Advies merk/type dakdrager voor O3-HB

• Onderwerp starter Deleted member 20094
  • Startdatum

Jessedew

Senior Member
Ik ga een extra elektrische fiets kopen. Kan die bovenop de Octavia? Is ongeveer 25 kg. Moet ik hem er wel optillen met z'n tweeen natuurlijk. (of hij moet op de disseldrager van de caravan, maar dan heb ik er daar 2 en wellicht wat veel.)

Sowieso moet er een dakdrager komen, want de MTB en kinderfietsje van mijn zoontje moet ook mee. Iemand tips voor een fietsendrager die op de dakdragers past?

Canon-Eye

Forumguru
Wij gaan op vakantie met 2 ebikes op de caravan. Die heeft aan de achterkant een Thule fietsdrager voor 2 fietsen, waarvan ik een van de gootjes heb afgehaald en gemonteerd op een aangepaste constructie op de dissel.
Mijn ebike is iets lichter dan die van mijn vrouw, dus die kan ik redelijk makkelijk op de achterste drager tillen zonder de caravan te beschadigen. De zwaardere fiets van mijn vrouw gaat op de diesel, want die zit een stuk lager en die kan ik er makkelijk wiel voor wiel op tillen.

Ik zou niet graag 25kilo ebike op het autodak tillen, aangezien je dan ook nog aardig buiten je macht moet reiken. De kans op schade neemt aanzienlijk toe. De Mbt en het kinderfietjse zijn (veel) lichter, dus makkelijker te hanteren.

Ik heb overigens ook dakdragers, maar die gebruik ik om mijn ruim 5 meter lange kajak te vervoeren. Die weegt ook ca. 20 kilo, maar die kan ik (als ik alleen ben) in 2 fases in de J-steunen leggen. Bovendien zitten er geen trappers of andere uitsteeksels aan die ramen of plaatwerk kunnen bedreigen.

Jessedew

Senior Member
@Canon-Eye ja dat heeft denk ik mijn voorkeur om de MTB en kinderfiets daarop te vervoeren. Nu gaat het prima, een elektrische fiets en een mtb, zou dan ongeveer 12 kilo extra op de dissel komen. Wellicht niet helemaal wenselijk, maar kan ik wel iets compenseren door een gedeelte van de lading die ik normaal aan de voorkant in de caravan leg, nu deels iets meer naar achteren in de caravan te vervoeren. Lijkt me altijd nog beter dan een ebike aan de achterzijde van de caravan. (dat is vaak het probleem, waar laat je die dingen:pieker:) ebike in de caravan gaat m niet worden denk ik.

Canon-Eye

Forumguru
Erin gaat bij mij sowieso niet, kan de bocht maken niet maken zonder 'm dubbel te vouwen. En al kon het wel, de kans op interieurschade is me veel te groot.

Maar met eentje voorop en een (de lichtste van de 2) achterop de caravan gaat het prima. Ik rij toch niet harder dan constant 85-90 (en incidenteel even 105, om het inhalen van een vrachtwagen niet te lang te laten duren), dus het heeft nog nooit stabiliteitsproblemen gegeven.

Jessedew

Senior Member
Ja zeker blijven doen, als het niet anders kan. Zelfde als dat ik toch maar gewoon 2 Ebikes voorop ga doen. Idd erin gaat m niet worden, soms zou een grote achterdeur best prettig zijn.

Ik heb een 20 jaar oude caravan dus interieurschade hoef ik me niet druk over te maken. (ziet er nog prima uit overigens)

Bovenaan Onderaan