Actie test aankoop nav hoog Olieverbruik

Hier een Skoda Ocatavia 1.4 TSI uit 2015. 0.8 liter olie op 10.000 km. 5W/30 longlife. Verversen bij 30.000.
Bij een andere olie 5w/40 is het olieverbruik zo goed als weg. Alleen wel verversen om de 15000 km.

5W30 is een vrij dunne olie, vandaar het verbruik.
 
Op dit zelfde forum lees ik toch wel over olieverbruik, ook bij de laatste type TSI motoren. 0,8 liter per 10.000 km is niets om zorgen over te maken. Uiteraard had ik liever geen olieverbruik gehad. Vandaar dat ik overstap op 5W40, olie is iets dikker.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dat klopt. Ik denk dat er andere factoren in het spel zijn. Wanneer het (alleen) zou liggen aan de viscositeit van de olie, zou iedereeen dat verbruik hebben.
 

ertromp

Forumguru
Ik en velen met mij gebruiken exact diezelfde olie zonder ooit te hoeven bijvullen
Iedere motor heeft olieverbruik. Alleen zal niet iedereen dat merken aangezien er olieverversingen plaatsvinden dus de onderhoudstermijn vind plaats voordat er zichtbaar verbruik is
Het is maar goed dat er olieverbruik is in de motor want anders zouden je cilinderwanden niet gesmeerd worden
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dat is mij bekend. Ik beweerde ook niet dat er geen olie wordt verbruikt, maar dat niet hoeft te worden bijgevuld over 30 000 km. Wat mij intrigeert is de vraag waarom dat bij anderen wel het geval is. Gezien de overeenkomst in motoren en olie, vermoed ik dat het te maken heeft met de wijze waarop de motor zijn werk moet doen. Denk aan rijstijl, soort ritten, file rijden
 

rudolfi

Forumguru
Ja dat is mij bekend. Ik beweerde ook niet dat er geen olie wordt verbruikt, maar dat niet hoeft te worden bijgevuld over 30 000 km. Wat mij intrigeert is de vraag waarom dat bij anderen wel het geval is. Gezien de overeenkomst in motoren en olie, vermoed ik dat het te maken heeft met de wijze waarop de motor zijn werk moet doen. Denk aan rijstijl, soort ritten, file rijden

Ik had bij de O3 1.2 TIS toch een olie verbruik van 0.5 liter per 10.000 KM, niks om je zorgen over te maken. Bij de huidige Leon 1.4 TSI heb ik nu 16000 km gereden zonder ooit de melding gehad te hebben dat ik olie bij moet vullen. Volgens mij heeft het ook te maken met belasting van de motor.
 

ertromp

Forumguru
Ja dat is mij bekend. Ik beweerde ook niet dat er geen olie wordt verbruikt, maar dat niet hoeft te worden bijgevuld over 30 000 km. Wat mij intrigeert is de vraag waarom dat bij anderen wel het geval is. Gezien de overeenkomst in motoren en olie, vermoed ik dat het te maken heeft met de wijze waarop de motor zijn werk moet doen. Denk aan rijstijl, soort ritten, file rijden
Wellicht dan de volgende zinsopbouw:

"Ik en velen met mij gebruiken exact diezelfde olie zonder zelf ooit te hoeven bijvullen"
 

Bakkertje

Forumguru
We zijn (inmiddels alweer twee weken) terug van een vakantie naar Italië daarbij is naast mijn Passat ook de A4 van mijn schoonouders ingezet om op en neer te rijden.
De audi verbruikt bij normaal gebruik door mijn schoonouders nagenoeg geen olie (tussen de beurten door hooguit een liter). Vooraf gepeild en netje op peil, op de terugweg uit Italië moest er toch echt olie bij (ik gok zo'n 1750 km later en er ging een halve liter bij). Volgens mij volledig te wijten aan het veranderde gebruik van de auto. In plaats van op en neer naar de supermarkt (mijn schoonouders zullen niet boven de 2500 toeren komen) is de auto over de autobahn gegaan met een gangetje van 150 km/uur en een toerental van rond de 4500. Het betreft overigens een 2.0 20v motor (130 pk geen turbo's).

Mijn Passat (1.6 TDI 120 pk variant) tot nog toe geen druppel, en die heeft er ook alweer 48 dkm opzitten..
 

Kempes

Forumguru
@Bakkertje , volgens mij zit het niet zozeer in de toeren

als je een auto nagenoeg alleen voor korte afstanden gebruikt dan warmt het blok niet goed op... als dit maar vaak genoeg gebeurt krijg je condens/water in je olie. Het lijkt dan alsof hij op pijl is met olie tot je hem een keer goed warm rijdt.. dan zal de condens eruit verhit worden en zit je dus onderweg met een te laag olie pijl...
 
Klopt helemaal wat Kempes schrijft. Korte / kortere afstanden geeft vocht in de olie. Als dan een lange rit gereden wordt waardoor de motor goed heet wordt, dan verdampt het vocht in de olie. Ineens zakt het oliepeil hard en lijkt het alsof er veel olie wordt verbruikt.

Ik zelf zit op pakweg 24000 km per jaar en heb daarom LPG laten inbouwen. In kleine twee jaar terug verdiend. Daarna gaan we 5 jaar verdienen. Bij 24000 per jaar komt de olie goed op temperatuur. Ik denk dat 0.8 liter per 10.000km te verwaarlozen is. Olie kan je het beste kopen bij de olieconcurrent.nl of www.oliewereld.nl/. Scheelt ernorm in je portemonnee in vergelijking met benzinepompen, halfords, doe het zelf zaken. Wel gelijk 5 liter kan nemen. =)
 

Bakkertje

Forumguru
Dat zou het inderdaad ook kunnen verklaren.
Op de terugweg vanuit Italië heeft online bestellen alleen niet zoveel zin :deuk:
De prijzen bij de pomp weten ze wel ja, 30 euro voor een litertje 5w30 .. :banghead: Maar goed we zijn weer veilig en wel terug.
 

Joske

Forumguru
hou er wel rekening mee dat het nieuwe 1.4TSI blok bijzonder fijne oliekanalen heeft en dat een 5W40 bij mijn weten niet voorgeschreven wordt voor dit blok.. Wordt dit in samenspraak gedaan met de dealer? Dit blok heeft een oliekoeler welke gemonteerd zit op het blok.
 

rssr

Lid
Vandaag meldde mijn boordcomputer dat er te weinig olie in motor was. Bij nazicht gaf het oliepeil nog maar een kwart gevulde oliecarter aan. Inmiddels een liter bijgevuld en dan staat het peil iets boven het minimum. En dat met nog geen 7000km op de teller.
Is dat nog normaal?
 

Cordoba

Forumguru
@rssr Hoe is bepaald dat er nog maar een kwart van de hoeveelheid olie in zat? Ik neem aan niet via de oliepeilstok (dan moet je een blok wel heel goed kennen om daar een goede schatting van te kunnen doen).
 
Beste @Joske.

De 5W40 voldoet aan de specificatie van VW 502 00 zoals ook in het boekje beschreven. Dit betekend geen longlife olie verversen (variabel) maar met een vaste km-stand de olie verversen.

Verschil met 5W30 en 5W40 is dat vooral bij warmere temperaturen de olie iets dikker blijft. Wel is belangrijk een goede merk olie te gebruiken. In mijn geval gebruik ik Liqui Moly, 5W40 Top Tec. Zeer geschikt bij auto,s op LPG en diesel. Is een dun-loopolie. (geen zorgen om de oliekanalen) en kan tot 30.000 km mee. BMW longlife 4.

http://www.liquimoly.co.rs/e-shop/f..._3700-3701-3702-3703-3704 Top Tec 4100_EN.pdf
 

ruud013

Nieuw lid
Goedenmiddag, ik zit met een vraagje
ik wil een seat leon tfsi fr uit 2008 kopen met motorcode BWA, volgens de kentekencheck op autoweek.
weet toevallig iemand of de motor met die code een olieverbruiker is, er zit zowiezo een distributie riem op deze leon.

en wie nog een SKODA OCTAVIA COMBI 2.0 16V TFSI RS zoekt: http://www.joosenautos.nl/occasions/skoda/octavia/skoda_octavia_combi_2_0_16v_tfsi_rs-1505399.html

die heb ik gisteren zien staan, is 20km van mij vandaan, kom zelf uit tilburg

alvast bedankt
 

MaRco2

Forumguru
@dirkie996 Dat is iets wat de 1.2 TSI nooit zal kunnen halen en 800km met een tankje van 50l zal ik al héél mooi vinden.

Op lange afstand op de cruise doet mijn 1.4TSi normaal makkelijk meer dan 900 km op een tank en 1 keer is de 1.000 km ook nog gehaald, toen ging er 49l in.:)

Vind en vond ik nog altijd bijzonder plezierig!
 

DannyG

Forumguru
Op lange afstand op de cruise doet mijn 1.4TSi normaal makkelijk meer dan 900 km op een tank en 1 keer is de 1.000 km ook nog gehaald, toen ging er 49l in.:)

Vind en vond ik nog altijd bijzonder plezierig!

:) Tja Marco ... toen ik dat bericht heb gepost, had ik de OIII nog niet en ging ik uit van veronderstellingen. Ondertussen hebben we de auto al ruim 5 maanden in bezit en ligt het gemiddelde verbruik op 5.4l/100km. In een geval ben ik er in geslaagd om 878km met een bak gedaan te hebben (met 44 en een klets liters bij te tanken). Ik heb dus ondertussen mijn mening grondig bij geschaafd :jaja:
 
Bovenaan Onderaan