Aflevering O2 met chiptuning

Fully

Nieuw lid
Hallo allemaal.
Dit is geen vraag over de techniek of de kwaliteit van chip-tuning, maar over de manier waarop het wordt afgeleverd.
Hoe kun je er zeker van zijn dat er inderdaad 170pk uit de standaard 140-pak diesel wordt geperst? Krijg je bij aflevering van de (nieuwe) auto een testrapport waarin de meetresultaten na chip-tuning staan? Anders is het voor de dealer en de importeur wel heel gemakkelijk om te zeggen dat er gechipped is, terwijl ze dat misschien niet eens gedaan hebben! Ik ben bang dat ik, zelfs na een proefrit, niet kan beoordelen of de auto 140 danwel 170 pk heeft.
Ik krijg strax de 'standaard' ABT-tuning vanaf de importeur die op een nieuwe O2 combi Elegance 2.0 TDI geleverd wordt.
Graag jullie reacties.
 

sitechris

Donateur
je krijgt geloof ik alleen een stempel in je onderhoudsboekje en ik geloof ook nog een certificaat dat de auto gechipt is. Maar een uitdraai van de rollerbank of testrapport oid krijg je niet. Ik deel je zorg overigens, ze kunnen je vrij makkelijk een loer draaien. Ik ga de auto als ik een 2500 kilometer heb gereden waarschijnlijk nog wel een keer op de rollerbank zetten om er zeker van te zijn. Kost me wel 100 euro, maar ja.
 

___JC___

Forumguru
Je krijgt inderdaad een certificaat dat ie gechipt is.
Het is eens standaardproduct dus je loopt het risico dat het niet gebeurd is of alle gechipte TDI's hebben minder dan 170pk.
Ik heb altijd begrepen dat de 170pk een voorzichtige schatting is trouwens. Ik wil m ook nog wel op een rollerbank zetten dus als ik dat doe zal ik het resultaat even posten.

Enuh, ik heb zowel met een standaard als een gechipte gereden, je merkt het verschil echt wel!
 

Pedro

Lid
Als je een stempel in het boekje hebt en ABT heeft hem getuned kun je ervanuit gaan dat het vermogen ruim behaald is, nog niet anders gezien bij ABT (wel bij anderen).
Geen zorgen, of anders eerst een paar weken gaan rijden en dan chippen.
 
als het goed is kan je met de testkast ook zien dat hij gechipt is.
er staat bij motorelectronica een A maan ik...
 

Fully

Nieuw lid
Is het niet een beetje raar dat een accessoire die zo duur is alleen met een stempeltje wordt bekrachtigd. Nu ik weet dat het ongeveer 100 Euro kost, zal ik de dealer voorstellen dat hij dat gaat betalen...
Ik ben benieuwd. Hoe weet ik anders dat ie inderdaad 170 pk (of daaromtrent) oplevert?
Overigens: ik zie dat je een zogenaamde 'Business Edition' hebt besteld. Heb ik iets gemist? Wat is dat voor uitvoering?
Ik heb nu een combi elegance 2.0 TDI (+chip) met half leer, sportonderstel, 17", ESP, sound system en nog wat kleinigheden besteld.
 

Skombi

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Fully</font><hr />

zal ik de dealer voorstellen dat hij dat gaat betalen..

[/ QUOTE ]

Tuurlijk, je zegt gewoon: "Dealert .. ik vertrouw je voor geen cent met je mooie praatjes. Betaal jij de rollenbank". Doet ie vast wel!
 

sitechris

Donateur
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Fully</font><hr />

Is het niet een beetje raar dat een accessoire die zo duur is alleen met een stempeltje wordt bekrachtigd. Nu ik weet dat het ongeveer 100 Euro kost, zal ik de dealer voorstellen dat hij dat gaat betalen...
Ik ben benieuwd. Hoe weet ik anders dat ie inderdaad 170 pk (of daaromtrent) oplevert?
Overigens: ik zie dat je een zogenaamde 'Business Edition' hebt besteld. Heb ik iets gemist? Wat is dat voor uitvoering?

[/ QUOTE ]

Laat even weten of de dealer akkoord gaat, maar ik geef je weinig kans.

De business edition is gebaseerd op de Elegance en heeft xenon, PDC v+a, MaxiDot, klein leerpakket, 16 inch velgen (ik vergeet mss nog wat) opties extra ivm de Elegance. Omdat het een actie voor leaserijders is, verlies je wel wat marge op de inruil. Ik koop de auto prive, maar omdat ik deze opties ook op de Elegance had gekocht, verdien ik er toch wat aan. Het is jammer (lees: schandalig) dat de Business Edition niet op skoda.nl staat. Maar bij de dealer kun je een foldertje halen.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Fully</font><hr />

Ik ben benieuwd. Hoe weet ik anders dat ie inderdaad 170 pk (of daaromtrent) oplevert?


[/ QUOTE ]

Beetje flauw om te zeggen, maar dat voel je heus wel.

En inderdaad, het is 170 pk of daaromtrent. Een tuner kan je sowieso nooit op een briefje geven dat je precies dát vermogen hebt. Dat verschilt per auto en per dag.
 

sitechris

Donateur
flauw? Niet helemaal met je eens. 1250 euro is veel geld, imo mag je dan best terugzien wat je daar voor krijgt.
 

Pedro

Lid
Zit ook wat in ja.
ABT heeft de uitdraaien van de programma's keurig op de site staan (vermogen en koppel), het is een standaard programma welke geladen wordt, het kan dus per auto iets afwijken, maar geen 10pk o.i.d.
Zit gerust wel goed hoor.
 

Dutch4x4

Senior Member
Natuurlijk, maar daar is dat certificaat toch voor? Veel meer kan een leverancier van een standaardprogramma niet doen. Precies die 30 pk 'aantonen' kan gewoon niet als je de ene chip vervangt door een andere chip, waarvan hier sprake is.

Als je zekerheid wilt hebben, moet je naar een tuner met een goed geijkte rollenbank. Dan op dezelfde dag eerst meten hoeveel vermogen je hebt, dan programma aanpassen en dan nog eens rollen. Dan weet je precies (bij redelijke benadering) hoeveel pk je erbij hebt.

Maar zo'n tuner levert weer geen garantie. Want dáár betaal je bij een Abt-chip natuurlijk ook voor. Een groot deel van die 1250 euro gaat gewoon in een verzekeringspotje, zodat VAG later eventuele claims kan uitbetalen.

En echt, een stap van 140 naar 170 pk (en vooral het extra koppel dat daarbij hoort) voel je echt wel. En daar gaat het toch om? Dat je elke dag een stevig verschil voelt? Toch niet of je 28 of 32 pk extra hebt?

Daar staat tegenover dat ik ook weleens vraagtekens heb gezet bij vermogensopgaven van tuners, zelfs (of juist) met rollenbank. Een bekend geval is Jabba in Engeland (de 'broertjes' van JD, zeg maar), die mensen met blije gezichten de deur uit zag gaan, met rollenbankcijfers (alleen achteraf) die in mijn ogen 10 tot 15 pk te hoog waren. JD heeft later zelf ook zijn claims 10 pk teruggeschroefd voor de 1.8T. Dus ik snap wel wat je bedoelt met waar voor je geld krijgen. Alleen levert een rollenbank zelden betrouwbaar bewijsmateriaal en kun je er mensen zelfs mee met een kluitje in het riet sturen. En andere manieren zijn er niet.

Overigens kreeg je in mijn ogen zelfs met die 10 pk minder nog steeds waar voor je geld. Alleen is 't niet zo netjes om het te beloven, da's waar.
 

Dutch4x4

Senior Member
Ah, kijk, er meldt zich al een tuner in het draadje.
grin.gif


Ik mag aannemen dat hij kan bevestigen hoe moeilijk het is om zonder rollenbank te 'bewijzen' dat er 30 pk bijkomt, en zelfs hoe moeilijk het is mét rollenbank.

Maar je kunt er gerust van uitgaan dat Abt die 30 pk met 'een' Skoda met dezelfde motor op zijn eigen (geijkte) rollenbank heeft bewezen (dus rollen, aanpassen, rollen) en daarvan een certificaat afgeeft.

Bij twijfel? Ergens hier in NL rollen, Abt-chip eruit, en dan nog eens rollen. Het punt is natuurlijk dat zo'n chip een flink stukkie meer gaat kosten als Pon dat voor elke auto moet gaan doen...
 

VEEJAY

Forumguru
Als een standaard O2 (2.0tdi handbak) al 163pk KAN afleveren is het jammer dat je 170-175 krijgt voor 1200 euro. Dan merk je niet heel veel verschil.

Die 170-175pk versie zal wat langer de koppel vasthouden meer niet.
 

Remco28

Actief lid
Als je twijfelt of je idd meer pk's hebt,of dat hij getuned is,waarom laat je hem dan tunen?
Ik bedoel,als je toch niet precies weet of ie getuned is?
crazy.gif
grin.gif
 

Pedro

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

Ah, kijk, er meldt zich al een tuner in het draadje.
grin.gif


Ik mag aannemen dat hij kan bevestigen hoe moeilijk het is om zonder rollenbank te 'bewijzen' dat er 30 pk bijkomt, en zelfs hoe moeilijk het is mét rollenbank.

Maar je kunt er gerust van uitgaan dat Abt die 30 pk met 'een' Skoda met dezelfde motor op zijn eigen (geijkte) rollenbank heeft bewezen (dus rollen, aanpassen, rollen) en daarvan een certificaat afgeeft.

Bij twijfel? Ergens hier in NL rollen, Abt-chip eruit, en dan nog eens rollen. Het punt is natuurlijk dat zo'n chip een flink stukkie meer gaat kosten als Pon dat voor elke auto moet gaan doen...

[/ QUOTE ]

Inderdaad, dat valt niet mee.
Het belangrijkste is ok niet je "papieren vermogen", dat is enkel leuk op een verjaardag
473.gif
.
Wat belangrijker is, is dat je wagen nog beter en soepelr loopt en ook nog eens niet stuk gaat.
Dat is meteen het tegenstrijdige van tunen en het lastige voor mensen zoals ik, een goede tuner is volgens veel mensen diegene die het hoogste vermogen haalt, niemand vraagt zich af hoelang het heel blijft, tot het stuk is........
Belangrijkste is altijd goed overleg tussen tuner en klant, ABT is gebonden aan de beperkingen die PON oplegt, het zal nooit het onderste uit de kan zijn, hoewel ze dit theoretisch gemakkelijk zouden kunnen.

Eeen diesel heeft koppel nodig, zo hoog mogelijk, zo lang mogelijk........ vermogen is voor brommers
923.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Pedro</font><hr />

dit theoretisch gemakkelijk zouden kunnen.
Eeen diesel heeft koppel nodig, zo hoog mogelijk, zo lang mogelijk........ vermogen is voor brommers
923.gif


[/ QUOTE ]

Niet helemaal natuurlijk want als je hoge koppel zo lang mogelijk doorloopt in het toerental dan is je vermogen dus ook automatisch hoger! Vermogen is toerental x koppel(bij dat toerental). En dat ie enthousiast doortrekt tot 4000 toeren is toch ook wel prettig hoor bij inhalen bijvoorbeeld.
 
Bovenaan Onderaan