ABS pomp

EdZ

Donateur
En nog even dit:
Het resetknopje moet je indrukken en 2 seconden ingedrukt houden ná aanzetten contact maar vóór wegrijden. Als je auto al een stukje heeft gereden dan werkt het niet.

Voor de ABS-pomp/sensoren zou ik trouwens een ander lampje verwachten:
Schermafbeelding 2024-05-24 091917.png
 

Tees

Donateur
Die waarschuwingslampjes zijn echt héél generiek. Als een van de ABS-sensoren niet goed werkt, geeft dat vaker een ander lampje dan het ABS lampje (bijv EPC of bandenspanning). Een probleem met de ABS pomp zal dan weer wel vaker een ABS lampje geven.
Daarom zijn er foutcodes: je hebt een stuk of 10 waarschuwingslampjes en een paar duizend foutcodes.
 

gehaktbal

Forumguru
Als je bandenspanningslampje brandt en blijft branden (je kunt hem immers niet meer resetten met het knopje), is dat niet APK afkeur?

"In de APK regelgeving staat; ''De waarschuwingsinrichting van het controlesysteem voor de bandenspanning van personenauto's in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven''. Afkeur is dus in uw geval niet aan de orde maar zal wel op het rapport aangemerkt worden als reparatieadviespunt."

Bron: https://www.anwb.nl/experts/auto/3/101/apk-eisen

Hoop dat je auto van bouwjaar vóór 31 december 2017 is. Anders heb je nu nog een extra uitdaging er bij.


Edit: Roomster is gebouwd tot 2015. Dus dit gaat gelukkig voor jou niet op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Op zich is een reparatieadviespunt bij de APK niet heel erg, maar ik ben wel van de school dat alles wat op m'n auto zit correct moet werken.

Om maar eens constructief te zijn: zijn de wielsnelheidsensoren (= ABS sensoren) al nagemeten of gelogd?
 

EDET

Nieuw lid
Álle suggesties zijn opgevolgd, maar niets heeft geholpen. Ook de doorknipte draden van de resetknop tussen de voorstoelen maken niets uit. Ik laat het maar gewoon zo en trek mij niets aan van dit overbodige waarschuwinglampje voor de bandenspanning. Slaat werkelijk nergens op, is mijn conclusie.
 

Tees

Donateur
Voorlopig leef je nog, dus tot dusverre was het geen kritiek probleem. Hopelijk blijft dat zo. Als er ook maar een kans is dat het een probleem ergens in je remsysteem is, zou ik geen seconde twijfelen en het goed laten uitzoeken. Maar goed, we kunnen hier vertellen wat we willen, als jouw oplossingsrichting draden van een schakelaar doorknippen is, dan gaan we elkaar niet begrijpen geloof ik.
 
Bovenaan Onderaan