achteruit pieper

Ik vond die sensor niet nodig maar nu dat ding er op zit ben ik er echt aan gewend. Op mijn vorige auto had ik nog een trekhaak. Werkt ook goed bij het achteruit inparkeren /forum/images/graemlins/winkie.gif

Ze moeten ook maar eens sensoren in de zij-spiegeltjes monteren, want ik reed er gisteren bij het uitparkeren een aan barrels (ik stond vlak naast een paal geparkeerd) /forum/images/graemlins/frown.gif
Geluk bij een ongeluk : het was m'n Golf en niet m'n Octavia.... /forum/images/graemlins/grin.gif

@smg: ik begrijp dus niet hoe het kan zijn dat een vrouw - of wie dan ook - tegen een paaltje aan parkeert als je verdorie achteruitrijsensoren hebt.

De regel is simpel: "is de toon ononderbroken, dan stop je en rij je geen millimeter meer verder achteruit".

Leermoment: zeg dus NOOIT tegen een vrouw dat er(gens) nog marge op zit, want dan willen ze ook nog dwars door die marge heen en staat je mooie auto tegen een paaltje.

Het is allemaal heel herkenbaar en ik zit me hier vreselijk over op te winden... /forum/images/graemlins/disc.gif

Potje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Leermoment: zeg dus NOOIT tegen een vrouw dat er(gens) nog marge op zit, want dan willen ze ook nog dwars door die marge heen en staat je mooie auto tegen een paaltje.

[/ QUOTE ]

Daar sprak een wijs mens!
/forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

Overigens geldt hetzelfde voor creditcards.
/forum/images/graemlins/icon_smile_dead.gif

smg

Lid
Hé jongens, nu was ik het bijna vergeten, gaan jullie het uitgerekend op mijn trouwdag weer ophalen!
Trouwdag heb ik dankzij andere electronische waarschuwingsystemen niet vergeten! Vergeten is bijna net zo schadelijk als een paaltje...

Ja, weer over palen gesproken : als je je trouwdag vergeet sta je wel voor paal.... /forum/images/graemlins/529.gif

[/ QUOTE ]

Dat geldt ook voor de tank-reserve-inhoud.
Communiceer: "..die is er niet, als het lampje gaat branden, dan moet je gaan tanken"

Droopy

Actief lid
Dat geldt ook voor de tank-reserve-inhoud.
Communiceer: "..die is er niet, als het lampje gaat branden, dan moet je gaan tanken"

[/ QUOTE ]
Klinkt als een man met ervaring /forum/images/graemlins/grin.gif

eikie

Nieuw lid
Hallo Rickske,
Wie is jouw dealer en heb je eventueel de naam van die monteur ?
Mijn dealer laten bellen met jouw dealer is volgens mij het laatste redmiddel om van dat irritante gepiep af te komen
Ik wordt er langzamerhand goed ziek van. Mijn dealer krijgt het dus niet voor elkaar terwijl ik een 13 polige aansluiting heb.
Alvast bedankt,
Eikie

herbiek

Senior Member
Achterrijsensoren en een trekhaak gaan goed samen.

Vraagt de monteur verbaasd hebben ze dat dan niet aangepast na de montage (13 polig)??.

Monteur hangt de computer eraan en binnen 30 seconden is het gefixt,

Conclusie : het kan, en wel heel simpel

Hoe is het dan precies gefixed? Ik ga een business Edition bestellen die zowel voor als achter parkeersensoren heeft. Daarnaast wil ik een trekhaak bij de dealer laten plaatsen (fabriek kan toch niet eens?), maar wil wel graag die sensoren achter blijven gebruiken. Omdat een vaste trekhaak (dat zal dan wel een 13 polige worden) mijn voorkeur heeft (ongeveer 200 euro goedkoper dan afneembaar) weet ik nu ff niet meer of ik mijn sensoren achter dan nog kan blijven gebruiken?

Mijn voorkeur zou het volgende zijn. Op het moment dat ik niks aangesloten heb aan de 13 polige aansluiting moeten de parkeersensoren achter gewoon werken (zonder piepen).. en als ik er een fietsendrager/aanhanger achter hang moet die achter uitgeschakeld zijn.... heeft iemand dit zo werken?

Ja hoor.
Maar dan wel een afneembare vanuit het fabriekske. Ik heb een eenvoudige fietsdrager zonder vaste verlichting. Voor een kleine afstand rijdt ik zonder extra verlichting en dan piept hij verschrikkelijk bij het achteruitrijden. Maar daarvoor heb je natuurlijk de knop PDC om het gedoe af te zetten. Als de trekhaak erop staat zonder fietsdrager of aanhanger stoort deze de sensoren niet dus zal een vaste ook wel niet storen zeker?

herbiek

Senior Member
Ja hoor.
Als de trekhaak erop staat zonder fietsdrager of aanhanger stoort deze de sensoren niet dus zal een vaste ook wel niet storen zeker?

Ik neem aan dat je dan de PDC aan hebt staan? Dat betekent dan wel dat er een kleine "dooie hoek" zit in de PDC? Als deze niet afgaat als je die trekhaak er op hebt zitten en achteruit rijd?

JettaFreak

Actief lid
Volgens mij wordt het zo ingesteld dat de auto weet dat hij een trekhaak heeft. De sensoren 'denken' dan dat de auto 15 cm langer is. Is allemaal geen probleem, kan de garage in no time instellen.

Groet,

JettaFreak

Ik neem aan dat je dan de PDC aan hebt staan? Dat betekent dan wel dat er een kleine "dooie hoek" zit in de PDC? Als deze niet afgaat als je die trekhaak er op hebt zitten en achteruit rijd?

Volgens mij zit de trekhaak net laag genoeg of zo. Het werkt alleszins perfect.

RDE

Lid
Let op: er zit een verschil in 13-polige trekhaken! Ik heb vanochtend mijn O2 Combi TDI BE opgehaald (SUPERBLIJ!!!) en van de dealer (Snijders, Almelo) een college trekhaken gehad.
De "standaard"-13 polige trekhaak is van het type Jaeger (13 pins). Deze versie kan rechtstreeks op de hard- software van de O2 worden aangesloten. Bij het aanhaken van een aanhanger gaat het mistachterlicht van de auto automatisch uit en van de aanhanger aan. Bij het inschakelen van de achteruit gaan de piepers achter uit en kun je zonder gepiep achteruit rijden.
Dit type is aan te bevelen en zit op de meeste caravans. Nadeel: voor een ouderwetse zevenpolige stekker moet je een verloop hebben.

Een tweede type is de zogenaamde "Multicon". Dit werkt met schuifcontacten in de rand van de stekker. Bij dit type dient de dealer zelf alle draden aan te bakken en daarmee al veel storingsgevoeliger. Gevolg: mistachterlicht blijft aan en PDC ook. Maar ja, enkele caravans, waaronder Adria heb ik begrepen zijn eigenwijs en blijven dit type gebruken. Voordeel wel is dat je hier rechtstreeks een ouderwetse zevenpolige stekker in kunt steken.

Ik hoop dat dit enig licht geeft in de duisternis.

Nadeel: voor een ouderwetse zevenpolige stekker moet je een verloop hebben.

Dat verloop zat er bij mij gratis bij en je instaleert het in de volledige 3 nanoseconden. Niet echt een probleem dus. Wel opletten dat je het verloop eraf haalt als je het niet meer nodig hebt want als het gestolen wordt is het geloof ik €35 voor een nieuw.

Bovenaan Onderaan