Accu 1.2 tdi vervangen?

Wouter1

Forumguru
Wanneer moet de accu van een 1.2 tdi vervangen worden?
Omdat mijn F2 greenline uit 2011 soms niet zo vlot start, met name bij koudere weersomstandigheden krijg ik het idee dat de accu van mijn F2 niet meer in top conditie is...
Ik was dus van plan om deze preventief zelf te vervangen, echter kwam ik er via dit forum :koffie:achter dat er een speciale AGM accu in hoort en deze door een dealer aangemeld moet worden... Waardoor het preventief laten vervangen een stuk duurder uit valt.

Wat zijn de ervaringen met het vervangen van een accu van een greenline met start stop systeem?
Wie heeft de accu van zijn of haar greenline al moeten vervangen?
Meldt de auto tijdig dat de accu aan vervanging toe is voordat het starten en of rijden niet meer mogelijk is? Wat zijn de kosten van vervangen door een dealer?
Zijn er ook ervaringen met het vervangen zonder opnieuw aanmelden?
 
Laatst bewerkt:

Wouter1

Forumguru
Weet je dit zeker? Ook niet een Greenline van na de facelift? Dat zou fijn zijn! Er zit wel een extra kabeltje bij de min pool aangesloten.
 

oco1979

Forumguru
start/stop is met een extra sensor op de batterij.
even opgezocht :
  • CODERING VOOR/NA ACCU AF-/VASTKLEMMEN:
  • NA HET VERVANGEN VAN DE ACCU MOET DE ECU WORDEN GECODEERD
Batterij gaan gemiddeld 4-5 jaar mee,dan is het bergaf.
Ook volgens de kmstand.
Onze iveco daily takelwagens, 2 jaar en tis voorbij(hebben dan wel meer dan 200.000km)
Best is deze laten uittesten,dan weet je het zekers.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Batterij gaan gemiddeld 4-5 jaar mee,dan is het bergaf
Mijn ervaring over de laatste 45+ jaar wijst erop dat de levensduur van een accu er behoorlijk op vooruit gaat bij intensief gebruik, bv. door altijd met dimlichten aan te rijden. Volgens een monteur die ik daar ooit over sprak, zou dit komen doordat de ingeschakelde stroomverbruikers er voor zorgen dat de accu in mindere mate wordt over-geladen. Klinkt plausibel, maar op dat gebied ben ik een leek. Feit is dat ik bij al mijn auto's hoegenaamd nooit een accu heb hoeven vervangen, ook niet in de tijd dat auto's bij 100.000 km wel geacht werden zo ongeveer "op" te zijn.

Of en in hoeverre de energiebesparing door dagrijlicht ipv dimlicht het effect weer teniet doet, kan ik nog niet zeggen. Voorlopig merk ik daar niks van.
 

Wouter1

Forumguru
@Canon-Eye, Als je de eerste eigenaar/gebruiker van een auto bent en er doorgaans niet meer dan een jaar of 5 a 6 mee rijdt en de auto geregeld gebruikt dan zul je zelden een accu hoeven te vervangen.

Van de eerste twingo van misses canoneye heb ik de accu in 2001 of 2002 vervangen ;).
Omdat ik meestal niet de eerste gebruiker van een auto ben, en mijn huidige auto door de vorige eigenaar niet zo intensief gebruikt is, verbaasd het mij niet dat de prestaties van mijn accu afnemen.
Het liefst vervang ik een accu voordat er start problemen ontstaan.

Maar helaas zit er dus in mijn F2 een dure accu welke je niet zomaar zonder meer zelf kan vervangen.
 

Wouter1

Forumguru
@Testedoene
Het zou kunnen. Ik kijk het nog even aan, over 1,5 maand vind ik dat de auto aan groot onderhoud toe is (de auto zelf vindt dit al enige tijd....) dan moet de garage maar even kijken / meten / uitlezen.
 

oco1979

Forumguru
hebt batterijen van 1 dag of van 18 jaar oud ook die stuk gaan.
Mijn ervaring(16jaar depannage/takelen alle merken) en ook volgens de cijfers van de VAB-TOURING-ANW-ADAC- enz....assistances. Komen ze een gemiddelde van 4-5 jaar.

Batterij/accu hebben het harder te verduren dan vroeger.

Vroeger kon je een batterij/accu na het starten uitnemen en de alternator nam het volledig over.

Vergeet het nu maar.
 

Spierings

Forumguru
start/stop is met een extra sensor op de batterij.
even opgezocht :
  • CODERING VOOR/NA ACCU AF-/VASTKLEMMEN:
  • NA HET VERVANGEN VAN DE ACCU MOET DE ECU WORDEN GECODEERD
Batterij gaan gemiddeld 4-5 jaar mee,dan is het bergaf.
Ook volgens de kmstand.
Onze iveco daily takelwagens, 2 jaar en tis voorbij(hebben dan wel meer dan 200.000km)
Best is deze laten uittesten,dan weet je het zekers.
Klopt inderdaad, had me vergist.
Na een even wat zoekwerk kom ik ook tot deze conclusie.

In mijn tijd bij Audi hoefde dit alleen op de grotere modellen waar daadwerkelijk een groot regelapparaat energie management in de kabel zat.. Vandaar mijn vergissing :pardon:
 

Wouter1

Forumguru
Meet hem toch even uit... voor hetzelfde geld zijn de gloeibougies versleten ipv de batterij?
Ha testedoene, er bleek idd een kapotte gloeibougie. Deze kon niet wachten op de geplande grote beurt...
Ik vind het wel snel bij nog net geen 60000 km gereden. Maar gelukkig snel en betaalbaar opgelost.
 

oco1979

Forumguru
Ha testedoene, er bleek idd een kapotte gloeibougie. Deze kon niet wachten op de geplande grote beurt...
Ik vind het wel snel bij nog net geen 60000 km gereden. Maar gelukkig snel en betaalbaar opgelost.

komt meer en meer voor,vroegtijdig versleten.

Niet vergeten dat gloeibougies ook voor van alles en nog worden aangestuurd buiten alleen maar voor het starten.
 
mijne faab heeft net vorige week de eerste nieuwe batterij mogen ontvangen.. na 5jaar, ie was nog niet op maar soms een moeilijke start.. nu draaie maar en hopla :-) ook eveneens eerste setje remschijven en blokkies na 5j en 90.300 km :-)
 

Wouter1

Forumguru
Wat was je kwijt voor die nieuwe accu @extremematt? En waar heb je dit laten doen? Als ik vragen mag... Is de accu ook aangemeld en voorgesteld aan de auto?
Mijn faab heeft vandaag groot onderhoud (60.000 km) inclusief alle filters + remvloeistof + APK (met steekproef) gehad.
Bij een onafhankelijke vag specialist in Lelystad. a 345 euro. Krijg ik tenminste ook geen ongewenste anti sjoemel software downgrade..
 
Wat was je kwijt voor die nieuwe accu @extremematt? En waar heb je dit laten doen? Als ik vragen mag... Is de accu ook aangemeld en voorgesteld aan de auto?
Mijn faab heeft vandaag groot onderhoud (60.000 km) inclusief alle filters + remvloeistof + APK (met steekproef) gehad.
Bij een onafhankelijke vag specialist in Lelystad. a 345 euro. Krijg ik tenminste ook geen ongewenste anti sjoemel software downgrade..


hoi. ik ben van belgie zodus ik doe men wagen in Kalmthout binnen bij VDB = een super garage! ik was rond de 800 euro kwijt voor groot onderhoud remvloeistof en nieuwe remschijven + blokjes, achter remmen nakijken en kuisen, nieuwe batterij ik geloof rond de 200 of 250 euro als ik me niet vergis. ze zullen die accu wel hebben ingegeven ( skoda dealer )
maar van die software weet ik niet, normaal mogen ze niets veranderen aan je wagen zonder er iets van te zeggen.

Weet wel van de dealer uit dat ze gaan beginnen met de 2liter motoren en zo naar de 1.6 en dan de 1.2 maar wanneer weet ik niet. dit zullen ze heus wel vertellen ;) maar het fijne is wel mijn wagen kan weer 5jaar ertegenaan kwa remmen en batterij :-p dan ist de superb ;) grtz
 

Wouter1

Forumguru
Bedankt, ik vind het toch een relatief dure accu... voor een B- segment auto, maar goed niet meer kunnen starten is vervelender.

Mijn auto kan er ook weer een jaartje tegen. De remmerij zal waarschijnlijk volgend jaar aan de beurt zijn en de accu wellicht ook.
Ik weet nog niet wat mijn garage hiervoor gaat rekenen.
 
Bedankt, ik vind het toch een relatief dure accu... voor een B- segment auto, maar goed niet meer kunnen starten is vervelender.

Mijn auto kan er ook weer een jaartje tegen. De remmerij zal waarschijnlijk volgend jaar aan de beurt zijn en de accu wellicht ook.
Ik weet nog niet wat mijn garage hiervoor gaat rekenen.


mijn garage bied ook andere onderdelen aan bv het B-merk maar aangezien mijn wagen nog in Verlengde garantie is neem ik steeds skoda orgineel ;)
altijd fijn wanneer je auto uit onderhoud komt rijd ie beter, haha
 
Bovenaan Onderaan