Actie test aankoop nav hoog Olieverbruik

Ik vond toevallig deze actie van Test Aankoop (Belgische Consumentenbond).
http://www.test-aankoop.be/auto-fiets/auto-s/nieuws/olieverbruik

Persoonlijk vind ik het verbruik van mijn Octavia III 1.2 TSI ook best hoog. Ik vermoed toch een liter per 10.000 kilometer als het niet meer is. Ik heb daarom steeds een liter in mijn kofferbak liggen.

Ik wist niet in welke subforum ik het moest plaatsen (vermits het over vele modellen gaat). Ik koos het Octavia III subforum vermits dat is wat ik heb :)
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Test-aankoop heeft het over 1l/1.000 km. Dat is best veel. Zelfs mijn oude luchtgekoelde oldtimers verbruiken minder.
Maar @personx , persoonlijk vind ik 1l/10.000km best wel redelijk en geheel aanvaardbaar.
 

Frenkie

Forumguru
Ik herken deze klacht helemaal niet. Ik rij in mijn O3 sinds September en zit ondertussen op een dikke 24000km. Ik heb er nog geen olie bij hoeven vullen en ik verwacht gewoon tot de beurt (30k) ook niets aan te hoeven doen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vind dat merkwaardig. Heb zowel bij mijn vorige auto (Yeti) als mijn huidige (Fabia), beide 1.2 tsi, nog nooit een druppel hoeven bijvullen.
Zou het kunnen dat het te maken heeft met het soort ritten dat je maakt en/of je er misschien wel eens wat achter hebt hangen? Ik maak voornamelijk snelweg kilometers en verder geen korte ritjes. Ook nagenoeg nooit in file.
 
Er hangt nooit iets achter de wagen en het soort ritten is gevarieerd (snelweg, kleine baantjes, file,...).
Ik doe er regelmatig een pakje van deze olie in.
De garagist meent dat het normaal is (had het toch even laten weten voor de garantie verliep).
 

Rosinfield

† In Memoriam
"Kleine baantjes" en file zouden een rol kunnen spelen, is mijn vermoeden. Het lijkt me tenminste niet dat het olieverbruik van de nieuwste 1.2 tsi substantieel verschilt van dat van de vorige versie
 

Frenkie

Forumguru
Ik woon in een dorp, rij veel binnendoor, ook naar de supermarkt, voor mijn werk rij ik veel snelweg en sta bijna dagelijks in de file. Benzineverbruik vind ik redelijk hoog, olie valt (zoals ik eerder zei) heel erg mee. Hiervoor een VW Jetta gehad, ook daar maar 1 keer zelf olie bijgevuld (na 115000km. toen baalde ik omdat hij een twee weken later voor een beurt weg moest en 2 maanden daarna eruit).
 

DannyG

Forumguru
Deze morgen is er op Radio 2 (België) een klein stukje over de hoge olieconsumptie van TSI en TFSI motoren geweest. Zelf heb ik het stukje niet gehoord, enkel de aankondiging. Daarin werd dan gesteld dat het om blokken zou gaan tussen ik dacht 2007 en 2011 geproduceerd.

Met onze nieuwe 1.2 TSI die we morgenavond op mogen halen hoop ik dat het allemaal goed zal gaan. Ik twijfelde eerst na de problemen met de distributieriem maar omdat die ondertussen vervangen zijn door kettingen, werd die twijfel weg genomen. Nu hou ik de vingers gekruist dat het olieverbruik niet hoog zal liggen.

Met een beetje een bang hart zal ik dus morgenavond afscheid nemen van onze 16jaar oude A6 1.9TDI die voortreffelijk heeft gediend, met laag dieselverbruik én weinig olieverbruik. 'k Hoop dat ik geen spijt zal krijgen van de nieuwe aankoop :pieker:.
 

Rosinfield

† In Memoriam
dat was precies andersom, van die riemen en kettingen; mijn vorige auto was van 2010 (Yeti 1.2 tsi) en heb ook daar nooit bij hoeven vullen. Denk dat het wel los zal lopen ;)
 

dirkie996

Forumguru
Deze morgen is er op Radio 2 (België) een klein stukje over de hoge olieconsumptie van TSI en TFSI motoren geweest. Zelf heb ik het stukje niet gehoord, enkel de aankondiging. Daarin werd dan gesteld dat het om blokken zou gaan tussen ik dacht 2007 en 2011 geproduceerd.

Met onze nieuwe 1.2 TSI die we morgenavond op mogen halen hoop ik dat het allemaal goed zal gaan. Ik twijfelde eerst na de problemen met de distributieriem maar omdat die ondertussen vervangen zijn door kettingen, werd die twijfel weg genomen. Nu hou ik de vingers gekruist dat het olieverbruik niet hoog zal liggen.

Met een beetje een bang hart zal ik dus morgenavond afscheid nemen van onze 16jaar oude A6 1.9TDI die voortreffelijk heeft gediend, met laag dieselverbruik én weinig olieverbruik. 'k Hoop dat ik geen spijt zal krijgen van de nieuwe aankoop :pieker:.
Denk ik nu verkeerd of is het net andersom? Zijn de nieuwe TSI nu niet met distributieriem en waren de oudere met distributieketting, waar er talloze problemen mee waren?
In verband met uw nieuwe aankoop, zal je zeker geen spijt van hebben. Al moet ik toegeven dat ik soms nog wel eens aan m'n oude Audi A4 1.9TDI ( van 1998) terug denk. 360.000km zonder problemen mee gereden en ooit eens 1100km gereden zonder te tanken. Dat doe ik niet meer met de Octavia II fl 1.6crdti van 2012.( tankinhoud is trouwens minder).
De nieuwe verbruiken een stuk minder, zolang je niet te snel rijdt, maar bij 140km/u is er van die superzuinigheid al veel minder te merken.
 

DannyG

Forumguru
@dirkie996 : Ik snap wat je bedoelt. Op de autostrade naar Zwitserland of Frankrijk deed ik met de A6 makkelijk 1250km. Tuurlijk was het voor een deel te wijten aan de 60l tank. Maar ik heb toch regelmatig een verbruik van 5.1l/100km gehaald. Dat is iets wat de 1.2 TSI nooit zal kunnen halen en 800km met een tankje van 50l zal ik al héél mooi vinden.

Ik dacht wel dat de nieuwe TSI's kettingen hadden en de oude riemen ... maar het kan net zo goed omgekeerd zijn. Zo erg ben ik niet thuis in de historiek van VAG-motoren. Ik hoop alleen dat het nu beter is dan vroeger.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het zit zo: in den beginne waren er kettingen. Die gaven problemen omdat ze ondeugdelijk waren. Daarna zijn er andere kettingen gekomen zonder die problemen. En weer daarna riemen.
 

ertromp

Forumguru
Pardon? Als mijn nieuwe auto zo'n olieverbruik had zou ik er mee terug gaan naar de dealer, dat is wat mij betreft een onaanvaardbaar verbruik. Zelfs mijn 25 jaar oude hobby auto gebruikt niet zo veel.
En wat zal de reactie van de dealer zijn? :lezen: Onaanvaardbaar? Kijk de manual er maar op naar want VAG heeft er toch een ander beeld bij
Helaas dus heb je als consument geen argument als het verbruik 1l op de 10.000 zou zijn
 

Last resort

Forumguru
Als ik kijk naar onze F2 met 1.2 TSI (levering begin 2012) dan heb ik het vermoeden dat het bij ons meevalt. 1 keer per jaar bij de onderhoudsbeurt wordt de olie vervangen. Nu rijden wij niet zoveel per jaar. Rond de 12.500 km per jaar. Meer korte stukjes dan lange ritten.
 

DannyG

Forumguru
Ik vind persoonlijk de ganse situatie met dat olieverbruik op z'n hoogst merkwaardig. De ene eigenaar verbruikt soms ontzettend tot overdreven veel olie. Daarentegen zijn er anderen die makkelijk een nazicht halen zonder olie bij te vullen.
Dat laatste lijkt me hoe het moet ... terwijl het eerste geval inderdaad in de handleiding staat dat dit normaal kan zijn :pieker:.

Dat raakt eigenlijk toch kant nog wal. Het zou dus willen zeggen dat iemand die bv 100.000 km per jaar doet dus in VAG-termen tot 100 l olie bij zou kunnen vullen. Dat lijkt me dan een serieus lopende rekening.

Ik kan best begrijpen dat consumentenorganisaties stilaan beginnen in te grijpen. Ik hoop dat dergelijke wantoestanden toch stilaan tot een halt geroepen kunnen worden. Schrale troost: nu staat vooral VAG in de negatieve kijker ... maar ook andere autogroepen hebben genoeg problemen. Alleen halen die de media (nog) niet ... tenzij Opel.

Dit voor wat betreft mijn bescheiden mening.

Groetjes,

Danny
 

oco1979

Forumguru
Als die 1L/10.000km verbruikt ga je niet veel kunnen zeggen.
In boekje sta iets van olieverbuik per km,das vrij laag.
1L/1000km is iets anders,daar is wel degelijk wat mis mee.
 
Bovenaan Onderaan