Privé? Dan is een extra set velgen aanschaffen veel goedkoper (en makkelijker) dan steeds je banden van de velg halen. Bovendien blijven de banden dan veel beter.
Ik zou hiervoor een set aluminium velgen aanschaffen, maar let wel op de "wintertauglichkeit". Op de site van bijv.
Autec staat hier wel info over. Een set alu velgen is veel mooier dan staal en nauwelijks duurder, omdat je de wieldoppen er ook bij moet tellen.
Waar je op moet letten:
1. Koop velgen met de juiste ET waarde (voor toegelaten maten zie
dit document)
2. Sneeuwkettingen mogen alleen om de banden met breedte 205.
3. Koop velgen die sterk genoeg zijn (minimaal belastingindex 94 oftewel 670 kg)
4. Let op de bouten. De originele bouten zijn zgn "kugelbund", oftewel, de onderkant van de boutkop is kogelvormig, terwijl de meeste aftermarket velgen konische bouten nodig hebben. Je zult dus vaak ook een extra set bouten nodig hebben (zitter er vaak bij).
5. De juiste velgmaat is overigens 7J x 16 H2 ET 45-50 5x112 x 57.1
Ik zou ze gewoon zelf kopen, via internet, en dan bij voorkeur in Duitsland, omdat daar de keus veel groter is, de prijzen lager, en je door de TUV regels (ABE documenten) zeker bent van de juiste kwaliteit en pasvorm.
Dan de band:
Ik rij al jaren op Michelin Alpin A2 banden en zou nu blind de allernieuwste A4 kopen. Die zit bij de absolute top (zelfs testwinnaar bij ADAC/ANWB) en gaat ook nog eens verreweg het langst mee. Maar de Dunlop en Conti TS830's zijn ook erg goed.
Let bij alle typen op dat je geen oude rommel krijgt. Bij Michelin kan het nog wel eens voorkomen dat je de oude A3 variant krijgt, die veel minder goed is dan de splinternieuwe A4.