Hoeveel rijd je? Zou gewoon een 1.6 tdi kopen, kan al uit vanaf 15 k km/jaar en is een probleemloze motor.

TSI privé rijden is vragen om problemen, zeker de 1.8 en de 2.0 en in mindere mate de 1.4. Met de 1.2 zijn relatief het minste problemen geweest.
 

JoostV

Nieuw lid
Hoeveel rijd je? Zou gewoon een 1.6 tdi kopen, kan al uit vanaf 15 k km/jaar en is een probleemloze motor.

TSI privé rijden is vragen om problemen, zeker de 1.8 en de 2.0 en in mindere mate de 1.4. Met de 1.2 zijn relatief het minste problemen geweest.

Ah, rijgedrag had ik wel kunnen toevoegen. We rijden iets minder dan 10k per jaar. Diesel rijden lijkt me daarmee financieel erg ongunstig, of zie ik dat verkeerd?

Wat maakt dat TSI privé rijden vragen om problemen is?
 

Havana

Forumguru
Met minder dan 10k is het inderdaad financieel niet zo interessant.

Waarom TSI privé rijden niet slim is... omdat er gewoon veel problemen mee zijn.
 

s-line

Forumguru
Ach,er rijden ook zat 1.8tsi zonder problemen. Internet en forums zijn natuurlijk ideaal broednest voor mensen die graag klagen over bepaalde type motoren.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken en probeer een knap exemplaar te zoeken met eventueel garantie dat zou mooi zijn.
 

Joske

Forumguru
Waarom TSI privé rijden niet slim is... omdat er gewoon veel problemen mee zijn
dat is nu wel héél erg gaan veralgemenen mijn inziens ;), er rijden voldoende tevreden TSI-rijders rond. Maar die hoor je niet zo gauw natuurlijk.
lijkt wel alsof je een beetje boos bent op VAG ofzo :lezen: ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

MarcoO2

Forumguru
Ik heb in mijn twee octavia's steeds een 1.8 TSI gehad. In mijn eerste, uit 2009, had ik denhandmatige 6-bak. Door JD getuned tot 230 pk en 350 Nm. Heb er met veel plezier 140.000 km mee gereden. In 2012 heb ik weer voor deze motor gekozen, nu met de DSG-7. Ook een supercombi, heb daar nu 135.000 km mee gereden. Ik heb nu in mijn Leon ST de 1.4 TSI besteld, eens zien of dat afkicken is

Oftewel: ik zou ervgewoon een kopen, het rijdt zó lekker! Wel opletten op historie en eventueel een aankoopkeuring laten uitvoeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Ondanks dat ik zelf probleemloos rij in een 1.8 TSI van 2011 zou ik bij de aanschaf van een tweedehands van 2010 toch wel de volgende voorwaarden stellen:
  1. Kettingspanner al vervangen? Dit is een notoir zwak punt. Handige VAG-specialisten als Vruggink vervangen die (bij regulier onderhoud) voor € 350,-.
  2. Hoe zit het met de slijtage van de distributieketting? Dit kun je goed zien bij vervanging van de spanner. Als de oude spanner vier tanden of meer is uitgelopen is de ketting te ver uitgerekt en moet deze worden vervangen. Deze slijtage kun je ook met VCDS inzien (01 Engine, group 093).
  3. Olieverbruik. Ik zou garantie willen dat het verbruik tot bijvoorbeeld 150.000 km niet meer wordt dan 1:3000. Het beste is natuurlijk preventief zuigers + zuigerveren vervangen, maar aangezien er ook nog veel 1.8/2.0 TSI motoren oud worden zonder problemen is preventief vervangen hier misschien wat overdreven.
  4. Reiniging inlaatspruitstuk. Dit kan preventief chemisch (ca elke 60.000 km) of als er te veel zit (meer dan 100.000 km) met speciale korrels.
Als bovenstaande issues zijn opgelost of preventief netjes worden bijgehouden is de 1.8 TSI een fantastische motor. Snel, altijd voldoende kracht beschikbaar en toch nog aardig zuinig.
 

RogerS

Forumguru
Ondanks dat ik zelf probleemloos rij in een 1.8 TSI van 2011 zou ik bij de aanschaf van een tweedehands van 2010 toch wel de volgende voorwaarden stellen:
  1. Kettingspanner al vervangen? Dit is een notoir zwak punt. Handige VAG-specialisten als Vruggink vervangen die (bij regulier onderhoud) voor € 350,-.
  2. Hoe zit het met de slijtage van de distributieketting? Dit kun je goed zien bij vervanging van de spanner. Als de oude spanner vier tanden of meer is uitgelopen is de ketting te ver uitgerekt en moet deze worden vervangen. Deze slijtage kun je ook met VCDS inzien (01 Engine, group 093).
  3. Olieverbruik. Ik zou garantie willen dat het verbruik tot bijvoorbeeld 150.000 km niet meer wordt dan 1:3000. Het beste is natuurlijk preventief zuigers + zuigerveren vervangen, maar aangezien er ook nog veel 1.8/2.0 TSI motoren oud worden zonder problemen is preventief vervangen hier misschien wat overdreven.
  4. Reiniging inlaatspruitstuk. Dit kan preventief chemisch (ca elke 60.000 km) of als er te veel zit (meer dan 100.000 km) met speciale korrels.
Als bovenstaande issues zijn opgelost of preventief netjes worden bijgehouden is de 1.8 TSI een fantastische motor. Snel, altijd voldoende kracht beschikbaar en toch nog aardig zuinig.
100% eens met dit advies...
 
Het is vervelend, maar ik heb het vertrouwen in de kwaliteit van mijn Skoda Octavia 1.8 TSI 4x4 verloren. Het is extravervelend dat Skoda Nederland te weinig moeite doet om het vertrouwen te herstellen. Ik heb gemerkt dat te veel andere Skodarijders deze slechte ervaringen hebben. Ik had graag weer een tevreden Skodarijder willen worden.

Mijn eerste Skoda heb ik 10 jaar gastvrijheid verleend, tot volle tevredenheid, zeker nadat ik besloot niet meer gebruik te maken van de Skoda dealers.

Mijn ervaringen met mijn huidige Skoda Octavia 1.8 TSI 4x4 combi uit 2009 waren heel gunstig vanaf begin 2012 toen ik deze kocht met een kilometerstand van ca 32.000 km.
Totdat ik in augustus een storingsmelding kreeg bij een kilometerstand van 76.000. Toen bleek dat de distributieketting met bijbehorende onderdelen moest worden vervangen.
Bij een kilometerstand van ca 28000km was er een terugroepactie waarbij het lagerblok van de nokkenassen werd vervangen. Er zit een zeefje in dat kapot kon gaan.
Ditzelfde onderdeel moest nu opnieuw worden vervangen. Het zeefje was weer kapot. En dat is een belangrijk onderdeel van het smeersysteem.

Totale kosten ca € 1700,-. Een verborgen gebrek dat men kennelijk het liefst verborgen wil houden.
In 2012 is verschillende keren op deze problemen ingegaan door autoconsumentenbladen als Autobild en Autoweek en door consumentenprogramma’s als Radar.

In diverse publicaties heeft de fabrikant van deze motoren, die gebruikt worden in VW, Audi en Skoda auto’s, erkent dat er problemen zijn opgetreden en dat deze in voorkomende gevallen opgelost en gecompenseerd worden.
Soms wordt een deel van de reparatiekosten vergoed. Ik kreeg echter een volstrekt ontoereikend aanbod in waardebonnen, te besteden bij de Goudse Skodadealer. Pas na lang aandringen was Skjoda Nederland bereid om € 200,00 zonder voorwaarden vooraf aan mij uit te keren.
En verder bevat de reactie van Skoda Nederland veel juridische spitsvondigheden. Het komt er op neer dat ik als eigenaar van een Skoda geen relatie heb met de fabrikant of de importeur, maar mij met mijn klachten moet wenden tot de verkoper van mijn auto, een grote occasionhandel.
De werkplaatsaantekeningen en de nota van deze reparatie bij de plaatselijke Skodadealer heb ik elders op dit forum geplaatst.
En dan is er nog alle kans dat ik vervolgens te maken krijg met het olieverbruikprobleem van dit type motoren.

Ik heb er fantastisch mee kunnen rijden, ik was er erg tevreden over. Fijne comfortabele auto, zowel solo als met een carvan. Maar het is wat mij betreft over. Mijn vertrouwen is weg. Dat wordt gesterkt door de ervaringen van andere eigenaren van auto's met een 1.8 TSI motor. Ze zitten in Octavia's, Supremes en Yeti's. Kijk daar ook eens.
Het is jammer het als voormalig Skodafan te moeten zeggen, maar ik zou de gok niet nemen.
 

Thokozanoah

Forumguru
Ik heb een 1.8 TSI bj 2009 gehad die geen druppel olie verbruikte. Ik zeg gewoon doen, maar koop svp een goed onderhouden exemplaar.
 

RogerS

Forumguru
Ik heb een 1.8 TSI bj 2009 gehad die geen druppel olie verbruikte. Ik zeg gewoon doen, maar koop svp een goed onderhouden exemplaar.
Bij welke kilometerstand heb je hem weggedaan? Tot zo'n 76.000 kilometer was met mijn auto ook niets aan de hand. De auto van mij was (!) ook altijd tot 120.000 km onderhouden door de dealer zoals het serviceboekje het aangeeft maar toch was op dat moment het olieverbruik al schrikbarend hoog...

Zelf vind ik het kopen van een 1.8 en 2.0 TSI uit de beruchte periode (2009 tot 2012) een te grote gok ook rekening houden met het coulancebeleid van PON... Tenzij je de verkoopvoorwaarden zoals @andrehj heeft aangegeven bij de verkoper kunt vastleggen.

Een andere optie is natuurlijk ook rekening houden dat je direct na aankoop de volgende onderdelen laat vervangen:
zuigers, distributieketting, inlaatspruitstuk (eventueel waterpomp). Dat kost zo'n 4.000 euro. Dit zou je in de onderhandelingen ook kunnen meenemen...
 

Danno

Lid
Rij een seat leon 1.8tsi 10-2009 met 100.000 km gekocht en nu 7500km gereden geen druppel olie verbruikt. Rijd super!
 

Havana

Forumguru
Houd ook rekening met restwaarde. Ook al zou de motor probleemloos zijn, je raakt 'm aan de straatstenen niet meer kwijt.
 

s-line

Forumguru
Houd ook rekening met restwaarde. Ook al zou de motor probleemloos zijn, je raakt 'm aan de straatstenen niet meer kwijt.
Daar heb ik ook geen probleem mee gehad! En ook nog voor een zeer mooie prijs,ze zijn er voor veel minder te verkrijgen!:D;)
 
Bovenaan Onderaan