Ben benieuwd naar de foto's.... Waar je ook rekening mee dient houden bij tuning, is dat als men erachter komt je niet alleen in het 25% tarief vervalt, maar ook dat de BPM korting die van toepassing is op zuinige auto's komt te vervallen. Dus je auto na tuning in de 25% categorie bijtellen is niet voldoende, je zult ook om het officieel te houden de BPM korting moeten terug betalen omdat de auto niet meer onder de fiscale stimulering valt. Dus ga maar na: je neemt dus het risisco dat je 25% bijgeteld wordt over de cataloguswaarde zonder BPM korting.
Ik heb ook tuning overwogen, echter dit weerhield mij. Want wat denk je dat de leasemaatschappij doet als ze met een naheffing BPM geconfronteerd worden? Die betalen ze niet uit eigen zak kan ik je verzekeren. Doe het hele bedrag nog maar keer twee om de boete van de Fiscus te berekenen en je bent een leuke Fabia armer.... Al met al is het het niet waard om te tunen denk ik. Tenzij er iemand is die me garandeert dat de uitstoot hetzelfde blijft. Tot nu toe heb ik die niet gevonden, alleen een verwijzing naar de Duitse ABT site, waar een PDF document staat waarin ze laten zien dat de uitstoot van de 1.6 niet wijzigt. Echter de uitstoot in dit document is gebaseerd op de Duitse limiet van 130 g CO2. In Nederland was de limiet toen ik mijn SC ontving 116 g CO2. Da's nogal een verschil. Kijk dus uit met wat je doet, voor hetzelfde geld ben je bij een ANPR controle (dus politie fiscus etc) het haasje. Op Wegmisbruikers een keer gezien, zo'n gastje met een opgefokt Opeltje ofzo moest langs de kant, en ook de motor werd bekeken. Bleek ie een 2.0 is het vooronder te hebben in plaats van een 1.3. Daar ging mooi mee voor gaats, daar de auto dus niet goedgekeurd is.... Het kentekenbewijs klopt dan niet meer. Bij ons (regio Rotterdam) zijn met enige regelmaat van die controles, dus neem ik het risico niet. Voor wie het wel doet: niet zeuren als je gepakt wordt. Als het goed is heb je gespaard.....
Drive Safely! Serious.