Wij gaan op vakantie met 2 ebikes op de caravan. Die heeft aan de achterkant een Thule fietsdrager voor 2 fietsen, waarvan ik een van de gootjes heb afgehaald en gemonteerd op een aangepaste constructie op de dissel.
Mijn ebike is iets lichter dan die van mijn vrouw, dus die kan ik redelijk makkelijk op de achterste drager tillen zonder de caravan te beschadigen. De zwaardere fiets van mijn vrouw gaat op de diesel, want die zit een stuk lager en die kan ik er makkelijk wiel voor wiel op tillen.
Ik zou niet graag 25kilo ebike op het autodak tillen, aangezien je dan ook nog aardig buiten je macht moet reiken. De kans op schade neemt aanzienlijk toe. De Mbt en het kinderfietjse zijn (veel) lichter, dus makkelijker te hanteren.
Ik heb overigens ook dakdragers, maar die gebruik ik om mijn ruim 5 meter lange kajak te vervoeren. Die weegt ook ca. 20 kilo, maar die kan ik (als ik alleen ben) in 2 fases in de J-steunen leggen. Bovendien zitten er geen trappers of andere uitsteeksels aan die ramen of plaatwerk kunnen bedreigen.