Accu vraagje

LdN

Forumguru
Is een erg "gekleurde" test.
De door hen als beste accu aangegeven GS worden ook bijna exclusief door hun geleverd.
De test gaat compleet voorbij aan het gebied waar accu's het moeilijk krijgen n.l. bij lage
omgevingstemperaturen, bij 20 graden celsius doet nagenoeg elke accu wat hij doen moet
n.l. een bepaalde hoeveelheid startstroom leveren.
Pas onder de 5 graden celsius bewijst een accu wat hij waard is.
 

turboturbo

Forumguru
@LdN als je andere tests weet dan lees ik die graag.

Ik vind het niet erg om een specialist een test uit te laten voeren en hun advies op te volgen. Er word duidelijk verteld wat hoe en waarom er getest word, dus het bied tenminste een beeld.

Ik las dat die GS van Yuasa is, een gerenommeerd Japans merk. En voor de prijs (7 tientjes voor een 62Ah met een hoge CCA waarde) hoefde ik het niet te laten. Een ander A merk (bv Varta) had me minimaal 90 euro moeten kosten. Ik vermoed dat de kwaliteit van de GS gold afgaande op de test, gelijkwaardig of zelfs beter is.
 

LdN

Forumguru
Het gebrek van deze test is b.v. het niet specificeren van de meetmethode en de gebruikte norm.
Een gerenommeerd testapparaat van b.v. midtronics geeft ook onzin resultaten als je niet de
juiste norm en CCA waarde ingeeft, dat zal met het door hen gebruikte apparaat niet anders zijn, bovendien
is het ding "slim" geprogrammeerd voor wat dat waard mag wezen.

Let wel de GS accu's zullen echt niet slecht zijn, maar de test op zich zegt me niet zoveel, daarvoor draai ik
al te lang mee in o.a. de accu wereld en heb waarschijnlijk te vaak "geweldig goede" nieuwe accu types zien falen
op cruciale momenten terwijl de constante hoge kwaliteit van de gerenommeerde A merken zich ondanks
de hogere prijs vaak in betrouwbaarheid en levensduur terug betaalde.
Even als kanttekening, ik heb niet veel te maken met automotive accu's maar veel meer met accusystemen
voor cruciale installaties zoals allerlei statische noodstroom systemen voor in de gezondheidszorg, data centers,
petrochemische industrie, energiebedrijven etc. die wij leveren.
 

turboturbo

Forumguru
Maar dan zie ik jou ook als expert @LdN en durf ik best af te gaan op jouw advies en ervaring!

Wat ik destijds leek op te pikken van iedereen die er wat verstand van zegt te hebben is: dat A merken lang niet altijd de betere accu maken en dat er zeer goede tot zelfs betere alternatieven zijn. Zodoende werd ik op de Goldline van GS gewezen.

Mijn ervaring gaat niet verder dan de vele penlites die ik in m'n leven heb gebruikt. Die van de Aldi waren altijd het goedkoopst en het beste. Later zag ik een keer in keuringsdienst van waarde dat die uit de Varta fabriek kwamen.
 
Laatst bewerkt:

LdN

Forumguru
Dank voor je vertrouwen @turboturbo, juist op basis van mijn ervaring is het juist moeilijk om een aanbeveling doen,
Alle echte merken (die dus echt zelf de accu's maken) hebben zowel hele goede als minder goede series in hun
programma's en vaak komt het gewoon simpel weg neer op "alle waar is naar zijn geld" je kan en mag gewoonweg
niet verwachten dat een accu van €69,- net zo goed of beter is dan een accu van € 140,-. Je kan accu's niet vergelijken
op basis van alleen de capaciteit en startstroom, er zit veel meer aan vast.
Als ik dan toch een merk en type moet noemen wat zich al door de jaren heen bewezen heeft dan ga ik voor de Johnson
Controls Optima red top of yellow top accu's.
Met name de red tops zie je in de industrie veel bij noodgeneratoren en dan gebruiken ze twee 55AH blokjes (24V) om b.v.
een 500kVA generator te starten en die dingen moeten dat minstens 3x kunnen in een worst case situatie.
Voor in de auto houd ik het meestal op de bekende grote jongens zoals Varta, Bosch, Exide, Yuasa (dus ook GS) en mijd ik
merken als FIAMM, Fulmen en de merken die niets zelf maken maar ergens accu's inkopen en labelen.
 

turboturbo

Forumguru
Yuasa (dus ook GS)
Zit ik iig 'goed' :cheer:

M'n vorige accu was een Exide professional oid met de hoogste CCA die er te vinden is voor mijn auto. Die deed nog prima zijn werk ondanks dat de spanning tijdens start tot bij de 9V zakte.

Puur op basis van deze meting heb ik 'm maar vast uit voorzorg vervangen (historie onbekend) anders had ik er niets aan gemerkt.
 

LdN

Forumguru
In de EN50432 is de CCA gedefinieerd als de stroom die de accu bij -18 graden Celsius kan leveren gedurende 10 seconden
waarbij de klemspanning niet onder de 7,5V mag komen, normaal gesproken is de werkelijke startstroom lager en temperatuur
hoger dus moet ook de klemspanning hoger uitvallen, 9V vind ik bij b.v. 20 graden inderdaad al wat laag.
 

oco1979

Forumguru
Die Japanse batterijen doen het algemeen zeer goed kwa levensduur.
Oudste batterij ik ben tegengekomen was 18 jaar oud :sterretjes:. Een jap.
Gemiddelde batterij ga 4-5 jaar mee ,dan ga die berg af of sommige volledig de mist in.
Das een gemiddelde tijd , hebt er van langer en korter.
 
Bovenaan Onderaan