En de accu lijkt me een standaard model. (bij mijn TSi dan). Dus niet te krijgen lijkt me vreemd.
Deze opmerking moet ik terug nemen
Er zit bij mij inderdaad een EFB accu in met een BEM code. En laat nu net die accu met die specifieke code alleen bij de VAG dealer te krijgen zijn tegen het geldende tarief van een "normale" accu maal 2. Koppelverkoop noemen ze dit.
Die BEM code is er alleen maar om het battery management systeem duidelijk te maken welke type / capaciteit accu erin zit. En voor zover ik weet gebruikt alleen de VAG groep dit systeem.
Bij andere merken ben ik het (nog) niet tegengekomen. Daar kun je gewoon er een andere vergelijkbare accu in plempen.
De accu kan vermoedelijk vervangen worden door elke ander vergelijkbaar type (niet BEM gecodeerde) accu.
Dus EFB voor een EFB (als ze te krijgen zijn)
Mogelijk zal het BMS systeem in het begin even moeilijk doen maar later moet het systeem gewoon werken als de accu naar behoren presteert. (zie bijlage)
Ik vermoed zelfs dat invoeren van de "oude" BEM code het systeem laat denken dat er niets is veranderd.
Dat BMS (Battery Management System) is echt niet zo intelligent dat het een iets afwijkende batterij ziet. De parameters die het BMS standaard meet (spanning stroom en temperatuur) zijn onvoldoende om met 100% zekerheid de toestand van de accu te bepalen. Kortom een ander merk accu met gelijke eigenschappen merkt hij niet.
Ik heb mij in het verleden bij één van mijn vorige werkgevers bezig gehouden met batterij management van loodaccu's van vrachtwagens. Dit project is gestopt omdat nauwkeurige bepaling van de state of charge en state of health onder alle omstandigheden onmogelijk bleek.
De BMS bij de topic starter heeft tenslotte ook niet gemerkt dat de accu op het punt van overlijden stond.
Maar dat wil niet zeggen dat het BMS overbodig is. Met de in de moderne auto's aanwezige grote elektrische verbruikers geeft een BMS net iets meer informatie over de accu dan door alleen spanning te meten.
Maar ook niet meer dan dat.
Vraag voor monteurtje: Wat gebeurd er als over zeg een jaar of 8 mijn accu de geest geeft, de bestaande accu's niet meer te krijgen zijn en er alleen een nieuwer type met nieuwe BEM codes te krijgen zijn die het BMS niet kent ?