Accu af- en aankoppelen.

Skoder

Lid
Hoorde laatst een tip van een monteur die ik ken. Omdat nieuwere auto's meer en meer controles op de can-bus doen, levert dit wel problemen op.
Ook bij VAG, bij een aantal auto's moet de dealer een speciale reset doen, je kan als consument dus niet meer zelf je accu vervangen.

Omzeilen ? Zet een optimate acculader op je 12v aansluiting, ook wel sigaretten aansluiting genaamd. Er blijft een hele zwakke spanning op je boordnet staan en je kunt de accu voorzichtig zonder problemen vervangen.
Let wel op dat je een beveiligde acculader hebt, die verkeerd om aansluiten van de + en - kan voorkomen en ingrijpt.

leo442

Forumguru
Bij meerdere merken moet er zelfs met de diagnose apparatuur een accucode in het motormanagement worden ingegeven, dus even zelf accu wisselen is niet altijd even makkelijk.
(Reactie op bovenstaande post!)

Joske

Forumguru
eerste keer dat ik dit hoor/lees.. Iemand ervaring met een Škoda waarbij hij zelf de accu "niet" kon wisselen dan en naar een dealer moest??

CDK

Forumguru
Bij mijn vorige S2 ook een keer een slechte accu laten vervangen en daar moest idd ook een lader via de sigaretten aansteker aangesloten worden, geen enkele melding of storing gehad.

Skoder

Lid
eerste keer dat ik dit hoor/lees.. Iemand ervaring met een Škoda waarbij hij zelf de accu "niet" kon wisselen dan en naar een dealer moest??
Niet zo ervaren, accu uit mijn fabia 2005 verleden jaar voor de winter vervangen preventief. Auto startte nog wel met de oude accu, dus de monteur vroeg waarom ik dat perse wilde.
Nadat de oude accu was opgeladen aan een lader en werd doorgemeten bleek dat het advies was, vervangen.

Lastige was dat ik de radio en klokjes allemaal opnieuw moest instellen.

Joske

Forumguru
@Skoder

maar er hoefde toch niets "gereset" te worden na het vervangen van de accu? Want daar gaat het nu wel over ;)

Ik was ook aan het twijfelen vorige winter, maar door de hele zachte winter heeft de accu van de Faab (2006) het alweer overleefd :jaja:

Ben wel blij met die accu.. gaat al 8 jaar mee, maar ervaar toch dat het starten precies wat minder vlot gaat maar weet niet of dat wel aan de accu ligt. De gloeibougies zijn ook nog nooit vervangen dusja ;)

Monteurtje

Forumguru
Heb nog nooit problemen gehad. En ik sluit geen externe lader of iets dergelijks aan. Bij de oudere types moet je soms radiocode even opnieuw invoeren. Opvragen is voor mij geen probleem. En de zenders blijven in geheugen staan. Bij universele radio's moet je wel alles opnieuw instellen.
En het klokje uiteraard.

Auto's met start stop systeem is een heel ander verhaal wanneer de accu vervangen wordt. Dan moet inderdaad het een en ander met testkast aangepast worden.

turboturbo

Forumguru
Pssssst..! Mijn universele aftermarket radio houdt de zenders en voorkeursinstellingen in het geheugen, en de klok stelt ie zelf in (vermoedelijk via RDS) Heel fijn ook elke zomer/winter tijd:cheer:

Cordoba

Forumguru
@Skoder

Ik was ook aan het twijfelen vorige winter, maar door de hele zachte winter heeft de accu van de Faab (2006) het alweer overleefd :jaja:

Ben wel blij met die accu.. gaat al 8 jaar mee, maar ervaar toch dat het starten precies wat minder vlot gaat maar weet niet of dat wel aan de accu ligt. De gloeibougies zijn ook nog nooit vervangen dusja ;)

Voor een diesel ook behoorlijk lang Joske. Bij mijn eerste auto (Golf D uit '79) haalde ik nét de 200.000 km niet op de originele accu (na 6,5 jaar einde oefening voor de accu, vanwege accupool die los geroest/getrild was van de accuplaten).

Mijn Faabje (mei 2003) rijdt nog steeds met originele accu, en ik heb afgelopen winter dus ook getwijfeld, accu is nu dus al meer dan 11 jaar oud.

Skoder

Lid
@Skoder

maar er hoefde toch niets "gereset" te worden na het vervangen van de accu? Want daar gaat het nu wel over ;)

Sorry voor de late schop op dit onderwerp.

Er hoefde niets gereset te worden, alleen klokjes en radio instellen.... hoe ging dat ook weer.......

Bovenaan Onderaan