Achteraf inbouwen van mistlampen vooraan

Cordoba

Forumguru
Ik zal er strak even beter naar kijken, maar volgens mij heeft de dealer te veel materiaal opgeschreven, en een andere computer is helemaal regelrechte onzin.

Het lijstje dat ik mee kreeg van bij de dealer is het volgende:
  • 2x mistlamp
  • 2x lamp
  • 2x fiche
  • 4x kabel
  • 1x schakelaar
  • 1x relais
Nu kan ik dit gerust wel allemaal plaatsen, ik moet gewoon weten via elektrische schema's waar ik moet beginnen en waar ik naartoe moet.

Allereerst moet je even wat zaken checken, omdat soms de bekabeling met stekkers al in de auto ligt. De stekkers voor de mistlampen met het laatste stuk kabel, zit dan meestal dubbelgevouwen en is vastgetaped op de chassisbalk. (even kapjes/roosters onder de grill verwijderen en goed kijken en voelen). Als de stekkers er al liggen, hoef je géén draad te trekken naar de lampen, én heb je geen stekkers nodig.

Stekkeraansluiting2.jpg Stekker voor 1 mistlamp met draden (binnenwerk)
Voor 2 stekkers (2 mistlampen) heb je 2 stekkers (buitenwerk) nodig, en 2 draden met aan elke kant van de draad een binnenstekker (binnenwerk van de kunststof stekker). Binnenstekkers met draad druk je in het kunststof huis, en knipt het door, en hier bevestig (soldeer) je de rest van de draad naar de lichtschakelaar en naar massa aan vast.

Blijkbaar is het bolletje ervoor een apart item bij de dealer. Vervolgens heb je voor elke lamp een stekker zoals hierboven nodig (buiten + binnenwerk!!!) om de lampen aan te sluiten (tenzij dit al voorbereid in de auto ligt).

Vervolgens de 12V aansluiting van beide mistlampen aan elkaar koppelen en met 1 draad naar binnen naar de lichtschakelaar, ook de massa aansluitingen voor beide mistlampen maken vanaf de stekker.

Als je de 12V draad naar binnen hebt gevoerd, heb je nog een lichtschakelaar met 2 uittrekstanden nodig (1e uittrekstand is voor de mistlampen vóór, 2e uittrekstand is voor mistlampen vóór en achter tegelijk).
Lichtschakelaar kun je overigens al eerder vervangen, bij de Fabia I heeft dat ook als voordeel dat je behalve de extra uittrekstand ook een dimmer voor je dashboard erbij hebt (werkt direct, hoef je verder niets aan te doen). Foto's van de schakelaars voor een Fabia I, maar dat is voor een Fabia II vergelijkbaar, maar mogelijk vanwege afmeting en vorm dash zijn lichtschakelaar voor Fabia I en II volgens mij niet uitwisselbaar.


PICT1038.jpg PICT1040.jpg PICT1041.jpg
Foto's van lichtschakelaars voor de Fabia I

Vervolgens moet de zekering in de zekeringkast aangelegd worden als dat niet is gedaan (bij mijn auto moest dat nog toegevoegd worden op de gereserveerde plek in de zekeringkast). Er moet een draad van de zekeringkast naar de lichtschakelaar (de connector achterop de lichtschakelaar, waar op een andere pool ook de draad naar de mistlamp moet worden aangesloten) en er moet nog een draadje van de lichtschakelaar naar de connector van je dash om het controlelampje (APK-verplichting) in je teller actief te maken.

Het laatste stukje: maken van de zekeringpositie, aansluitingen toevoegen op de connector voor de lichtschakelaar en het draadje voor het controlelampje heb ik laten doen, de rest heb ik zelf gedaan.

Ik heb mistlampen (incl. bolletjes) van de sloop gehaald met de lichtschakelaar erbij, en daarvoor in totaal 65 euro betaald. Helaas niet aan gedacht om de stekker voor de mistlampen daar ook gelijk mee te nemen, daardoor bij de dealer besteld, die na 3 pogingen en zo'n 20 euro verder eindelijk de stekkers compleet had.

Wat je volgens mij nodig hebt:
- mistlampen(2) + bolletjes(2)
- als het niet voorbereid is stekkers (2)
- als het niet voorbereid is binnenwerk stekkers (2 draden met aan elke kant een stekker)
- lichtschakelaar met extra uittrekstand
- draad
- zekering en zekeringhouder als dat niet is voorbereid (bij mij was een lege plek, en zat er dus geen metaal in de lege zekeringpositie)
- speciale stekkertjes om posities toe te voegen in de connector op de lichtschakelaar en op de connector voor de klokkenwinkel.

Extra relais wat vaak wordt gezegd is niet nodig, dat is origineel ook niet, de lichtschakelaar kan dit prima aan.

Conclusie: je hebt dus niet 4 maar slechts 2 draden nodig, de fiches kan ik niet plaatsen, of het moeten de stekkertjes zijn die je in de connectoren drukt (vergelijkbaar met wat er voor audio in een ISO-connector zit, maar iets andere afmetingen) en het relais is ook onzin, dit zit ook niet in een Fabia die af-fabriek mistlampen heeft.
 
Laatst bewerkt:

hpolie

Senior Member
Ik zal er strak even beter naar kijken, maar volgens mij heeft de dealer te veel materiaal opgeschreven, en een andere computer is helemaal regelrechte onzin.

Die gedachte had ik ook al toen de dealer dat tegen mij zij van een andere computer, maar aangezien ik er geen verstand van heb heb ik toen maar wijselijk mijn mond gehouden.
 

Ridley

Forumguru
@hpolie welke uitvoering heb jij dan, omdat er geen mistlampen op zaten af fabriek? Volgens mij is dit toch alleen bij de instapfaab? Maar jij hebt een tsi toch?
 

hpolie

Senior Member
@hpolie welke uitvoering heb jij dan, omdat er geen mistlampen op zaten af fabriek? Volgens mij is dit toch alleen bij de instapfaab? Maar jij hebt een tsi toch?

Zie mijn onderstaande handtekening. :D

En die mistlampen zitten er nu voor wel op maar zijn niet aangesloten. :mad:
 

hpolie

Senior Member
Aha actiemodelletje. Dat zal de boosdoener zijn...

Ja dat wist ik toen ook niet, maar is ook niet zo erg. Alleen vind ik het toch een beetje sneu met mistlampen er op die nu geen licht kunnen geven. :banghead:
Maar is voor mij nu ook niet zo erg belangrijk, alleen als het op een eenvodige manier wel aangesloten kan worden lijkt mij dat toch wel beter al is het alleen maar voor het gevoel. :D
 

Cordoba

Forumguru
@hpolie Ik zou zeggen ga op onderzoek uit, of de stekkers soms al tegen de chassisbalk getaped zitten. Als dat inderdaad zo is, de stekkers achterin de mistlampen pluggen, andere lichtschakelaar erin en klaar. (en ff zekering in de positie voor de mistlampen vóór drukken)
 

hpolie

Senior Member
@hpolie Ik zou zeggen ga op onderzoek uit, of de stekkers soms al tegen de chassisbalk getaped zitten. Als dat inderdaad zo is, de stekkers achterin de mistlampen pluggen, andere lichtschakelaar erin en klaar. (en ff zekering in de positie voor de mistlampen vóór drukken)

Zullen zij dan bij de dealer zo gemakzuchtig zijn geweest? daar ik na 2 dagen na de oplevering die mistlampen daar achteraf heb laten monteren. en ze toen mij mede deelde dat ze het niet aan konden sluiten vanwege de computer instellingen, en er dan een andere computer in zou moeten. Toen heb ik gezegd laat dat dan maar om dat ik het veel mooier vind staan met de mistlampen voor op die nieuwe Fabia II Combi.
 

Cordoba

Forumguru
Geen idee, maar soms wordt je wel heel makkelijk een andere computer (of in elk geval de prijs ervan) aangesmeerd. Dat de stekkers er regelmatig al liggen, is volgens mij ook bij veel dealer niet bekend, en is vrijwel onmogelijk te voorspellen. Chef-monteur bij de dealer heeft mij ook al eens een ander regelapparaat voor pakweg 600 euro aan proberen te smeren, uiteindelijk heb ik dat probleem zelf gevonden en zat het in een draad in een connector. Koste me uitzoekwerk vooraf, en een dikke 5 minuten werk, en ik ben nu 3 jaar en 40.000 km verder zonder probleem, en heb dus 600 euro uitgespaard ten opzichte van de dealer.
 

hpolie

Senior Member
Tja dan zal ik als het droog weer is er eens onder kijken, of ik rij even maandag naar mij oude garage en vragen of die het even na kunnen kijken, daar ik er totaal geen verstand van heb. En mijn ledematen ook niet zo best meer zijn om onder de auto te kijken.
Maar als dat zo is dat er al kabels zijn dan wordt ik echt heel. :mad:
 

Faabtsi

Actief lid
Dacht dat in België de mistlampen pas bij een bepaalde uitvoering kwamen net zoals de vol Chrome grill! In nl is het inderdaad alleen bij de instapper. Alles erboven heeft mistlampen met drl en een vol Chrome grill

Correct me of a'm wrong
 

Anto

Lid
Onze versie betreft de Go Plus ... . Zit nagenoeg niks op en is heeeeeel basic.
Zal eens op zoek gaan of ik de kabel kan vinden. Het veranderen van stekkers of pinnetjes opnijpen op de kabels is geen probleem aangezien ik dit beroepshalve doe op men werk.
 

Anto

Lid
Ik betwijfel of die site representatief is. Had gisteren eens gekeken op de site van Kufatec of er een kabelboom met of zonder adapter voor handen was maar helaas.
 

Anto

Lid
Helaas geen kabel te bespeuren op de chassisbalk. Kan de dealer mij dit gewoon niet zeggen of de kabel aanwezig is? Waar ik werk kunnen wij aan de hand van het chassisnummer perfect zien welke kabelboom gemonteerd is... .
 
Bovenaan Onderaan