Ik ben ook geen enorme technicus, maar ik zie wel ergens waarom @Michelv. zegt dat je de ruitenwisser kan gebruiken. Want die gaat ook werken als je ruitenwissers vooraan aan staan en je de auto in achteruit zet. Dus misschien staat er sowieso spanning op, ook al werkt hij enkel als de ruitenwissers vooraan ook aan staan?Ik had toch beter moeten opletten met duits op school, maar ja engels vond ik belangrijker......
Maar goed @Michelv. deze link had ik deels op papier gekregen ook per mail.
Iets minder uitgebreid dan op jouw link en ondanks beroerde duits begrijp ik dat de coaxiaalkabel naar de blauwe stekker gaat en hiervoor zitten de pennentjes al aan de kabel geknepen.
De zwarte draad is de Massa en kan naar een bout of massapunt in de wagen... ook geen probleem.
Dan hou ik een gele en rode draad over.
De rode draad ga ik vanuit dat orgineel deze een vaste 12V+ aansluiting zou zijn en de gele draad is een geschakelde draad die 12V+ moet krijgen op moment dat de wagen in zijn achteruit gaat.
En daar zie ik dan even de logica niet om deze aan mijn ruitenwissermotor te hangen !?
Dat beide + draden inééngedraaid op de geschakelde + komen die logica die snap ik nog, camera krijgt op beide spanning en gaat werken en beeld geven.
Maar de ruitenwisser motor krijgt volgens mij geen spanning op moment dat ik wagen in achteruit zet... toch
Mijn gevoel zegt dat ik dan de draden geel en rood naar de achteruit rij lichten moet brengen en in iedergeval de gele !
Maar doordat ik dus de wagen nog niet heb kan ik ook niet meten, en meten is weten !
Ik ben ook geen enorme technicus
Dit is mogelijk , maar zeurpiet die ik ben wil ik niet eerst een hendel die aan moet staan om dit te laten werken.Dus misschien staat er sowieso spanning op, ook al werkt hij enkel als de ruitenwissers vooraan ook aan staan
JAJA en dan jou opeens achter me zien !!!!Zo heb je de mogelijkheid om ook gewoon vooruitrijdend even achter je te gluren, mocht het zicht door de binnenspiegel belemmerde zijn.
Ja snap ik! Het is wel zo handig om het gelijk bij achteruit actief te hebben!Mijn achtergrond is wel elektra, maar in totaal ander vakgebied. En auto elektronica is een vak appart !
En vandaar dat ik eerst alles wil weten voor ik straks er aan begin.
Op papier moet ik het zeg maar eerst al 2 keer gemaakt hebben en alles uitgesloten hebben voor ik er in werkelijkheid aan begin.
Dit is mogelijk , maar zeurpiet die ik ben wil ik niet eerst een hendel die aan moet staan om dit te laten werken.
ls ik me wagen in achteruit zet dan moet eigenlijk de camerabeelden zichtbaar worden , en op moment dat ik de wagen in achteruit zet gaat ter allertijden me achteruit rij licht ook aan.
Ik overweeg ook om een camera te plaatsen, maar wacht nog wat af![]()
JAJA en dan jou opeens achter me zien !!!!
Op de achterruitwisser staat gewoon constant spanning, daar kan je dus alle 2 de draden aan vast knopen, het enige is dat er dan altijd spanning op de camera staat
Okéee maar dat maakt het inderdaad simpel !!Camera hoeft geen puls af te geven om beeld te krijgen op je MIB, wordt anders geregeld(zal wel via canbus ofzo)
Wel blijven opletten hé !!Bij @EdK ligt ie waarschijnlijk nog steeds in de doos![]()