Porettuhcs
Senior Member
Volgens de letter van de wet, moet een losbreek inrichting aan het "vaste" deel van de trekhaak zijn bevestigd, vandaar dat je bij een trekhaak met afneembare koppeling op de koppeling zelf geen losbreekinrichting tegenkomt, maar wel een oogje aan het vaste deel van de trekhaak. (vaak ver onder de bumper te vinden)
Hier kan dus wel het kabeltje van de aanhanger met oplooprem worden bevestigd, maar een kabel als zijnde hulpkoppeling bij aanhangers zonder oplooprem kan dat dus niet.
Een 'hulpkoppeling" op het afneembare deel van je trekhaak monteren kan wel, maar kom je een bijdehandte agent tegen dan ga je nog voor gaas.
Met andere woorden heb je afneembare haak, dan mag je officieël geen aanhanger voorttrekken zonder oplooprem, maar ja.... hoe vaak komt dat nog voor.
Hoe zat dat ook alweer met klepel... iets horen luiden en ook iets van een klok ofzo....
De losbreekreminrichting is een (verplicht) onderdeel van de aanhangwagen zwaarder dan 750 kg. Deze losbreekreminrichting moet vast zijn gemaakt aan het trekkend voertuig... dat mag aan een oog welke vast zit aan bv een trekhaak en dan maakt het niet uit of het een "vaste" trekhaak betreft of een een afneembare trekhaak.... je mag de losbreekreminrichting van de aanhangwagen ook aan bv een trekoog van het trekkend voertuig vastmaken.... het idee van een losbreekreminrichting is dat mocht de aanhangwagen om wat voor reden dan ook van de trekhaak los schieten ... dat de oplooprem inwerking wordt gebracht en dat het kabeltje losbreekt ... maw de aanhangwagen remt en komt tot stilstand.... levert voor het verkeer achterop komend spannende momenten op maar de aanhangwagen gaat iig niet zijn eigen leven leiden....
Een hulpkoppeling is verplicht op aanhangwagens onder de 750 kg... Op en aanhangwagen onder de 750 kg zit in 99 procent geen reminrichting.... Een hulpkoppeling is niks meer of minder dan een ijzeren kabel die je vast maakt aan bv de platen die Octofreak met het linkje van Halfords bedoeld.. en geloof op zijn trekhaak bevestigd heeft... heeft weer niks te maken met een vast en of afneembare trekhaak...
Een hulpkoppeling zorgt ervoor dat de aanhangwagen indien deze van de trekhaak afschiet het trekend voertuig blijft volgen....
Vandaar is het dus belangrijk om deze twee kabels juist te bevestigen..... en niet om de kop van trekhaak te gooien... want als de aanhangwagen loschiet schiet zowel de hulpkoppeling alsmede de losbreekreminrichting mee en zullen beide systemen niet werken... maw een hoop ellende voor de mede weggebruiker... met name het tegemoedkomend verkeer

Het heeft dus niks te maken met schadeclaims richting fabriekanten importeurs etc etc.... de bestuurder van het trekkend voertuig is ten allertijden verantwoordelijk voor de juiste manier van vastmaken van de hulpkoppeling danwel losbreekreminrichting.... en dat heeft wel iets te maken met bijdehandte agenten :winkie: ...