Achterruitenwisser syncen met voor

Hoi!

Ik toer inmiddels ruim een week met een grote glimlach rond. Maar ik heb toch een luxe probleem gevonden.

Met de nieuwe auto heb ik ook een nieuwe dashcam gekocht, met een camera voor voor en achterruit.
Nu heb ik voor de voorruit natuurlijk een regensensor, maar voor de achterruit niet.
Voor zover ik weet blijft de achterruitenwisser aan als ik deze aanzet.

Is het mogelijk om de achterruitenwisser ook te laten reageren op de regensensor voor?
Met het huidige weer / ranzige wegen is de achterruit echt binnen no-time smerig en ik vind het best irritant om steeds handmatig de achterruitenwisser een slinger te geven.

Je moet tegenwoordig wel erg je best doen om nog echte problemen te verzinnen :)

hemi24

Forumguru
Jij hebt luxe-problemen zeg...

Voor zover mij bekend kun je de achterruitenwisser niet via de regensensor vóór laten lopen; gaat ook niet werken, aangezien je zonder voorligger bij nat wegdek wél een vuile achterruit krijgt, terwijl je vóór nergens last van hebt...

Blijf het ook een raar fenomeen vinden die dashcams; wordt alleen nuttig i.c.m. blackbox die eigen gedrag tegelijkertijd logged, maar dat terzijde

Hmmz ja balen, klinkt ook wel logisch. Dan de natte maanden maar even afzien ;)

En nut.. Tja het heeft een hoog gadget gehalte. Het kan handig zijn als je een keer voor je flikker wordt gereden. In mn ibiza een keer door een zwijn heen gereden en een keer over een ladder heen op de snelweg. Dan is het wel fun al kan je er weinig mee, behalve dat het het sterke verhaal ondersteunt ;)

in 4 jaar Seat Leon eigenlijk weinig noemenswaardigs meegemaakt.
Opzich is zo'n cam al bijna een blackbox met alle g-krachten en event metingen etc. Maar dat doet de Octavia zelf ook al aan de Skoda app te zien. Of je dat moet willen is weer een tweede ;)

EdK

Forumguru
Je moet tegenwoordig wel erg je best doen om nog echte problemen te verzinnen :)
Ik weet de volgende wel voor als het wel lukt met dat syncen met voor !!

komt tie : Me ruitenwisservloeistoftank is zo gauw leeg !!! zijn er grotere verkrijgbaar ???

:deuk::deuk:

micky

Forumguru
Hoi!

Ik toer inmiddels ruim een week met een grote glimlach rond. Maar ik heb toch een luxe probleem gevonden.

Met de nieuwe auto heb ik ook een nieuwe dashcam gekocht, met een camera voor voor en achterruit.
Nu heb ik voor de voorruit natuurlijk een regensensor, maar voor de achterruit niet.
Voor zover ik weet blijft de achterruitenwisser aan als ik deze aanzet.

Is het mogelijk om de achterruitenwisser ook te laten reageren op de regensensor voor?
Met het huidige weer / ranzige wegen is de achterruit echt binnen no-time smerig en ik vind het best irritant om steeds handmatig de achterruitenwisser een slinger te geven.

Als je voorwisser continu gaat, wist achter 1 keer in de 16 keer mee, wist voor snel, dan wist achter 1 keer in de 8 keer mee, ik geloof dat je dat wel even aan moet zetten mij wissers "auto wisser" heet dat geloof ik.

werkt heel goed en zit helaas weer niet op mijn huidige Passat.

Smeeuwis

Donateur
@micky: dat kan inderdaad maar moet wel worden aangezet middels VCDS. Ik heb dat laten doen destijds. Ben er echter niet onverdeeld tevreden over: ik heb geen combi maar een 5 deurs en als ik rond de 70 en harder rij waait de meeste nattigheid van de achterruit af, terwijl de wissers voor op normaal of snel moeten staan. De achterwisser gaat dan onnodig in bedrijf. Maar dit kan voor een combi anders zijn, immers daar staat de achterruit veel rechter op en kan me voorstellen dat die dan veel sneller 'dicht' slaat.

Smeeuwis

Donateur
Ik weet de volgende wel voor als het wel lukt met dat syncen met voor !!

komt tie : Me ruitenwisservloeistoftank is zo gauw leeg !!! zijn er grotere verkrijgbaar ???

:deuk::deuk:

Ik zou zo blij zijn als dat middels een aanpassing in de koplampsproeiers geregeld kan worden. Dat schijnt niet te kunnen... Nu gaat na elke nieuwe start je koplampsproeier ook af en dus is je reservoir snel leeg. Bij mijn vorige auto met Xenon (Peugeot 307) werkte de koplampspoeiers pas als je twee seconden of langer de hendel introk, veel beter systeem...

Net als de veel te kleine brandstoftank één van de grootste minpunten van de O3... Meer weet ik er niet overigens...

EdK

Forumguru
Ik zou zo blij zijn als dat middels een aanpassing in de koplampsproeiers geregeld kan worden. Dat schijnt niet te kunnen... Nu gaat na elke nieuwe start je koplampsproeier ook af en dus is je reservoir snel leeg.
Ehhh ja en nee.
Bij de Yeti heb ik ook van die koplampsproeiers die ik tot heden ten dagen nog onzinnig vind....
Daar is de frequentie van sproeien wel in te stellen, standaard om de 5 sproeibeurten meen ik, maar frequentie naar 15 gezet in VCDS.
Dan sproeit de koplamp voor eerste keer alleen mee als de normale verlichting aanstaat dus niet met DLR aan.
Wat ik vaak doe is als ik in donker wegrij dan voor ik wegrij dan doe ik verlichting even uit en dan sproei ik.
zodat als ik dan verder onderweg nogmaals moet sproeien dan doen de koplamp sproeiers niet mee.
Let op contact eenmaal weer uit en de telling begint weer opnieuw.

Wat bij de Yeti ook nog mogelijk is maar weet niet of dit voor Oct 3 mogelijk is , is om de zekering voor de koplampsproeiers te verwijderen !
Bij Yeti is dit namelijk een aparte zekering ( althans in mijn geval BJ 2011)

Dus misschien dat dit voor jou ook een optie is, maar dan nog zou ik de zekering periodiek toch even weer er in zetten en sproeien om het mechaniek werkend te houden.

Rataplan

Forumguru
Wat dacht je ervan om de wisser helemaal niet te gebruiken?

Mijn ervaring is dat telkens als je je wisser achter gebruikt het raam steeds nóg (sneller) vies is.

Vaak zie je meer viezigheid op het gewiste gedeelte dan het gedeelte eromheen.

Baalt dat zijn vrouw wisser achter wel gebruikt.

Smeeuwis

Donateur
Dank voor de tips, misschien zit er iets bruikbaars tussen. Ik zal eens proberen of dat sproeien met licht uit werkt op mijn O3.

Wisser achter niet gebruiken is ook een optie inderdaad, alleen op den duur zie je helemaal niets meer en dat is toch wat onhandig. Verder: als je wissers vóór geactiveerd zijn door de regensensor of gewoon aan staan, dan gaat de achterwisser sowieso aan de slag als je achteruit rijdt. Dus misschien doet je vrouw het niet bewust :D

Jouw ervaring deel ik overigens niet, mijn ruiten blijven prima schoon. Misschien nieuwe wissers nodig, of een ander merk?

Canon-Eye

Forumguru
Dus misschien dat dit voor jou ook een optie is, maar dan nog zou ik de zekering periodiek toch even weer er in zetten en sproeien om het mechaniek werkend te houden.
In dat geval zou ik de draad die van de zekering afkomt via een apart schakelaartje op het dashboard laten lopen. Dan kun je 'm zo af en toe vanuit je stoel een keertje laten meedoen, zonder telekens in de zekeringkast te moeten duiken.

Smeeuwis

Donateur
Helaas, de zekering is geen optie, daar zit namelijk ook de sproeier vóór op en de centrale vergrendeling. Ik zal ff testen of eerst sproeien met de Xenon uit een optie is.

micky

Forumguru
@micky: dat kan inderdaad maar moet wel worden aangezet middels VCDS. Ik heb dat laten doen destijds. Ben er echter niet onverdeeld tevreden over: ik heb geen combi maar een 5 deurs en als ik rond de 70 en harder rij waait de meeste nattigheid van de achterruit af, terwijl de wissers voor op normaal of snel moeten staan. De achterwisser gaat dan onnodig in bedrijf. Maar dit kan voor een combi anders zijn, immers daar staat de achterruit veel rechter op en kan me voorstellen dat die dan veel sneller 'dicht' slaat.
ik heb dat nooit aangezet, bij mij was dat echt standaard.

Edit, ah, omdat je geen combi hebt zal het standaard uitstaan, juist om de reden die je noemt ;) ik heb nooit last gehad van onnodig wissen, maar een combi is dan ook niet te vergelijken qua "watervangen" ;)

abelsj

Forumguru
ik heb dat nooit aangezet, bij mij was dat echt standaard.

Edit, ah, omdat je geen combi hebt zal het standaard uitstaan, juist om de reden die je noemt ;) ik heb nooit last gehad van onnodig wissen, maar een combi is dan ook niet te vergelijken qua "watervangen" ;)
Klopt idd. Bij mijn O3 staat het ook standaard aan

Als dat aan staat gaat de achter wisser dan aan zonder dat de hendel van je afgeduwd is?
Het is me zo niet opgevallen dat die iets deed maar zal er dan eens op letten.

widojo

Actief lid
Als dat aan staat gaat de achter wisser dan aan zonder dat de hendel van je afgeduwd is?
Het is me zo niet opgevallen dat die iets deed maar zal er dan eens op letten.

Inderdaad, zo werkt dit bij mij ook. Maar er zullen altijd momenten zijn dat je vindt dat de achter ruitenwisser te vaak (dus over een droge ruit) of te weinig heen en weer gaat. Het is net als met die regensensor die voor je gevoel niet op het juiste moment werkt.

Off topic, ja de ruitenwisservloeistoftank is echt te klein en die idioot die bedacht heeft dat de vuldop net achter de stang voor het omhooghouden van de klep moet zitten kunnen ze ook beter op straat zetten.

Smeeuwis

Donateur
Het werkt zo: als je ruitenwissers vóór in de normale stand of de extra snelle stand staan, dan doet je achterwisser ook mee. 1 keer per 16 keer respectievelijk 1 keer per 8 keer. Handmatig op die stand gezet of via de regensensor maakt niet uit. Zie post #5 van @micky hierboven.

Kennelijk staat dit bij de combi's standaard aan. Bij mijn hatchback moest dat via VCDS worden geactiveerd destijds.

@micky, heb je voor je Passat al eens laten checken of het wel geactiveerd kan worden? Is immers ook een MQB auto.

micky

Forumguru
@Smeeuwis nee en ik heb zelf een originele kabel, maar zou zo even niet weten waar ik het moet zoeken het enige wat ik kan vinden bij comfort wissen achter is bij achteruitrijden, wellicht werkt dit ook bij vooruit, misschien maar eens proberen.
Of weet jij waar ze dat aan hebben gezet bij jou?

micky

Forumguru
Inderdaad, zo werkt dit bij mij ook. Maar er zullen altijd momenten zijn dat je vindt dat de achter ruitenwisser te vaak (dus over een droge ruit) of te weinig heen en weer gaat. Het is net als met die regensensor die voor je gevoel niet op het juiste moment werkt.

Off topic, ja de ruitenwisservloeistoftank is echt te klein en die idioot die bedacht heeft dat de vuldop net achter de stang voor het omhooghouden van de klep moet zitten kunnen ze ook beter op straat zetten.
Ik heb daar in een kleine 120.000km nooit last van gehad, heb je wellicht de voorwisser te gevoelig staan waardoor hij eigenlijk te snel wist?

Bovenaan Onderaan