Adblue actieradius update niet na bijvullen

berndVb

Nieuw lid
Ik ga hier ook even reageren na een gelijke ervaring: (Octavia 2018 1.6 tdi 115pk)

boordcomputer gaf aan Ad Blue bij te vullen ergens tussen 4 en 5L. Bidon gekocht van 5L en in de AB tank gedaan (eerlijk gezegd ik was wel de 30 seconden regel vergeten betreft reset, wat je terug kan vinden in de manual van het voertuig!) => Resultaat was alvast dat mijn actieradius niet geüpdatet werd en er dus zogezegd niks in de tank gegaan was.
Ik was al in halve paniek wetende dat er duidelijk wat problemen tot grote problemen (€) bestaan met deze Ad Blue toestanden.
Ik heb dan maar het risico genomen om naar de pomp te rijden en daar heb ik nog eens extra 4L bij getankt met een vulpistool. 30 seconden wachten, starten en hop tot mijn grote blijdschap was de actieradius terug op punt en ik kan weer 11k km verder momenteel. (kwam van 1600km radius voor de extra 4L top up aan de pomp)

Dus 2 opties in mijn geval:
1) de boordcomputer gaf aan bij te vullen 4 à 5L , maar dit was in werkelijkheid te weinig voor de sensor om waar te nemen of
2) doordat ik niet 30 seconden heb gewacht met contact ingeschakeld alvorens de motor te starten, vond er geen reset plaats.
Door nogmaals AB bij te tanken en deze keer wel te wachten nam de sensor nu wel de top up waar.

Veel succes en ik hoop dat het voor jou ook mag opgelost geraken!

berndVb

Nieuw lid
Je weet dat je reageert op een bericht van 2019 ??

Als je daarna nog even reageert in de meet en greet zou het helemaal mooi zijn....... :pieker:
Ja dat weet ik: maar net zoals ikzelf komen er ook mensen in 2025 nog op dit forum terecht bij dit specifieke topic omwille van hetzelfde probleem. Ik wou maar gewoon verder helpen door ook mijn ervaring te delen, wie weet heeft iemand anders er later ook wat aan, het was niet zozeer als verdere reactie bedoeld op het 2019 starter topic. je mag deze reactie gerust verwijderen hoor als deze niet op zijn plaats is.
Verder betreft meet & greet, hierin heb ik niet echt interesse, mij boeit meer de technische kant van het forum.
Je weet nu al dat ik een Octavia 2018 1.6tdi rij :)

Bovenaan Onderaan