Achter ruitenwisser en wasstraat

Wie heeft dit probleem al gehad

  • Ja

    Stemmen: 5 17,9%
  • Geen mening

    Stemmen: 3 10,7%
  • Nee

    Stemmen: 20 71,4%

  • Totaal aantal stemmers
    28

Jannes

Lid
Eerst iedereen de beste wensen voor 2015.
Vanmorgen even langs de garage geweest, voor winterbanden.
En als service hebben ze hem door de wasstraat gedaan.
Echter was de achterwisser met plakband aan de ruit vastgeplakt.
Ik vroeg waarom dat was, en gaf men aan omdat de wisser er mogelijk af kan breken.
Dat schijnt bij andere O3 al gebeurd te zijn bij andere wasstraten.
En uit voorzorg plakken zij hem nu ook vast, voorkomen is beter dan repareren.
Maar is dit echt een fout in het ontwerp, ik heb het nog nooit gehad.
En hoorde dit ook voor het eerst.
Wie kan dit bevestigen of ontkrachten.
Indien waar, doe er je voordeel mee, zodat het je niet overkomt.
 

Joske

Forumguru
Uiteindelijk is de wasstraat verantwoordelijk voor schade aan jouw auto. Ook zie ik niet in wat het verschil is tss vastkleven of niet vastkleven? De ruitenwisser wordt toch aan dezelfde krachten blootgesteld?

Ps. Ik zal dat probleem niet hebben aangezien ik niet door een krasstraat rij ;) :D
 

micky

Forumguru
@Noord26 ik ben dat ook gewend hier in het Noorden, bij een nieuwe auto/ nieuwe dealer krijgen ze altijd direct de opdracht in het systeem te zetten dat auto wassen niet op prijs gesteld wordt.
 

EdK

Forumguru
Uiteindelijk is de wasstraat verantwoordelijk voor schade aan jouw auto.
Misschien in België maar in nederland staat heel vaak half verscholen welliswaar een bordje dat het op eigen risico is.

En ruitenwisser in wasstraat geheel eraf nee dat is me nog niet overkomen.
Wel heb ik dat van me dakrail de rechtsachter afdekkap loskomt, en deze plak ik dan ook even vast met een stukkie tape.
En het ronde kapje van ruitenwisser word zo af en toe wel eens gelanceerd de wasstraat in, en met gevolg dat één keer het ruitenwisserspuitmondje was afgebroken en derhalve de ruiten sproeide van de achterligger die op me bumper mee wilde rijden. ( heb geen trekhaak )

Maar om te zeggen dat dit een ontwerpfout van Skoda is ............ zou zeggen ga zelf eens in een draaiende wasstraat staan en kijk wat er van je over blijft ??
Je wagen word toch met een redelijk geweld schoongewassen en derhalve jij ook als je erin zou staan.
Tsja en om nou tegen je ouders te zeggen dat je een ontwerpfout hebt.......
 

Jannes

Lid
Een wasstraat is voor de een wel een optie.
Voor de ander niet, dat is ook begrijpelijk.
Ik was hem zelf ook met de hand, en dan met de zeem er achteraan.
Maar na het wisselen van de banden, kan ik me voorstellen dat de velgen vuil zijn.
En dan hebben ze dat gedaan lijkt mij.
Het is een lease auto, en heb niets afgesproken met de garage.
En soms is het wel eens handig dat het kan.
Krassen, ik had dat met mijn vorige echt niet.
Er zijn ook verschillende wasstraten en borstels.
Eerst even afspuiten, en dan er door heen.
Niet mijn voorkeur, maar soms handig.
 

Noord26

Forumguru
@EdK: met de nadruk op schoon lijken te worden idd.

Ik moet er niet aan denken als er net iemand voor je zit die 2maal per jaar door de wasstraat gaat. Ook niet als ze van tevoren even vluchtig door een persoon met een HD reiniger van het grovere vuil worden ontdaan.
 

micky

Forumguru
@EdK die bordjes zeggen niets, ze verlenen een betaalde dienst en zijn dus gewoon aansprakelijk of ze het nu leuk vinden of niet ;)
 

Joske

Forumguru
Idd.. Bij ons staat er letterlijk: niet aansprakelijk voor schade aan onderdelen die niet oorspronkelijk op de wagen zitten.

Dus achteraf gemonteerde spoilers of monoruitenwissers of andere optische tuning houden zij zich niet aansprakelijk voor indien deze beschadigd zouden raken.

Maar dan nog, ze blijven aansprakelijk imo.
 

EdK

Forumguru
@EdK
Ik moet er niet aan denken als er net iemand voor je zit die 2maal per jaar door de wasstraat gaat. Ook niet als ze van tevoren even vluchtig door een persoon met een HD reiniger van het grovere vuil worden ontdaan.

Ondanks dat we weer richtng off topic gaan en er een wasstraat versus handwasjes topic van maken ben ik toch benieuwd naar één ding !
Er word zoals allen weten momenteel rijkelijk gestrooid met pekel dat een flinke aanslag op onze bolide kan zijn.
Hoe maken jullie nu als handwassers die onderkant telkens pekelvrij ?
Gaan jullie liggend met 3 sponsen onder de wagen liggen die voor gemak met twee krikken eenzijdig iets is opgekrikt om er makkelijker bij te komen.
Of laten jullie de boel de boel want zit toch aan onderzijde.....

Voor mezelf pratend ga ik toch echt die wasstraat in en neem een programma dat de onderzijde ook word gereinigd, want in een wasbox met een HD reiniger ga je echt niet al die pekel verwijderen..

En de wasstraat waar ik mag komen word deze door een 4 tal gasten eerst met de HD onderhanden genomen voor ik hun wasstraat ingetrokken word.
En ik heb wel eens een 4x4 voor me gehad die net een trail had gereden ( leek het op ) die eerst 10 min met de HD werd mishandeld voor hij uiteindelijk de wasstraat in mocht van de heren eigenaren...
 

micky

Forumguru
spuit altijd de wielkasten ui met de hogedrukspuit en zo goed mogelijk de bodem, maar euhhh die pekel spoelt er vanzelf weer vanaf als het regent en het zout van de straat is gespoeld, die lullige ondersproeiers in de gemiddelde straat raken toch de helft van de bodem niet.
 

EdK

Forumguru
tsja zo lust ik er ook nog wel één, flinke stortbui met regen en me wagen is ook weer schoon als ik hem voor de regenbui met dreft heb ingespoten.... :jaja:
Wel die pekel is er echt niet met één buitje regen weg hoor en kan in die tussentijd meer wegvreten dan je waarschijnlijk vermoed. :nailbiting:
 

micky

Forumguru
@EdK ik heb een Oldtimer van 40 jaar oud in top staat (als ik het taxatie rapport mag geloven) dus ik weet wat pekel doet ;) auto's zijn zeker tegenwoordig gemaakt om lang mee te gaan, hard rijden door de regen maakt echt meer schoon dan die paar miezerige straaltjes van de wasstraat :) zeker kaal aluminium wil je niet aan pekel blootstellen als je het optisch mooi wil houden, maar een dikke motor steun verdwijnt echt niet door pekel hoor, het vormt een natuurlijke beschermlaag, slecht geconserveerd plaatstaal, gaat wel zeer snel stuk door pekel, maar dat hebben de fabrikanten wel zo'n beetje onder controle tegenwoordig, het weegt nooit op tegen de schade die elke wasstraat aanbrengt aan de lak van een auto, een vriend/goede bekende van me heeft zo'n super-de-luxe wasstraat waar voorgewassen wordt en je auto doorgetrokken wordt, zelfs hij geeft toe dat het beter is om met de hand en heel veel schoon water te wassen hij zei er bij dat hij het liever niet toegaf :)
 

AndreM

Forumguru
Kort samengevat!

Voordat je een wasstraat inrijdt, eerst je ruitenwissers, dakrails, bumpers, koplampen, spiegels, achterklep en de deuren vastplakken! :deuk:

Chips, motorkap vergeten! :sterretjes:
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
(1) Uiteindelijk is de wasstraat verantwoordelijk voor schade aan jouw auto. (2) Ook zie ik niet in wat het verschil is tss vastkleven of niet vastkleven? De ruitenwisser wordt toch aan dezelfde krachten blootgesteld?
  1. Juist om discussies over verantwoordelijkheid voor eventuele schade te voorkomen neemt men soms het zekere voor het onzekere door de wisser dicht bij het einde ervan vast te zetten, meestal met een kunststof bandje met 2 zuignappen.
  2. Moment = kracht x arm. Als de wisser niet is vastgezet worden de krachten van de borstels uiteindelijk alleen maar weerstaan door de bevestiging van de arm aan de as en die krachten worden groter naarmate de wisser langer is. Door het andere einde te blokkeren voorkom je die hefboomwerking vrijwel geheel. Je ziet overigens ook wel dat er een dun plastic hoesje om de wisser wordt gedaan, waarmee wordt bereikt dat de borstel er gemakkelijk overheen glijdt en de haren of stofrepen niet klem kunnen raken tussen de onderdelen van arm of wisserblad.
  3. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een niet-vastgezette of afgeschermde achterruitwisser door welke oorzaak dan ook is afgebroken - en ik heb toch met heel wat auto's regelmatig in allerlei wasstraten gestaan. Anders gezegd: zo'n maatregel lijkt me niet strikt nodig, maar kwaad kan hij ook niet; het is voor mij wel een teken dat er wordt gewerkt met aandacht voor de spullen van de klant.
Overigens snap ik eigenlijk niet waarom de vraag naar het vastzetten door zovelen wordt beantwoord met allerlei - soms vrij ongenuanceerde - betogen over het voor en tegen van de wasstraat.
Voor onze (semi-)detailers blijkbaar een gevoelig eksteroog waar ze volautomatisch op aanslaan? ;)
 

micky

Forumguru
Overigens snap ik eigenlijk niet waarom de vraag naar het vastzetten door zovelen wordt beantwoord met allerlei - soms vrij ongenuanceerde - betogen over het voor en tegen van de wasstraat.
Voor onze (semi-)detailers blijkbaar een gevoelig eksteroog waar ze volautomatisch op aanslaan? ;)

Je hebt helemaal gelijk en het begon eigenlijk gewoon door mijn grappig bedoelde opmerking dat een O3 niet in de wasstraat hoort, vervolgens blijken we allemaal mensen te zijn :) dus wat mij persoonlijk betreft back on topic maar weer :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan