Advies Octavia Combi 1.8T

Jespers

Nieuw lid
Ik heb een gechiptunde Octavia Combi 1.8T uit 2001 met 117.000 km op het oog. Nu maak ik me een beetje zorgen over het feit dat het een gechiptunede leasebak is die wellicht door zijn vorige eigenaar is afgeragd. Heeft er iemand ervaring met gechiptunede Octavia's 1.8T? Wat zijn jou ervaringen? Hoe groot is de kans op een miskoop?

Dutch4x4

Senior Member
Hé, lekker aan 't crossposten in drie draadjes, Jespers! /forum/images/graemlins/grin.gif

Maar om antwoord te geven op je verhaal: vertel eens iets meer? Met name: welke tuner? Abt, vanwege leasemij? Welke leasemij? Nog andere aanpassingen behalve een andere chip?

Afgeragd? Ja, kan altijd, zeker met leaserijders. Niets ten nadele van leaserijders in het algemeen, maar je hebt 'r tussen zitten...

Een écht mishandelde (getunede) 1.8T kan al voor de 100k ploffen. Een goed behandelde 1.8T kan ook met tuning al gauw 300k aan. Eigenlijk weet je 't pas als de motor opengaat...

Laat anders een aankoopkeuring doen.

Erg vervelende post.
Hier wordt gesuggereerd dat een gechiptunde auto per definitie afgeragd is. Ik ben dan weliswaar geen leaserijder maar ik voel me toch aangesproken.
Advies: koop een 1.4 of 1.6. Dat past denk ik beter bij je!

Ciao!

Jespers

Nieuw lid
Ik heb komende zaterdag een afspraak met de dealer voor een proefrit. Ik weet verder nog niets van de auto behalve de specificaties die de dealer (Hamers te Voorschoten) heeft opgegeven op zijn website. Kan een keuringsrapport mij de garantie bieden dat de motor OK is?

groet Roy

Jespers

Nieuw lid
Zo, zo, snel op de teentjes gestapt zeg!
Ik wil echt niet impliceren dat alle leaserijders hun auto aftrappen, maar de kans is nu eenmaal groter gezien het feit dat de auto niet hun eigendom is waardoor ze er wellicht iets minder zuinig mee omspringen. En als iemand zijn auto laat chiptunen doet hij dit doorgaans niet er vervolgens rustig mee te gaan rijden, daar is de standaart 150 pk ook al meer dan voldoende voor....

Dutch4x4

Senior Member
Knallen met een gechipte auto is ook helemaal niet slecht - daar is de motor tenslotte voor gemaakt. Als je motor maar warm is, als je niet knoeit met het luchtfilter en als je onder knallen geen langdurig circuitgebruik verstaat.

Afraggen is in dit geval knallen als de olie nog niet is opgewarmd. Daar schuilt het gevaar. Als iemand (te goeder trouw, hoeft geen onverschilligheid te zijn) begint te trappen zodra de watertemperatuur netjes op peil is, dan ga je met een gechipte auto sneller over de toleranties van de turbo heen.

Ik weet niet wat men allemaal in zo'n keuring bekijkt, maar de turbo zou ik zeker laten nakijken.

En kent Hamers-klant JC de auto misschien?

Octa1

Lid
Ik heb zelf een getunde Octavia 1.8T (1e eigenaar) uit 2000 (vorig jaar getuned).
Echt heeeeerlijk rijden moet ik zeggen. Inderdaad warmrijden en gaan. Als het goed is zou hij nu 195 PK moeten hebben....bij de sprints is het vaak lachen naar andere autos.....verslagen door een "oude" Skoda.
Hij is trouwens wel zuiniger gaan rijden na het tunen....verdien je weer e.e.a. terug.... :-)

johann

Lid
Leasebakken gaan over t algemeen keurig op tijd naar de garage voor onderhoud. Dus daar zal het niet aan liggen!

Bovenaan Onderaan