Het is vervelend, maar ik heb het vertrouwen in de kwaliteit van mijn Skoda Octavia 1.8 TSI 4x4 verloren. Het is extravervelend dat Skoda Nederland te weinig moeite doet om het vertrouwen te herstellen. Ik heb gemerkt dat te veel andere Skodarijders deze slechte ervaringen hebben. Ik had graag weer een tevreden Skodarijder willen worden.
Mijn eerste Skoda heb ik 10 jaar gastvrijheid verleend, tot volle tevredenheid, zeker nadat ik besloot niet meer gebruik te maken van de Skoda dealers.
Mijn ervaringen met mijn huidige Skoda Octavia 1.8 TSI 4x4 combi uit 2009 waren heel gunstig vanaf begin 2012 toen ik deze kocht met een kilometerstand van ca 32.000 km.
Totdat ik in augustus een storingsmelding kreeg bij een kilometerstand van 76.000. Toen bleek dat de distributieketting met bijbehorende onderdelen moest worden vervangen.
Bij een kilometerstand van ca 28000km was er een terugroepactie waarbij het lagerblok van de nokkenassen werd vervangen. Er zit een zeefje in dat kapot kon gaan.
Ditzelfde onderdeel moest nu opnieuw worden vervangen. Het zeefje was weer kapot. En dat is een belangrijk onderdeel van het smeersysteem.
Totale kosten ca € 1700,-. Een verborgen gebrek dat men kennelijk het liefst verborgen wil houden.
In 2012 is verschillende keren op deze problemen ingegaan door autoconsumentenbladen als Autobild en Autoweek en door consumentenprogramma’s als Radar.
In diverse publicaties heeft de fabrikant van deze motoren, die gebruikt worden in VW, Audi en Skoda auto’s, erkent dat er problemen zijn opgetreden en dat deze in voorkomende gevallen opgelost en gecompenseerd worden.
Soms wordt een deel van de reparatiekosten vergoed. Ik kreeg echter een volstrekt ontoereikend aanbod in waardebonnen, te besteden bij de Goudse Skodadealer. Pas na lang aandringen was Skjoda Nederland bereid om € 200,00 zonder voorwaarden vooraf aan mij uit te keren.
En verder bevat de reactie van Skoda Nederland veel juridische spitsvondigheden. Het komt er op neer dat ik als eigenaar van een Skoda geen relatie heb met de fabrikant of de importeur, maar mij met mijn klachten moet wenden tot de verkoper van mijn auto, een grote occasionhandel.
De werkplaatsaantekeningen en de nota van deze reparatie bij de plaatselijke Skodadealer heb ik elders op dit forum geplaatst.
En dan is er nog alle kans dat ik vervolgens te maken krijg met het olieverbruikprobleem van dit type motoren.
Ik heb er fantastisch mee kunnen rijden, ik was er erg tevreden over. Fijne comfortabele auto, zowel solo als met een carvan. Maar het is wat mij betreft over. Mijn vertrouwen is weg. Dat wordt gesterkt door de ervaringen van andere eigenaren van auto's met een 1.8 TSI motor. Ze zitten in Octavia's, Supremes en Yeti's. Kijk daar ook eens.
Het is jammer het als voormalig Skodafan te moeten zeggen, maar ik zou de gok niet nemen.