aanschaf skoda octavia RS

hoen

Nieuw lid
Goedemiddag,

Vanochtend ben ik wezen rijden met een mooie Skoda Octavia RS, beviel mij prima er is echter iets wat mij bezig houdt.

Auto is 4,5 jaar oud en 4 eigenaren gehad. Auto is van 2019 en in 2021 geimporteerd.
Eerste eigenaar heeft hem 2 jaar gehad, 2e eigenaar 3 maanden (handelaar?),3e eigenaar 8 maanden en de laatste eigenaar 2 jaar.
Onderhoud was bekend bij de Skoda dealer, Informatie heb ik van de verkoper gekregen, en was ook bekend bij o.a. finnink
Kenteken L-802-DX .Auto was erg netjes mischien wel te mooi om waar te zijn. iemand bekend met deze auto ?

Graag hoor ik van jullie

Groeten Bjorn

Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Mooie bomvolle VRS zo, maar te mooi om waar te zijn? De prijs is normaal in elk geval, niet duur, niet goedkoop, normaal. 4 eigenaren is wel veel voor een auto van nog geen 5 jaar oud, je zou daarvan de exacte redenen moeten kunnen achterhalen maar het kan idd zomaar zijn dat hij op een bedrijf is ingeschreven geweest en dergelijke, dat telt op. Op foto's inderdaad ook een hele nette auto, het zijn ook gewoon betrouwbare auto's de O3 VRS'n dus echt mis pakken zal je jezelf er niet aan hoor.

• Leuk
Waarderingen: hoen

leon-cupra

Forumguru
Die twee keer twee jaar is toch niet zo heel abnormaal. Genoeg eigenaars die niet zo heel lang doen met hun wagen. Is ook een typische wagens waar veel eigenaars/dromers verkeerd incalculeren wat de maandelijkse kosten zijn van zo een wagen (niet dat het overdreven is maar wel duurder dan een “normale”wagen).

Denk dat er maar 1 raad is: historie goed checken. Zijn daar geen eigenaardigheden, moet die 4 eigenaars zeker niet afschrikken.
Laat de wagens eens bekijken door een schadehersteller. Die gasten zijn redelijk snel of er grote delen hersteld zijn.

• Leuk

MarcoO2

Forumguru
Als de auto netjes is, en aantoonbaar goed onderhouden, waar ben je dan bang voor? Ook de verkoper heeft goede reviews. Zelf zou ik voor dit geld en bij dit type auto een aankoopkeuring doen.

• Leuk

leon-cupra

Forumguru
Is wel een feit dat iedere koper gaat twijfelen door het aantal eigenaren. Niet iedereen doet research en al doe je zelfs research , je kan niet alles achterhalen. Feit dat de wagen veel eigenaars heeft kan vb al wijzen op een maandagwagen.
Handelaars zullen later ook niet happig zijn op zo een wagen, tenzij ze de wagen voordelig kunnen inkopen.

• Leuk

hoen

Nieuw lid
Aan een aankoop keuring was ik ook al aan denken. De vele eigenaren brengt mij aan het twijfelen, aan de andere kant een vorige eigenaar is ook geen garantie voor "net" gebruik. En zoals leon-cupra aanhaalt wat betekend het weer voor de inruil waarde over een aantal jaar.
Moeilijk het is en blijft veel geld, maar wel een hele mooie auto

Tees

Donateur
De auto heeft volgens de RDW 3 prive-eigenaren gehad, en geen bedrijf, dus er zit geen handelaar bij. Is inderdaad opvallend, maar je weet t niet, dit soort autos trekt wel het soort mensen aan dat nog wel eens van auto wil wisselen.

Een aankoopkeuring is altijd een idee, al vind ik ze meestal wat te oppervlakkig om echt nuttig te zijn.
Volledige onderhoudshistorie is mij dan veel meer waard, en als dat allemaal netjes bijtijds gedaan is en er geen gekke dingen op staan, dan is dat voor mij een heel goede indicatie.

• Leuk

1983jeroen

Forumguru
Altijd lastig. Mijn vorige Octavia had in 4,5 jaar tijd 3 eigenaren gehad. 2 keer leasemaatschappij en daarna een particulier. Die laatste had er in een jaar maar 3000 mee gereden. Vond het ook beetje opmerkelijk. Toch gekocht en bleek een prima auto.
Zelf na 1,5 jaar weer ingeruild wat voor een nieuwe koper vast ook vragen oproept terwijl het gewoon een keurige goede auto is

• Leuk

ertromp

Forumguru
Met een importauto waar nog "maar" een rest BPM op zit van € 2095,- zou ik me wellicht verdiepen in het verleden of de auto schade heeft gehad. Vergelijkbare RS-en zitten al snel aan een rest BPM van 5K tot 7K. En probeer de km stand te achterhalen door bijvoorbeeld iemand met OBDEleven of VCDS uit te laten lezen

• Leuk

JeSko

Forumguru
Van die BPM ken ik niets, dus daar had ik over gekeken. Als dat niet lekker zit gewoon verder kijken, staan nog VRS'n op voor dat budget.

• Leuk

hoen

Nieuw lid
Finnik, had ik ook al gecheckt aaname van mij is dat iemand hem geimporteerd heeft voor de (hobby) handel. waarom zou je hem ander 3 maanden rijden ? of mischien toch schade gehad. hij zat echt netjes in de lak en de naden en kieren waren ook niet te breed of smal. gebruikers sporen op de lak waren er bijna niet.

JeSko

Forumguru
@hoen

Met aannames ben je weinig, en auto's die goed hersteld worden daar ga je niets aan zien, je moet voor jezelf enkel uitmaken of je dat erg vind, goed gemaakte schade hoeft geen ramp te zijn, al snap ik dat vele er op afknappen. Bij twijfel verder kijken lijkt me, zal vast niet de enige mooie VRS zijn die rond 25 k kost, toch?

• Leuk

Tees

Donateur
Als t een slim iemand is geweest, heeft ie ervoor gezorgd dat de BPM bij import flink omlaag gepraat is. De vraag is alleen wel wat daarvoor aangehaald is, en of dat klopt of niet. Is zo'n import-rapport niet op te vragen bij de RDW oid?

• Leuk

leon-cupra

Forumguru
Als er niets van krasjes op staan, wees dan maar zeker dat de wagen hersteld geweest is. Zelf ook meegemaakt met mijn M2. Bumper vertoonde geen enkele lakschade, nochthans wist ik dat op de bumper van een M2 absoluut vol putjes hoorde te zitten. Gevraagd herspoten? Neeeeeeennnnn …. Tot ik een paar maanden later zelf een klein ongevalletje tegen kwam en bij de herstelling de garage belde “meneer , weet je dat er achter de bumper nog oude schade zit” …

Vandoor ik ook de raad geef, ga met de wagen langs een schadeherstellers, die gasten hebben een arendsoog voor herstellingen. Ook even op de brug zetten voor onderliggende eventuele schade.

Aan de andere kant , is de schade perfect hersteld , tja, waarom niet dan.

hemi24

Forumguru
Originele NL RS245 had oorspronkelijk 9k euro aan BPM, dus ik heb m’n vraagtekens bij deze…

• Leuk

Fmoon

Forumguru
Ik heb mijn auto ook zonder schade ingeleverd en deze was 9.5 jaar oud zonder steenslag of kras.

Die BPM prijs zegt eigenlijk weinig… het kan zomaar zijn dat die bepaald is met een setje oude 17” wielen. Zijn heel wat trucjes te bedenken om dat bedrag omlaag te krijgen.

• Leuk
Bovenaan Onderaan