Achterveren bonken met drie kinderen achterin

vanturenhout

Senior Member
'Wild Chocolate' : nee, het is echt als ik de drempel (bijvoorbeeld) af rij, en dus doorzak. Maar ik ga er eens goed op letten. Ik heb al tegen de dealer gezegd dat ze met drie monteurs achterin moeten testen. Wordt vervolgd ;)

Rem82sch

Senior Member
@vanturenhout

Heb ik nu goed begrepen of de auto nou beladen of leeg is,
krijg je een krakend geluid bij het af/op rijden van drempels.
Let eens op of je het ook hoort kraken als je b.v. door een gat in het wegdek rijd.
Aangezien dat jij zegt het lijkt wel dat het erger wordt heb ik een ander vermoeden.

vanturenhout

Senior Member
Het gebeurt als de auto leeg is, maar wel kinderen op de achterbank (laten we zeggen 100 kilo).

Toen ik de auto net had kraakte de vering wel, zeker als het koud(er) was geweest. Dat heb ik laten checken bij de eerste beurt, en ze hebben toen wat extra vet gebruikt geloof ik (??) Dat kraken bleef toen wel voorkomen, maar is na verloop van tijd wel minder geworden.

Bakkertje

Forumguru
Zijn het niet toevallig je stabilisatorstang rubbers aan de voorkant??
Wat je omschrijft lijkt daar best wel op!

Rem82sch

Senior Member
Ik zit te denken aan de silentblocks in dit geval achter.
Aangezien je dacht dat de garage ergens vet heeft aangedaan om het krakend geluid weg te houden
vet smeren is meestal geen blijvende oplossing.
Ik heb zelf ook last ervan gehad.
@Bakkertje ik dacht ook eerst aan de stabilisator stang, vervangen maar het bleef.
Uiteindelijk de silentblocks voor en achter maar tegelijk vervangen en het kraken was weg.
Die silentblocks zijn trouwens een veel voorkomend probleem bij VW Golf,
en als ik het goed heb is de basis van de octavia er op gebouwd.

Bakkertje

Forumguru
Als de stabilisatorstangrubbers versleten zijn merk je het ook op bijvoorbeeld een weg met klinkers. Het rommelt dan behoorlijk onder je auto en bij het afrijden van bijvoorbeeld een drempel hoor je dan een bonk onder de auto.
Ik kan me voorstellen dat als er bepakking inzit hij iets meer achterover hangt en dat je er daardoor ook eerder / meer last van hebt.

Controleren kan op een brug met een bandenijzer, dan kunnen ze de speling controleren. Dat zou ook zomaar onderdeel kunnen zijn van de APK?
(het is maar een idee overigens het kan natuurlijk ook iets anders zijn)

Bovenaan Onderaan