Aflevering nieuwe Skoda's

Hallo Skoda rijders,

Zijn bij jullie, indien je een nieuwe Skoda hebt, de wagens netjes en gied afgeleverd?

Volgens mijn idee doen de dealers wat. We hebben afgelopen jaar zakelijk meerdere Skoda's afgeleverd gehad door de dealer in Nijmegen. Allemaal incompleet en niet goed.

Problemen zoals:

- Nummerbord en monteren met dubbelzijdig plakband! Vallen er dus gewoon na een week warm weer eraf.

- Ruitenwisser vloeistof niet afgevuld

- Navigatie POI's zoeken werkt niet

- Afleveren met niet de nieuwste navigatie kaarten

- Geen enkele app werkt met de auto's terwijl de skoda site er bol van staat.

- Twijfel dus of er wel de laatste versie software in de auto's zit en if de dealer dat wel controleert.

Allemaal niet zo mooi mijn inziens, terwijl de verkoper letterlijk tijdens afleveren vraagt om de enquete van Skoda Nederland toch met met HEEL GOED te beoordelen omdat ze anders hun bonus op het eind van het jaar niet krijgen!

Nou daar gaan we eens heeeeeel diep over nadenken!

Wat zijn jullie ervaringen met de dealers!




Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
 
Die vraag om een heeel goede beoordeling herken ik. Met de aanvulling dat "gewoon" goed niet genoeg is. Pon beoordeelt de dealers op de uitstekende scores en de hele slechte. Alles ertussen telt niet mee (dat doen wel meer bedrijven). De VW dealers stellen precies dezelfde vraag.

Of het ook heeel goed was. Nou ja, zeker niet slecht in dit geval. Hoewel ik wel merk dat je als enthousiaste klant al snel meer van de auto weet dan de verkoper. Heb volgens mij ook wel de laatste software meegekregen, alleen voldoet die in het geval van de navi niet (maar daar kan de dealer weinig aan doen).
 
En dat van die bonus zou best eens kunnen kloppen. Sturen met kwaliteit als doel is natuurlijk altijd goed, bij Pon heb ik alleen altijd het nare gevoel dat het sturen is op zo min mogelijk betalen (dat doen ze wel op meer fronten :jaja:). Dus bij gewoon goed en een beetje gunfactor krijgt de dealer van mij een uitstekende beoordeling.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ja, maar als het is zoals door demegens omschreven, dan zeker geen "heel goed". Het kan altijd beter en Nederlanders zijn geneigd om nooit een 10 te geven, maar de prestatie moet wel enigszins aansluiten bij het oordeel als je "heel goed" invult.
 

leon-cupra

Forumguru
Is eerder het technisch in orde zetten dat niet goed gedaan was wss. Bij Leasewagens is de algemene regel bij dealers: weinig tijd in steken, op deze wagens hebben ze de minste marge.

Bij mij hoeven ze de wagen niet uit te leggen. Gewoon zorgen dat hij rijklaar staat. Betalen, weg wezen en genieten van de wagen. De knopjes zijn voor mij al tien jaar hetzelfde en de nieuwe zaken leren we wel al doende.
 

ertromp

Forumguru
Welke versie software doel je op @demegens ?
De rest moet een dealert gewoon netjes afhandelen en heb er zelf geen negatieve ervaringen mee
 

Rallye

Forumguru
De eerste twee problemen komen mij niet bekend voor. De eerste voornamelijk omdat mijn nummerplaat op mijn verzoek is vastgeschroefd. Ruitenwisservloeistof mag echter niet vergeten worden.

Dat POI's zoeken niet werkt op een af-fabriek navigatie komt er bij een gewone check niet uit. In mijn geval (zeer landelijk gelegen garage) kan ik het mij ook nog voorstellen dat de kaarten niet geüpdate waren, maar dat had men dan wel kunnen zeggen. Aan de andere kant: hoeveel moeite is dat nou om het zelf even te doen? Dat de apps niet werken waar de Skoda-site bol van staat ligt niet aan de dealer, maar aan de importeur (en mogelijk jouw verwachtingen). Heb je vantevoren navraag gedaan bij de dealer naar die apps?

Welke software bedoel je overigens? De software van de navigatie kun je zelf en de motorsoftware zal worden geüpdate zo gauw de auto aan de "kast" hangt. Dat lijkt me standaard bij een afleveringsbeurt.....
 
Sorry hoor, dat het een kleine moeite is, daar gaat het niet om!

Het gaat erom dat een auto van 40 mile gewoon up to date afgeleverd wordt en niet met oude kaarten en eventuele oude software.

In mijn geval beweerde de verkoper én een monteur na een uur zoeken dat alles up to date was. Conclusie getrokken nadat ze beide op het doosje van de SD kaart hadden gekeken! Dus ik moest een afspraak maken, want de Amundsen zou niet goed zijn.

Zelf gegoogled en toch de update van de Skoda site gedownload en ja hoor, probleem opgelost.

Het gaat natuurlijk ook om de tijd, je moet dan wel weer terug naar de garage en daar gaan zitten wachten terwijl e.e.a. helemaal niet nodig hoeft te zijn als de dealer goed op de hoogte is van alles en gewoon zijn werk doet. Ten slotte betaal je honderden euro's aan afleverkosten en daar vind ik dit alles toch wel onder vallen.

En wat die apps betreft, dat heeft geen nut om te vragen, tijdens de verkoop wordt altijd gezegd dat alle apps werken. Verkopers zeggen nooit nee, want dat is verkoop technisch niet zo slim natuurlijk.


Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
 

gdisselkoen

Forumguru
Bij mijjn auto geen problemen bij het afleveren. Wel een minpuntje: de bestelde accessoires was men vergeten, daar moest ik later voor terug. Overigens wilde ze die ook wel opsturen.

Maar het is simpel, niet tevreden? Klacht indienen bij Pon. Daar zijn ze gevoelig voor. Heb dat in het verleden gehad bij een Seat. Heeft wwagenparkbeheer een klacht ingediend over de haal en breng service bij onderhoud bij Pon. Probleem was snel opgelost.
 

Rallye

Forumguru
Als je zo belangrijk vindt dat die apps werken, dan moet je dat vast laten leggen in het contract. Ook zelf tevoren (bijvoorbeeld op dit forum) je eens informeren schaadt overigens ook niet.

Wel vind ook ik het opvallend dat verkopers zo weinig vertrouwd zijn met die elektronische kant van auto's. Mogelijk ook omdat geen klant ernaar vraagt, wat natuurlijk een beetje een vicieuze cirkel is. Zo stond op mijn auto Smartlink niet aan. Dertien maanden na introductie van Smartlink bij Skoda had mijn garage het nog bij geen auto aangezet en wisten ze van geen collega die dat ooit gedaan had. Toch kan Smartlink, vooral op bijvoorbeeld een Bolero, een extra verkoopargument geven: je kan navigeren zonder de dure aanschaf van een navi. Voor de verkoper een extra verkoopargument, voor de koper een niet al te dure extra.

Dat jouw garage niet lijkt te weten van de halfjaarlijkse updates van de kaarten (ze keken immers allen op de box) is natuurlijk ook enigszins schandelijk. Dat updaten hoeft bij een garage in Nijmegen (een universiteitsstad met goede internetverbindingen) ook niet veel tijd te kosten.

Hoe weet je overigens dat de auto's oude software (welke software) hadden. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat een nieuwe auto niet voor aflevering aan de meetkast gaat. Dan zou hij eventuele nieuwe software moeten krijgen.....
 

BBO

Senior Member
Ik ga er vanuit dat het de dealer niet zijn taak is om de laatste software erop te zetten maar dat dit vanuit fabriek komt. De tijd tussen productie en aflevering is normaal ook geen maanden. Het vergelijk gaat misschien niet helemaal op, maar als je in een elektrozaak een nieuwe smartphone koopt kijken ze ook niet of de laatste versie van het besturingssysteem erop staat....

Een nummer plaat enkel tapen laat mij geen goed idee. Tape en vijzen wel. De tape zal ook als trillingsdemper diennen.
 

ertromp

Forumguru
Ik ga er vanuit dat het de dealer niet zijn taak is om de laatste software erop te zetten maar dat dit vanuit fabriek komt. De tijd tussen productie en aflevering is normaal ook geen maanden. Het vergelijk gaat misschien niet helemaal op, maar als je in een elektrozaak een nieuwe smartphone koopt kijken ze ook niet of de laatste versie van het besturingssysteem erop staat....

Een nummer plaat enkel tapen laat mij geen goed idee. Tape en vijzen wel. De tape zal ook als trillingsdemper diennen.
Bij aankoop van een smartphone betaal je geen "kosten "gebruiksklaar" maken.
Bij een dealert laat je een behoorlijk bedrag "kosten rijklaar maken" achter. Daar mag zeker even voor gekeken worden of de laatste navigatiesoftware voor aanwezig is en anders dat er een update gedaan wordt door de garage. Ook al heeft de auto de fabriek pas net 2 weken de fabriek verlaten gebruikte componenten bijvoorbeeld de navigatie unit kan al wel een half jaar oud zijn
 

BWK

Lid
1 van de twee kenteken LED's was bij mij stuk al bij aflevering, voor de rest alles in orde.

Navigatie versie 153 (ECE2016/2017 van juni 2016)
Nu is versie 157 te downloaden via Skoda site (is denk ik een soort tussenupdate voor de major update in november komt)
heel tevreden over de dealer nam overal de tijd voor en ook achteraf.

Alleen was er geen laken over de auto (wat je bij anderen leest) bij het afhalen want het laken was gescheurd ;)
 

Bakkertje

Forumguru
Om het geheel toch een beetje in perspectief te plaatsen, een dealer krijgt doorgaans voor het afleveren van een (centraal ingekochte) lease auto een zeer marginale vergoeding voor het afleveren.

Ook een dealer mag aannemen dat de auto goed uit de fabriek rolt, net als de berijder natuurlijk. Op het moment dat er dan toch iets niet goed blijkt te zijn, wat gewoon mogelijk is uiteraard. Dan is het aan de berijder om dit te melden bij de dealer, deze kan een garantieverzoek indienen bij de importeur en daarna zal er naar je auto gekeken worden. Overigens mag je de volgende navigatie update ook gewoon zelf doen, tenzij je de dealer hier 25 euro voor betaald..

Wellicht triest maar waar. Dit is allemaal een gevolg van het centraal inkopen en leveren en daarmee kosten besparen voor alle partijen (behalve de dealer die schiet er niets mee op!).

Ik kon bij de bestelling van mijn auto voor kiezen om deze centraal te laten leveren of zelf een dealer te kiezen. Dat scheelde (ik dacht iets van) 30 euro per maand. Daarvoor zou ik 500 euro korting krijgen op de te monteren trekhaak. Oftewel daar schoot ik niets mee op.

De kentekenplaat kan ik me haast niet voorstellen, zat deze niet gewoon in een onderlegplaat (met reclame van de dealer) en dan met dubbelzijdige tape vast? Die van mij zit overigens enkel in de onderlegplaat geklikt. Overigens wel een plaat met oplegletter (die kunststof letters).

Oh ja, ik zou er graag voor tekenen als dit de enige problemen waren bij mijn nieuwe Passat..
 

gdisselkoen

Forumguru
De afleveringskosten die je betaald zijn voor een aantal zaken die de dealer moet uitvoeren dan wel regelen en is vastgelegd. Ook de transportkosten van de de importeur naar de dealer zitten daar bij inbegrepen. Zit jouw dealer nou net 2 deuren verder dan de importeur, dan betaal je daar in verhouding veel voor. Maar ja, zo is het nu eenmaal.

Bij lease auto's kan het bedrijf afspraken gemaakt hebben met de leasemaatschappij over wat er nog meer gedaan moet worden bij aflevering, of wat meegeleverd moet worden. Zo hoef ik geen mattenset of reservelampjes te regelen, die zitten er standaard bij. Voorheen kregen we ook een "luxe" kentekenplaat. De kentekenplaat met de opgelegde kunstof cijfers en letters. Nu niet meer.

Nu kan het zijn dat er mensen vinden dat er nog andere zaken uitgevoerd moeten worden, of meegeleverd met de auto, maar als het niet in het ΅afleverpakket" zit, dan heb je gewoon pech. Het kan zijn dat sommige dealers, als extra service, de software updaten als er een nieuwe versie is. ook kan het voorkomen dat er in opdracht van de importeur een update van de software uitgevoerd wordt als deze dat nodig acht.

Je kunt natuurlijk altijd van te voren overleggen met de dealer en vragen of hij deze van de meest recente software voorziet in het geval er een update beschikbaar is.
 
Ik heb bewust gekozen om het " afleverpakket" achterwege te laten. Hiervoor stond 450 euro op de offerte. Bij navraag bleek dit te bestaan uit een volle tank, auto in de was zetten, veiligheidshesje/driehoek, eenvoudige mattenset en vast nog wat kleine dingetjes. Denk dat ik hier best 250 euro op kan besparen...
 

Bakkertje

Forumguru
Wat voor problemen heb je met de Passat?

Ik zal proberen dit draadje zo min mogelijk te vervuilen:
- Klemmende achterportieren
- Loslatende chromestrips
- Kabeltje van de achterbank bediening los
- Navigatie die geen positiebepaling doet met name in drukke steden op het moment dat ik het echt nodig heb
- Schavend geluid versnellingsbak (is inmiddels onder garantie vervangen door een nieuwe maar is nog steeds niet opgelost)

Bij aflevering:
- Auto niet afgetankt (ter plekke alsnog gedaan)
- Geen reddingshamers
- Geen witte plaat voor de aanhanger
- Geen adapter van 13 naar 7 polig..

Alle genoemde problemen worden gewoon onder garantie opgelost, de afleverpunten zijn ook allemaal of ter plekke of een weekje later opgelost.

Nu heb ik ook 1 van de eerste Passat's van het huidige model en al helemaal 1 van de eerste met de 120 pk 1.6 TDI. Ik heb dus best wat kinderziektes gehad zeg maar.
 
Toch best balen @Bakkertje Maar als het allemaal wordt opgelost dan is het ook snel weer vergeten. Heb dit ook gehad met een vroege Golf 7. Varieerde van slecht lopen tot helemaal niet aanslaan, waterlekkage en ook klemmende deur (bestuurder). Pon liet me vrolijk in de kou staan, de dealer heeft echt zijn best gedaan om tot oplossingen te komen.

OT. Bij mij geen doek over de S3 bij aflevering en de verkoper heeft tijdens de uitleg wat bijgeleerd over de opties en hoe die werken (wist niet wat AFS is en dat je met KESSY door aanraking de auto kan afsluiten :banghead:). Daarentegen voor aflevering perfect op de hoogte gehouden, op verzoek kosteloos de kentekenplaten met opgelegde letters gekregen en alles stond er keurig bij. Volgens mij ook meest recente navi versie (dat die niet voldeed kan de dealer niets aan doen)
 
Bovenaan Onderaan