Achterlichten van de Fabia

togtog

Lid
hoi joske
Heb even wat lopen uitzoeken voor je hopelijk heb je er wat aan.
Via de Osramsite je auto opgezocht http://am-application.osram.info/en en kwam de volgende achterlicht tegen P21/4W dit zou de standaard lamp moeten zijn. Maar aangezien dat je iets sterkers zocht via wiki http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_automotive_light_bulb_types en gekeken of er een andere lamp beschikbaar is. Volgens die lijst is er een P21/5W maar nu komt het volgende probleem om de hoek kijken de voet van de lamp verschilt.
De standaard lamp P21/4W heeft deze als voet http://www.carnjoy.nl/media/diversen/bay15d_maatvoering.gif
De sterke lamp heeft deze als voet http://www.donsbulbs.com/bulbs/g623/b/baz15d.gif
zoals je kunt zien staan de bajonet palletjes bij de sterke lamp onder een hoek.
Ben dus bang dat je niet zo snel een sterke lampje zult vinden met gloeidraden.
Vervolgens gekeken bij de led lampen en kwam de volgende tegen http://www.led-voordeel.nl/c-1745515/bay15d-dubbele-pin/

Vriendelijke groet togtog

Joske

Forumguru
@togtog

bedankt voor jouw uitgebreide aanvulling :thumbsup:

Heb je vast wel wat moeite ingestopt voor mij :D ;) :thumbsup:

Ik had idd de Philips app al eens gebruikt maar dat gaf weinig duidelijkheid betreft fittingen. Het "probleem" is dat het een duplolamp is welke ik wens te vervangen. Dus elke andere lamp dat op de unit zit zou ik daar ook kunnen steken, maar ze zijn gewoon allemaal 5W dus daar heb ik geen winst mee.. De /4W slaat volgens mij op het feit dat bij mistlicht aan te zetten er 4 Watt wordt toegevoegd (de tweede osramdraad) dus een totaal van 9 Watt.

Mss dat LED wel de oplossing kan zijn, MITS deze ook bestaat in duplo uitvoering natuurlijk.. Ik ga je linkjes eens bekijken, bedankt!

togtog

Lid
De P21/5W is altijd een DUO lamp de ene lamp is 21 Watt (remlicht) en de andere is 5 Watt (achterlicht) zie
.
Zag wel dat op led-voordeel.nl alle 3 lampen niet in voorraad zijn. Maar er zullen vast wel andere leveranciers zijn.

togtog

Lid
Dat zou je kunnen als je achterligger een zonnebril kado doet . Lichtopbrengst is circa 4x zoveel:deuk::tegek:

Laatst bewerkt:

togtog

Lid
Bij mijn fabie staat bij het onderste lampje in het plastic P21/4W en ook even gekeken waarvoor het dient nl. 4 watt achterlicht en 21 watt mistachterlicht.

togtog

Lid
Nee de remlicht,knipperlicht en de achteruitrijlicht zijn 21 Watt . Het verschil in vermogen zit in de functie van de lamp de 21 Watt lampen hebben een signaal functie en moeten daarom opvallen ten opzichte van de normale verlichting.

turboturbo

Forumguru
Alleen de duplolampjes en de knipperlichtjes hebben een afwijkende bajonet.

Een duplo lampje heeft nl 2 wolfraam draadjes (een voor de 5W verlichting en een voor de 21W) kortom een extra pluspool massapunt (2 in totaal)
Er gaat dus niet een hogere stroom door hetzelfde lampje.
Edit: wat @togtog zegt.

Knipperlampje (tenminste de oranje) heeft een asymmetrische bajonet.

Alle lampjes zijn inderdaad 21 watt, het duplo lampje (voor stadverlichting) heeft een extra gloeidraadje voor de 5 watt (of misschien 4 watt)

Misschien is dit wat @Joske ?
Persoonlijk is mijn ervaring dat LED alleen maar recht vanachter 'fel' is, en in een hoek juist minder fel. Maar misschien valt dat in de units van het achterlicht van de Fabia mee, omdat daar (denk ik dan toch) een reflector in de kamer zit.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@turboturbo sommige duplolampjes hebben een extra massa punt:D Bij veel auto's wordt gewoon de toegevoerde stroom geschakeld, maar soms is er een constante plus, en wordt de massa van de lampjes geschakeld.

Er zijn een paar zaken waarin onderscheid gemaakt wordt in de lampen:
- het vermogen van de lamp
- soms de kleur (bijvoorbeeld oranje bolletje voor knipperlicht)
- wel of geen reflector achter de lamp. Achter een mistlamp zit bijv. ook een reflector waardoor er nog veel licht richting achterligger gaat, dit is ook de reden dat een mistlamp met hetzelfde vermogen als een remlicht, toch veel feller licht geeft.

Overigens wordt bij jongere auto's als de Faab I, het remlicht anders geschakeld: daar is gewoon 1 draadje naar het gecombineerde stadsachterlicht/remlicht voor de spanning (en een draadje voor de massa). Bij moderne auto's wordt namelijk de DC veranderd (DC staat hier níet voor Direct Current, maar voor Duty Cycle). Als een lamp alleen als achterlicht wordt gebruikt heeft ie bijvoorbeeld een DC van 15%, en bij gebruik als remlicht 80%. Bij een DC van 15% staat gedurende 15% van de tijd de volle spanning op de lamp, bij 80% DC is dat gedurende 80% van de tijd. Dat is gewoon een blokspanning die tientallen malen per seconde wordt toegevoerd, door bijvoorbeeld een DC van 15% te gebruiken, werkt dat voor het oog hetzelfde als dat je de spanning flink terugschroeft. (door de traagheid van het oog middelt het donker en de lichtflitsen uit)

Joske

Forumguru
Dus als ik het goed begrijp levert het achterlicht standaard 21W en komt daar een 4 of 5 Watt bij indien het mistlicht ingeschakeld wordt? :)

Joske

Forumguru
oh jeetje, nu snap ik er niets meer van :sterretjes:

kan er mij nu niemand zeggen hoeveel Watt er in elk lampje zit? :D

P.S. @Peter-036 : het gaat over het mistlicht, het remlicht zit apart bovenaan bij de Faab ;)

Cordoba

Forumguru
Dat is juist @Peter-036 , overigens kom je die DC-gestuurde verlichting vooral tegen bij Led's, en kun je via VCDS de DC ook nog aanpassen, maar dat geldt niet voor de Fabia I. Overigens het plaatje van het Fabia achterlicht van turboturbo is van een pre-facelift versie: de facelift versie heeft een soort witte 'C' in het achterlicht, de PFL twee losse witte strepen.

Welke lampfunctie nu waar zit, dat moet ik nog eens 'bestuderen' bij de Faab.

Edit: andere peter maar getagd, peterrapid stelde het niet op prijs.:D Ik wist dat het een Peter was, maar niet goed onthouden en ook niet gecheckt.:bloos:

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
@Cordoba, de beschrijving van @turboturbo is echt wel juist hoor :)

van boven naar beneden:

remlicht
richtingaanwijzer
achteruitrijlicht
stadslicht + (aan de linkerkant toch) mistlicht

(trouwens aan de rechterkant zit ook een duplolamp, maar wordt niet gebruikt.. is voor de mannen van over het water me dunkt :) )

Bovenaan Onderaan