Afneembare of vaste trekhaak

• Onderwerp starter HeerlijkHelder
  • Startdatum
H

HeerlijkHelder

Hallo allemaal, ik heb vandaag dit forum ontdekt, erg handig en een absolute hulp. Ik ga een deze dagen de Octavia Combi Elegance bestellen. Echter ik zit in dubio over een afneembare of vaste trekhaak. Wat me vooral bezig houdt: is het een afknapper van hier tot tokio zo'n vaste haak of valt het niet op? Smaken verschillen, I know, dus heeft iemand foto's met voorbeelden?

De rest van de buitenkant: zilvergrijs, 17" Pegasus velgen..

Alvast bedankt!

Daniel

Lid
Ik persoonlijk vind een afneembare mooier,ik houd niet zo van trekhaken. maar het is wel makkelijk soms als je hem hebt.

Nou zullen er ook mensen reageren die zeggen dat het wel fijn is voor als iemand b.v achterop rijdt maar,dat klopt ook niet altijd he /forum/images/graemlins/wink.gif

veel plezier met je nieuwe wagen

Welkom op het forum en alvast veel (voor)plezier met je nieuwe Skoda.

Een afneembare trekhaak is inderdaad fraaier dan een vaste trekhaak naar mijn bescheiden mening.

Is er iemand van de andere RS bezitters die ook al een trekhaak onder zijn RS heeft zitten en wat hebben jullie gekozen, vast of afneembaar?

Ik zou voor de afneembare gaan. Bij een aanrijding kun je juist meer schade krijgen als je een vaste trekhaak gemonteerd hebt op je auto. Het plaatwerk waar de trekhaak op gemonteerd zit (meestal dubbel plaatwerk) is niet uit te deuken.
Verder vind ik een auto zonder trekhaak mooier. Moet je hem nou elke dag gebruiken dan zou ik een vaste nemen. Anders kun je hem wanneer je hem nodig hebt (bij de meeste mensen ca 4 keer per jaar; 2 keer vakantie en 2 keer stort) er weer onder zetten. Voor het geringe prijsverschil hoef je de afneembare trekhaak trouwens ook niet te laten.

Jpoers

Lid
afneembare.

inderdaad zoals fotopeerke zegt, bij een aanrijding kan er een hoop meer beschadigen.
mijn schoonvader zijn ze ook een keer bovenop de trekhaak gereden. zijn 307sw was dus wel mooi afgeschreven omdat er teveel verbogen was onder zijn auto.

en een afneembare is inderdaad fraaier!!

Een vaste trekhaak voorkomt het ietsje verder duwen als het parkeervak iets te klein is.
Meer schade bij een echte klapper (kan ook een voordeel zijn).

Bij een afneembare trekhaak worden de parkeersensoren uitgeschakeld als er iets is aangesloten en je achteruitrijdt. En is natuurlijk mooier.

Zoals Johan zegt, elk nadeel heeft zijn voordeel.

De mijne wordt uitgerust met een vaste trekhaak, maar dat is mede omdat ik 'm van de dealer krijg. Ook ben je wat beter beschermt tegen de zachte parkeerplaats tikjes. Overigens moet ik zeggen dat ik juist een vaste mooier vind dan zo'n zwart stompje. Maarja, smaken verschillen gelukkig.

Daniel

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Boudewijn</font><hr />
Overigens moet ik zeggen dat ik juist een vaste mooier vind dan zo'n zwart stompje.

[/ QUOTE ]

zwart stompje /forum/images/graemlins/confused.gif

H

HeerlijkHelder

bedankt voor de reacties allemaal. Jullie roepen allemaal wat ik eigenlijk ook denk, een afneembare is mooier omdat die eraf kan. Prijsverschil is echter wel aanzienlijk vlgs de dealer is een vaste 450 ex btw, een afneembare 750. Maar ja het oog wil ook wat he

SkodaMan

Actief lid
Als je PDC (Park Distance Control) gaat bestellen zou ik een afneembare kogel nemen. Dan heb je minder ellende met onverwacht gepiep van de PDC.

Ik had afneembaar en heb voor mijn in oktober te leveren Ocativa een vaste trekhaak genomen. Omdat een afneembare trekhaak wat korter op je bumber zit moest ik voor mijn fietsendrager op de kogel een adapter monteren die er voor zorgde dat de drager+fietsen niet te dicht op de auto zat. Wilde je dan een keer een kar trekken moest je die adapter er elke keer afschroeven. Daar werd ik een beetje moe van. Verder moet ik 1x per jaar naar de garage omdat (wegens vuil ofzo) de trekhaak bij het monteren niet in de 'nu val ik er onderweg niet af' beveiliging wil springen. Wegens vuil ofzo. Verder kan het zijn dat er nog een verschil zit in wat voor belasting een vaste/afneembare kan hebben. Als je een trekhaak wilt gebruiken voor het zware werk, dan zou ik dat wel even navragen bij je dealer. Succes!

JettaFreak

Actief lid
Ik heb een vaste trekhaak. Handig als anderen achter jouw auto willen parkeren. De PDC is zo ingeregeld dat hij rekening houdt met de lengte van de trekhaak. Dit is door de dealer eenvoudig met de computer in te stellen. Wat wel het geval is, is dat ik voorzichtig drempels moet nemen. Het laagste punt van de trekhaak, dat volgens mij bij de vaste als afneembare trekhaak gelijk is, komt af en toe in aanraking met de drempel. Klinkt heel erg onheilspellend (kan zo'n aanraking trouwens ook chassisschade veroorzaken?).

@Skodaman: Dat je PDC op een overwacht moment piept bewijst toch juist de meerwaarde van het systeem? /forum/images/graemlins/tongue.gif

Groet,

JettaFreak

H

HeerlijkHelder

</font><blockquote><font class="small">Citaat: William</font><hr />

.. Verder moet ik 1x per jaar naar de garage omdat (wegens vuil ofzo) de trekhaak bij het monteren niet in de 'nu val ik er onderweg niet af' beveiliging wil springen. Wegens vuil ofzo..

[/ QUOTE ] Is dat niet gewoon schoon te spuiten als je in de wasbox aan de gang gaat?

Heeft iemand misschien fotos van beide mogelijkheden? Maakt het misschien makkelijker /forum/images/graemlins/crazy.gif

Daniel

Lid

zwart stompje
ok, zwart vlak plaatje met 4 gaten erin. Dit roept bij mij altijd het gevoel op: He, een trekhaak, maar dan onhandig

[/ QUOTE ]

Volgens mij zie je er helemaal niks van als je een afneembare trekhaak hebt,want alles zit namelijk achter de bumper,als je je haak er af hebt,het enigste wat je misschien net zult zien is je stekkerdoos.

DJNeO

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Daniel_Fabia</font><hr />

zwart stompje
ok, zwart vlak plaatje met 4 gaten erin. Dit roept bij mij altijd het gevoel op: He, een trekhaak, maar dan onhandig

[/ QUOTE ]

Volgens mij zie je er helemaal niks van als je een afneembare trekhaak hebt,want alles zit namelijk achter de bumper,als je je haak er af hebt,het enigste wat je misschien net zult zien is je stekkerdoos.

[/ QUOTE ]

Heel vaak zie je inderdaad een zwart "doosje" met een plastic kapje erop, dat is het punt waar de trekhaak in moet... daarnaast zit dan ook nog eens de stekkerdoos... achter de bumper kan je die dingen nooit echt wegwerken, omdat het dan erg onhandig wordt voor de gebruiker om de trekhaak te plaatsen...

bij de oudere auto's zie je nog wel eens een metalen plaat met 2 gaten erin... hier moet je dan de trekhaak nog een keer opschroeven, peugeot gebruikt deze volgens mij op de 205 en de 206...

Mark

Banned
Mooiste vind ik de afneembare trekhaak, maar zou voor mij niet echt handig zijn omdat ik regelmatig iets trek.
Wat ik ook goed vind van skoda is dat je de stekkerdoos weg kunt klappen.

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: JettaFreak</font><hr />

Ik heb een vaste trekhaak. Handig als anderen achter jouw auto willen parkeren. De PDC is zo ingeregeld dat hij rekening houdt met de lengte van de trekhaak. Dit is door de dealer eenvoudig met de computer in te stellen. Wat wel het geval is, is dat ik voorzichtig drempels moet nemen. Het laagste punt van de trekhaak, dat volgens mij bij de vaste als afneembare trekhaak gelijk is, komt af en toe in aanraking met de drempel. Klinkt heel erg onheilspellend (kan zo'n aanraking trouwens ook chassisschade veroorzaken?).

@Skodaman: Dat je PDC op een overwacht moment piept bewijst toch juist de meerwaarde van het systeem? /forum/images/graemlins/tongue.gif

Groet,

JettaFreak

[/ QUOTE ]

De trekhaak is weliswaar in de software aangegeven maar toch reageert de PDC onvoorspelbaar op zoiets als een trekhaakdop. Ik bedoel dus als er geen aanhanger aanhangt.

Laus

Actief lid
hangt ervan af waar je woont. Gezien het feit dat mensen hier niet kunnen parkeren heb ik mn trekhaak vooral genomen als parkeerhulp. Scheelt krassen op mn bumper.

blacktdi

Actief lid
Als mijn afneembare trekhaak niet gemonteerd zit zie je geen bevestigings punt want die zit achter de bumper en de stekkerdoos klapt je heel makkelijk achter de bumper weg. Wat skoda eigenlijk wel had moeten doen is de PDC uitschakelen bij achteruitrijden als er een stekker in de stekkerdoos zit. Nu piept hij natuurlijk continu als er een aanhanger achterhangt. Zonder aanhanger reageert de PDC nooit.

Bovenaan Onderaan