Die 11 kilo lijkt op een hele auto misschien niet zo veel, maar als je het op onderdeel niveau bekijkt is het wel een fors verschil. Normaal gesproken heb je dan ook nog allerlei gevolgen voor andere onderdelen, die daardoor iets lichter uitgevoerd kunnen worden. Dat laatste zal hier niet meespelen omdat multilink en starre achteras op hetzelfde automodel geleverd worden, en is onderscheid maken duurder dan gewoon alles op de zwaarste mogelijkheid construeren/berekenen.
Wat voorbeelden van gewichtsbesparingen die uit zo'n lichtere achteras kunnen voortvloeien: misschien ietsje kleinere remmen, lager gewicht dus ietsje kleinere motor, dus nog meer gewichtsbesparing, lager gewicht en kleinere motor, dus kleinere brandstoftank, dus nog meer gewichtsbesparing enz. Ik denk dat dit voldoende aangeeft dat 1 item dat je een stuk lichter uitvoert, een hele serie van lichtere onderdelen in gang kan zetten. Nu is de gewichtsbesparing van de as, maar iets van 1%, maar bij grotere gewichtsbesparing, wordt dit duidelijker.