Afneembare trekhaak en losbreek beveiliging.

Porettuhcs

Senior Member
Volgens de letter van de wet, moet een losbreek inrichting aan het "vaste" deel van de trekhaak zijn bevestigd, vandaar dat je bij een trekhaak met afneembare koppeling op de koppeling zelf geen losbreekinrichting tegenkomt, maar wel een oogje aan het vaste deel van de trekhaak. (vaak ver onder de bumper te vinden)
Hier kan dus wel het kabeltje van de aanhanger met oplooprem worden bevestigd, maar een kabel als zijnde hulpkoppeling bij aanhangers zonder oplooprem kan dat dus niet.
Een 'hulpkoppeling" op het afneembare deel van je trekhaak monteren kan wel, maar kom je een bijdehandte agent tegen dan ga je nog voor gaas.

Met andere woorden heb je afneembare haak, dan mag je officieël geen aanhanger voorttrekken zonder oplooprem, maar ja.... hoe vaak komt dat nog voor.

Hoe zat dat ook alweer met klepel... iets horen luiden en ook iets van een klok ofzo....

De losbreekreminrichting is een (verplicht) onderdeel van de aanhangwagen zwaarder dan 750 kg. Deze losbreekreminrichting moet vast zijn gemaakt aan het trekkend voertuig... dat mag aan een oog welke vast zit aan bv een trekhaak en dan maakt het niet uit of het een "vaste" trekhaak betreft of een een afneembare trekhaak.... je mag de losbreekreminrichting van de aanhangwagen ook aan bv een trekoog van het trekkend voertuig vastmaken.... het idee van een losbreekreminrichting is dat mocht de aanhangwagen om wat voor reden dan ook van de trekhaak los schieten ... dat de oplooprem inwerking wordt gebracht en dat het kabeltje losbreekt ... maw de aanhangwagen remt en komt tot stilstand.... levert voor het verkeer achterop komend spannende momenten op maar de aanhangwagen gaat iig niet zijn eigen leven leiden....

Een hulpkoppeling is verplicht op aanhangwagens onder de 750 kg... Op en aanhangwagen onder de 750 kg zit in 99 procent geen reminrichting.... Een hulpkoppeling is niks meer of minder dan een ijzeren kabel die je vast maakt aan bv de platen die Octofreak met het linkje van Halfords bedoeld.. en geloof op zijn trekhaak bevestigd heeft... heeft weer niks te maken met een vast en of afneembare trekhaak...

Een hulpkoppeling zorgt ervoor dat de aanhangwagen indien deze van de trekhaak afschiet het trekend voertuig blijft volgen....

Vandaar is het dus belangrijk om deze twee kabels juist te bevestigen..... en niet om de kop van trekhaak te gooien... want als de aanhangwagen loschiet schiet zowel de hulpkoppeling alsmede de losbreekreminrichting mee en zullen beide systemen niet werken... maw een hoop ellende voor de mede weggebruiker... met name het tegemoedkomend verkeer :shocked:

Het heeft dus niks te maken met schadeclaims richting fabriekanten importeurs etc etc.... de bestuurder van het trekkend voertuig is ten allertijden verantwoordelijk voor de juiste manier van vastmaken van de hulpkoppeling danwel losbreekreminrichting.... en dat heeft wel iets te maken met bijdehandte agenten :winkie: ...

Porettuhcs

Senior Member
foto 1. 2 mogelijkheden die je kunt gebruiken voor het juist bevestigen voor een hulpkoppeling en voor de losbreekreminrichting....

Foto 2. de hulpkoppeling voor aanhangwagens tot 750 kg...

foto 3. een losbreekreminrichting die niet zal werken omdat deze onjuist bevestigd is...

Oeps zie nu dat foto 3 de juiste manier is.... zag het ringetje in eerst instantie niet... zal dus wel werken.... sorry wordt tijd voor lees brilletje

Bijlagen

• veiligheidsklem.jpg
    veiligheidsklem.jpg
    17,9 KB · Weergaven: 66
  • hulpkoppeling.jpg
    hulpkoppeling.jpg
    16,9 KB · Weergaven: 58
  • 29_losbreek2.jpg
    29_losbreek2.jpg
    19,5 KB · Weergaven: 106

Porettuhcs

Senior Member
omdat er op de afneembare trekhaak geen oog is voorzien om de hulpkoppeling vast te maken heb ik zo'n beugel gemonteerd op de trekhaak...;)
hopelijk heb ik die noodkoppeling nooit nodig maar ja..voorkomen is altijd beter dan genezen.:xyxthumbs:

ff een sprintje naar de auto om een foto te maken...:D

Deze is dus bedoeld voor een aanhangwagen met een hulpkoppeling....

octofreak

Actief lid
Het gaat niet over een keuze van een fabrikant, het gaat wat er juridisch onderbouwd kan worden om schadeclaims te voorkomen

:aangenaam:Dat zeg ik dus ook. De keuze maakt niet uit.

Zoals Hein ook aangeeft mag het (juridisch gezien) gewoon vastzitten op het afneembare deel van de trekhaak....mits goed bevestigd uiteraard.

DAAR gaat het om...:grin:

skodaboy

Forumguru
@ TopSport: als ik het nu goed begrijp, moet ik eens ernstig onder de bumper van mijn auto gaan zoeken en zal ik daar een oogje vinden. Ik heb dan dus niet zo'n extra hulpkoppeling nodig, tenzij ik een aanhanger zonder oplooprem ga trekken.

Jij geeft aan dat dat oogje onder de bumper zit. Wat ik me dan wel afvraag is wat er gebeurt met je bumper als een aanhanger los zou breken en dat kabeltje dus strakgetrokken wordt (en vervolgens breekt). Overleeft je bumper dat, of wordt dit ook uit fatsoen getrokken?

op mijn 01 stond een vaste trekhaak en die had idd zo'n oogje,dat oogje stond idd zo wat onder bumper,denk toch dat je bumperschade oploopt als de afbreekbeveiliging(dat kabeltje) wordt strakgetrokken...:eek:
maja misschien liever dan bumperschade tegen dat de aanhanger een eigen niet meer onder controle te houden leven gaat leiden,en wie weet wat voor een schade aanricht...:D
op de 02 heb ik dus zo'n afneembare haak met die klem er nu bij op,
daar kan ik dus de noodremkabel en noodkoppeling inhangen,rij dus altijd met een aanhanger met oplooprem,maar ben eens benieuwd waar we zouden eindigen als die klem in een keer 1300kg zou moeten vasthouden en afremmen...naar mijn gevoel komt dit als dat zou gebeuren ook niet goed... :crazy:

Bijlagen

• enkelasser;.JPG
    enkelasser;.JPG
    48,1 KB · Weergaven: 48
  • noodkoppeling.jpg
    noodkoppeling.jpg
    13,7 KB · Weergaven: 56

hemi24

Forumguru
Iemand wellicht een goede oplossing voor het probleem van hulpkoppeling aan een Westfalia trekhaak?

De in de handel verkrijgbare hulpkoppelingen zijn allemaal voor ronde haken en de afneembare haak van Westfalia is 4-kant...

Haakje met tie-wraps gaat in ieder gaval niet, aangezien de wetgeving het volgende zegt:

Hulpkoppeling
Aanhangwagens zonder reminstallatie moeten een hulpkoppeling hebben. Dit geldt ook voor geremde aanhangwagens tot 1500 kg. (leeg gewicht plus laadvermogen) zonder losbreekinrichting. Dit laatse komt overigens zelden voor. Een hulpkoppeling bestaat uit één of twee kabels (kettingen mogen ook) die zo dicht mogelijk bij het midden van het voertuig zijn vastgemaakt. Hij mag de werking van de eventueel aanwezige reminstallatie niet belemmeren en moet zo zijn aangebracht, dat bij het losraken van de originele koppeling de dissel de grond niet kan raken. Ook moet de hulpkoppling sterk genoeg zijn om de aanhangwagen - met lading en al - aan de auto vastgekoppeld te houden.

IK heb ook een afneembare trekhaak onder mijn OS2, maar als je goed zoek zit er wel een oogje. Je moet echt op je knieen en dan vind je de oog. Niet echt vriendelijk gemaakt, maar hij zit er wel.

rweersch

Actief lid
Interessant onderwerp. Ik zal straks ook eens op de knieën gaan voor mijn O2 FL en kijken of er zo'n oogje bij de afneembare trekhaak zit.

amukar

Lid
De Belgische variant... voor wie in het zuiden woont

Ik ben geen kenner van de verkeerswet, maar een verschil met het Nederlandse trekhaak-verhaal is onze technische keuring.
Zelf heb ik een Octavia van 0,5 jaar oud met een afneembare trekhaak 'af-fabriek'. De dealer adviseerde om die bij gelegenheid te laten keuren.
Dat ga ik morgen doen.
Enkele weetjes:
- De keuring voor de trekhaak hoeft niet elk jaar opnieuw te gebeuren;
- Je moet je auto voorsorteren bij de poort voor 'Herkeuring'.
- Het kost ong EUR 20,00

In een combi vind ik het wel zeer aan te raden om de trekhaak bij niet-gebruik goed vast te maken aan de schuimrubber in het reservewiel - met het bijgeleverde riempje. Bij een hevige botsing is het niet ondenkbeeldig dat een inzittende anders de 'bol' (zoals wij een trekhaak noemen) op zijn hoofd krijgt, zeker bij een koprol.
Zelf neem ik de bol in de regel niet mee in de auto, alleen al voor het extra gewicht.
Dan nog een gratis tip: Pas op bij het neerleggen van de bol: raak je de vloer met het sleuteltje, dan plooit dat gewoon om; je hebt 2 sleuteltjes die niet vervangen kunnen worden. Verknoei je ze, dan moet er een nieuwe cilinder in de bol - en dat kost een paar centen.

deusjevo

Forumguru
Alé amukar, U is zeker belg? :winkie:

In tegenstelling tot belgie hoeven in NL haken na montage niet gekeurd te worden, ook niet als zo gebruikt gaan worden voor aanhangers > 750 kilo.

amukar

Lid
Alé amukar, U is zeker belg? :winkie:

In tegenstelling tot belgie hoeven in NL haken na montage niet gekeurd te worden, ook niet als zo gebruikt gaan worden voor aanhangers > 750 kilo.

Net wat ik zeg. Alleen weten veel Vlamingen niet, dat het zelfs bij een trekhaak af-fabriek moet. Je koopt een nieuwe wagen, met trekhaak - en je moet naar de autokeuring. Toch opmerkelijk. :smiley29:

rweersch

Actief lid
Interessant onderwerp. Ik zal straks ook eens op de knieën gaan voor mijn O2 FL en kijken of er zo'n oogje bij de afneembare trekhaak zit.
Om op mezelf te antwoorden: neen, er zit niks aan de bevestiging van de trekhaak dat ook maar enigszins lijkt op een oogje (of iets anders waaraan je die kabel zou kunnen bevestigen). Eerlijk gezegd vind ik het erg slordig dat garages je daar niet op wijzen.

hemi24

Forumguru
er zit wel een oogje helemaal aan het vierkante blok waar je de afneembare haak inklikt; daar heb ik ook standaard een haakje aanhangen waar je zo de wegbreekkabel aan kunt klikken, maar het probleem wat ik heb is met ongeremde aanhangers met zo'n staalkabel: die krijg je never-de-nooiteniet bij dit haakje..! En voorzover ik weet is het volgens de wet niet toegestaan deze staalkabel domweg over de haak te hangen...

Porettuhcs

Senior Member
voorzover ik weet is het volgens de wet niet toegestaan deze staalkabel domweg over de haak te hangen...

De hulpkoppeling (de staalkabel) heeft dan geen enkel nut... als de bek van de kogel afschiet heb je kans dat de aanhangwagen kiepert en dan wordt de hulpkoppeling door niks tegen gehouden en schiet dan doodleuk mee over de kogel en gaat de aanhangwagen een vrij leven leiden... met allegevolgen van dien... :1884:

De hulpkoppeling is dus bedoelt om indien de bek van de kogel afschiet de aanhangwagen blijft hangen aan het trekkend voertuig...

Bij een losbreekreminrichting (aanhangwagens met een TTM van meer dan 750 kg) is de bedoeling ... dat indien de bek van de kogel afschiet de kabel wordt vast getrokken en de handrem van de aanhangwagen activeerd ... en indien de handrem is geactiveerd de aanhangwagen gaat remmen zodat deze vervolgens losbreekt van het trekkend voertuig.... levert dan wel iet wat spannende momenten op voor het achterop komend verkeer :1884:.... maar de aanhangwagen gaat dan niet een eigen elven leiden...

Daarom zijn de bevestigingen van de deze hulpmiddelen zo belangrijk...

rweersch

Actief lid
@hemi: Ik heb nog eens gekeken, maar op mijn haakbevestiging (een Westfalia) zit echt geen oogje. Ik ga dus maar zo'n opschroef/klem-ding halen.

skodav72

Nieuw lid
Het oog zit er echt....in het gat naast de plek waar de trekhaak ingaat. Voel er maar eens in. Ik had ook moeite om het te vinden maar de dealer heeft het me aangewezen. Iedere keer een heel gepriel om de kabel te bevestigen.

hemi24

Forumguru
Geloof me: het oogje zit er echt, net als Skodav72 heeft uitgelegd..!
Even eenmalig een karabijnhaakje eraan hangen en je hoeft nooit meer zo te zoeken als je de breekkabel eraan wilt bevestigen!

Maar nog steeds heb ik geen praktisch antwoord gehad met betrekking tot de toe te passen hulpkoppeling...

skodav72

Nieuw lid
Lastig Hemi24. Je mag volgens mij inderdaad dit niet bevestigen aan een afneembare trekhaak. Misschien de ANWB eens vragen wat de regels zijn in dit geval?

rweersch

Actief lid
@hemi: ik heb gisteravond zeker tien minuten met een zaklamp zitten zoeken, maar ik kan echt niks vinden dat ook maar enigszins op een oog lijkt, of iets waar een haak of kabel aan bevestigd kan worden. Wellicht zijn er verschillen in de types.

Bovenaan Onderaan