Ik heb ook net een Octavia RS uit 2019 gekocht (nog niet in mijn bezit, morgen ophalen). Deze is geïmporteerd uit Duitsland en er staat bijna een ton op de teller.
Ik heb ook een tijd zitten loeren op Gaspedaal en noem de sites maar op.
Veel RS-en zijn geïmporteerd en veel hebben BPM van rond de 3-4k. Zoals hier wordt aangegeven, er zijn honderd trucjes om de BPM naar beneden te krijgen. Helemaal als je hem particulier importeert heb je er misschien sneller baat bij de BPM lekker laag te krijgen lijkt me zo.
Ik gok inderdaad ook iets van een hobby handelaar. Als ie toen al verborgen gebreken had ga je hem toch niet zo snel van de hand doen. Dan gaat die dealer ook achter zijn oren krabben lijkt me. Dus daar moet een (goed) verhaal bij zitten lijkt me zo.
Maar goed, het is allemaal speculatief. Wat men hier zegt ja: Goed kijken naar de historie, dat zegt het meeste.
De standaard dingetjes: DSG olieverversing op de juiste momenten uitgevoerd? Functioneert de DSG goed? Waterpomp goed of is deze al eens vervangen (wat positief is)? Panorama dak mechanisme in orde en geen lekkages?
Het blijft uiteindelijk een 'gok'. Dat geldt voor mij net zo goed met mijn (aanstaande) RS.