Accu loopt leeg

EdK

Forumguru
Ach mensen zijn vaak bang om aan de 230V installatie te klooien omdat ze elektra niet ruiken of zien en het verdomde zeer kan doen.
Maar als ik dan kijk wat er geklooid word op schepen ( plezier vaart ) met elektra want ach het is maar 12 Volt.
Tsja door die houding zijn er al heel wat bootjes afgefikt, want de spanning is wel stukken lager maar het amperage is stukken hoger en dus de bekabeling moet hierdoor ook dikker zijn.
En tsja koper is duur dus zo'n snoertje wat we thuis gebruiken moet dan ook wel kunnen want tsja daar kan wel 230Volt doorheen.....

En zodoende zeg ik altijd van lees jezelf eerst in voor je er uberhaupt mee begint.....
En bij twijfel vragen aan derden die er kennis van hebben en blijf er anders lekker vanaf en laat het doen door iemand met kennis
 

EdK

Forumguru
ach hou op, die zeilboot waar ik mee bezig ben. men dacht dat ik de oude bekabeling nog wel kon gebruiken.
Vocht zat er geheel ingetrokken, overal draden in elkaar gedraaid en tape eromheen gedraaid
niets ondergezekerd dus de zekering van de accu ( 100A ) was de beveiliging
Een zooitje dus, maar ziet er nu stukken beter uit met spullen van Victron en een 5 tal zonnepanelen erbij

Wel die kunnen over 3 maanden eindelijk beginnen aan hun wereldreis van 2 jaar met een boot die motorisch en elektrisch weer pikkobello is.
Maar goed ze zijn dan ook een ruim jaar bezig geweest met opknappen
 

EdK

Forumguru
Boot van vrienden, mag alleen maar sleutelen en thats it.
Maar schakeling is zo gemaakt dat zodra ze in asië zitten dan krijgen ze storingen en zullen ze me een ticket moeten toesturen om de problemen op te lossen :lezen::maakmegek:

enne hebben wel een boord pc met toutchscreen op 12V met hieraan apparatuur weer gekoppeld met wifi dat ze weer kunnen gebruiken op havens.
verder gaat t met sataliet telefoon mits ze genoeg centen overhouden uit het verbouw budget
 

Cordoba

Forumguru
@EdK foutje met die stroomtang kwam onlangs ook naar voren toen ik een cursusje moest doen voor het werk. Overigens is het logisch dat een stroomtang dan niets meet: die meet een electro-magnetisch veld, en dat werkt alleen bij verandering van stroom (dus wisselstroom). Bij in-/uitschakelen van gelijkstroom gebruiker zul je even een piekje kunnen zien met een stroomtang, mits er geen filters tussen zitten die het wegfilteren.

Wat die stroom en kabels voor 230 Volt betreft: veel mensen beseffen gewoon niet dat lage spanning automatisch ook hoge stromen betekent bij een even krachtige verbruiker.
 

EdK

Forumguru
Wel er blijken wel ampere tangen te bestaan die met gelijkspanning overweg kunnen zoals gezegd in één van de berichten hierboven.
Maar ik kon het al monitoren met een batterij monitor van Victron, maar ja ik wou controleren of de af te lezen gegevens klopte met wat ik dan met tang zou meten........en tsja dat ging even niet op in deze.

Maar met wat verantwoord experimenteren ben ik er uiteindelijk ook achter gekomen dat de waardens die ik kon aflezen van de batterij monitor van victron correct waren of in ieder geval genoeg waren om conclusies te trekken voor de crew dat ze volle accu's hebben of dat ze moeten bijladen en anders bepaalde luxe uit moeten zetten daar een radar en marifoon belangrijker zijn op dat moment..
 

Cordoba

Forumguru
@EdK Heb je enig idee volgens welk meetprincipe die gelijkstroomtangen moeten werken? Het zal best wel kloppen, maar ik ben gewoon nieuwsgierig hoe dit in elkaar steekt.
 

EdK

Forumguru
@Cordoba nee dat weet ik ook niet en ben er eigenlijk wel benieuwd naar en welke hoge ( maximaal ) je dan kunt meten ?
De victron monitor werkt met een shunt in de min leiding en shunt weer gevoed door een plusdraad vanaf de accu die je wil meten.
Dus die amperetangen op gelijkstroom lijken me ook op soortgelijke basis te moeten meten.
Maar is weer een leuk iets om in loop van de tijd eens op interpret uit te zoeken.

Maar nu zijn schema's tekenen en uitleg van gemaakte installatie en hoe er in een storing zoeken en oplossen in jip en janneke taal een grotere pré
En dat valt niet mee om te doen, iets omschrijven zo versimpelen dat een crew straks in azië zit met storing ze deze zonder verdere inmenging zelf kunnen oplossen.
Maar heb er gelukkig al rekening mee gehouden tijdens de opbouw en ze kunnen zodoende al zeker 80% zelf oplossen door een visueel plaatje van opbouw..
 

floyd2

Forumguru
Die gelijkstroomtangen gebruiken om te meten een hall-effectsensor.
Die heeft wel een stroombron nodig in tegenstelling tot een wisselstroomtang dus daarom zit er hiervoor een batterij in.
Verders weet ik er ook niet het fijne van behalve dat miliamperes niet echt het terrein zijn van die tangen.(in ieder geval niet van de mijne :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hall-effect
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Dank je @floyd2 heb deze link van j even opgeslagen om hem binnenkort eens door te lezen.
En tsja mili amp is voor mij niet van toepassing, in geval dat wat ik wilde meten ging het om hele Amp's en tiende amperes en zou het afdoende geweest over tang waar jij over praat.
En doordat er in de installatie al een victron monitor inzit die op basis van een shunt werkt in de nul leiding meet ik in principe het amperage, maar met de amptang was het alleen maar ter controle of dit werkelijk ook klopte.

Dus eigenlijk alleen maar om te checken en meer niet en om daar dan een relatief hoog bedrag voor neer te tellen voor die enkele maal......
 

Brabo

Nieuw lid
Heren,

Dank voor het meedenken. Aangezien ik er zelf echt niet meer uit kwam staat ie sinds vanavond bij de garage.
Ik ga jullie natuurlijk laten weten wat er uit is gekomen als het duidelijk is.
 

EdK

Forumguru
Ik kan alleen maar zeggen dat het een slim besluit is , misschien een duurder besluit maar ga er van uit dat het nu boven water gaat komen wat de oorzaak is !

En op bepaald moment moet je dat besluit nemen hoe zeer t kan zijn voor het ego van jezelf, vooral als straks blijkt dat het een lullig iets is
 

Brabo

Nieuw lid
Zo, duurde even maar het is dan toch duidelijk.
Spanningsregelaar en dynamo beiden overleden. Zijn vervangen en daarna alles weer doorgemeten en nergens meer rare waardes kunnen constateren (zowel door garage als mijzelf).

Aan iedereen die mee heeft gedacht: Dank je wel!
 

Cordoba

Forumguru
Stom idee misschien, maar als de de dynamo elektrisch ontkoppeld, loopt ie dan ook zo snel leeg? (zo niet kan je tenminste een normale rit naar de garage maken).

Ik heb het idee dat er meer aan de hand is dan alleen een slechte massa of slecht werkende dynamo, gezien de snelle afname van de accuspanning. Ik denk eerlijk gezegd eerder aan bijv. een spanningsregelaar die compleet het spoor bijster is (mogelijk dat de spanningsregelaar zorgt voor het snel leeglopen van de accu).
Nu weet ik niet of bij jouw auto/dynamo de spanningsregelaar buiten op de dynamo zit en makkelijk te vervangen is, of dat je een dynamo hebt, waar de halve dynamo uit elkaar moet om bij de spanningsregelaar te komen.

Ik zat er dus wel heel kort bij, in mijn eerste post in dit topic. En natuurlijk bedankt voor het terugmelden @Brabo daar leren we met z'n allen weer van.
 
Bovenaan Onderaan