Bij mijn O2 moest ik dan een knopje op de grootlichthendel omzetten, deels buiten mijn zicht. Waarbij ik naar alle waarschijnlijkheid ook de hendel zou bedienen. Simply not clever.....
In mijn Golf IV (2009-2014) had ik er totaal geen moeite mee, het ging op de tast. Mijn huidige Astra heeft de Cancel knop op het stuur, dan moet ik de CC met mijn duim uitzetten door het knopje in te drukken.
Het klinkt wellicht raar, maar ondanks het feit dat ik het Cancel knopje in mijn Astra gewoon recht voor mijn neus heb zitten (dus zichtbaar), heb ik het gevoel dat ik toch meer vertrouwen had in het "onzichtbare" schuifje boven op de stengel in de Golf.
In mijn nieuwe Octavia krijg ik dus weer het schuifje op de stengel. En nog steeds lekker de ouderwetse CC. Ik heb door pech met mijn Astra op vakantie in zowel een nieuwe Mondeo als een nieuwe Astra gereden. Beide waren toevallig volgehangen met de nieuwste veiligheids snufjes, waaronder ACC in de Mondeo. Heb het een week kunnen testen. Het blijft heel erg knap wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is, op zich werkte het ook echt wel goed in de Mondeo. Maar het probleem waar ik tegen aan bleef lopen is het feit dat het allemaal niet vanzelf gaat. Je moet, zeker in het begin, echt uitvogelen hoe het allemaal werkt en waar je tegen aan loopt, qua beperkingen.
Na een week uitproberen was ik niet overtuigd om het bij te bestellen op mijn nieuwe Octavia.
Mijn veelvuldige gebruik van de CC is in de loop der jaren zo verfijnd, dat ik het zonder nadenken kan bedienen en vooral anticiperen. Vooral dat ik
zelf kan anticiperen, dat geeft mijn een vertrouwd gevoel en rust. Als ik gedurende een langere tijd eerst moet leren te begrijpen hoe het ACC anticipeert, dan is dat voor mij minder relaxed. Het zal echt wel gaan wennen, maar als ik nu al niet het gevoel heb iets te missen, dan is er geen probleem
Lane Departure Warning is ook zoiets. Mijn vrouw raakte bijkans in paniek omdat ze de auto iets richting de berm stuurde op een smallere weg om veilig langs een tegemoetkomende auto te rijden. De auto probeerde dat tegen te gaan........