Adieu, Tot ooit,

DieselTDi

Forumguru
Ok even eea ophelderen.

Idd ik "hoef" die volvo niet privé te rijden. Dan heb ik ook de bijtelling niet.
Ja helaas "moest" ik hem wel accepteren. In ons bedrijf beleid staaf,
Indien er een voertuig "over" is deze wordt aangeboden aan de eerstvolgende.
Uitzonderingen daar, was ik dus verplicht die te nemen.

Ja de V60 is zeker duurder dan de Sub in de bijtelling.
Sub was 40K euro bijtelling technisch
De V60 55K euro
scheelt een slok op een borrel.
en nee. Daar compenseren ze helaas niets voor.

de V60 has geen trekhaak. Die laat ik er nu onder zetten. En idd. Ik heb geen eigen bijdrage.

Overigens. Stel die Volvo was er niet, had ik nu EV moeten rijden.
Ik kan alleen niet thuis laden bv..

Met de stoelen.
Sorry. Het zijn echt klote stoelen.
De Volvo heeft de optie om de stoelzitting te verlengen (electrisch)
Dat betekend dus dat er ook een vast deel is, dat "eindigd" met een beugel in de stoel, daarna komt de verstelbare zitting.
Die beugel die voel ik.
Zowel verlengd als niet verlengd.
Kan mede komen door mijn goddelijke lichaam.
Heb alleen wel het lichaam van budda.
Mijn vrouw. (Niet budda lichaam) zit ook niet lekker in die stoelen.
Eerstvolgende beurt ga ik dit ook aangeven bij Volvo.

De Volvo laten staan en dan een superb zelf kopen. (Kreeg aanbod van leasemaatschappij om mijn "eigen" te kopen.)
Heb ik zeker overwogen.
Alleen van de 40k per jaar
Is denk ik 25k privé
Tel daar de km van de 2e auto op (die er dan uit gaat) zit ik op 35k privé.

Dan telt het plaatje onderhoud, (winter)banden, afschrijving, verzekering, wegenbelasting, tanken, pechhulp etc allemaal mee.
(En heb ik 1 auto die ik privé kan gebruiken. En soms toch echt 2 nodig)
Dus ondanks de hogere bijtelling toch maar privé gebruik.

Ok. Ik moet 3 jaar met dat ding.
En zitten ook (hele kleine) pluspunten op.
Ding heeft mooie velgen. (Alleen laten we eerlijk zijn. Ik zit IN de auto. Zie ze amper)
Google Android boordcomputer
Dus Spotify en maps ed direct op auto
Hij is wind geluid technisch stiller.

Maar tja. Ik had liever een Sub4. Of Kodiaq.
Of als het EV had gemoeten Enyaq.
Laten we over 3 jaar maar kijken wat nog mag.
Ik ben al aan het aftellen.
 

EdK

Forumguru
Uitzonderingen daar, was ik dus verplicht die te nemen.
En kan die uitzondering niet voor jou gelden vanwege dat je rugklachten krijgt door die stoelen in de Volvo !?
Dan is je werkgever verplicht om of een andere wagen aan te bieden of andere stoelen er in laten zetten.
Heb enkele collega die een aangemeten stoel hebben in de wagen ook vanwege de standaard slechte stoelen waar ze last van de rug kregen
 

Bakkertje

Forumguru
De bedrijven waar ik gewerkt heb met lease auto’s was de regeling dat wanneer je nieuw in dienst komt je niks te kiezen hebt. Bij einde contract had je dan de mogelijkheid om iets uit de pool te nemen, maar was je niets verplicht.

Ergens vind ik het ook niet kunnen dat je verplicht een auto van niet jouw keuze op moet rijden. Ja voor de werkgever snap ik het we. Maar dan kunnen ze beter een regel opnemen dat als je uit dienst gaat je je auto meeneemt dan wel het contract afkoopt. Nu zadelen ze jou ermee op..
 
Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
In het verleden waren er zat bedrijven die een hele vloot (dezelfde) auto's kochten en dan zeiden "alsjeblieft, hier zijn de sleutels"
Wat dat betreft zijn we de laatste jaren natuurlijk verwend met het kiezen vanuit een leasebedrag.

Maar ik zie dat je privé nog een heel fijn autotje hebt, dus daar kan je dan dankbaar gebruik van maken ;)
 

DieselTDi

Forumguru
Die privé verhuiswagen is een handbak.
1.2 4cil. Met clima.
Op zich soms leuk om in te scheuren... (relatief gezien naar geluids niveau ga je heeeeeel snel)
 

Tees

Donateur
Zeg, is er iets mis met een 1.2 handbak met clima?!? Rij al 3 jaar in een prima O2c met die specificaties. En die ruil ik níét in tegen een V60 ;)
 

EdwardP

Actief lid
Wel raar dat de stoelen zo slecht zijn. Ik heb jaren in een Volvo V70 gereden en die stoelen vond ik beter dan in mijn huidige Superb 3. Mijn broer rijdt in een XC60 en is met zijn slechte rug dolgelukkig met de stoelen.
Ik zou ze toch eens na laten kijken.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat vind ik dan juist weer een veel bezwarende maatregel. Dán heb je het pas over veel geld...
Waarom? Als iemand besluit weg te gaan waarom moet een werkgever dan met de financiële gevolgen blijven zitten?
Nu wordt een medewerker opgezadeld met een hogere bijtelling over een auto die hij zelf niet uitgezocht heeft.
 

leon-cupra

Forumguru
Een opgelegde wagen (waar je als werknemer eigelijk salarisgewijs ook steeds voor betaalt) is gewoon niet fijn. Zeker als hij dan tov de voorgaande 'tegenvalt'. Bij mijn madam is dat ook zo een bescheten fleet policy. Afhankelijk van jouw functie mag je kiezen uit 3 wagens. Bij mijn madam was het twee jaar geleden een 3-reeks (maar dan zo een hele kale , die wil je niet voor de deur), een VW Passat en nog niets wat ik al vergeten ben. Onze vorige was ook een Superb. De 3 en de andere wagen werden snel afgeschreven. Passat besteld. Wij hebben er toch ook enorm veel spijt van. Betalen er redelijk veel voor (wel nog minder dan je privé moet betalen) maar mijn madam (en ik eigenlijk ook niet) rijdt er niet graag mee. Ook een stuk kleiner dan de Superb. Superb voelde ook veel vertrouwder aan. We krijgen beiden ook geen 'thuis'-gevoel in de wagen. Dus kan TS ergens wel begrijpen.

Als we dan de huidige leaselijst zien ... Volvo EX30, BMW IX3 (waar je nog meer voor mag betalen), Skoda Enayq ... al beslist dat we binnen 3 jaar mijn Tesla doorschuiven naar haar en zelf terug een wagen kopen. Gedaan met opgelegde keuzes.
 

leon-cupra

Forumguru
Waarom? Als iemand besluit weg te gaan waarom moet een werkgever dan met de financiële gevolgen blijven zitten?
Nu wordt een medewerker opgezadeld met een hogere bijtelling over een auto die hij zelf niet uitgezocht heeft.
Veel werknemers zouden privé niet de wagen kunnen betalen die ze rijden van het werk. Betaal maar eens dan privé een wagen van 60-70K verder af ... denk dat die werkgever in tijden van krapte in de arbeidsmarkt zeer moeilijk aan nieuwe werknemers zal geraken. Daarnaast, je hebt een nieuwe werkgever en die zegt 'aub , hier de sleutels van jouw wagen' .... wat ga je dan doen als werknemer. Sta je daar met twee wagens. Of de nieuwe werkgever het huidige contract overnemen, maar die wilt niet zoveel uitgeven aan een wagen ... tja ...
Als werkgever heb je ook altijd het laatste woord voor de bestelling. Dus eigenlijk draagt hij dan al de verantwoordelijkheid voor eventuele latere gevolgen.

En ook, dergelijke zaken zijn ook gewoon het 'risico' van ondernemen. Die wagen zal een paar maand op parking staan van het bedrijf zonder berijder, maar daarachter rijdt de nieuwe werknemer ermee. In veel bedrijven is het zeer normaal dat een nieuwe werknemer een huidige leasewagen overneemt. Ik heb ook een tijdje met firmawagens gereden, nooit mogen kiezen. Was ook altijd van 'aub , hier de sleutels'.

En opzadelen met een hogere bijtelling ... daar zie je wel hoe een werkgever tegenover zijn personeel staat. Mijn schoonbroer heeft ook een paar keer een poolwagen moeten nemen, die ook telkens duurder was, maar is iedere keer netjes vergoed daarvoor.
 

EdK

Forumguru
die een hele vloot (dezelfde) auto's kochten en dan zeiden "alsjeblieft, hier zijn de sleutels"
Wel bij ons gaat dat als monteurs wagens nog steeds op hoor !
We hebben de keuze in Caddy klein of Max of Transporter normaal of verlengd
En mogen dan tegenwoordig wel kiezen of we achterklep of deuren willen hebben en een tweede zijdeur.
En in verleden zijn er wat Citans gekocht die voor algemeen gebruik zijn voor monteurs die geen eigen wagen hebben

En ik weet niet anders dan dat het zo gaat !
Verleden waren er 2 service monteurs die wel personenwagen reden, maar die rijden tegenwoordig gewoon in een Caddy !
Reden vanuit directie is dat we materialen mee moeten kunnen nemen die wij produceren...
Moet een haspel met kabel mee kunnen etc.
En ikzelf heb dan nog ladenkast met vele losse onderdelen van producten die we leveren / produceren.
En dat loopt van automaten naar printen naar drinkwaterspullen maar ook onderdelen van slagbomen / pompen

En ja de vertegenwoordigers die mogen dan wel een eigen keuze maken.
 

MarcoO2

Forumguru
Waarom? Als iemand besluit weg te gaan waarom moet een werkgever dan met de financiële gevolgen blijven zitten?
Nu wordt een medewerker opgezadeld met een hogere bijtelling over een auto die hij zelf niet uitgezocht heeft.
Het verlegt werkgeversverantwoordelijkheid naar de werknemer, en ook nog eens op een disproportionele manier. Die hogere bijtelling is in absolute euro's behoorlijk te overzien (bij een extra cataloguswaarde van € 10.000,00 is dat nog geen € 100,00 per maand), het afkopen van een compleet leasecontract is van en totaal andere orde (dan kan je eerder denken aan € 1.000,00 tot € 1.500,00 per maand). Denk ook niet dat een dergelijk beding stand zou houden, want in strijd met de redelijkheid en billijkheid.

Een werkgever met een dergelijk contract wens ik overigens veel succes met het vinden van nieuw personeel :deuk:
 

Bakkertje

Forumguru
Die hogere bijtelling is in absolute euro's behoorlijk te overzien (bij een extra cataloguswaarde van € 10.000,00 is dat nog geen € 100,00 per maand), het afkopen van een compleet leasecontract is van en totaal andere orde
In dit geval scheelt het 15000 euro en in lijn met jouw berekening zou het 150 euro per maand zijn. En dat voor 36 maanden is 5400 euro. Een hoop centen als je het mij vraagt om in een auto te rijden die je eigenlijk niet wilt.

Mijn werkgever heeft wel degelijk dit zo in de lease overeenkomst staan waardoor ik nu mijn eigen auto heb en geen lease auto meer.

Maar goed ieder bedrijf zal hier wel anders mee omgaan.
 

MarcoO2

Forumguru
In dit geval scheelt het 15000 euro...
Dat kan niet. Die V60 is € 55.000,00, de allergoedkoopste simpelste Superb heeft zonder ook maar één optie aan te kruisen al een fiscale waarde van € 43.300,00, de allersimpelste Combi is € 44.900,00. Vandaar dat ik uitging van € 10.000,00 verschil.

Je vergeet bovendien is het de keuze van de berijder is om die bijtelling wel of niet te betalen.
 

Eltjo

Forumguru
Ik reed 20-25 jaar geleden 35k voor het werk, inmiddels is dat allang max. 10k per jaar. Mede voor diesels gekozen vanwege de zakelijke km's. Nu zou ik daar niet meer voor gaan, maar blijf nog maar even fors € 169/maand betalen voor de MRB.
Aanvankelijk met eigen auto omdat het geboden alternatief een Mitsubishi bus was - geheel onnodig voor wat er meegaat - waarvan ik snel zere schouders kreeg omdat het ding op de snelweg zeer koersinstabiel was. Verder vind ik erg vervelend om steeds auto's te wisselen met een waar ook steeds een ander in rijdt. Zon gaat schijnen - oh geen bril, vroeger geen navi in de auto's - oh geen kaart.
Allemaal met eigen auto en € 0,32/km vergoeding die meestal aan de klant wordt doorberekend wordt zeker het dubbele. De werkgever heeft zo de beschikking over een auto, die alleen wat kost als er km's mee gemaakt worden. Dat is goedkoop voor hem!

TS heeft een luxe probleem! Ok, een Volvo met 440 op de achterkant is wel wat oud ja, maar wel Born in the Netherlands!
Ik begreep overigens dat een nieuwe V60 veel ruimer was dan een ouder model? Is dat niet zo?
 
Laatst bewerkt:

DieselTDi

Forumguru
Ruimer.
Hmm. Ik heb nooit in de vorige v60 gezeten. Of gereden..
Dus idk.

440? Ja die was klein.
Gok dat t daarom in de kenteken zit
 
Bovenaan Onderaan