Cordoba
Forumguru
Ik zal er strak even beter naar kijken, maar volgens mij heeft de dealer te veel materiaal opgeschreven, en een andere computer is helemaal regelrechte onzin.
Allereerst moet je even wat zaken checken, omdat soms de bekabeling met stekkers al in de auto ligt. De stekkers voor de mistlampen met het laatste stuk kabel, zit dan meestal dubbelgevouwen en is vastgetaped op de chassisbalk. (even kapjes/roosters onder de grill verwijderen en goed kijken en voelen). Als de stekkers er al liggen, hoef je géén draad te trekken naar de lampen, én heb je geen stekkers nodig.
Stekker voor 1 mistlamp met draden (binnenwerk)
Voor 2 stekkers (2 mistlampen) heb je 2 stekkers (buitenwerk) nodig, en 2 draden met aan elke kant van de draad een binnenstekker (binnenwerk van de kunststof stekker). Binnenstekkers met draad druk je in het kunststof huis, en knipt het door, en hier bevestig (soldeer) je de rest van de draad naar de lichtschakelaar en naar massa aan vast.
Blijkbaar is het bolletje ervoor een apart item bij de dealer. Vervolgens heb je voor elke lamp een stekker zoals hierboven nodig (buiten + binnenwerk!!!) om de lampen aan te sluiten (tenzij dit al voorbereid in de auto ligt).
Vervolgens de 12V aansluiting van beide mistlampen aan elkaar koppelen en met 1 draad naar binnen naar de lichtschakelaar, ook de massa aansluitingen voor beide mistlampen maken vanaf de stekker.
Als je de 12V draad naar binnen hebt gevoerd, heb je nog een lichtschakelaar met 2 uittrekstanden nodig (1e uittrekstand is voor de mistlampen vóór, 2e uittrekstand is voor mistlampen vóór en achter tegelijk).
Lichtschakelaar kun je overigens al eerder vervangen, bij de Fabia I heeft dat ook als voordeel dat je behalve de extra uittrekstand ook een dimmer voor je dashboard erbij hebt (werkt direct, hoef je verder niets aan te doen). Foto's van de schakelaars voor een Fabia I, maar dat is voor een Fabia II vergelijkbaar, maar mogelijk vanwege afmeting en vorm dash zijn lichtschakelaar voor Fabia I en II volgens mij niet uitwisselbaar.
Foto's van lichtschakelaars voor de Fabia I
Vervolgens moet de zekering in de zekeringkast aangelegd worden als dat niet is gedaan (bij mijn auto moest dat nog toegevoegd worden op de gereserveerde plek in de zekeringkast). Er moet een draad van de zekeringkast naar de lichtschakelaar (de connector achterop de lichtschakelaar, waar op een andere pool ook de draad naar de mistlamp moet worden aangesloten) en er moet nog een draadje van de lichtschakelaar naar de connector van je dash om het controlelampje (APK-verplichting) in je teller actief te maken.
Het laatste stukje: maken van de zekeringpositie, aansluitingen toevoegen op de connector voor de lichtschakelaar en het draadje voor het controlelampje heb ik laten doen, de rest heb ik zelf gedaan.
Ik heb mistlampen (incl. bolletjes) van de sloop gehaald met de lichtschakelaar erbij, en daarvoor in totaal 65 euro betaald. Helaas niet aan gedacht om de stekker voor de mistlampen daar ook gelijk mee te nemen, daardoor bij de dealer besteld, die na 3 pogingen en zo'n 20 euro verder eindelijk de stekkers compleet had.
Wat je volgens mij nodig hebt:
- mistlampen(2) + bolletjes(2)
- als het niet voorbereid is stekkers (2)
- als het niet voorbereid is binnenwerk stekkers (2 draden met aan elke kant een stekker)
- lichtschakelaar met extra uittrekstand
- draad
- zekering en zekeringhouder als dat niet is voorbereid (bij mij was een lege plek, en zat er dus geen metaal in de lege zekeringpositie)
- speciale stekkertjes om posities toe te voegen in de connector op de lichtschakelaar en op de connector voor de klokkenwinkel.
Extra relais wat vaak wordt gezegd is niet nodig, dat is origineel ook niet, de lichtschakelaar kan dit prima aan.
Conclusie: je hebt dus niet 4 maar slechts 2 draden nodig, de fiches kan ik niet plaatsen, of het moeten de stekkertjes zijn die je in de connectoren drukt (vergelijkbaar met wat er voor audio in een ISO-connector zit, maar iets andere afmetingen) en het relais is ook onzin, dit zit ook niet in een Fabia die af-fabriek mistlampen heeft.
Het lijstje dat ik mee kreeg van bij de dealer is het volgende:
Nu kan ik dit gerust wel allemaal plaatsen, ik moet gewoon weten via elektrische schema's waar ik moet beginnen en waar ik naartoe moet.
- 2x mistlamp
- 2x lamp
- 2x fiche
- 4x kabel
- 1x schakelaar
- 1x relais
Allereerst moet je even wat zaken checken, omdat soms de bekabeling met stekkers al in de auto ligt. De stekkers voor de mistlampen met het laatste stuk kabel, zit dan meestal dubbelgevouwen en is vastgetaped op de chassisbalk. (even kapjes/roosters onder de grill verwijderen en goed kijken en voelen). Als de stekkers er al liggen, hoef je géén draad te trekken naar de lampen, én heb je geen stekkers nodig.
Stekker voor 1 mistlamp met draden (binnenwerk)
Voor 2 stekkers (2 mistlampen) heb je 2 stekkers (buitenwerk) nodig, en 2 draden met aan elke kant van de draad een binnenstekker (binnenwerk van de kunststof stekker). Binnenstekkers met draad druk je in het kunststof huis, en knipt het door, en hier bevestig (soldeer) je de rest van de draad naar de lichtschakelaar en naar massa aan vast.
Blijkbaar is het bolletje ervoor een apart item bij de dealer. Vervolgens heb je voor elke lamp een stekker zoals hierboven nodig (buiten + binnenwerk!!!) om de lampen aan te sluiten (tenzij dit al voorbereid in de auto ligt).
Vervolgens de 12V aansluiting van beide mistlampen aan elkaar koppelen en met 1 draad naar binnen naar de lichtschakelaar, ook de massa aansluitingen voor beide mistlampen maken vanaf de stekker.
Als je de 12V draad naar binnen hebt gevoerd, heb je nog een lichtschakelaar met 2 uittrekstanden nodig (1e uittrekstand is voor de mistlampen vóór, 2e uittrekstand is voor mistlampen vóór en achter tegelijk).
Lichtschakelaar kun je overigens al eerder vervangen, bij de Fabia I heeft dat ook als voordeel dat je behalve de extra uittrekstand ook een dimmer voor je dashboard erbij hebt (werkt direct, hoef je verder niets aan te doen). Foto's van de schakelaars voor een Fabia I, maar dat is voor een Fabia II vergelijkbaar, maar mogelijk vanwege afmeting en vorm dash zijn lichtschakelaar voor Fabia I en II volgens mij niet uitwisselbaar.
Foto's van lichtschakelaars voor de Fabia I
Vervolgens moet de zekering in de zekeringkast aangelegd worden als dat niet is gedaan (bij mijn auto moest dat nog toegevoegd worden op de gereserveerde plek in de zekeringkast). Er moet een draad van de zekeringkast naar de lichtschakelaar (de connector achterop de lichtschakelaar, waar op een andere pool ook de draad naar de mistlamp moet worden aangesloten) en er moet nog een draadje van de lichtschakelaar naar de connector van je dash om het controlelampje (APK-verplichting) in je teller actief te maken.
Het laatste stukje: maken van de zekeringpositie, aansluitingen toevoegen op de connector voor de lichtschakelaar en het draadje voor het controlelampje heb ik laten doen, de rest heb ik zelf gedaan.
Ik heb mistlampen (incl. bolletjes) van de sloop gehaald met de lichtschakelaar erbij, en daarvoor in totaal 65 euro betaald. Helaas niet aan gedacht om de stekker voor de mistlampen daar ook gelijk mee te nemen, daardoor bij de dealer besteld, die na 3 pogingen en zo'n 20 euro verder eindelijk de stekkers compleet had.
Wat je volgens mij nodig hebt:
- mistlampen(2) + bolletjes(2)
- als het niet voorbereid is stekkers (2)
- als het niet voorbereid is binnenwerk stekkers (2 draden met aan elke kant een stekker)
- lichtschakelaar met extra uittrekstand
- draad
- zekering en zekeringhouder als dat niet is voorbereid (bij mij was een lege plek, en zat er dus geen metaal in de lege zekeringpositie)
- speciale stekkertjes om posities toe te voegen in de connector op de lichtschakelaar en op de connector voor de klokkenwinkel.
Extra relais wat vaak wordt gezegd is niet nodig, dat is origineel ook niet, de lichtschakelaar kan dit prima aan.
Conclusie: je hebt dus niet 4 maar slechts 2 draden nodig, de fiches kan ik niet plaatsen, of het moeten de stekkertjes zijn die je in de connectoren drukt (vergelijkbaar met wat er voor audio in een ISO-connector zit, maar iets andere afmetingen) en het relais is ook onzin, dit zit ook niet in een Fabia die af-fabriek mistlampen heeft.
Laatst bewerkt: