Advies

van_der_P

Senior Member
Met mijn Roomster wordt niet meer zoveel gereden, in januarie heeft die de laatste beurt gehad bij 24.272 km.
In middels staat er toch alweer 27.500 km op de teller. Met een beetje geluk zal dat rond de jaarwisselling 28.000 km zijn. Rond die tijd begint de Roomster te zeuren dat die naar de garage moet.
Eigenlijk is het gekke werk om met zo weinig km de Roomster naar de garage te brengen en daar dan rond 300 euro achter te laten.
Wat is verstandig, door rijden, een beun er nieuwe olie in te laten doen, naar een vakgarage gaan, of toch maar naar de dealer ?

Gieliovd

Forumguru
Waarom begint hij te zeuren over een beurt als hij die net heeft gehad?

Je olie interval mag nog wel, wat, 10.000 km mee?

Je hebt gewoon je interval van onderhoud van X kilometer of X tijd. Dus ja, als je vorig jaar voor het laatst een beurt hebt laten uitvoeren dan zal hij wel inderdaad kunnen vragen om een beurt, als hij zo slim is.

Daarnaast is het volgens velen verstandig jaarlijks een beurt te geven. Nieuwe olie ééns per jaar is toch wel lekker.

Tja, keuzes. Moet hij volgens de intervallen een beurt hebben dan is de dealer slim in verband met mobiliteitsgarantie.

Ronnie

Forumguru
Als je longlife intervallen (synthetische olie, 0w-30,5w-30) hebt, kun je nog wel een jaartje ofzo. Olie interval indicatie reset: dagtellerknopje indrukken, auto op contact zetten, knopje ong. 30 sec. ingedrukt houden tot liggende streepjes verschijnenen voila, weg is de melding!

kcj

Actief lid
Je doet dus zo'n 2000 km per halfjaar ?
Ik zou doorrijden tot 30.000 km. Dat bereik je tegen de zomermaanden.
Dan (groot) onderhoud laten doen (olie, filters, bougies,etc).

Indien je (snel) wat meer kilometers wil hebben : 1 maand ruilen tegen een 1.6 ? :grin:
('k denk niet dat mijn vrouw daar mee akkoord gaat :regels:)

Koen

van_der_P

Senior Member
Waarom begint hij te zeuren over een beurt als hij die net heeft gehad?

Tja, keuzes. Moet hij volgens de intervallen een beurt hebben dan is de dealer slim in verband met mobiliteitsgarantie.

Het is bijna een jaar geleden dat de Roomster een garage van de binnenkant gezien heeft.

De mobiliteitsgarantie, ja daar denk ik ook wel eens aan. Maar als een Roomster nog geen 4000 km rijdt op een jaar, zullen er dan veel mankementen aankomen ? Ik weet het niet vandaar dat ik dat vraag.
Als je mobiliteitsgarantie hebt, heb je dus geen WW of Route Mobiel nodig.

Gieliovd

Forumguru
En als het een goede overweging is dan is een abonnementje op de WW misschien nog wel een goedkoper alternatief!

Het is een uitstekend overtuigend middel van de dealer. Kom bij ons voor je service want dan behoud je je de mobiliteitsgarantie. Máár, in praktijk betaal je er gewoon voor. En zeker in dit geval is het een duur abonnement.

EdK

Forumguru
Zou zeggen bezoek eens je dealer en probeer daar een eerlijk gesprek aan te gaan !
Mijn inziens zou een oliefilter en olie verversen en eventueele remvloeistof verversing al afdoende zijn !
Accutest met lang stilstaan zou ook er nog bij kunnen, maar het volledige pakketwat in het onderhoudsboekje staat is wel erg overdreven met een gering aantal kilometers wat je gereden hebt dit jaar !
Maar moet wel zeggen dat je aan het mileu hebt gedacht dit jaar !

van_der_P

Senior Member
:ot:als je zo weinig km maakt in een jaar is het wel een hele dure auto
:ot:
Het is heel gemakkelijk, je koopt op een bepaalt moment en in een bepaalde situatie een auto. Als je weet wat je de toekomst brengt, is het gemakkelijk, anders wordt het iets moeilijker.
Ik kan hem verkopen maar hij levert mij niet op wat ik ervoor hebben wil, dus blijft die. (staan.......af en toe rijden) We willen toch een auto want het is zo gemakkelijk.

Iedere keuze die je in je leven maakt heeft conseqenties

van_der_P

Senior Member
Als je de dealer passeert, en je gaat naar een universele garage. Hoe is het dan als je je Roomster naar verloop van tijd wil inruilen. Krijg je dan niet minder terug omdat die niet dealeronderhouden is ?

Van de andere kant is het dan eigenlijk ook lood om oud ijzer. Wat je nu bespaart door niet naar de dealer te gaan, krijg je straks minder terug. Onder de streep is het dan toch hetzelfde ?

kcj

Actief lid
En ? Ben je er al uit wat je gaat doen ?
Begint hij al te "zeuren" :D ?
Hoe is het dan als je je Roomster naar verloop van tijd wil inruilen. Krijg je dan niet minder terug omdat die niet dealeronderhouden is ?
Bah, ik geloof niet in 2de hands prijzen : je krijgt altijd minder dan je in gedachte had...:smirk:
Of er nu een mooi ingevuld boekje bij is of niet.

Als het NIET is ingevuld, is dat een reden om een lagere inruilprijs te geven.
Is het WEL ingevuld, dan kijken ze er niet naar / speelt het geen rol want "de 2ehands markt loopt niet goed" of "het is een minder gewild model" of "als het nu een diesel had geweest" of "als het nu een benzine had geweest" :confused: :(

En toch verkies ik liever een dealer dan een "alle merken garage".
Denk maar aan updates van de 'computer'. Maar ook de ervaring van de dealer ivm storingen / zwakke onderdelen / in het oog te houden punten.

Je kan ook een "jaarbeurt" laten doen (net terug gevonden via de 'zoek'functie) : die is wat beterkoop dan de 30.000 km beurt.

Jaarlijkse inspectie 199 euro Benzine 225 euro Diesel
15.000 km beurt 109 euro Benzine 155 euro Diesel
30.000 km beurt 239 euro Benzine 285 euro Diesel
60.000 km beurt 315 euro Benzine 355 euro Diesel
Bovenstaande prijzen heb je zelf gepubliceerd op 05/01/2008
(http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=4818&highlight=onderhoud+roomster&page=2)

Koen

kcj

Actief lid
Het is heel gemakkelijk, je koopt op een bepaalt moment en in een bepaalde situatie een auto. Als je weet wat je de toekomst brengt, is het gemakkelijk, anders wordt het iets moeilijker.
Ik kan hem verkopen maar hij levert mij niet op wat ik ervoor hebben wil, dus blijft die. (staan.......af en toe rijden) We willen toch een auto want het is zo gemakkelijk.

Iedere keuze die je in je leven maakt heeft conseqenties

Groot gelijk dat je hem dan behoudt.
Wie weet wordt de Roomster wel 15 jaar oud met minder dan 100.000 km.
Da's toch ook goed ? (ben stikjaloers op zo weinig kilometers per jaar :grin:)

Mijn schoonmoeder heeft met een Peugeot 10.000 km op 6 (zes) jaar gedaan... Maar het was wel haar vrijheid en mogelijkheid om haar kinderen op een vlotte manier te bezoeken.

Koen

van_der_P

Senior Member
Je auto is een stuk onafhankelijkheid dat is onbetaalbaar. Ga maar eens met je fiets inkopen doen bij de supermarkt. Als je pech hebt mag je 2 of 3 keer rijden. Of als je niet meer zo goed ter been bent, met een auto kom je overal.

Bovenaan Onderaan