advies gevraagd: fietsdrager op trekhaak greenline my 2011

Ik bezit een greenline combi ,geleverd 2-2011 , die ik nu na 55.000 km wil uit laten rusten met een trekhaak.
Mijn voorkeur gaat uit naar een vast model. Deze zal voornamelijk gebruikt worden voor een fietsendrager. Auto is my 2011, dus nog met het verlaagde onderstel, en is NIET uitgerust met PDC.
Ik wil vragen aan bezitters van eenzelfde configuratie wat hun ervaringen zijn met een fietsendrager op hun Fabia. Daarme bedoel ik: wat hebben zij voor een merk trekhaak en is uitrusting met hulpveren noodzakelijk?
Iemand misschien nog tips voor een goed adres, behalve een dealer, omgeving Arnhem?
 

tammagotchie

Nieuw lid
ik heb de fietsen op het dak

dakdragers zijn goedkoper en net zo makkelijk

staan midden op de auto dus geen hulpveren,
enkel wat rustiger rijden want ze vangen ietwat wind natuurlijk.
 

Canon-Eye

Forumguru
net zo makkelijk
???
Dát hangt erg van het gewicht van je fiets(en) af. Je staat namelijk wel boven/buiten je macht te tillen. Met een 8 kilo racefietsje is dat nog wel te doen, maar als het richting 20 à 25 kilo of nog meer gaat, dan wordt het toch een ander verhaal. Vooral bij het klimmen der jaren, kan ik je melden. Ik heb me speciaal om die reden een lichtgewicht kajak aangeschaft (want die kan niet dwars op een fietsdrager, daar krijg je last mee!).

<Edit> aanvullende post 12:29u pas later gezien - maar m'n redenering blijft...
 

Witte Yeti

Actief lid
Voor fietsen op het dak die wat zwaarder (o.a. elek. fietsen) zijn is Antera Bike lift een oplossing. bikelift_2006.jpg
[video=youtube;btC6iLXiW8Y]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&amp;v=btC6iLXiW8Y[/video]
 

Ridley

Forumguru
leuk zo'n bikelift voor race / MTB / toerfiets, maar twee elektrische fietsen = ruim 60 kilo op je dak, dat wil je volgens mij niet :confused:
 

barretje

Senior Member
Volgens mij wilt hij informatie over een trekhaak en niet over een fietsendrager.

Ik heb alleen ervaring met een afneembare trekhaak en ben daar zeer tevreden over.
Ik vervoer er ook vaak fietsen mee en dat gaat prima, voordeel van de afneembare trekhaak
vindt ik dat ik vindt dat de auto er mooier uitziet als de trekhaar eraf is.
 

Canon-Eye

Forumguru
voordeel van de afneembare trekhaak [...] dat auto er mooier uitziet als de trekhaak eraf is

Wellicht. Mij stoort het niet - maar ik heb er dan ook een onopvallend zwart rubberen dopje op, zonder reclame van de fabrikant. En de hulpkoppeling met z'n bouten heb ik ook matzwart geverfd.

Nadeel van de afgenomen trekhaak is dat je dan ook een stukje parkeerbescherming mist. En als je achterwaarts inparkeert (zoals ik standaard doe), dan is die bescherming op drukke parkeerterreinen met niet-gescheiden vakkenrijen toch wel een prettig bij-effect.
 

andrehj

Forumguru
De combinatie van greenline (= verlaagd onderstel), fietsendrager op de trekhaak én dakkoffer gaat je niet bevallen zonder hulpveren....
 
Ik ben momenteel ook aan het kijken voor een trekhaak en denk dat ik de vaste trekhaak van Thule ga bestellen. De reden hiervoor is o.a. dat er bij die trekhaak alleen een stukje uit de onderzijde van de bumper gehaald hoeft te worden, dus onzichtbaar. Als ik het goed heb moet er bij een afneembare trekhaak altijd een gedeelte uit het zichtbare gedeelte van de bumper gehaald worden. Dit vind ik persoonlijk minder mooi dan een vaste trekhaak.
 

Chatslet

Forumguru
Er zijn ook afneembare trekhaken die je als het ware onder de bumper steekt zodat er niet in de bumper gezaagd hoeft te worden (Bosal AK serie). Voor dit systeem is ook een speciale fietsendrager die je dan in het gat van de trekhaak steekt zodat de hele trekhaak niet nodig is.
Ik heb in mijn zoektocht van alles voorbij zien komen maar ben uiteindelijk toch voor een vast model gegaan vanwege het stukje parkeerbescherming dat hier al wordt genoemd en omdat het 2012 model van de Greenline geen verlaagd onderstel heeft. Ik denk dat ik er inderdaad ook gewoon een onopvallend dopje op zet. Of natuurlijk een tennisbal! ;)
 
Ok dat wist ik niet dat er ook afneembare trekhaken zijn die "onzichtbaar" gemonteerd kunnen worden. Maar ik ga ook voor de vaste trekhaak. Ook vanwege de eventuele bescherming + ik stoor mij er niet aan.
 
Ik lees nu dat de latere modellen Greenline geen verlaagd onderstel meer hebben. Waarom hebben ze eigenlijkgedaan, waren er klachten over en is die nu nog wel zo Green, had toch te maken met lagere luchtweerstand? Zijn er nu teveel mensen die er soms een caravan mee willen trekken? Wat kosten die hulpveren eigenlijk?
 

Chatslet

Forumguru
Er loopt hier ergens een "Greenline hulpveren" topic. Van wat ik heb gezien kosten hulpveren ongeveer 130 euro in aanschaf. Montage is snel te doen maar niet zonder brug dus ga er van uit dat wanneer je het laat doen je ínclusief aanschaf zo'n 180 tot 200 euro kwijt bent. Een andere optie is gewoon alle veren laten vervangen voor progressieve vering. Je behoud dan meer rijcomfort en de wegligging is beter dan met hulpveren. Het prijskaartje is dan wel flink hoger. Verder lijkt het er op dat de Fabia's zonder sport onderstel met de tijd ook steeds lager komen te liggen. Dat is me vooral met het kijken naar occasions opgevallen. Ik kijk het zelf gewoon even aan. De dealer heeft mij gegarandeerd dat de trekhaak het wegdek niet zal raken en dat er absoluut geen hulpveren nodig zijn. Mocht dat dus wel gebeuren dan is het het probleem van de dealer en mag die met een oplossing komen.
 

djmshell

Senior Member
Mijn ervaring met onze faab met vaste trekhaak is :Als er zoal bij ons wel eens voorkomt 4 volwassenen en onze dochter in de auto zitten we met name bij van die korte venijnige verkeers remmers de snelheid er toch echt goed uit moet want anders dipt de achtervering te ver in en raakt de trekhaak de grond. dus zit ook te twijfelen om hulpveren te laten monteren.

PS niet denken dat we met 100 over de verkeers drempels heen stuiteren :)
 
Bovenaan Onderaan