Achteruitrijcamera installeren Ocatavia III (2014)

Status
Niet open voor verdere reacties.

SK_YR

Nieuw lid
Ik heb een O2 FL, hoe het zit met een O3 wat aansluiten betreft weet ik niet. Wat prijs betreft maakt het idd niet veel uit. De reden dat ik voor de camera in de vergrendeling heb gekozen is dat wanneer je voor de camera in de kentekenverlichting kiest, de verlichting in LED is uitgevoerd en dat vind ik persoonlijk niet mooi.

Kom je dan niet in de problemen met je kofferbak vergrendeling? Heb je nog een fototje hoe het eruit ziet

Rallye

Forumguru
Bij mij weten is een achteruitrijcamera niet mogelijk met een Amundsen.
Deze optie stond niet in het rijtje bij het bestellen van mijn O3 van 2014 met de MIB 1.

Uit een ander topic weet ik dat @SK_YR over een MIB2 beschikt, wat inderdaad net zou kunnen. Ik heb nog niet gelezen dat een camera daarop niet mogelijk is, of vergis ik mij.

AndreM

Forumguru
@Rallye ben je niet in de war met de Columbus van de eerste O3?
Want daar was een achteruitrijcamera wel mogelijk en ook afspelen van video's.

SK_YR

Nieuw lid
@Rallye wat is een MIB2

@AndreM hoe kom je er dan achter of de achteruitrijcamera / video’s afspelen mogelijk is?

Las namelijk ook via @Yeti2015 over VCDS aanpassen... maar het wordt nu wel erg veel extra informatie.

Kan straks gewoon bij de Skoda dealer werken

Rallye

Forumguru
MIB2 is de versie van de Amundsen die is ingebouwd vanaf week 22 2015. Hij heeft een groter scherm dan de MIB1, maar de mogelijkheid om video’s af te spelen verloren.

Ik zie wel camera’s aangeboden worden voor de Amundsen, zie bijvoorbeeld https://www.ebay.com/itm/Original-Skoda-Ruckfahrkamera-Octavia-5E-Columbus-2-Amundsen-Bolero-Nachrustsatz/272642109293?_trkparms=aid=777003&algo=DISCL.MBE&ao=2&asc=52475&meid=94093c778fa04430a7324d1a5130f834&pid=100012&rk=5&rkt=12&mehot=pp&sd=282243264478&itm=272642109293&_trksid=p2047675.c100012.m1985
Zoekend op het onderdeelnummer 3V0827566H vind ik wel verwijzingen naar de MIB2-Amundsen.

AndreM

Forumguru
@SK_YR ik weet dat het erg verwarrend is.
Je hebt een Amundsen MIB+, deze zat in de O2.
In de eerste O3 zat de MIB1 en zoals Rallye zegt vanaf week 22 2015 de MIB2.

Ik weet dat er eerder op het forum vragen zijn geweest over het afspelen van video's, maar daar ging het over de Columbus.
Wat ik in jou positie zou willen weten is wat de achteruitrijcamera voor bestandsextensie nodig heeft om de camera beelden te laten zien op de Amundsen.

SK_YR

Nieuw lid
@AndreM ik heb een Columbus radio, het grote scherm. Mijn O3 is van week 25 uit 2015... ook in het instructie boekje pag 145 staat beschreven vwb de achteruitrijcamera. Ik denk dat dit dus wel mogelijk is. Weet jij hoe ik achter de bestandsextensie die ik nodig heb kan komen?

Als ik het nu goed begrijp van jou en @Rallye is dat er een mogelijkheid is dat de Columbus MIB2 geen video format kan afspelen. Is daar een “tijdelijke” oplossing voor? Bv het inpluggen van een stekker zodat je diverse video’s (van verschillende formats) kan afspelen?

@Rallye de link die je stuurde gaf aan dat de achteruitrijcamera / kofferbakvergrendeling ook bij de Columbus 2 werkt. Dus in princiepe ook bij mij

Michelv.

Forumguru
De columbus speelt volgens mij altijd video af (alleen stilstaand, wil je het ook onder het rijden zal je dat moeten laten vrijschakelen met VPC)

Camera voor de O3 moet een fbas aansluiting hebben, zijn vanaf zo'n 120 euro te verkrijgen.

HarrieSkoda

Forumguru
Achteruitrijcamera is wel mogelijk op een Amundsen.

Hoe test je dat? Even aanzetten via VCDS. Als alles 'werkt' bij inschakeling van de achteruit versnelling (behalve het beeld), weet je voldoende.

Is bij mij ook al getest, nu alleen nog een camera :D (maar ik moet zagen bj '13).

SK_YR

Nieuw lid
Achteruitrijcamera is wel mogelijk op een Amundsen.

Hoe test je dat? Even aanzetten via VCDS. Als alles 'werkt' bij inschakeling van de achteruit versnelling (behalve het beeld), weet je voldoende.

Is bij mij ook al getest, nu alleen nog een camera :D (maar ik moet zagen bj '13).

Waar test je dit? Via een instelling op de columbus radio of bij een garage?

HarrieSkoda

Forumguru
@HarrieSkoda ik ben nog een newbie op dit het forum Haha. Zal de toppic over VCDS opzoeken. Thanx voor de tip

Geen probleem, iedereen moet het leren!

Met VCDS kun je via een laptop die je met een kabeltje aansluit op je auto, zaken aanpassen.

Over VCDS zijn topics, maar eigenlijk doelde ik meer over het topic over de achteruitrijcamera.

Hier staat ook zeer veel in omschreven.

SK_YR

Nieuw lid
Daar zit ik al in Haha. Maar wil niet teveel diverse vragen in een specifieke topic stellen. Ik dacht dat een video afspelen en achteruitrijcamera dezelfde format had

Rallye

Forumguru
@SK_YR Sorry, ik had ergens de indruk gekregen dat je een Amundsen in je O3 had ipv een Columbus. Inderdaad heeft het afspelen van een video en de achteruitrijcamera niets met elkaar te maken. Bij een achteruitrijcamera geeft je navi (zeker de Columbus, maar volgens mij ook de Amundsen) enkel beeld door. Bij het afspelen van een video moet de navi het beeld zelf “maken”. De MIB2 Amundsen kan dat dus niet.

SK_YR

Nieuw lid
Nee hoor, de resterende handgreep is nog breed genoeg om normaal je kofferklep open te maken

Bekijk bijlage 67550

Ziet er mooi uit. Dus als ik bet goed begrijp:
- aankoop achteruitrijcamera met fbas (???)
- diverse kappen eraf
- draad naar voren leggen
- aansluiten op de Columbus
- in de “R” zetten
- bij geen beeld moet er een kabeltje via de laptop om VCDS of VCP software matig om te zetten
- wederom in “R” zetten
- achteruitrijbeeld zichtbaar
- kappen erop
- KLAAR is het extra’tje op de O3

Bijlagen

• 1CE3B1E8-C0FC-4202-A36C-F8F6E7F9EBD6.jpeg
    1CE3B1E8-C0FC-4202-A36C-F8F6E7F9EBD6.jpeg
    337,2 KB · Weergaven: 53
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan