Aanschaf Octavia 1.8 TSI 2010: goed idee?

MarcoO2

Forumguru
Ik heb nooit met te hoog oliegebruik te maken gehad, ondanks de 140.000 en 135.000 km. Het kan dus wel.
 

Highway

Forumguru
Vind het leuk even de genoemde puntjes op mijn auto kenbaar te maken.

Kettingspanner al vervangen? Nope, wel laten controlleren. Bij mij blijkt reeds de 'betere' spanner te zijn gemonteerd.

Hoe zit het met de slijtage van de distributieketting? Dit kun je goed zien bij vervanging van de spanner. Als de oude spanner vier tanden of meer is uitgelopen is de ketting te ver uitgerekt en moet deze worden vervangen.
Ketting spanner staat op tandtje 4, geen problemen in vcds ook niet qua timings. Dit zou het limiet zijn, dus dit is nog iets om uit te zoeken.

Olieverbruik. Zo goed als geen bij 140 000

Reiniging inlaatspruitstuk. Is reeds gebeurd bij Tom via wallnut blasting, zat bij mij weinig vervuiling.
 

Fean

Forumguru
Hoeveel rijd je? Zou gewoon een 1.6 tdi kopen, kan al uit vanaf 15 k km/jaar en is een probleemloze motor.

TSI privé rijden is vragen om problemen, zeker de 1.8 en de 2.0 en in mindere mate de 1.4. Met de 1.2 zijn relatief het minste problemen geweest.

Houd ook rekening met restwaarde. Ook al zou de motor probleemloos zijn, je raakt 'm aan de straatstenen niet meer kwijt.

Is dit op basis van ervaring of op basis van wat je leest op een forum?

Er zijn een reeks van de 1.8 die die problemen hadden, kettingspanner, nokkenas-sensor waren de belangrijkste, zolang deze preventief zijn vervangen heeft de motor evenveel problemen als iedere andere motor. Die 1.8 lopen echt prima.

Minder restwaarde.. onzin, de 1.8 is zeer gewild en je ziet ze ook niet zoveel. En wat betreft de 2.0 (de RS) die zijn nog meer gewild.

Persoonlijk zal ik altijd een 1.8 kiezen boven de 2.0, de 1.8 heeft een agressievere vermogensopbouw dan de 2.0 wat de beleving zeer ten goede komt. Met Chip helemaal.

Het "spot on" advies @andrehj zou ik aanhouden bij de koop van een 1.8. Verders alleen maar lof over dit heerlijke blok.
 

etjuh

Lid
Ik heb een jaar lang 30.000 km met een O2 1.8 tsi gereden zonder grote problemen. Alleen wat schokken bij deellast en koude motor. Is nooit helemaal opgelost maar vermoed het bekende probleem van vervuiling. Verder relatief zuinig te rijden. Kon er redelijk makkelijk 1 op 14 mee halen. Lekker soepel en meer dan genoeg power. Olie verbruik was ong 1 liter op 12000km. Eindstand bij verkoop was 165.000km.
 

andrehj

Forumguru
Een andere optie is natuurlijk ook rekening houden dat je direct na aankoop de volgende onderdelen laat vervangen:
zuigers, distributieketting, inlaatspruitstuk (eventueel waterpomp).
Waarom zou je het inlaatspruitstuk willen laten vervangen? Hier is regelmatig reinigen prima. Bij de distributieketting (alleen als versleten) zou ik wel de spanner meenemen.
 

RogerS

Forumguru
Waarom zou je het inlaatspruitstuk willen laten vervangen? Hier is regelmatig reinigen prima. Bij de distributieketting (alleen als versleten) zou ik wel de spanner meenemen.
Het inlaatspruitstuk is erg "plastic fantastic" in mijn geval had de as waar de kleppen opzaten erg veel speling waardoor ik ook vlak voor de grote ingreep ook een keer een motorstoring heb gehad. Een nieuw inlaatspruitstuk plus montage was in mijn geval 350 euro. Dus als je dat vergelijkt met de andere kosten dan is dat "relatief" goedkoop. Je hebt dan wel een nieuw inlaatspruitstuk zonder slijtage...
 

rudolfi

Forumguru
Heb een Leon P 1.4 TSI gehad, op 30.000 km tussen de beurten door 0,75 liter olie verbruikt. In de Leon zat geen Long life olie.
Skoda Octavia 1.2 TSI gehad, op 45000 km 1 liter olie verbruikt. Hier zat wel long life olie in.
Nu de Leon 5F 1.4 TSI en nu met 4000 km nog geen drupel olie verbruikt.

En ook voor alle drie een geode inruil prijs gekregen , dus volgens mij valt het reuze mee met restwaardes e.d.
 

miles

Senior Member
Als antwoord op je vraag: doen! Ik heb mijn Octavia 1.8 tsi bj 2011 gekocht in de zomer van 2013 en rijdt er dagelijks met veel plezier in. Een fantastische motor. Stil, snel en relatief zuinig. Ik ben inmiddels de 100.000 km gepasseerd zonder noemenswaardige onderhoudskosten c.q. olieverbruik.

De belangrijkste tips uit bovenstaande reacties opvolgen en je hebt een top auto!
 

JoostV

Nieuw lid
Dank voor jullie uitgebreide reacties! Al met al klinkt het als een risico om dit te doen, en daar zitten we eerlijk gezegd niet zo op te wachten. Met name omdat de kilometerstand rond of boven de 100k zou zijn.

Begrijp ik het goed dat met een 1.4 TSI de problemen veel minder zijn?
 

VentoTDI

Forumguru
Ik vond de 1.4tsi een heerlijke motor!
En zuinig...
Géén problemen mee gehad. Hij staat nu bij een handelaar... Zou het wel weten :jaja:
 

s-line

Forumguru
Ook de 1.4tsi hebben wel problemen hoor,allemaal vergelijkbaar met de 1.8tsi.
Dus ook ketting plus kettingspanner, vervuiling(waar bijna elk merk met en direct ingespoten motor last van heeft) en ook wel olie verbruik. Mijn collega heeft nu ook een (2011) vw golf met een ketting-ratel in het blok, en ook wel wat olie verbruik.
 

Noord26

Forumguru
Als consumentenprogramma's er al aandacht aan besteden dan lijkt het me dat er toch wel een kern van waarheid in zit.

Olieverbruik, zuigerveren, distributiekettingen, kettingspanners. Google daar maar eens op in combinatie met TSI (of TFSI).

Er zijn natuurlijk heel veel tevreden rijders. Aan de andere kant: hoeveel risico wil je nemen?

"Probleem' is dat de degenen die er probleemloos mee rijden er een heel stuk minder actief zijn als wat er in de media zich voor doet. Het is een zeer fijne, smeuïge motor met een surplus aan vermogen en koppel over een groot bereik. Plus als je het niet aan spreekt kun je er ook nog een bijzonder zuinig mee rijden. Beter als fabrieksopgave is een koud kunstje!

@Havana

Aan de straatstenen niet kwijt raken kan ik niet onderstrepen als ik de inruilwaardes eens bekijk die geboden zijn voor onze bolide. Sterker nog: ik krijg de indruk dat een rijk uitgerust model met dito motor juist weer meer in trek is al een instapmotor of 'greenline' model.
 

auriga

Forumguru
Of het nu algemeen is of niet. De 1.8 en 2.0 t(F)si motoren zijn gebrandmerkt als oliekachels, wat de restwaarde weinig goed zal doen. VAG doet er weinig aan om van die slechte naam af te komen, want ze hoewel ze in de VS een schikking hebben getroffen, doen ze in Europa net alsof hun neus bloedt.
Heb je geen olieboot, dan heb je geluk. Heb je dat wel, reken dan niet op support van VAG.
Vraag is dus of je dat risico wil lopen, of zorg voor goede garantieafspraken met je dealer hierover.
Als deze daarin niet wil meegaan, weet je eigenlijk al genoeg.
 

Noord26

Forumguru
@auriga: ik kan alleen maar mijn eigen verhaal onderstrepen dat er juist veel vraag naar een 1.8TSI is (met goede uitrusing) gezien de inruilprijzen die ik te horen heb gekregen. En dus dat jou standpunt dat het een lage restwaarde in de hand zou werken vanwege een slechte naam oid mij volledig vreemd zijn. En dan praat ik over 3 totaal afzonderlijke offertes (Skoda, Mazda en Mercedes).
 

JoostV

Nieuw lid
Veel dank voor jullie reacties. Uiteindelijk zijn we gegaan voor een 2010 Octavia 1.4 TSI station met 134k op de teller (scheelde ook flink in de prijs). Deze auto heeft 1 eigenaar gehad en bij de garage waar we aankoopkeuring hebben gedaan vonden ze dat hij in heel goede staat was. Ook noemden ze de distributieketting die losser kan worden en zeiden ze dat, als je bij 134k op de teller geen ratelend geluid hoort bij het starten, dat dan zeer waarschijnlijk of de ketting al is vervangen, of het probleem niet meer zal optreden. Hopelijk gaan we hier geen problemen mee krijgen!
 
Bovenaan Onderaan