Advies ABT op 1.8 Octavia

canth

Actief lid
Top, je hebt een mooie auto gekocht! 1 op 13 klinkt redelijk normaal, kijk maar naar mijn handtekening voor het verbruik wat ik had met mijn (niet getunede) 1.8tsi.

koreaan

Forumguru
Beste koost,

allereerst van harte met jouw aankoop!
Wat me opvalt dat is dat je er pas na aankoop achter komt dat de muziek schel is en dat de versnellingsbak + vliegwiel is vervangen. Of het vervangen te maken heeft met de Tuning kun je het best aan de dealer vragen, kan me niet voorstellen dat dit te maken heeft met een stage 1 tuning. Hetzelfde geldt voor de telefoon koppeling, wellicht zit er in de radio geen bluetooth module. Ik ben geen audio expert.

Over het verbruik kan ik kort zijn de T(f)SI motoren lusten wel een slokje dus 1:13 is geen verkeerde waarde.

Ik hoop dat je veel plezier zult hebben van de auto, mocht ik je tegen komen zal je begroeten (als ik niet te hard voorbij kom)

CDK

Forumguru
@Koost, veel plezier met de nieuwe bolide toegewenst!
1 op 13 halen wij met de Fabia 1.2 TSI maar net ;) dus dat is best OK :jaja:
Een telefoon koppelen doe je stilstaand via de knoppen op het stuur in het maxidot scherm tussen de klokken, voorwaarde is uiteraard wel dat er een Bluetooth module aanwezig is, deze zit normaliter onder een zwart kunststof afdekplaatje op de grond voor de passagiersstoel.
Wat betreft het geluid, als er geen soundsystem aanwezig is (staat met logo's op de speakers in de deuren en de versterker op de grond voor de bestuurdersstoel) kan dat kloppen.

Dank wederom voor de reacties.
Goed om te weten dat 1:13 normaal is.
En het is iets minder als je vol gas in de 4 in je stoel gedrukt wordt denk ik? ;)

Ik heb net via de console tussen de klokken mijn telefoon aangesloten.
De auto blijkt dus over bluetooth te beschikken :-)
Dus de muziek streamt ook al door de auto. Beter!

Qua muziek denk ik dat de speakers een upgrade nodig hebben.
Ik heb geen "sound system" logo's gezien dus zal wel standaard spul hebben.

Weten jullie waar speakers gekocht kunnen worden en wat hierin verstandig is?

• Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Even de maten checken en dan iets passends van Pioneer ofzo? Is redelijke kwaliteit en betaalbaar. Internet afstruinen waar je ze goedkoop en betrouwbaar kunt aanschaffen zou ik zeggen.

Schippersss

Forumguru
Wat is de km stand? Bij een op maat tuning wordt vaak het koppel niet vol direct bij lage toeren geven om zo de bak en vliegwiel en aandrijfdelen te sparen, weet niet hoe deze abt tuning afstelt is.

Wat is de km stand? Bij een op maat tuning wordt vaak het koppel niet vol direct bij lage toeren geven om zo de bak en vliegwiel en aandrijfdelen te sparen, weet niet hoe deze abt tuning afstelt is.

De kilometerstand is 128.000. En bij 110.000 is zowel de koppeling als het vliegwiel vervangen (zo'n € 2.000).

@Koost , zit er geen toonregeling op dan? Onder de knop Tone, bij mijn Columbus. Weliswaar met Sound System speakers, zit er standaard te veel middentonen in het geluid, naar mijn smaak dan. Die draai ik er helemaal uit en ook nog wat hoog (-1 of 2) en zelfs wat laag (-3 of 4) en dan op custom en met loudness aan meen ik, zo uit mijn hoofd. Zou ik moeten nakijken. Dan klinkt het werkelijk fantasties... (bij een goede bron uiteraard zoals wav of wma of cd of radio). Zelfs beter dan ik ooit gehad heb, inclusief mijn zeer goed gekozen zelfbouw sets (zoals van Kenwood en met 30 cm sub in ruimte reservewiel) ooit in een ver verleden. Veel en strakke bas en transparant midden en hoog. Zeker niet te schel voor mij, maar wellicht ben ik al een beetje doof...

Oh ja, ook beter dan in mijn vorige auto, een Passat V5 uit 2001, met standaard speakers en stereo van Pioneer uit 2005 (want origineel geleverd zonder speakers en radio!).

@Rudi-DSG Ik zal jouw tip eens gaan proberen. Maar ik vermoed dat de Skoda gewoon standaard speakers heeft. Ik hoor nu best een diepe bas maar verder lijkt alles uit de kleine speakers in de voordeuren te komen. En dan loopt het geluid helemaal dicht in een soort blikkerigheid. Nou ben ik thuis qua stereo ook wel wat gewend dus dat moet ik niet nastreven. Maar ga met de instellingen spelen en waarschijnlijk daarna de speakers upgraden.

Zo'n sound system setup heeft die een extra versterker? Of is het de standaard columbus met specialere speakers?

@Koost , heb je de Columbus of niet? Ik heb het nog even gechecked maar er zit helemaal geen loudness op en ook geen custom stand, sorry. Maar de toonregeling heb ik inderdaad wel als volgt: Mid helemaal naar - (dus op 0 zeg maar). Bas en Treble beide ongeveer tussen middenstand en 0 (op -4 ticks bij mij). Dan terug in het Tone menu en helemaal naar beneden scrollen en de EQ setting op Rock en belangrijk: de Surround moet Uit! Dat is een goede setting voor rock tot jazz hard te spelen. En ik ben thuis ook verwend inderdaad. Net nog even Time van Joe Satriani in de Superb gehoord; geweldig. Daar heb ik vroeger ook eens mijn stereo op gebouwd, om dat hard en messcherp weer te geven, zoals hij het bedoeld heeft (op zijn concerten mee mogen maken). Maar de Superb klinkt beter dan ooit. Weer snel gestopt want de Columbus trekt je accu in een half uurtje leeg als hij niet te best meer is (en de motor niet loopt)! Heb ik al 3 keer gehad. Ben hardleers en had een slechte accu blijkbaar (van maar 3 jaar oud). Ook na het uploaden van een SD kaartje: accu leeg. Dus zet je motor aan! En ik weet niet of er een extra versterker in zit, volgens mij niet (vergat onder de stoel te kijken). Nooit iets van gemerkt, hoewel Corne dat zegt.

Vraag het anders gewoon aan Skoda. Als je de Columbus al hebt dan neem je toch gewoon hun Sound System speakers? Of is het nu al beter met de Surround uit?

newwolf84

Forumguru
Ten 1 van harte met je aankoop! Welcome to the family.. ;)

Wat je opmerking betreft over het geluid herken ik me totaal niet in. Denk dat het echt met je instellingen te maken heeft. Heb ook de standaard prullaria er in zitten en ik vind het geluid niet schel/blikkerig. Maar ben dan ook niet helemaal een audiofiel. Tis voor mij meer dan acceptabel. Je bluetooth module zit normaal gesproken onder de bijrijders stoel.

Maar praatjes zijn geen plaatjes :) ben benieuwd naar je auto !

CDK

Forumguru
Zo'n sound system setup heeft die een extra versterker? Of is het de standaard columbus met specialere speakers?

Ja klopt er is idd een extra versterker aanwezig, zoals ik in m'n vorige post al had aangegeven zou die op de grond voor de bestuurdersstoel moeten zitten onder een zwarte kunststof afdekplaat ;)

Cordoba

Forumguru
@Koost Allereerst gefeliciteerd met je toetreding tot het genootschap, eeehh Skodaforum. Wat het vervangen van vliegwiel en koppeling betreft: het zou mij niet verbazen als het vliegwiel het echte probleem is geweest (gebeurd bij 2-massa-vliegwiel vaker) en dat toen gelijk de koppeling is vervangen omdat de boel toch open lag, en de meerkosten van een nieuwe koppeling daarom waren te overzien.

@Rudi-DSG Ik heb de muziek instellingen gewijzigd zoals je zei (geen mid en minder treble en bas) en het klinkt stukken beter. Wat ook een verschil maakt is mp3's in hoge kwaliteit gebruiken. Nu klinkt het ineens een stuk beter. Toch denk ik dat ik de speakers nog wel eens ga upgraden. Maar dank voor de tips. Nu is het heel goed luisterbaar.

Ik kwam op internet Soumatrix tegen die upgrade kits levert voor Skoda's.
http://www.soumatrix.com/collection...tavia-upgrade-speaker-kits?variant=3294237763
Zijn daar evaringen mee?

@Koost , goed om te horen. Welke radio/navi heb je nou? De Columbus of niet? Bij de Columbus moet je ook de Surround uitzetten; dat geeft de meeste verbetering. Met die Soumatrix speakers heb ik geen ervaring. Valt me wel op dat ze Coaxiaal zijn, terwijl dat in de Superb volgens mij niet het geval is want dat Sound System is al 3-weg, dus met 3 speakers per deur. Is dat er in jouw Octavia dan maar 1? Er staat wel bij: OEM (Original Equipment Manufacturer).

Dan vraag ik me dus meteen af of dat dan verbetering zal geven? Maar ze lijken me wel goed en zijn ook best duur, dus dan vraag ik me weer af of die er dan origineel bij jou al in zitten?

Ik heb een Columbus systeem in de auto zitten. Met bluetooth mogelijkheden (helaas zonder weergave nummers). Qua speakers moet ik nog even kijken wat waar in de auto zit. En ik heb net uitgevonden dat de ventilator een dikke brom heeft bij vol de airco aan. Gelukkig een half jaar garantie.

Bovenaan Onderaan