Achterveren bonken met drie kinderen achterin

vanturenhout

Senior Member
Gisteren mijn auto voor de 100.000 km weggebracht naar de dealer. Gelijk maar eens gevraagd of ze de achterveren willen controleren, want bij het rijden over een drempel krijg ik steevast te horen dat het lijkt alsof er geen vering achterin zit, en dit lijkt ook alleen maar erger te worden.

De dealer zegt dat ze de veren (onbelast) getest hebben, en adviseren om maar hulpveren te monteren (kosten ca 260 euro)

Ik ben het daar niet mee eens. Ik koop een combi om ook nog eens wat achterin te kunnen leggen. Dat zou dus onmogelijk worden als ik mijn kinderen bij me heb, omdat dat de achterveren dit niet aankunnen.

Nu is het wel een greenline, die iets andere vering heeft, maar het lijkt me dat dit iets is wat de importeur moet oplossen. Wat is jullie mening hierover?
 

ertromp

Forumguru
Dus onbelast voldoet het aan de toleranties. Met bepakking (personen) moet het dan absoluut niet zijn dat bij inveren al de "aanslag" bereikt wordt. Ik neem aam dat je drie kinderen samen niet 600kg wegen of zo.
Wellicht nog een "second opinion" lated doen?
 

vanturenhout

Senior Member
Dat was mijn mening ook. Ik heb ook gezegd dat ze de test opnieuw moeten doen maar dan belast met twee of meer mensen achterin. Dat wilden ze wel gaan doen (nu alleen geen tijd, zowel zij als ik).

De dealer zou het ook bij de importeur neerleggen, maar daar verwacht ik niet veel van. Ik zal het ook eens bij de leasemaatschappij neerleggen, want als ik een second opinion moet laten doen, dan zullen daar ook kosten aan verbonden zijn lijkt me.
 

Falcon

Donateur
Zoek eens in het forum op "hulpveren". De standaard achter veren van de OII zijn nog al slap namelijk.
 

vanturenhout

Senior Member
Slap: ok, dat kan ik begrijpen, maar drie kinderen (normaal postuur, 7, 11 en 14 jaar oud) achterin moet toch niet voor maximale belasting zorgen op deze veren? Als ik nu een zware aanhanger of pakken laminaat vervoer, dan is het wat anders.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik neem aan dat de som van het gewicht van de familieleden niet boven de 663 kg komt?
Dan zou je auto het gewoon moeten kunnen hebben zeg maar.
Onze kroost is weliswaar iets jonger (3, 5 en 8), maar wij gebruiken nog 3 kinderstoelen en daarmee maakt het het redelijk vergelijkbaar met jouw samenstelling volgens mij. Waar ik wel last van heb is dat de bodemplaat voor de achterwielen regelmatig de grond raakt, bij een korte hoge drempel bijvoorbeeld.
Nou ja, lang verhaal kort, hulpveren gaan het oplossen voor je ;)
 

Joske

Forumguru
Ik neem aan dat de som van het gewicht van de familieleden niet boven de 663 kg komt?
Dan zou je auto het gewoon moeten kunnen hebben zeg maar.
Onze kroost is weliswaar iets jonger (3, 5 en 8), maar wij gebruiken nog 3 kinderstoelen en daarmee maakt het het redelijk vergelijkbaar met jouw samenstelling volgens mij. Waar ik wel last van heb is dat de bodemplaat voor de achterwielen regelmatig de grond raakt, bij een korte hoge drempel bijvoorbeeld.
Nou ja, lang verhaal kort, hulpveren gaan het oplossen voor je ;)
Is jouw 02 verlaagd? Of gewoon standaard? Vind het wel bizar dat je bodemplaat dan zou raken? :sterretjes:
 

Joske

Forumguru
Ik heb geen O2 maar een S2 (sedan). Het is een greenline en daardoor verlaagde ten opzichte van een normale S2 (sportonderstel).
Ahzo, ging er even van uit omdat we in het O2 subforum zitten ;)

Dat van een S2 GL, gaat dat ook op voor een O2 greenline? Qua verlaging?
 

CDK

Forumguru
@Bakkertje, je zit in een verkeerd topic, maar dat is niet normaal, denk dat of je veren/dempers of beide hun beste tijd gehad hebben, voordat ik mijn schroefset monteerde had ik hetzelfde onderstel op de zelfde auto, zelfs afgeladen raakte ik niets
 

Bakkertje

Forumguru
Sorry, ik zit inderdaad in het verkeerde topic. Volgens mij is de zwakke achtervering van zowel de O2 als de S2 vergelijkbaar qua problematiek. Toen ik nog een O2 had, waren mijn kids overigens nog wat jonger, maar dat was geen greenline en die stond dan ook wat hoger op de poten.
 

Rem82sch

Senior Member
Ik heb zelf een RS toen ik de originele veren er onder had,
als ik met 5 volwassen in de auto zat raakte ik ook niet de grond.
En volgensmij ligt de Rs standaard lager als een Greenline
 

dirkie996

Forumguru
Ik zit hier nu in Valencia en onderweg met 4 volwassenen en bagage, zelfs de bergpassen in Andorra genomen en nooit gehad dat de vering doorsloeg. Wel moet ik vermelden dat de bandenspanning achteraan 2,9 bar bedraagt voor deze belasting.Mijn octi combi is een Greentec, weet niet of dat verschil uitmaakt.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb er net een paar weken Oostenrijk en Hongarije opzitten, 3 volwassenen en twee kinderen, plus bagage. Evenals Dirkie996 een O2 Greentech Combi. Bandenspanning heb ik een tikkie lager als hij. Maar ook geen enkele keer gemerkt dat de vering doorsloeg, zelfs niet op de Hongaarse spoorwegovergangen (en die zijn vrij grof!). Het klinkt toch alsof er bij de auto van de TS iets niet helemaal lekker zit aan de achterkant.
 

vanturenhout

Senior Member
Ik weet door jullie reacties meer dan voldoende. Ik laat me geen hulpveren aansmeren, dat mag Skoda zelf oplossen. (is makkelijk gezegd haha). Ik hou jullie op de hoogte.
 

Wild Chocolate

Senior Member
@vanturenhout:

Is het niet zo dat het bonken gebeurt doordat de vering juist met uitveren op het einde zit? Die 3 kinderen wegen samen misschien 70 kg ofzo (EDIT: 1 is al 14, laten ze samen 100 kg wegen)? En dat zit voor de as, dus die moet dan volgens mij amper inveren. (Zeker als je "per ongeluk" een sportonderstel hebt).
Ik zou eens proberen wat er gebeurt als je 50 kg extra ballast in je kofferbak legt.

En anders nog eens naar de dealer met 100 of 200 kg zooi achterin, dan zou hij er zeker last van moeten hebben als ze gaan testen.

EDIT: kan ook nog zijn dat het niet zozeer de vering, maar juist de demping is (gebrek aan demping kan er ook voor zorgen dat hij met in- of uitveren tegen zijn maximum aanbonkt). Dan zou ik trouwens wel verwachten dat hij rijdt als een vaatdoek, als de demping zo ver heen is.
 
Bovenaan Onderaan