Maar ja, 163 pk op welke dag, op wat voor bank? Wat scoorden vergelijkbare auto's op dezelfde dag? Hoe goed geijkt is die bank eigenlijk? Eén meting zonder vergelijkingsmateriaal zegt niks.
En misschien heb ik ook een verkeerd beeld van tunen, maar ik zie het anders, gewoon door logisch redeneren.
Het standaardprogramma is in alle auto's hetzelfde. De verschillen in feitelijk vermogen liggen dus niet aan het programma, maar aan andere zaken in de auto. Hoe hij is ingereden, diverse toleranties in onderdelen, lichte verschillen in aandrijfverliezen, enzovoort.
Nu verander je het programma, maar alle andere zaken die van invloed zijn op het feitelijk vermogen, blijven hetzelfde. Als het een standaardprogramma is, wat bij Abt het geval is, dan bevat het bovendien altijd dezelfde instructies, ongeacht in welke auto de chip terechtkomt.
Het programma zal er dus op gericht zijn een auto met omstreeks 140 pk zo'n 30 pk extra te geven. Dat moet met een vast percentage voor alle kenvelden gaan, want een standaardchipbakker kan geen rekening houden met de feitelijke situatie per auto. Hij kan ook niet tegen de chip zeggen: meet even wat het standaardvermogen is en regel daar dan precies zo veel vermogen bij dat het op 170 pk uitkomt. Knappe chip die dat kan, omdat het piekvermogen van allerlei omstandigheden afhangt (het weer bijvoorbeeld) die een chip sowieso niet kan/zal meten.
Dus wat de staat van alle andere onderdelen ook is, ze krijgen van de chip het signaal om de koppelkromme te leveren die leidt tot een piekvermogen dat zoveel procent hoger dan standaard ligt.
Kortom, het is hoogst onwaarschijnlijk dat een auto die van zichzelf al zo goed is ingereden en zulke uitschieters in onderdeelkwaliteit bevat, er maar 7 pk bijkrijgt, terwijl een auto die slecht is ingereden en toevallig een belabberde greep uit het onderdelenschap heeft ondergaan, er juist méér dan 30 pk bijkrijgt.
Sterker nog, de bovenstaande logica gebiedt mij om te vermoeden dat het juist andersom is. De auto met 163 pk zal juist méér dan 30 pk erbij krijgen (want 30 pk is dan een relatief laag percentage), terwijl de auto met 135 pk er minder bijkrijgt.
Pedro moet maar zeggen wie er gelijk heeft...