AC tion schoonmaakspullen plus wat extra's

edero

Forumguru
Al vind ik ".. kuis men o3ke.." wel heel liefkozend :bloemen:!
Klinkt toch weer anders als 'ik ga s ff lekkur soppuh :)'
 
Kopervet is hier niet de juiste toepassing. Kopervet gebruik je achter je remblokken om piepen te voorkomen en verder helemaal nergens.

Ik denk dat hij bedoelde dat je het vet rondom het ventiel moet smeren zodat deze dopjes niet vast gaan rotten. Maar hier is kopervet helemaal niet voor geschikt. Vermoedelijk zijn de ventielen gewoon van staal en de dopjes van aluminium. Deze 2 gaan vanwege hun eigenschap chemisch reageren. Doe je niks aan. Dat krijg je altijd wanneer je verechillende metalen samen brengt. Ga je hier kopervet aan toevoegen dan voeg je een derde, meer edele, metaalsoort toe. Het beste is dus om een goede anti invreetvet te gebruiken ookwel bekend als anti-seize, of ceramische pasta..

Ikzelf gebruik bijv Womi.
Is ideaal. Een hoofdpijn voorbeeld zijn stalen bouten in aluminium. Kopbouten bijvoorbeeld. Dat reageert ook lekker op elkaar met een witte corrosi tot gevolg. En als dat maar lang genoeg zit breekt mooi die stalen bout af bij losdraaien... Kopervet in een aluminium kop met stalen bouten is uiteindelijk ook vragen om problemen.. Uitlaatbouten zijn bijvoorbeeld ook altijd een kriem vanwege de constante koud-warm-koud cyclus.. Daarom heb ik Womi. Die is tot 1200 graden. Kopervet doorgaans wat lager.. 1000 dacht ik..

Maar kopervet is niet echt het juiste middel voor die dopjes al denk ik dat het wel mee zal vallen ;)

Een reguliere anti invreet vet is voldoende. Beste is 1 op grafiet basis. Hier zitten geen metalen in..


image.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Disaster-Master De globale strekking van je verhaal over verschillende metalen klopt, maar is toch een heel stuk ingewikkelder. Aluminium dat je tegenkomt, is eigenlijk nooit zuiver aluminium maar een legering, en wélke andere elementen en soms ook nog het percentage daarvan bepalen of je kans loopt op chemische corrosie. Hetzelfde verhaal met staal, of met RVS de legeringselementen daarin bepalen of je kans loopt op chemische reactie. Die chemische reactie krijg je trouwens alleen als de boel nat wordt (regen, mist, condens, sneeuw) en op die manier een elektrische verbinding tussen beide materialen ontstaat. Ook bedrijven die veel mensen als aluminiumspecialist zien, zijn daarin soms regelrechte amateurs, een voorbeeld van zo'n bedrijf dat eigenlijk te weinig kennis heeft is Altrex.
 
@Disaster-Master De globale strekking van je verhaal over verschillende metalen klopt, maar is toch een heel stuk ingewikkelder. Aluminium dat je tegenkomt, is eigenlijk nooit zuiver aluminium maar een legering, en wélke andere elementen en soms ook nog het percentage daarvan bepalen of je kans loopt op chemische corrosie. Hetzelfde verhaal met staal, of met RVS de legeringselementen daarin bepalen of je kans loopt op chemische reactie. Die chemische reactie krijg je trouwens alleen als de boel nat wordt (regen, mist, condens, sneeuw) en op die manier een elektrische verbinding tussen beide materialen ontstaat. Ook bedrijven die veel mensen als aluminiumspecialist zien, zijn daarin soms regelrechte amateurs, een voorbeeld van zo'n bedrijf dat eigenlijk te weinig kennis heeft is Altrex.

Ja; water is in dit verhaal wel de boosdoener maar ik heb bijvoorbeeld ooit in het verleden 2 startkabels provisorisch in elkaar gezet; ik moest een hele lange hebben van een meter of 6, dus ik had dun gevlochten koperdraad gebruikt, weet ff het kwadraat niet meer maar was iets van 1cm rond, dat in gegalvaniseerde krokodillenbekken gemonteerd. Afijn; gebruikt ging allemaal prima. Tijd later had ik ze ergens voor nodig. Kwam niks door? Multimeter bleef op 0.00 steken. Schoen van de kabel af. 1 hele wit stoffige bende op alle 4 de kabels. Precies daar tot waar het kopere draad in de bek zat. En dat spul is toch écht niet nat geweest.. Dus de strekking dat het alleen voorkomt met vocht is niet helemaal juist. Maar dat water de boel in gang zet is zeker zo.


Ik moest laatst van een 50cc brommer het kleppen deksel eraf halen zodat ik de speling op de tuimelaar/klepstelen kon controleren/aanpassen. Ook dit waren stalen bouten, verchroomd, in een aluminium kop. 1 ervan brak af. Man wat heb ik dat ding vervloekt én de fabrikant dat ze te lui zijn om dat spul met een beetje vet vast te zetten. Uiteindelijk een moer opgelast op het afgebroken boutje (stak nog 1.5mm uit) om hem eruit te draaien na het meerdere malen/dagen spuiten van kruipolie. Uitlaatbout was ook zo'n ellende. Zijn losse draadeindjes met dan daarop een messing moer. Ook helemaal vast geroest.. die brak gelukkig niet. achjaa.. het houd je bezig ;)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Disaster-Master Zoals ik al aangaf kan ook condens zorgen dat er water in komt. Warme vochtige lucht (weer) en later afkoelen is genoeg om er condens tussen te krijgen. Soms wordt die 'brug' van water onderbroken door er een kunststof kapje overheen te doen, of een slim gevormde kunststof tussenring.

Waar je het effect ook vaak ziet, is bij lichtmetalen brandladders van gebouwen, die dan met RVS-bouten vastgezet worden aan het gebouw. In het verleden ooit een offerte van Altrex voor aanvullende brandladders voor een aantal VVE's (Vereniging van Eigenaren) voor identieke appartementsgebouwen moeten beoordelen. Op mijn vraag over de exact te kiezen materialen (welke alu-legering en welk type RVS) en welke corrosie preventie men in gedachten had, kwam men eerst met het verhaal dat men deskundig was, en daar niet aan hoefde te twijfelen. Na een uitleg van mij, voor de 'deskundigen' krabbelde men terug en kwam toen pas met maatregelen. Overigens als je erop let zie dat dit heel vaak fout gaat: precies rondom de bevestigingsbouten van dergelijke brandladders zie dan juist enorme corrosie, terwijl er verder niets aan de hand is.
 

Level42

Forumguru
Zo hee......wat een paar dopjes van 79 cent niet teweeg kunnen brengen !

Ja het "twee metalen bij elkaar is niet zo handig" ken ik vooral vanuit de elektronica.

Maaruhhhhhhh......om nou 15 euro neer te tellen voor een setje dopjes van 79 cent .....want verder zal ik dat spul nooit gebruiken denk ik....

Vaseline gebruikte ik vroeger wel eens op accuklemmen (niet van auto's overigens) maar dat was om de boel luchtdicht te maken...maar als dat ook zou werken voor de dopjes....

Over hoeveel tijd spreken we trouwens ? Paar maanden, 5 jaar ? Als het 5 jaar is is het geen punt ;););)
 

edero

Forumguru
Ach, gewoon beetje vaseline op het schroefdraad.
En ik check toch vrij regelmatig mn bandenspanning dus dan blijven ze ook in beweging :)
 
Bovenaan Onderaan