Advies nodig tussen Octavia II of Rapid als occasion

Stinger

Actief lid
Na een lange zoek tocht op internet heb twee leuke occasion gevonden. Graag wil ik wat advies in winnen welke van de twee de betere keuze. Om zelf te behoeden van mijn eigen ruiten inslaan, geef ik een omschrijving van de plus en min punten van de auto's

De Octavia II 1.8 TSI Elegance Business Line Bouwjaar 2010 met 125.000km op de teller:

Plus punten:
DSG bak
Zwarte lederen bekleding
Xenon
PDC voor en achter (geen park assistance)
Trekhaak
Dealer onderhouden tot 93000km
Columbus navigatie systeem
Stuur multifunctioneel bediening
Elektrische ramen voor en achter
Climatronic
5 deur uitvoering

Min punten:
Ex lease auto
Is toe aan een grote longlife onderhoudsbeurt
Onbekend of de ketting al vervangen is
Onbekend of er is in gerookt in de auto
Aan de trekhaak zijn er gebruikssporen aanwezig dat er iets mee getrokken is
Eventuele hoge onderhoudskosten zoals: banden, rem blokken en schijven voor en achter, DSG, airco en etc.

De Rapid 1.2 Tsi Greentech Elegance Business line Bouwjaar 2013 met 45000km op de teller:

Plus punten:
Is een jonge occasion
PDC achter
Amundsen navigatie systeem
Stuur multifunctioneel bediening
Elektrische ramen voor en achter
Climatronic
5 deur uitvoering

Min punten:
Betreft een demonstratie auto. De laatste berijder was medewerker van het bedrijf
Onbekend of de ketting al vervangen is
Onbekend of er is in gerookt in de auto
Geen Xenon
Geen DSG
Mogelijk dat de 1.2TSI motor "flink moet werken"

Wie kan me eventueel verder adviseren? Mijn dank is groot.

@Monteurtje
Weet u toevallig of er veel klachten zijn met de 1.8TSI met name de ketting.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Allereerst een opmerking: gebruikssporen op de kogel, kan ook betekenen dat er een fietsdrager opgeklemd heeft gezeten (of dat de trekhaak als botsbeveiliging is gebruikt bij het parkeren).

De Rapid zal in wegenbelasting zeker goedkoper zijn, in verzekering is het de vraag. Verder zou ik je adviseren om beide auto's qua ruimte eens goed te bekijken, en gewoon met beiden een proefrit te maken, zodat je ook verschil in weggedrag kunt beoordelen.
 

ertromp

Forumguru
Op de 1.2 TSI van 2013 wordt een verbeterde distributiekettingen toegepaste. Daar ligt dus geen risico.
De 1.8 TSI van 2010 kan wellicht een hoog olieverbruik hebben of problemen met de nokkenasversteller.
Ook de DSG is een risico betreffende versleten koppelingen. Dat kun je eventueel uitlezen met VCDS.
Betreffende wegligging is de O2 een klasse hoger dan de Rapid.
De 1.8 is natuurlijk een bere krachtig blok waarbij de 1.2 in het niet valt.
Het is maar net wat je wilt met je auto.
Xenon is natuurlijk super.
Binnenruimte en dan met name breedte is in de O2 een stuk beter als Rapid.
Rapid kan nog wel eens klachten geven over "dreunen" dus geluid
 

Noord26

Forumguru
Ik lees alleen maar specificaties van de auto's, maar wat zijn je harde eisen en wat vind je wenselijk? Als je de O2 met een jaar garantie garantie wilt kopen en een grote beurt bij een onpartijde partij incl volledig nakijken (VAGtechniek bijvoorbeeld) heeft deze mijn sterke voorkeur. Veel meer auto..
 

Stinger

Actief lid
Allereerst een opmerking: gebruikssporen op de kogel, kan ook betekenen dat er een fietsdrager opgeklemd heeft gezeten (of dat de trekhaak als botsbeveiliging is gebruikt bij het parkeren).

Wat ook een mogelijk is, dat er een zware caravan is mee getrokken ;). Waardoor de motor extra moet werken. Het blijft nu gissen. Ik zal wel rekening moeten houden.
 

Monteurtje

Forumguru
@Stinger De kettingspanner kan problemen geven. Wat tot schade kan lijden. En nokkenasversteller.
Als jij mij een PB stuurt met kenteken van die auto, als die op foto te zien is, kan ik misschien kijken of er voor garantie wat vervangen is.
Als die bij 90.000 km de juiste beurt heeft gehad, luchtfilter en bougies, hoeft bij de 120.000 niet veel extra's vervangen of ververst te worden.
 

Stinger

Actief lid
@Monteurtje Vervangen van de kettingspanner en nokkenasversteller. Is dat een doe het zelf klusje? Of moet er speciale VAS gereedschap worden gebruikt.
 
Laatst bewerkt:

Monteurtje

Forumguru
Dat is zeker geen doe het zelf klusje. Dat is een wel een paar uur werk. En verschillende speciaal gereedschap voor nodig.
 

Ridley

Forumguru
Is eigenlijk geen vergelijk die 2 auto's. Ik proef een beetje het volgende: met je hart zou je willen gaan voor de 1.8 O2 en je verstand zegt de 1.2 Rapid

Dat is natuurlijk een dilemma, maar ik denk dat de O2 een fijnere auto is en zijn restwaarde redelijk behoud. De Rapid zal daarentegen snel in waarde dalen gezien de komst van de F3. De verkoopcijfers van de Rapid (en Seat Toledo) zijn enorm tegengevallen en dit zal later voor autobedrijven het excuus zijn om een lagere inruilprijs terug te geven.

Persoonlijk vind ik de Rapid HB een mooie auto om te zien en hij is rijkelijk uitgerust zoals ik lees. De 1.8 uit de O2 is een mooie tweede na de 2.0 uit de RS.

Ik zou zelf dezelfde twijfel hebben

Heel veel succes met je keuze!
 

floyd2

Forumguru
Ik zit al een paar weken te kijken naar dezelfde vergelijking.(wel de octavia en rapid allebei met 1.2tsi)
Wat mij nu opgevallen is in diverse tests en reviews is dat ondanks dat de Rapid moderner is die auto er toch een stuk slechter vanaf komt!
Zowel in autotests van vakbladen als door reviews van normale eindgebruikers komt ie er vaak niet best vanaf.
Daardoor heb ik in ieder geval de Rapid al geschrapt en is eigenlijk alleen de ecoboost van ford nog een concurrent die mij kan doen overstappen naar iets anders als een octavia.(ik zoek naar zuinig met toch een beetje power)
Ik zou zeggen,lees je eens goed in voordat je beslist.
Succes met je zoektocht.
 

peterrapid

Forumguru
Mijn vrouwtje heeft de Rapid sb en alhoewel dit een heel fijne stadswagen is met veel opties en een heel fijn 1.2tsi blokje zou ik persoonlijk als je wat km per jaar doet altijd kiezen voor de octavia (waar ik met rijd) comfort, ruimte en afwerking zijn van een hoger niveau maar daarentegen in jouw geval is het wel 45K tov 125K wat in levensduur toch wel verschil gaat maken. Ik zou zeggen testen die wagens en waar je je zelf het beste bij voelt doen. Veel succes met je zoektocht
 

CDK

Forumguru
Zoals al eerder aangegeven vind ook ik het geen vergelijking ;)
Hoeveel km doe je per jaar? Hoe lang wil je er mee gaan doen? Een O2 is veel meer auto, maar deze heeft al wel een aardige boodschap gedaan.
 

Stinger

Actief lid
Hoeveel km doe je per jaar? Hoe lang wil je er mee gaan doen? Een O2 is veel meer auto, maar deze heeft al wel een aardige boodschap gedaan.

Dat is correct punt. Als het mee zit rijden wij maximaal tussen de 12k en 15k per jaar. Wat ook legitieme vraag is, is de turbo nog goed.

Ook belangrijk, wat is het prijsverschil tussen die twee wagens.

Het prijs verschil tussen de vraagprijs is €150,-. Dat is exclusief rij klaar maken (belachelijke kosten) en andere ongein verkoop marge kosten.
 

Blackokkie2

Forumguru
Prijsverschil is te verwaarlozen dus.
Die turbo zou bij juist gebruik nog minimaal het dubbele aantal km's moeten kunnen hebben, waarschijnlijk ook wel meer.
 

Hetzer

Forumguru
@Stinger

Heb je de vaste lasten inclusief verzekering al naast elkaar gelegd?
Misschien dat de Rapid goedkoper is ?
Columbus navigatie, was deze niet diefstal gevoelig?
Op de Rapid zal nog wel fabrieksgarantie zitten, eventueel verlengen met jaar, kun je mss meenemen ( gratis ) in de onderhandelingen.
 

CDK

Forumguru
Wil je voor "safe" jong en relatief goedkoop dan is de Rapid jouw beste keuze, wil je meer auto en hou je van gokken en heb je een reparatie budget ter beschikking dan is de O2 de beste keuze.

Reden waarom ik dit zo omschrijf is:

1) mogelijke onkosten aan DSG
2) mogelijk hoog olieverbruik door problemen met deze motoren.
3) diefstal gevoeligheid Columbus
 

Noord26

Forumguru
Wat heeft diefstalgevoeligheid er mee te maken? Je bent toch verzekerd? Beetje doemdenken dit hoor. Niemand weet wat de toekomst brengt. Maar een beetje dief neemt meteen de hele auto mee. ;)

Ook aan een handbak kun je hoge onkosten krijgen; sterker: er valt bij een handbak vrijwel niets uit te lezen tov een DSG. Dus vooraf een grotere gok?

Als het een ex-lease auto is ga er dan maar vanuit dat alle rekeningen incl eventueel extra olie tussen de beurtjes door naar de LM zijn gegaan. Dat is wellicht zelfs een voordeel: op onderhoud is zeker niet bespaard en het is op tijd uitgevoerd. Dat kun je dus opvragen of daarover afspraken maken als hij duidelijk meer olie verbruikt als gewenst. 1:7500km vind ik acceptabel overigens met onze 5W30 LL. ;)

Mijn advies: duik in het verleden van de auto, laat een aankoopkeuring doen, en spreek een jaar garantie af > O2! Rijdt zoveel plezieriger en prettiger. Als je beide gaat proefrijden en de Rapid zou kopen weet ik nu al te vertellen dat je altijd in gedachten liever in de O2 had rond gereden.
 
Laatst bewerkt:

Blacky

Forumguru
Ik heb ook een ex-lease auto gekocht en had ook mijn twijfels, maar deze had toen ik hem kocht net 61.000 km op de teller en was net 2 jaar oud en moest ook een service beurt hebben. Auto was verder in orde, geen rokers auto. Dit heeft de leasemaatschappij ook laten uitvoeren zodat ik daar geen omkijken naar had. Auto was dealer onderhouden. Zat ook nog 1 jaar fabrieksgarantie op. Nu 30.000 km verder ging net naar 1,5maand na garantie mijn waterpomp kapot, iets waar je ook niet op zit te wachten. Verder nog geen problemen gehad.
 
Bovenaan Onderaan