Aanschaf Skoda Fabia 1.2 TDI (2010) waar moet ik opletten?

Beste forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum. Heb (nog) geen Skoda Fabia, maar sta op het punt er een op de kop te tikken.

We zijn een exemplaar tegen het lijf gelopen, bouwjaar sept 2010. Slechts 66.000 km op de klok, strak in de lak (alleen bovenbijde bumper wat beschadigingen, waarschijnlijk met inladen kofferbak ontstaan). Velgen niet aan de randen beschadigd.

De proefrit was prima, uiteraard een ander rijgedrag dan mijn Reault Scenic 1.6 uit 2006 (en net geen 300.000 op de klok). Maar dat zal ook wennen zijn.

Maar waar moet ik naar jullie mening op letten?

Distributieriem heb ik al ter sprake laten komen. De auto is in sept 2017 zeven jaar oud geworden en is nog niet vervangen. Ik had Skoda al eens aangeschreven en die zeggen (ondanks dat het boekje 210.000 km zegt), eens per 7 jaar vervangen. Wat zijn jullie ervaringen?

Verder kom ik wat verschillen tegen rondom het onderhoud. De historie van de auto geeft aan dat hij elk jaar aan de beurt is geweest. Intervallen tussen de 10.000 en 15.000, terwijl als je de eerste reviews bekijkt (tijdens de introductie) er gesproken wordt over elke 2 jaar of 30.000 km. Wat is de waarheid? Ik ga straks een slordige 30.000 op jaarbasis rijden en het maakt nogal verschil of je twee keer per jaar naar de garage moet of maar 1 keer.

Zie ik nog zaken over het hoofd? Hebben jullie tips?

En dan nog een nieuwsgierigheidsvraag, wat zijn jullie gemiddelde verbruikscijfers? De verkoper geeft aan dat we, met 85% snelweg km, uit zullen komen op 1 op 25. Ik kan er alleen maar van dromen. Maar we kennen inmiddels ook het debacle "dieselgate" waar al wat topmannen van de VAG groep over zijn gestruikeld.

Een lang verhaal, maar ik hoop met jullie adviezen de juiste keuze te kunnen maken. Hopend op jullie reacties.

Groet, Ernst
 
Beste Peter,

Bedankt voor je reactie. Als ik de historie goed in mij heb opgenomen is de EGR klep (geen idee wat dit voor mij of de auto doet) al vervangen, stond vermeld als gas klep dacht ik. Maar is dit een wederkerend probleem? Dus elk jaar, of elke 2 jaar? Of gewoon een zwak punt van de auto?

Geldt dit ook voor het roetfilter? Is daar een schema voor? Elke x jaar of km?

De distributieriem moet de verkoper nog terug komen. Hij geeft aan dat dit niet bij de onderhoudsbeurt hoort die zij hem willen geven. Vooralsnog wordt dit voor mij een showstopper, want om nu na de eerste kilometers te hebben gereden gelijk de vervanging van de distributieriem voor mijn kiezen te krijgen .....

Dacht het niet.

Groet, Ernst
 
Nogmaals dank voor je reactie.

Auto wordt geleverd met 12 maanden garantie, maar eens kijke of ze de EGR klep er ook onder scharen. De distributieriem had ik hem al voor de voeten gegooid, maar werd/wordt vooralsnog geparreerd. Maar eens kijken hoe het gaat als het een breekpunt voor de deal wordt.

En bedankt voor de toegewenste wijsheid.
 

Canon-Eye

Forumguru
Let ook even op de verlichting, want er zijn hier wel wat klachten voorbij gekomen over te weinig lichtopbrengst bij modellen t/m 2010 of zo.
De mijne is van mei 2011 en heeft die klachten niet. Sterker, toen ik begin 2011 bij de dealer de bestelling rond zat te maken en xenon verlichting wilde (omdat mijn voorafgaande dienst-O2 combi xenon dimlicht had) raadde de dealer dit af: "Zonde van het geld, die nieuwe projectorverlichting is praktisch net zo goed". Wat mij betreft heeft hij wel gelijk gekregen, ik heb de xenon eigenlijk nooit gemist. Maar er zijn nog steeds af en toe mensen die er wel over klagen - er zou ook in die projectorlampen ooit een modificatie zijn doorgevoerd en ik weet niet precies waar die grens ligt. Proefrit in het donker lijkt me aan te bevelen.
Overigens heb ik er inmiddels wel iets duurdere, meer licht gevende bolletjes (Philips X-treme H7) inzitten, maar dat heeft meer te maken met mijn ogen dan met de kwaliteit van de verlichting op zich. "Je wordt ouder, pappa!"...

Qua verbruik: de mijne heeft intussen 152.000km weg in gemengd gebruik. Iets meer dan de helft zal langere ritten geweest zijn, met de kanttekening dat ik meestal al ruim 30 km van huis ben voordat ik de snelweg opdraai; de rest is "in de buurt" en dat zijn dan vooral de boodschappentripjes, zo'n 10 tot 20 km uit en thuis. Over alles gemeten kom ik nu niet meer verder dan iets onder de 20 km per liter, deels te verklaren doordat we sinds 2,5 jaar een caravan hebben.
Het overall gemiddelde over alle kilometers vóór de caravan ligt bij ca. 4,80L/100km of 1 op 20,8. Om aan 1 op 25 te komen zul je de rechtervoet behoorlijk in bedwang moeten houden. Zelf rij ik redelijk stevig door, maar zeker niet "sportief" (daar is het ook de auto niet voor), standaard waar mogelijk de geldende V-max plus 3 à 4 km/u. Net binnen de bekeurbaarheidsgrens, zeg maar...

Van EGR- of roetfilterproblemen nog nooit last gehad. Hij krijgt gewoon om de 15k km een kleine of grote onderhoudsbeurt. Die 30k of 2 jaar is mij te lang, ik vertrouw dat simpelweg niet. Je denkt dat je voordeliger uit bent, maar in de praktijk kan dat lelijk tegenvallen. Of misschien maakt het uiteindelijk niet eens veel uit, maar dan heb ik de kosten tenminste een beetje gespreid.
 

Roedie76

Senior Member
Ik rij inmiddels ruim 33000 kilometer met een Fabia 2 Greenline.
De slechtste score qua verbruik was 1 op 17 met een lege aanhanger heen en een volle terug.
Meestal zit ik met redelijk wat snelweg op tussen de 1 op 20 en 1 op 22.

Ik zit met de auto inmiddels op ruim 194000 kilometer en heb nu 2x onderhoud gedaan.
Bij 155d was er een grote beurt gedaan, dus bij 170d heb ik olie en oliefilter gedaan.
Bij 185d heb ik weer olie en oliefilter gedaan samen met het lucht- en interieuerfilter.
Bij 200d gaat er weer olie en filter gedaan worden en bij 215d weer groot onderhoud.

Ik heb wel het voordeel dat ik het zelf kan doen.

Verder heb ik nog weinig gedoe gehad met de auto.
 

darkprojectx

Forumguru
Een dieseltje die minder dan 10k per jaar rijdt zou ik persoonlijk vanaf blijven. Klinkt een beetje onrealistisch/ongezond. Een motor moet draaien anders ben je zo aan de beurt met aardige kosten.
 

Arjann

Forumguru
Hangt ervan af: 10k per jaar met alleen maar korte stukjes is inderdaad niet aan te raden, maar 10k voornamelijk snelweg kilometers gaat prima hoor.
 

Canon-Eye

Forumguru
Normaal gesproken zou niemand een diesel kopen die vooraf weet dat er zo weinig kilometers worden gemaakt.
Maarrr... in NL was dit destijds een zeer sterke aanbieding door de vrijstelling van BPM bij aankoop en 0 Euro houderschapsbelasting: veel auto voor weinig geld, of HEEL veel auto voor een nog steeds zeer redelijke prijs als je 'm een beetje extra wilde aankleden. Dus de jaarkilometrage was totaal niet relevant voor de aankoopbeslissing, die ging pas een (heel klein) beetje tellen toen er wel belasting moest worden betaald - 2014 meen ik.

Ik zou echter inderdaad wel enige argwaan koesteren voor elke auto, diesel of niet, die maar 10k per jaar heeft gereden. Dat zijn immers vaak tweede auto's die vooral voor de boodschappen gebruikt zijn (en daar komt doorgaand weinig snelweg aan te pas) of van bejaarden die veelal niet ál te ver meer van huis gaan. Daarom zou ik zeker proberen om iets meer te weten te komen over het gebruik van de auto, bv. bij de vorige eigenaar (als die te achterhalen is). En daarnaast een uitgebreide proefrit maken met speciale aandacht voor het "karakter" van de auto: een lekker vlotte auto is vermoedelijk ook redelijk vlot bereden, een "luie bak" zou ik liever laten staan.
Bedenk daarbij dat bij deze motor vanaf ca. 1750-1800 toeren 80% van het maximum koppel beschikbaar is, dus in dat toerengebied moet-ie echt wel redelijk strak trekken.
 
Allen,

Bedankt voor jullie reacties.

De auto is een ex-lease auto. Heeft in oktober 2016 voor het laatst de garage gezien, geen beurt gehad. Die wordt uitgevoerd als hij geleverd gaat worden.

Stom genoeg heb ik de naam van de vorige bestuurder niet op geschreven (lag wel in de auto), misschien had ik nog wat kunnen achterhalen. Gezien het feit dat er een 13-polige stekker is gemonteerd, ga ik ervan uit dat er ook weleens een caravan achter heeft gehangen.

Maar de reacties over de lage km stand/diesel stemmen niet vrolijk.

Wie van jullie heeft ervaring met het uitschakelen van de EGR klep. Heb al wel wat rond gesnuffeld. Een bedrijfje in Almere doet het voor € 150. Voor € 295 kietelen ze hem ook naar 95pk en 210nm

Hoop denk werk de komende dagen
 

Canon-Eye

Forumguru
Is de sjoemelupdate al uitgevoerd?
Zo niet, dan zou je kunnen overwegen om dit eerst te doen en dan aansluitend de egr-klep te laten wegschrijven in combinatie met een lichte vorm van tuning.
Er zijn verschillende betrouwbare tuningbedrijven (VAG-specialisten) die dat voor rond de 300 tot 350 euro kunnen uitvoeren, zoals VAGtechniek, JD, VVT in Marum, Hartogh. En dan vergeet ik er nog wel een paar, maar hier op het forum is daar al zeer veel over geschreven.
 

octavia99

Senior Member
Allen,


Wie van jullie heeft ervaring met het uitschakelen van de EGR klep. Heb al wel wat rond gesnuffeld. Een bedrijfje in Almere doet het voor € 150. Voor € 295 kietelen ze hem ook naar 95pk en 210nm

Hoop denk werk de komende dagen

De Fabia Greenline van mijn vriendin is nu bijna 1 jaar getuned inclusief dichte EGR.
De auto rijd echt geweldig zelfs mee op vakantie geweest naar Italië met de caravan.
Tuning uitgevoerd door VVT uit Marum inclusief rollerbank uitdraai.
 
@Canon-Eye de sjoemel update is uitgevoerd in september toen de huidige dealer hem van de lease maatschappij over heeft genomen.

Toch moet ik zeggen dat ik wel wat nerveus begin te worden met al die verhalen over dicht slippende EGR kleppen, roetfilters en wat al niet meer. Je leest horror verhalen over minimaal 40.000 km die gereden moeten worden. Ik zal straks met de auto met een enkele reis de eerst 6 kilometer via secundaire wegen rijden (van huis naar de snelweg), vervolgens pak ik een slordige 40 kilometer op de snelweg om af te sluiten met 10 kilometer via een 80km weg met stoplichten en rotondes.

Kortom 114 kilometer per dag, met daarnaast nog wat ritjes rond de kerk (boodschappen - sportverenigingen - familie bezoeken) en de vakantie met vouwwagen niet te vergeten. Ik verwacht ergens rond de 30.000 uit te komen elk jaar.

Doe ik er dan wel goed aan?

@Peter-036 Dealer heeft gisteren gebeld dat de distributieriem wordt vervangen, waarschijnlijk leest hij mee op dit forum en heeft hij gelezen dat het een showstopper is :laugh:

De vraag over garantie op de EGR klep moet ik hem nog voorleggen.

Een prettige zondag toegewenst
 

octavia99

Senior Member
De EGR klep krijgt toch 2 jaar garantie naar dat de Sjoemel update is uitgevoerd.
Je zou even bij de Skoda Dealer kunnen informeren als deze garantie ook overdraagbaar is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Je gebruikspatroon is op zich wel geruststellend. Al is hij na die eerste 6 km nog niet echt goed warm, als je hem de eerste 5 km op de snelweg nog een beetje ontziet dan gaat dat wel goed. En als je flink heetgedraaid van de snelweg afkomt heb je weer voldoende gelegenheid om de olietemperatuur terug te laten zakken tot iets over de 90 graden. En dat de omgekeerde route vergelijkbaar is, is ook een pluspunt.
Zit er trouwens een Mexico multifunctionele display in? Die heb ik wel en daarop is de olietemperatuur zichtbaar te maken. Die begint overigens pas vanaf 55 graden iets aan te geven, daaronder alleen streepjes.

Ik zou trouwens die tuning en klep wegschrijven eens overwegen waar in post #14 sprake van is. Zo'n rollenbankuitdraai kost overigens extra geld waar je niks concreets voor terugkrijgt - da's hoogstens leuk voor aan de borreltafel... Op de website van VVT kun je voor de 1.2TDI een grafiek van het te verwachten resultaat vinden.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Klopt @Peter-036 - het was goed ingetypt maar vernaggeld door de autocorrectie, wat ik niet had gezien.
Op de tablet krijg ik dat niet uitgeschakeld, helaas - althans ik kan niet vinden of en wáár dat kan.
Inmiddels weer verbeterd.
 
65 duizend km gereden met me Faab van bouwjaar 2010 ,was een fijne auto,alleen de egr klep kapot gegaan,is netjes opgelost door mijn dealer in Roosendaal toen in der tijd , verder nooit problemen met gehad
 
Bovenaan Onderaan