ABS en driehoek met pijl lampjes branden, en sludge

SkodaKid

Nieuw lid
Het gaat weer lekker, gisteren kwam me vriendin thuis met de melding dat er allerlei lampjes op het dashboard brandde...
Foute boel natuurlijk... Zie foto's voor de lampjes.

Remlichten doen het, rechter-koplamp is wel kapot. Na uitlezen de melding dat de EGR-klep een storing heeft. Waar zit dat ding, wellicht kan ik die eens nakijken?
Even de oliedop losgehaald, en daar zat allerlei gele drek aan, zie foto. Wellicht door de condensvorming, of toch koppakking?

Overigens viel me op dat voor onder de auto een soort strip hangt die afgebroken is. Is dit een belangrijk onderdeel? Ik wil deze er namelijk afschroeven. Wellicht dat ik ergens van de sloop een nieuwe kan halen.

Ik hoor graag wat jullie denken van de lampjes in combinatie met de andere gebreken! IMG_1151.jpg IMG_1153.jpg IMG_1154.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_1150.jpg
    IMG_1150.jpg
    55,3 KB · Weergaven: 142
  • IMG_1152.jpg
    IMG_1152.jpg
    132,8 KB · Weergaven: 139

turboturbo

Forumguru
Tja, mayo onder de dop. Is een vaker besproken onderwerp hier. Je hebt de auto nog maar pas, zou olie verversen misschien toch een optie zijn? Of is dat juist nog recent gedaan? Die mayo zou ook moeten verbranden / verdwijnen na (enkele?) lange rit(ten)... Dus als het dan toch nog blijft... klopt niet, toch?

Je hebt wel pech zeg, met je nieuw wagen...

Mijn Skoda - app zegt:
motor lampje (brandt tijdens rijden?): storing uitlaatgassysteem.
ABS: rood lampje: ABS is niet in werking. Geel lampje: ABS niet in werking, regelfunctie ABS-systeem uitgevallen.

Gek genoeg 'kent' de Skoda app dat gevaar driehoek lampje niet.....?

De gasklep zit dacht ik meteen onder het zwarte 'deksel', achteraan:

IMG_1946.jpg

Edit: zou bij jouw motor iets anders kunnen zitten, ik heb immers een andere motor.
 

MacManiac78

Forumguru
De motor draait waarschijnlijk in noodloop. Naar de dealer ermee. Advies: Eerst even de foutcodes uit laten lezen. De dealer wil de foutcodes nog wel eens gewoon wissen, zonder de oorzaak ervan op te sporen.
 

SkodaKid

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties, welk klepje bedoel je precies turboturbo?

MacManiar78, noodloop zou toch aangegeven moeten worden met motorstoringslampje?

Ik heb de auto een goede maand geleden gekocht, en heb 3 mnd garantie op de motor en versnellingsbak. Ik kan dus wel met die koppakking terecht daar lijkt me, alleen is het zeker dat ie lek is...?


Overigens heb ik totaal niet het idee dat de ABS weg is gevallen, auto rijdt nog prima...

Lampje van uitlaatgascontrole systeem brand al een langer tijdje.

Zal de auto straks uitlezen en de foutcodes hier posten.
 

Cordoba

Forumguru
Strip onder de auto lijkt me niet zo belangrijk, het kan zijn dat ie meehelpt om de onderplaat onder de motor op zijn plek te houden, dus dat wel even checken. Ik vraag me wel af wat er met de auto is gebeurd, dat die strip loshangt.

Verder even de zekeringen op de accu nakijken (niet alleen de steekzekeringen, maar ook de metalen stripjes): mogelijk dat dit de oorzaak is voor de ABS-waarschuwing, de zekering voor de ABS-pomp (zo'n metalen stripje op de accu) trilt nog wel eens kapot, na verloop van jaren.
 

turboturbo

Forumguru
Je hebt het in je startpost over de EGR klep (dat is toch hetzelfde als het gasklephuis, anybody?) dat die een storing aan geeft? Dat is een veel voorkomend probleem, sommigen laten die klep afdoppen (en uitschakelen via VAGcom/ VCDS) om problemen te voorkomen / op te lossen. Google dat maar eens.
Je schijnt hem zelf met remmenreiniger en een tandenborstel schoon te kunnen maken, maar het is mij daarbij nog steeds niet helemaal duidelijk of je daarna naar de dealer moet om hem weer in te leren.
En als ik me verder niet vergis, heb ik die gefotografeerd (zij het wat onduidelijk; ik had het koud geloof ik, hand bewoog denk ik iets teveel :tongue:)


Bij een escort van mijn vader met lekke koppakking zag je het koelwaterniveau (reservoir) helemaal leeglopen als je aan de gashendel trok (oftwel toeren maakte) en dan weer langzaam vollopen bij stationair. Startte ook steeds moeilijker (te weinig compressie, leek wel) Weet niet of dat een goede manier van diagnose stellen is, hoor.

Google zegt:
afhankelijk van de plaats van het lekkan er olie in de koelvloeistof terechtkomenen/of zie je stoom uit de uitlaat komen.
In een later stadium gaat de auto merkbaarvermogen verliezen en heel moeilijkstarten.
bron: http://www.autoweek.nl/onderhoud/tip/koppakking_kapot

Edit: had jij ook niet gemerkt dat er veel water uit de uitlaat kwam (ander draadje?)

Enne... geen werkende ABS merk je niet tijdens het rijden... Maar tijdens het remmen (en dan pas bij stevig en op gladde ondergrond) :)
 

SkodaKid

Nieuw lid
Ik krijg de volgende foutcodes, heb al bij Gerrit Speek gekeken, en de zekeringen dus schoongemaakt, en wil graag de EGR-klep schoonmaken, maar weet niet precies waar hij bij de Fabia zit...
Chassis Type: 6Y - Skoda Fabia I
Scan: 01 02 03 08 09 15 17 19 25 37 44 46 55 56 76

VIN: TMBHD46Y413259893 Mileage: 102830km/63895miles
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 036-906-034-APE.lbl
Part No: 036 906 034 BK
Component: MARELLI 4LV G 3700
Coding: 00071
Shop #: WSC 00168
VCID: 5CB39043E6BB
TMBHD46Y413259893 SKZ7Z0A0894673
1 Fault Found:
16785 - EGR System: Insufficient Flow
P0401 - 35-10 - - - Intermittent
Readiness: 0000 0000
-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels: 6Q0-907-37x-ASR.lbl
Part No: 6Q0 907 379 D
Component: ABS/ASR 5.7 FRONT V00
Coding: 00124
Shop #: WSC 13765
VCID: 3E773ACB10E7
1 Fault Found:
00301 - ABS Return Flow Pump (V39)
35-00 - -
-------------------------------------------------------------------------------
Address 09: Cent. Elect. Labels: 6Qx-937-049-B.lbl
Part No: 6Q1 937 049
Component: BORDNETZ-SG. 1S30
Coding: 09362
Shop #: WSC 13765
VCID: F8FB6CD3F243
4 Faults Found:
00778 - Steering Angle Sensor (G85)
49-00 - No Communications
01324 - Control Module for All Wheel Drive (J492)
49-00 - No Communications
01044 - Control Module Incorrectly Coded
35-00 - -
00906 - Horn (H1)
28-10 - Short to Plus - Intermittent
-------------------------------------------------------------------------------
Address 15: Airbags Labels: 6Q0-909-605-VW5.lbl
Part No: 1C0 909 601 C
Component: 02 AIRBAG VW51 01
Coding: 12338
Shop #: WSC 13765
VCID: 204BE4B38A53
1 Fault Found:
00532 - Supply Voltage B+
07-10 - Signal too Low - Intermittent
-------------------------------------------------------------------------------
Address 19: CAN Gateway Labels: 6N0-909-901-19.lbl
Part No: 6N0 909 901
Component: Gateway K<->CAN 1S30
Coding: 00014
Shop #: WSC 13765
VCID: F0EB54F39A33
3 Faults Found:
00778 - Steering Angle Sensor (G85)
49-00 - No Communications
01324 - Control Module for All Wheel Drive (J492)
49-00 - No Communications
01044 - Control Module Incorrectly Coded
35-00 - -
 

MacManiac78

Forumguru
Het lijkt er en beetje op dat iemand middels VCDS modules heeft willen aansturen die de auto niet heeft. En/of dat het foutief gedaan is.

Bij noodloop KAN het motormanagment oplichten, dit hoeft niet het geval te zijn. Probeer de foutcodes eerst eens te resetten en het dan nog eens een logfile te draaien.

Bij een benzine versie: gasklephuis opnieuw inleren.
Bij een diesel met afgedopte EGR --> terug naar de tuner die de EGR softwarematig heeft dichtbezet.
Bij een diesel met een werkende EGR --> naar de dealer, waar je waarschijnlijk te horen krijgt wat ik bovenin vermeld heb en dik betalen voor een module rest.

De ERG klep zit na de buis vanaf je uitlaatspruitstuk en turbo.

Stiekem denk ik nu eigenlijk aan een lekkende vacuumslang.

EGR is vacuum
ABS is vacuum.

Loop alle slangen eens na. Luister naar een sis.
Steek een sigaret of sigaar aan blaas de rook in de slangen, komt de rook ergens naar buiten, dan heb je een lekkende slang. Plak deze af, of vervang het en je hebt je probleem mogelijk opgelost.
 

Ronnie

Forumguru
Al eens een andere accu geprobeerd? Als ik zo de foutcode's zie lijkt het sterk op een te lage boordspanning, ABS schakeld zich dan uit(remkracht blijft dezelfde, alleen bij een noodstop blokkeren dan de wielen) Elecro/hydraulische stuurbekrachtiging geeft storing, motor elecronica op hol wegens een te lage spanning(noodloop) sluiting in de claxon(te lage spanning) Ik verdenk dus gewoon een slechte accu!

@mac maniac: ABS werkt dus absoluut niet op vacuum!(de rembekrachtiger wel)
Ook benzinemotoren hebben uitlaatgasherverbranding= EGR.
 

MacManiac78

Forumguru
Mayo onder de dop lijkt op aanzuigen van valse lucht. (= lekke vaccumslang) Mayo is waarschijnlijk schuim.
@Ronnie: ABS = remmen = rembekrachtiger. Onvoldoende vacuum is slechter remmen = foutmelding remmen = uitschakeling ABS.
Benzine heeft indd ook EGR, maar die vervuilt niet zo snel.
 

Ronnie

Forumguru
Ik wil niet te veel off-topic gaan, echter dit wil ik even kwijt: Remkracht wordt door de voet gegenereerd, de vacuum bekrachtiger is niets meer dan een onderdrukdoos met een membraam waar aan de ene zijde atmosferische druk heerst en aan de ander zijde(zijde hoodremcylinder) het door het inlaatspruitstuk (of bij een diesel de vacuumpomp)opgewekte vacuum. Dit zorgt voor een verdubbeling van de pedaalkracht. Een ABS unit bestaat uit een computergeregelde hydraulische pomp welke, onafhankelijk van de pedaalkracht, het maximale remvermogen genereert bij dreigende wielblokkering als gevolg van glad wegdek of noodstop. De electronica wordt gestuurd door wielsensoren welke de rotatie van de wielen meten.
Dit electronische systeem staat dus op zichzelf, is dus niet afhankelijk van uitgeoefende remdruk op het pedaal.
Immers op ijs is maar een lichte pedaaldruk nodig om de wielen te laten blokkeren, toch grijpt het ABS dan in.
 

MacManiac78

Forumguru
Ronnie, je hebt gelijk.... alleen bij een lekkende vacuumslang kan je wel een hard rempedaal etc. verkrijgen. Ik doe niets af aan je verhaal.
 

engin

Nieuw lid
de waarschuwingslampjes die branden op het dasbord kan komen doordat de bedrading van de sensoren versleten zijn of dat de sensoren smerig zijn. Dus schoonmaken of vervangen. Voor de smudge moet je een keer een lange rit heel hard rijden. wel in duitsland als je geen bekeuringen wilt. De sludge komt van veel korte ritjes.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Ronnie ook al denkt: ik denk ook dat een te lage accuspanning wel eens de oorzaak van deze hele rits foutmeldingen kan zijn. Al twijfel ik wel of de oorzaak in de accu zelf zit (einde levensduur), of dat er een andere oorzaak is, zoals niet goed vastzittende accupool of slechte spanningsregelaar op de dynamo. Zoals ook anderen al gemeld hebben: eerst de foutmeldingen resetten, en dan vrij snel daarna opnieuw uitlezen (bijvoorbeeld na 1 ritje, of na 1 dag) als je zelf de auto kunt uitlezen kun je heel snel uitlezen en zien wat de eerste foutmelding(en) is/zijn die je ziet.
 

SkodaKid

Nieuw lid
Wow, leer echt een hoop van dit forum zeg!
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb inderdaad een ander draadje lopen van veel water uit de uitlaat, volgens de verkoper komt dit, en de gele sludge waarschijnlijk door vochtophoping; er zijn veel kleine stukjes mee gereden door de vorige eigenaar.

Hoe kan ik goed testen of de accu slecht is, multimeter? en waar moet ik dan op letten? Lees ook veel over de vervloekte kabelboom die niet echt goed is aangeschreven?

Bij voorbaat veel dank voor jullie reacties!!!
 

Ronnie

Forumguru
Accu kun je niet testen met een simpele multimeter, de belastingen kunnen oplopen tot boven de 150A!
Een multimeter geeft slechts het voltage aan, dit zal rond de 12V liggen. Bij een defecte of slechte accu zal de spanning in elkaar zakken naar zo'n 9-10V, en dat is dus te weinig. (12V accu is samengesteld uit 6 cellen van 2V, bij een slechte cel klapt de spanning dus meteen 2V naar beneden.)
 

SkodaKid

Nieuw lid
Accu levert 13,52 volt, met de motor aan 15,66 volt, als ik dan ook de verlichting aanzet 15,51 volt...
 

MacManiac78

Forumguru
De motor levert spanning via de dynamo.
Je meet dus de dynamo.
Accu loshalen en dan meten geeft een beter beeld.
Maar.... een accu laadt vrijwel altijd wel.... maar houdt het ook de spanning vast? Dit laatste is veel belangrijker. (Hier is een specifieke meter voor nodig.)

Heb je de vacuumslangen ook al langsgelopen?
 

Cordoba

Forumguru
Wat de sludge en water in de uitlaat betreft: als je een keer een lange rit (meer dan 100km) maakt, zul je dit helemaal of voor een groot deel kwijt zijn.
Wat de accuspanning betreft: zoals al aangegeven is dat met een multimeter niet goed te bepalen, alleen als echt rot is (1 of meer cellen kapot/kortsluiting) vind je dat met een multimeter.

Je kunt wel proberen te meten of je een overgangsweerstand hebt tussen accupool en accuklem: op de zelfde pool de ene meetstekker op de accupool zelf (dus niet de accuklem) en de andere op de accuklem en kijken of je een weerstand meet. Ook even checken of je ook weerstand nul blijft meten als je wat aan de accudraad rommelt (trekken, proberen om de accuklem te draaien).
 
Bovenaan Onderaan